Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 51
Offentligt
913580_0001.png
913580_0002.png
913580_0003.png
913580_0004.png
913580_0005.png
G R U N D N O T AT
04. november 2010J.nr. 2504/1224-0002
Side 1/5
Revideret grundnotat om forslag fra EU-kommissionen om delegeret forordning derimplementerer direktiv 2010/30/EUmed hensyn til at fastlægge energimærkningskrav tilhusholdningskøleskabe og -frysereKOM nr. (foreligger ikke), af 28. september 20101. ResuméKommissionen har første gang d. 24. marts 2009 fremsendt forslag til direktiv om energi-mærkning af husholdningskøleskabe og -frysere. Kommissionen har d. 28. september 2010genfremsendt forslaget, med enkelte mindre ændringer, primært ændringer, der er følger af,at rammedirektivet for energimærkningen er blevet ændret. Forslaget er et led i udmøntnin-gen af rammedirektivet for energimærkning. Forslaget fra d. 24. marts 2009 blev sat til af-stemning i marts 2009 og blev støttet af et kvalificeret flertal af medlemsstaternesrepræsentanter i udvalget, men afstemningen blev suspenderet i afventning af drøftelsernemellem Rådet og Parlamentet om omarbejdningen af rammedirektivet og bliver derfor nugenfremsat. Forslaget fastsætter en energimærkningsskala for husholdningskøleskabe og -frysere. Forslaget vurderes at have positive energi- og klimamæssige konsekvenser, som følgeaf, at forbrugerne nemt kan vurdere energiforbruget for konkurrerende apparater og derforkan medtage det som en parameter ved køb af et nyt apparat. Forslaget vurderes ikke at berø-re statsfinanserne, det vurderes at have en lille positiv effekt på samfundsøkonomien og for-ventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde for erhvervslivet. Regeringen er positiv over-for Kommissionens forslag om at energimærke husholdningskøleskabe og –frysere. Rådetsbeslutning om ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens udstedelse af den delegerede for-ordning ventes vedtaget som et A-punkt på kommende rådsmøde – mest sandsynligt rådsmø-det vedr. uddannelse, ungdom og kultur den 18.-19. november 2010.2. BaggrundEU-Kommissionen har d. 24. marts 2009 fremsendt og et forslag til direktiv om energimærk-ning af husholdningskøleskabe og -frysere, som markedsføres for første gang på det indremarked. Forslaget er d. 28. september 2010 genfremsendt som en delegeret forordning. Denvigtigste afvigelse i forhold til forslaget fra d. 24. marts, at energimærkets layout nu er fastlagti rammedirektivet for energimærkning og ikke i nærværende forslag.Forslaget til en delegeret forordning fastsætter en energimærkningsskala for køle/fryseskabe.Samtidig med første fremsættelse af dette forslag fremsatte Kommissionen et forslag til for-
ordning om eco-designkrav til samme produktgruppe. Der er udarbejdet et særskilt grundnotatfor forordningen om eco-design for køle/fryseskabe, som er oversendt til Folketinget den 9.marts 2009. Da der på mange punkter er sammenfald mellem energimærkningskrav og eco-designkrav vil der blive henvist til grundnotatet for eco-design for køle/fryseskabe i nedenstå-ende punkter, hvor det er relevant.Rådets beslutning om ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens udstedelse af den delege-rede forordning ventes vedtaget som et A-punkt på kommende rådsmøde – mest sandsynligtrådsmødet vedr. uddannelse, ungdom og kultur den 18.-19. november 2010.3. HjemmelsgrundlagKommissionens delegerede forordninger har hjemmel i direktiv 2010/30/EU af 19. maj 2010om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærk-ning og standardiserede produktoplysninger.4. NærhedsprincippetHvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende produkter, vil dervære risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og procedurer, som ikke stemmeroverens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevæ-gelighed inden for Fællesskabet og unødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanne reglermå derfor have det samme indhold i Fællesskabet. I overensstemmelse med nærhedsprincip-pet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.5. Formål og indholdForslaget omfatter køle/fryseskabe. Der henvises til grundnotatet for eco-designkrav for kø-le/fryseskabe for yderligere definition af hvilke produkter, der er omfattet.Generelle kravDirektivet fastsætter krav om at leverandøren frit skal levere et energimærke samt levere etdatablad sammen med det produkt, der markedsføres. Der stilles krav til mærkets udformningog indhold samt til indholdet i databladet. Desuden stilles der krav til leverandøren om, at hanpå forespørgsel fra myndighederne skal kunne forevise dokumentation for produktet.Ligeledes fastsættes der krav til, at forhandleren skal sikre at apparatet som udstilles på salgs-stedet skal bære det pågældende mærke. Såfremt køber eller lejer ikke kan forvente at se ap-paratet udstillet, skal forhandleren sikre at køber eller lejer får oplysninger svarende til oplys-ningerne på energimærket.Desuden skal både leverandøren og forhandleren sikre, at enhver reklame for en given modelindeholder oplysning om energiklassen, hvis reklamen indeholder informationer om pris ellerenergi. Derudover skal de sikre, at alt teknisk salgsmateriale om en given model indeholderoplysning om energiklassen.Yderligere stilles der krav til testmetode og verifikationsprocedure. Der tillades en tolerancepå 10 pct. ved testproceduren.Endelig foreslås det, at direktivet i lyset af den teknologiske udvikling revideres senest 4 årefter ikrafttrædelsen.Side 2/5
EnergieffektivitetForslaget fastsætter energiklasser for køle/fryseskabe, og fastlægger samtidig betingelsernefor et dynamisk energimærke. Energiklasserne udregnes efter et energieffektivitetsindeks,hvor indekset refererer til et standardapparat.Energimærket er udformet som det eksisterende A-G mærke (energipilene), som allerede an-vendes på husholdningsapparater i dag. I dag går energimærkningsskalaen køle/fryse skabeallerede fra A++ til G. Der tilføjes en ny klasse ovenpå klasse A++. Den nye klasse benævnesA+++. Og klasserne G-E fjernes fra skalaen, da de vil være tomme pga. eco-designkrav, ska-laen er dermed en A+++ til D skala. Samtidig flyttes farverne på pilene til venstre opad. Såle-des at den bedste energiklasse altid være mørkest grøn.
Mærkerne i de delegerede forordninger skal anvendes fra 12 måneder efter, at den delegerederetsakter træder i kraft, de eksisterende direktiver gælder i disse 12 måneder. I den periode vildet være muligt at markedsføre apparater enten med det gamle layout eller det nye layout.Energimærket er "sprog-neutralt", således at leverandøren kan vælge kun at brug et mærke,uden omkostninger for oversættelse til nationalt sprog.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDe danske regler for energimærkning er fastlagt i bekendtgørelse nr. 693 af 17. juni 2004 omenergimærkning og oplysningspligt vedrørende elektriske kølemøbler til husholdningsbrug.Denne bekendtgørelse er en udmøntning af Kommissionens direktiv 2003/66/EC om energi-mærkning af køleskabe, frysere og kombinationer heraf.Forslaget vil ophæve det eksisterende direktiv og dermed de danske regler.Kommissionen har fremsat nærværende forslag som forslag til delegeret forordning forKommissionens delegerede forordninger er direkte gældende i de enkelte medlemslande ogderfor ikke skal implementeres i national lovgivning.Side 3/5
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og –kontrolmv. Da køle/frys allerede er omfattet af energimærkningsordningen vil omkostningerne blivedækket inden for Klima- og Energiministeriets bevillingsmæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDe administrative konsekvenser for erhvervslivet vil i høj grad være sammenfaldende medkonsekvenserne af forslaget til eco-designkrav. Der henvises derfor til grundnotatet for detteforslag.Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget forventes som sådan ikke at have samfundsmæssige konsekvenser. Forslaget stillerkrav om energimærkning, som har til formål at vejlede forbrugerne om energiforbruget forkonkurrerende produkter, således at et lavt energiforbrug kan indgå som en parameter ved købaf køle/fryseskabe. Samtidig fungerer energimærkningen som en konkurrenceparameter forproducenterne, der er med til at fremme udviklingen af produkter med lavt energiforbrug.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauDer er i grundnotatet for eco-design for køle/fryseskabe estimeret en samlet energibesparelsepå 100 GWh/år fra 2020, svarende til 6 pct. af det nuværende elforbrug til husholdningskøle-skabe og -frysere i forhold til hvis der ikke blev sat eco-designkrav. Hvor store besparelserder kan opnås herudover med energimærkningen vil afhænge af den teknologiske udviklingog forbrugernes præferencer og prioriteter. Det er derfor ikke muligt at kvantificere disse be-sparelser. Imidlertid viser erfaringer fra hvidevarebranchen at energimærkningen har haft storindflydelse på udvikling af energieffektive apparater.8. HøringEt tidligere udkast har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima- og Energipolitik.Der er indkommet høringssvar fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Elsparefonden, DanmarksNaturfredningsforening, Dansk Fjernvarme, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri,Det økologiske råd, Forbrugerrådet, Organisationen for Vedvarende Energi og Verdensnatur-fonden. Dansk Fjernvarme har ingen kommentarer til forslaget.Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Det Øko-logiske Råd, Forbrugerrådet, Organisationen for Vedvarende Energi, og Verdensnaturfondenstøtter regeringens holdning om, at det i relation til energimærkets layout er vigtigt at sikre etklart og gennemskueligt budskab, som samtidig sikrer et dynamisk mærke, der fremmer inno-vation. De fleste af disse organisationer støtter direkte en bevarelse af den nuværende lukkedeA-G skala, som ikke overbygges med nye trin i form af A1, A2 og A3, men i stedet reskaleresløbende således at det bedste produkt på markedet altid vil være et A-mærket produkt. Flerenævner også budskabet ’køb A’ som simpelt og let at kommunikere.
Side 4/5
Det Økologiske Råd fremfører, at køle/fryseskabes evne til på længere sigt at fastholde etkonstant og ikke stigende energiforbrug bør indgå som en parameter.Energistyrelsen har desuden d. 18. februar 2009 afholdt et offentligt møde for alle interessere-de, hvor der har været en teknisk gennemgang af forslaget. Deltagerne havde kommentarer afgenerel karakter om energimærkningen. Flere af deltagerne fra kølefryse-branchen udtryktestøtte til Kommissionens forslag om ikke at gennemføre løbende reskaleringer, men i stedetbygge ny klasser ovenpå den eksisterende A-G skala.9. Regeringens holdningRegeringen er generelt tilfreds med Kommissionens forslag til delegerede forordning for kø-le/fryseskabe og agter ikke at gøre indsigelser herimod.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generel opbakning til forslaget om energimærkning af køle/fryseskabe fra allelande.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har d. 27. marts 2009 været forelagt Folketingests Europaudvalg
Side 5/5