Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 50
Offentligt
913574_0001.png
913574_0002.png
913574_0003.png
913574_0004.png
913574_0005.png
G R U N D N O T AT
04. november 2010J.nr. 2504/1224-0005Ref.THA/RIN
Side 1/5
Revideret grundnotat om forslag fra EU-kommissionen om Kommissionens delegeredeforordning, der implementerer direktiv 2010/30/EU med hensyn til at fastlægge energi-mærkningskrav til TVKOM nr. (foreligger ikke), af 28. september 20101. ResuméKommissionen har første gang d. 24. marts 2009 fremsendt et forslag til direktiv om energi-mærkning af TV. Kommissionen har d. 28. september 2010 genfremsendt forslaget med enkel-te mindre ændringer, primært ændringer, der er følger af, at rammedirektivet for energi-mærkningen er blevet ændret. Forslaget fastsætter en energimærkningsskala for TV-apparater og TV-skærme., og det vurderes at have positive energi- og klimamæssige konse-kvenser som følge af, at forbrugerne nemt kan vurdere energiforbruget for konkurrerende ap-parater og derfor kan medtage det som en parameter ved køb af et nyt apparat. Forslagetvurderes ikke at berøre statsfinanserne væsentligt, det vurderes at have en lille positiv effektpå samfundsøkonomien og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde for erhvervsli-vet. Regeringen er positiv overfor Kommissionens forslag om at energimærke TV, og gennemden proces, som er forløbet siden Kommissionens første forslag er der sket en mindre stram-ning af energimærkekravene, som tilgodeser danske interesser. Rådets beslutning om ikke atgøre indsigelse mod Kommissionens udstedelse af den delegerede retsakt forventes vedtagetsom et A-punkt på kommende rådsmøde – mest sandsynligt rådsmødet vedr. uddannelse, ung-dom og kultur den 18.-19. november 2010.2. BaggrundEU- Kommissionen har d. 24. marts 2009 fremsendt forslag til direktiver om energimærkningaf TV, som markedsføres for første gang på det indre marked. Forslaget er d. 28. september2010 genfremsendt som en delegeret forordning. Den vigtigste afvigelse i forhold til forslagetfra d. 24. marts er, at energimærkets layout nu er fastlagt i rammedirektivet for energimærk-ning og ikke i nærværende forslag. Rammedirektivet er udformet således, at reglerne forenergimærkning fastlægges gennem delegerede forordninger for hver enkelt produkttype, idette tilfælde altså TV (fjernsynsapparater).Forslaget til den delegerede forordning fastsætter en energimærkningsskala for TV-apparaterog TV-skærme. Samtidig med første fremsættelse af dette forslag fremsatte Kommissionen etforslag til forordning om eco-designkrav til samme produktgruppe. Der er udarbejdet et sær-
skilt grundnotat for forordningen om eco-design for TV, som er oversendt til Folketinget den9. marts 2009. Da der på mange punkter er sammenfald mellem energimærkningskrav og eco-designkrav, vil der blive henvist til grundnotatet for ecodesign for TV i nedenstående punkter,hvor det er relevant.Rådets beslutning om ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens udstedelse af den delege-rede retsakt forventes vedtaget som et A-punkt på kommende rådsmøde – mest sandsynligtrådsmødet vedr. uddannelse, ungdom og kultur den 18.-19. november 2010.3. HjemmelsgrundlagDe delegerede retsakter har hjemmel i direktiv 2010/30/EU af 19. maj 2010 om angivelse afenergirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og standardi-serede produktoplysninger.4. NærhedsprincippetHvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende produkter, vil dervære risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og procedurer, som ikke stemmeroverens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevæ-gelighed inden for Fællesskabet og unødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanne reglermå derfor have det samme indhold i Fællesskabet. I overensstemmelse med nærhedsprincip-pet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.5. Formål og indholdForslaget omfatter TV, som kan opdeles i to undergrupper TV-apparater og TV-skærme. Derhenvises til grundnotatet for eco-designkrav for TV for yderligere definition af hvilke produk-ter, der omfattes.Generelle kravDirektivet fastsætter krav om, at leverandøren frit skal levere et energimærke samt levere etdatablad sammen med det produkt, der markedsføres. Der stilles krav til mærkets udformningog indhold samt til indholdet i databladet. Desuden stilles der krav til leverandøren om, atdenne på forespørgsel fra myndighederne skal kunne forevise dokumentation for produktet.Ligeledes fastsættes der krav til, at forhandleren skal sikre, at apparatet som udstilles på salgs-stedet skal bære det pågældende mærke. Såfremt køber eller lejer ikke kan forvente at se ap-paratet udstillet, skal forhandleren sikre, at køber eller lejer får oplysninger svarende til oplys-ningerne på energimærket.Desuden skal både leverandøren og forhandleren sikre, at enhver reklame for en given modelindeholder oplysning om energiklassen, hvis reklamen indeholder informationer om pris ellerenergi. Derudover skal de sikre, at alt teknisk salgsmateriale om en given model indeholderoplysning om energiklassen.Yderligere stilles der krav til testmetode og verifikationsprocedure. Der tillades en tolerancepå 7 pct. ved testproceduren for energieffektivitet.Endelig foreslås det, at direktivet i lyset af den teknologiske udvikling revideres senest 5 årefter ikrafttrædelsen.Side 2/5
EnergieffektivitetForslaget fastsætter energiklasser for TV, og fastlægges samtidigt betingelserne for et dyna-misk energimærke. Energiklasserne udregnes efter et energieffektivitetsindeks, hvor indeksetrefererer til et standardapparat.Forslaget er opdelt i fire trin, som træder i kraft hhv. ét år efter forordningen er offentliggjort,d. 1. januar 2014, d. 1. januar 2017 og d. 1. januar 2020. For hvert trin indføres en ny og bedreenergieffektivitetsklasse.Såfremt et apparat kan opfylder kravene i en energiklasse, som er forudbestemt til først attræde i kraft på et senere tidspunkt, kan producenten anvende det energimærke, der angiverden bedre klasse, allerede ved introduktion af det nye apparat på markedet.Energimærket er i det foreliggende forslag udformet som det eksisterende A-G mærke (ener-gipilene), som anvendes på husholdningsapparater i dag. For hvert trin tilføjes en ny klasseovenpå klasse A. De nye klasser benævnes A+, A++ og A+++. Samtidig fjernes der klasserfra bunden af skalaen, når de bliver tomme pga. eco-designkrav. I takt med at der introduceresnye trin vil farverne på pilene til venstre automatisk flyttes opad. Således vil den bedste ener-giklasse altid være mørkest grøn.
Side 3/5
Energimærket er "sprog-neutralt", således at leverandøren kan vælge kun at brug et mærke,uden omkostninger for oversættelse til nationalt sprog.Siden det oprindelige forslag er der pågået drøftelser mellem Kommissionen og Europa Par-lamentet, og EU’s medlemsstater er bl.a. blevet hørt i marts 2010. Resultatet er blevet et for-slag om energimærke, som indeholder klasserne A+, A++ og A+++.Fra medlemsstaternes side ønskedes desuden strammere krav til de enkelte klasser i energi-mærkningen, og disse ønsker er imødekommet med det foreliggende forslag til delegeret for-ordning.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDer eksisterer ingen danske regler for det maksimale energiforbrug for TV.Kommissionen har fremsat nærværende forslag som forslag til delegeret forordning for ener-gimærkning af TV. Kommissionens delegerede forordninger er direkte gældende i de enkeltemedlemslande og derfor ikke skal implementeres i national lovgivning.7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre en mindre forøgelse af omkostninger til markeds-overvågning og –kontrol mv. i det TV er en af flere produktgrupper, som det nye direktivkommer til at omfatte efter omarbejdning af energimærkningsdirektivet. Da der også stilleseco-designkrav til denne produktgruppe, vil der i et vist omfang være sammenfald i overvåg-ning og kontrol af overholdelse af kravene i de to regelsæt. Der vil dog særskilt for energi-mærkning være behov for at gennemføre butikskontroller.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDe administrative konsekvenser for erhvervslivet vil i høj grad være sammenfaldende medkonsekvenserne af forslaget til eco-designkrav. Der henvises derfor til grundnotatet for detteforslag.Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget forventes at have en lille positiv samfundsmæssig effekt. Forslaget stiller krav omenergimærkning, som har til formål at vejlede forbrugerne om energiforbruget for konkurre-rende produkter, således at et lavt energiforbrug kan indgå som en parameter ved køb af TV.Erfaringer fra hvidevareområdet viser at energimærkningen desuden fungerer som en konkur-renceparameter for producenterne, og derfor er med til at fremme udviklingen af produktermed lavt energiforbrug.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveau
Side 4/5
Der er i grundnotatet for eco-design for TV estimeret en samlet årlig energibesparelse i Dan-mark, der i 2020 vil svare til energiforbruget i ca. 65.000 parcelhuse, i forhold til hvis der ikkeblev sat eco-designkrav. Hvor store besparelser der kan opnås herudover med energimærk-ningen, vil afhænge af den teknologiske udvikling og forbrugernes præferencer og prioriteter.Det er derfor ikke muligt at kvantificere disse besparelser. Imidlertid viser erfaringer fra hvi-devarebranchen, at energimærkningen har haft stor indflydelse på udvikling af energieffektiveapparater.8. HøringEt tidligere udkast har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima- og Energipolitik.Der er indkommet høringssvar fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Elsparefonden, DanmarksNaturfredningsforening, Dansk Fjernvarme, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri,Det økologiske råd, Forbrugerrådet, Organisationen for Vedvarende Energi og Verdensnatur-fonden. Dansk Fjernvarme har ingen kommentarer til forslaget.Organisationerne fremfører særligt kommentarer af generel karakter om energimærkning. Så-ledes støtter Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Indu-stri, Det Økologiske Råd, Forbrugerrådet, Organisationen for Vedvarende Energi og Verdens-naturfonden Regeringens holdning om, at det i relation til miljømærkets layout er vigtigt atsikre et klart og gennemskueligt budskab, som samtidig sikrer et dynamisk mærke, der frem-mer innovation. De fleste af disse organisationer støtter direkte en bevarelse af den nuværendelukkede A-G skala, som ikke overbygges med nye trin i form af A1, A2 og A3, men i stedetreskaleres løbende således at det bedste produkt på markedet altid vil være et A-mærket pro-dukt. Flere nævner også budskabet ’køb A’ som simpelt og let at kommunikere.Organisationen for Vedvarende Energi fremfører, at energimærkning for TV bør referere tildiagonalen i tommer frem for skærmareal, da førstnævnte er den normale salgsparameter. DetØkologiske Råd fremfører, at TV-apparaters evne til på længere sigt at fastholde et konstantog ikke stigende energiforbrug bør indgå som en parameter.Energistyrelsen har desuden d. 18. februar 2009 afholdt et offentligt møde for alle interessere-de, hvor der har været en teknisk gennemgang af tidligere forslag. Deltagerne havde kommen-tarer af generel karakter om energimærkningen, men havde ikke specifikke kommentarer tilenergimærkning af TV.9. Regeringens holdningRegeringen er generelt tilfreds med Kommissionens forslag til delegeret forordning for ener-gimærkning af TV og agter ikke at gøre indsigelser herimod.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er generel opbakning til forslaget til energimærkning af TV.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har d. 27. marts 2009 været forelagt Folketingests Europaudvalg.
Side 5/5