Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 49
Offentligt
913566_0001.png
913566_0002.png
913566_0003.png
913566_0004.png
913566_0005.png
G R U N D N O T AT
4. november 2010J.nr. 2504/1224-0002Ref. RINSide 1/5
Revideret grundnotat om forslag fra EU-kommissionen om to delegerede forordningerder implementerer direktiv 2010/30/EU med hensyn til at fastlæggeenergimærkningskrav til vaskemaskiner hhv. opvaskemaskinerKOM nr. (foreligger ikke), af 28. september 20101. ResuméKommissionen har første gang d. 24. marts 2009 fremsendt to forslag til direktiver omenergimærkning af hhv. vaskemaskiner og opvaskemaskiner. Kommissionen har d. 28.september 2010 genfremsendt de to forslag, med enkelte mindre ændringer, primærtændringer, der er følger af, at rammedirektivet for energimærkningen er blevet ændret.Forslagene er et led i udmøntningen af rammedirektivet for energimærkning. Forslagenefastsætter en energimærkningsskala for hhv. vaskemaskiner og opvaskemaskiner. Forslagenevurderes at have positive energi- og klimamæssige konsekvenser som følge af, at forbrugernenemt kan vurdere energiforbruget for konkurrerende apparater og derfor kan medtage detsom en parameter ved køb af et nyt apparat. Forslagene vurderes ikke at berørestatsfinanserne, de vurderes at have en lille positiv effekt på samfundsøkonomien og forventesikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde for erhvervslivet. Regeringen er positiv overforKommissionens forslag om at energimærke vaskemaskiner og opvaskemaskiner. Rådetsbeslutning om ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens udstedelse af de to delegerederetsakter forventes vedtaget som et A-punkt på kommende rådsmøde – mest sandsynligtrådsmødet vedr. uddannelse, ungdom og kultur den 18.-19. november 2010.2. BaggrundEU-Kommissionen har d. 24. marts 2009 fremsendt og d. 28. september 2010 genfremsendtto forslag til direktiver om energimærkning af hhv. vaskemaskiner og opvaskemaskiner, sommarkedsføres for første gang på det indre marked. Forslaget er d. 28. september 2010genfremsendt som en delegeret forordning. Den vigtigste afvigelse i forhold til forslaget fra d.24. marts er, at energimærkets layout nu er fastlagt i rammedirektivet for energimærkning ogikke i nærværende forslag.Forslagene til de delegerede forordninger fastsætter energimærkningsskalaer forvaskemaskiner og opvaskemaskiner. Samtidig med første fremsættelse af forslagenefremsatte Kommissionen forslag til forordninger om eco-designkrav til sammeproduktgrupper. Der er udarbejdet et særskilt rammenotat for forordningerne om eco-design
for vaskemaskiner og opvaskemaskiner, som er oversendt til Folketinget den 20. marts 2009.Da der på mange punkter er sammenfald mellem energimærkningskrav og eco-designkrav vilder blive henvist til rammenotaterne for eco-design for produkterne i nedenstående punkter,hvor det er relevant.Rådets beslutning om ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens udstedelse af de todelegerede retsakter forventes vedtaget som et A-punkt på kommende rådsmøde – mestsandsynligt rådsmødet vedr. uddannelse, ungdom og kultur den 18.-19. november 2010.3. HjemmelsgrundlagDe delegerede retsakter har hjemmel i direktiv 2010/30/EU af 19. maj 2010 om angivelse afenergirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning ogstandardiserede produktoplysninger.4. NærhedsprincippetHvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende produkter, vil dervære risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og procedurer, som ikke stemmeroverens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrierer for varernes fribevægelighed inden for Fællesskabet og unødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanneregler må derfor have det samme indhold i Fællesskabet. I overensstemmelse mednærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.5. Formål og indholdForslagene omfatter vaskemaskiner og opvaskemaskiner. Der henvises til rammenotaterne fra27. marts 2009 for eco-designkrav for disse for yderligere definition af hvilke produkter, deromfattes.Generelle kravForslagene fastsætter krav om at leverandøren frit skal levere et energimærke samt levere etdatablad sammen med det produkt, der markedsføres. Der stilles krav til mærkets udformningog indhold samt til indholdet i databladet. Desuden stilles der krav til leverandøren om, at hanpå forespørgsel fra myndighederne skal kunne forevise dokumentation for produktet.Ligeledes fastsættes der krav til, at forhandleren skal sikre, at apparatet som udstilles påsalgsstedet skal bære det pågældende mærke. Såfremt køber eller lejer ikke kan forvente at seapparatet udstillet, skal forhandleren sikre, at køber eller lejer får oplysninger svarende tiloplysningerne på energimærket.Desuden skal både leverandøren og forhandleren sikre, at enhver reklame for en given modelindeholder oplysning om energiklassen, hvis reklamen indeholder informationer om pris ellerenergi. Derudover skal de sikre, at alt teknisk salgsmateriale om en given model indeholderoplysning om energiklassen.Yderligere stilles der krav til testmetode og verifikationsprocedure. Der tillades en tolerancepå 10 pct. ved testproceduren for energieffektivitet.
Side 2/5
Endelig foreslås det, at direktiverne i lyset af den teknologiske udvikling revideres senest 5 årefter ikrafttrædelsen for opvaskemaskiner og senest fire år efter ikrafttrædelse forvaskemaskiner - navnlig i forhold til måletolerance.EnergieffektivitetForslagene fastsætter energiklasser for hhv. vaskemaskiner og opvaskemaskiner, ogfastlægger samtidig betingelserne for et dynamisk energimærke. Energiklasserne udregnesefter et energieffektivitetsindeks, hvor indekset refererer til et standardapparat.Energimærket er udformet som det eksisterende A-G mærke (energipilene), som alleredeanvendes på husholdningsapparater i dag. Der tilføjes tre nye klasser ovenpå klasse A. De nyeklasser benævnes A+, A++, og A+++. Og klasserne G-E fjernes fra skalaen, da de vil væretomme pga. eco-designkrav. Skalaen er dermed en A+++ til D skala. Ved introduktion af detre nye klasser flyttes farverne på pilene til venstre opad. Således vil den bedste energiklassealtid være mørkest grøn. For tørre evne bibeholdes A-G skalaen. Nedenfor ses mærkerne forhhv. opvaske- og vaskemaskiner.
Mærkerne i de delegerede forordninger skal anvendes fra 12 måneder efter, at den delegerederetsakter træder i kraft, de eksisterende direktiver gælder i disse 12 måneder. I den periode vildet være muligt at markedsføre apparater enten med det gamle layout eller det nye layout.Energimærket er "sprog-neutralt", således at leverandøren kan vælge kun at brug et mærke,uden omkostninger for oversættelse til nationalt sprog.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDe danske regler for energimærkning afvaskemaskinerer fastlagt i bekendtgørelse nr. 318 af7. maj 2002 om energimærkning og oplysningspligt vedrørende vaskemaskiner tilhusholdningsbrug. Denne bekendtgørelse er en udmøntning af Kommissionens direktivKommissionens direktiv 95/12/EF af 23. maj 1995, gennemførelsesdirektiv for energi-mærkning af vaskemaskiner.De danske regler for energimærkning afopvaskemaskinerer fastlagt i bekendtgørelse nr. 812af 22. august 2005 om energimærkning og oplysningspligt vedrørende opvaskemaskiner tilhusholdningsbrug. Denne bekendtgørelse er en udmøntning af Kommissionens direktivSide 3/5
Kommissionens direktiv 97/17/EF af 16. april 1997, gennemførelsesdirektiv for ener-gimærkning af opvaskemaskiner.Forslagene vil ophæve de eksisterende direktiver og dermed de danske regler.Kommissionen har fremsat nærværende forslag som delegerede forordninger forenergimærkning af hhv. vaskemaskiner og opvaskemaskiner. Kommissionens delegeredeforordninger er direkte gældende i de enkelte medlemslande og derfor ikke skalimplementeres i national lovgivning.
7. Forslagenes konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ellerbeskyttelsesniveauetØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslagene vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og –kontrolmv. Da vaskemaskiner og opvaskemaskiner allerede er omfattet afenergimærkningsordningen vil omkostningerne blive dækket inden for Klima- ogEnergiministeriets bevillingsmæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner ogkommuner.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDe administrative konsekvenser for erhvervslivet vil i høj grad være sammenfaldende medkonsekvenserne af forslaget til eco-designkrav. Der henvises derfor til rammenotatet for detteforslag.Samfundsøkonomiske konsekvenserForslagene forventes som sådan ikke at have samfundsmæssige konsekvenser. Forslagenestiller krav om energimærkning, som har til formål at vejlede forbrugerne om energiforbrugetfor konkurrerende produkter, således at et lavt energiforbrug kan indgå som en parameter vedkøb af vaskemaskiner og opvaskemaskiner. Samtidig fungerer energimærkningen som enkonkurrenceparameter for producenterne, der er med til at fremme udviklingen af produktermed lavt energiforbrug.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauDer er i rammenotaterne for eco-design for vaske- og opvaskemaskiner estimeret en samletenergibesparelse på 152 GWh/år fra 2020, svarende til 16 pct. af det nuværende elforbrug tilvaske- og opvaskemaskiner i forhold til hvis der ikke blev sat eco-designkrav. Hvor storebesparelser der kan opnås herudover med energimærkningen vil afhænge af den teknologiskeudvikling og forbrugernes præferencer og prioriteter. Det er derfor ikke muligt at kvantificeredisse besparelser. Imidlertid viser erfaringer fra hvidevarebranchen at energimærkningen harhaft stor indflydelse på udvikling af energieffektive apparater.8. HøringForslaget har ikke været sendt i høring.9. Regeringens holdningSide 4/5
Regeringen er generelt tilfreds med Kommissionens forslag til delegerede forordninger forvaske- og opvaskemaskiner og agter ikke at gøre indsigelse herimod.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er generel opbakning til forslagene om energimærkning af vaske ogopvaskemaskiner fra alle lande.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har d. 27. marts 2009 været forelagt Folketingests Europaudvalg
Side 5/5