Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 303
Offentligt
1017617_0001.png
1017617_0002.png
1017617_0003.png
N O T AT O M E N M U L I G P L AN AN V E N D E L S E AF 2 5M I O . K R . T I L U D R U L N I N G AFL AD E I N F R AS T R U K T U R T I L E L B I L E R
24. juni 2011J.nr. 2505/1229-0021Ref. CL/MIR
I regeringens Energistrategi 2050 er der foreslået afsat 25 mio. kr. ladestandere til elbiler. Det-te notat angiver, hvorledes en hensigtsmæssig anvendelse af midlerne kan finde sted, såfremtmidlerne afsættes i forbindelse med en kommende energiaftale eller lignende.Som baggrund ligger dels anbefalinger i ”ladestanderrapporten” fra januar 2011, dels bilate-ralt indhentet information og synspunkter fra branchen. Der har desuden været afholdt et fæl-les møde i Energistyrelsen, hvor kredsen bag ladestanderrapporten udvidet med øvrige inte-ressenter fra branchen samt kommunerepræsentanter havde lejlighed til at fremføre synspunk-ter på udmøntning af en støtte på 25 mio. kr.Blandt aktører og interessenter synes der at være bred enighed om en række forhold – herun-der ikke mindst et ønske om synlighed af indsatsen. Alle peger på omkostningseffektivitet oget ønske om mest mulig hardware for midlerne. Også om tekniske krav til standere og lade-mulighed er der en relativ enighed.Nedenstående forslag til anvendelse af en pulje på 25 mio. kr. går alene på at identificere deoverordnede støtteformål. De mere tekniske krav til infrastrukturen er skitseret i et selvstæn-digt notat.Formålet med anvendelsen af støttemidlerne er således, såfremt disse bevilges, at igangsætteen struktureret udrulning af infrastruktur, hvor synlighed samt funktionel helhed og geogra-fisk sammenhæng er sikret på et omkostningseffektivt grundlagDer lægges op til, at projekter under hvert af de nedenstående fem indsatsområder sendes iudbud, hvor konsortier og partnerskaber kan indgå med medfinansiering, og hvor projekternefår en størrelse, der kan medvirke til at reducere omkostninger og administration.Endvidere lægges der op til, at der indgås en række aftaler med aktørerne, om hvordan kom-munerne, energiselskaberne, elbilbranchen og ladestanderoperatører kan yde deres bidrag tilat understøtte udrulningen af infrastruktur.Forslag til fem forskellige indsatsområder1) Etablering af Elbilskorridor – ”Det grønne H”.Der gives støtte til aktører som ønsker at etablere et net af quick-charge stationer, herunderevt. i tilknytning til batteriskiftestationer1placeret hensigtsmæssigt i udkanten af byer langs”det store H”, dvs. ruterne fra Skagen til Kruså, fra Esbjerg til København og fra Helsingør til1
Puljens størrelse gør det ikke muligt at støtte batteriskiftestationer direkte.Side 1
Rødby. Det skønnes, at den samlede strækning på små 900 km kan dækkes af 15-20 quick-charge ladestationer. Med en bruttopris på omkring 500.000 kr. pr. station samt evt. omkost-ninger til erhvervelse af grund og vejomlægning, vil en støtte på fx 250.000 kr. pr. station for20 stationer udgøre op til5 mio. kr.Etablering af et ”Det grønne H” vil dels skabe synlighed om elbilerne og dels give elbilejereden betryggelse, som ladestanderrapporten pegede på som vigtig. Man skal kunne køre fraden ene ende af landet til den anden uden at være bange for at ”køre tør”.2) Etablering af offentlige elbil ladeklynger i byer.I de danske byer gives støtte til etablering af klynger á f.eks. otte dedikerede opladningsplad-ser, primært ”almindelig ladning”, men evt. også som hurtigladning. Projekterne vil blandtandet blive vurderet på baggrund af den forventede benyttelsesgrad. Tages der udgangspunkt iet ladestik pr. 5.000-10.000 indbyggere, vil det give ca. 70-140 klynger til en gennemsnitlignettopris på måske 200.000 kr. pr. klynge2. Med en støtte på fx 100.000 kr. pr. klynge vil detsamlede støttebehov være på ca.14 mio. kr.Med dette antal ladeklynger vil alle byer i Danmark over 5.000-10.000 indbyggere potentieltkunne dækkes. Antallet af mulige ladeklynger i de enkelte byer vil blive skaleret efter byernesstørrelse.Denne indsats vil give mulighed for, at flere mennesker vil kunne komme til at lade deres el-bil, og dermed udvide det mulige antal personer, der kan købe en elbil – også folk der bor ietageejendomme. Samtidig vil indsatsen give mulighed for en bred geografisk dækning. Derlægges ikke op til at støtte egentlig ”kantstens”-opladning, idet ladeklynger forventes at væreen mere omkostningseffektiv løsning.3) Støtte til storskala-udrulning af flåder.Der etableres en pulje til støtte for offentlige og private flåder, der ønsker at omstille et størreantal biler – fx over 50 - til eldrift. Støtten kan gives med et tilskud på fx 5.000-10.000 kr. pr.ladestander. Støttes fx 10 projekter med hver 50 ladestandere, vil den samlede støtte beløbesig til i alt ca.4 mio. kr.Støtte til flåder skaber ikke så stor synlighed, men forventes at kunne være en katalysator forudviklingen. Såfremt en flådeejer vil kunne stille sin ladeinfrastruktur til rådighed for andrebrugere eller offentligheden i dagtimerne, kan det overvejes at forhøje støttebeløbet pr la-destik, idet etableringsomkostningerne i så fald også vil være højere.4) Test af åben funktionalitetDer afsættes op til1 mio. kr.til sikring af interoperabilitet, således at enhver ladestander kanbenyttes af en vilkårlig elbil uanset fabrikat, ejer- og abonnementsforhold. Normalt dokumen-teres opfyldelse skriftligt på baggrund af fælles standarder, men umodne eller ikke vedtagnestandarder nødvendiggør brug også af fysiske test, for at sikre interoperabilitet. Testfunktio-nen vil blive sendt i åbent udbud.5) Erfaringsopsamling og evaluering af ladestanderpuljen2
Ladestanderpris på kr. 50.000,- pr. stander med 2 stik er fra ”ladestanderrapporten”.Side 2
Der afsættes kr.1 mio.til analyser, således at der kan indhentes erfaringer og resultater tilbrug for den fremtidige udvikling af infrastruktur til elbiler og plug-in hybridbiler. En mindredel af beløbet vil f.eks. skulle anvendes til konsulentbistand til at understøtte en aftale medkommunerne og KL om fælles regler og vejledning.Proces og implementeringForudsat tilvejebringelse af finansiering vil der forud for indkaldelse af ansøgninger drøftesmuligheden for at indgå aftaler med de nedenfor nævnte parter:1. Aftale med KL om hvordan kommunerne (i samarbejde med Dansk Energi og andre) kanunderstøtte ladestanderudrulningen. Det aftales, at KL sammen med kommunerne udar-bejder fælles krav til og vilkår for opstilling af ladestandere. I dag stiller kommunerne for-skellige krav til farver, udseende, funktionalitet osv., hvilket fordyrer ladestandere og op-stilling i betydelig grad. Kommunerne giver også i dag selskaberne, der opsætter ladestan-dere, forskellige vilkår for brugsretten til P-pladsen, f.eks. mht. den årrække brugsrettengælder. Samtidig aftales, hvordan kommunerne kan spille en koordineret og aktiv rolle iudviklingen af projektansøgninger, herunder i forhold til at stille P-pladser til rådighed foroperatørerne til ladestandere og medvirke til at identificere gode klyngeplaceringer.2. Aftale med Dansk Energi om hvordan energiselskaberne i fællesskab (og i samarbejdemed kommunerne og andre) kan understøtte laderstanderudrulningen. Det aftales, at DEsammen med energiselskaberne udarbejder fælles værktøjer, der kan optimere placeringenaf ladestandere i forhold til tilslutningen til elnettet, således at omkostninger til net-forstærkning og tilslutning minimeres. Samtidig aftales, hvordan de mange forskelligeenergiselskaber, der skal forestå tilslutningen, kan spille en koordineret og aktiv rolle iudviklingen af projektansøgninger, herunder ensartede retningslinjer, procedurer mv.3. Aftale med elbiloperatørerne og ladestanderproducenterne samt KL og Dansk Energi ominteroperabilitet i den danske offentlige infrastruktur til opladning af elbiler.Målet for aftalerne kunne bl.a. være, at der udarbejdes vejledninger til brug for kommunerne,energiselskaberne og operatørerne, således at der bliver fælles regelsæt for etablering og til-slutning af ladestandere og quick-charge stationer.
Side 3