Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 294
Offentligt
H Ø R I N G S N O T AT
31. maj 2011J.nr.Ref. rvnEnergiforsyningSide 1/6
Høringsnotat vedr. udkast til ny tilslutningsbekendtgørelseIndledningEnergistyrelsen har den 9. marts 2011 sendt et udkast til ny bekendtgørelse om tilslutning tilkollektive varmeforsyningsanlæg m.v. (tilslutningsbekendtgørelsen) i høring med frist for atafgive høringssvar den 6. april 2011.Følgende myndigheder, organisationer og virksomheder har afgivet høringssvar uden be-mærkninger: KTO, Datatilsynet, 3F, Dansk Revisorforening, Aalborg Universitet og Anke-nævnet på Energiområdet.De myndigheder, organisationer og virksomheder, der har afgivet høringssvar med bemærk-ninger er: Energitilsynet, Tekniq, Kommunernes Landsforening (KL), FRI, Dansk Fjernvar-me, Energiklagenævnet, HMN Naturgas I/S (HMN), Advokatrådet, Dansk Byggeri, DI, Var-mepumpefabrikantforeningen og Boligselskabernes Landsforening (BL).Desuden har Forbrugerrådet meddelt, at det grundet ressourcebegrænsninger ikke haft mulig-hed for at udarbejde bemærkninger til det fremsendte udkast.Bemærkninger vedr. tilslutningspligt nybyggeri/fritagelse for lavenergibygningerFlere organisationer har kommenteret på beslutningen om at udskyde en evt. ændring af reg-lerne til ophævelse af muligheden for at pålægge tilslutningspligt til nybyggeri. Baggrundenherfor er, at der kan gennemføres analyser, som kan give et bedre beslutningsgrundlag forændring af reguleringen og der kan ske en koordineret ændring med planloven. Nogle organi-sationer har brugt lejligheden til at kommentere reglerne for blokvarmecentraler i projektbe-kendtgørelsen, som forpligter blokvarmecentraler at aftage varme fra den kollektive varme-forsyning, uanset om der er pålagt tilslutningspligt. Flere påpeger desuden varmesektorens ta-rifstruktur med faste afgifter, som kan gøre investeringer i energibesparelser mindre attrakti-ve.BL finder det skuffende, at den nye bekendtgørelse ikke harmonerer med regeringens strategiog mener, at nybyggeri af lavenergiboliger generelt skal kunne dispenseres fra tilslutnings-pligt, uanset bygningens størrelse. Det vil fremme ambitiøse energirenoveringer, hvis eksiste-rende byggeri i forbindelse med store, gennemgribende renoveringer til lavenergistandarderkan undgå de faste afgifter i forbindelse med fjernvarme.Side 1
Tekniq finder det vigtigt, at muligheden for at kunne pålægge eksisterende bebyggelse tilslut-ningspligt begrænses. En bred anvendelse af tilslutningspligt vil kunne medføre fjernvarmeta-riffer med høje tilslutningsafgifter og lave forbrugsafgifter. Dette vil bl.a. betyde, at der ermeget få incitamenter for forbrugeren til at foretage energibesparelser, installation af solvar-me m.m.Varmepumpefabrikantforeningen ønsker, at tilslutningspligten til kollektive varmeforsynings-anlæg helt skal bortfalde i alle geografiske områder, såfremt et varmepumpeanlæg som alter-nativ opvarmningskilde viser sig at være såvel energiøkonomisk som samfundsøkonomiskmere fordelagtigt. Udskydelse af de nye regler til ophævelse af tilslutningspligt er beklagelig,fordi kommunerne ikke fortsat skal have mulighed for at forhindre/bremse bl.a. udbredelsenaf varmepumpeanlæg under henvisning til tilslutningsbekendtgørelsen.DI finder det nødvendigt at tage resultaterne af analyserne med i betragtning for at kunne tagestilling til, hvorvidt ændringer i regler om dispensation til tilslutningspligt kan støttes. Det børeksplicit fremgå af vejledningen, at fritagelsen for lavenergibygninger er gældende for allelavenergiklasser i BR10.Dansk Byggeri mener, at alt nybyggeri burde være fritaget fra tilslutningspligt med BR2010’s ikrafttræden. Hvis tilslutningspligten fastholdes, forsinkes innovation og markedsgø-relsen af decentrale VE-teknologier og produkter. Fjernvarmes høje faste tariffer bremserdesuden investeringer i energibesparelserne. Af vejledningen skal det fremgå, at alle bygnin-ger der opfylder minimumskravene i energiklasse 2015 er fritaget fra tilslutningspligt.HMN havde gerne set, at en ny tilslutningsbekendtgørelse også afspejlede de ændrede regler iBR10, så der eksempelvis kunne fastsættes en arealgrænse for dispensationsmulighederne forstørre lavenergibygninger. HMN er enig i, at det er mest hensigtsmæssigt, at større ændringeraf tilslutningsbekendtgørelsen koordineres med tilsvarende ændringer af planloven, og at dergennemføres analyser af bl.a. differentiering mellem mindre og større bygninger.FRI mener, at BR2010 modarbejder de hensyn til samfundsøkonomien, som kommunerneskal varetage iht. varmeforsyningsloven, og fremmer investeringer i klimaskærm og individu-el forsyning, som skulle være i strid mod EU lovgivning. FRI finder, at tilslutningspligt kanvære velbegrundet for at sikre den lavest mulige samfundsøkonomiske omkostning for alle iområder, der er velegnet til kollektiv forsyning.KL anser det som positivt, at beslutningen, om at ophæve mulighederne for at pålægge ny-byggeri tilslutningspligt, er udskudt. Konsekvenserne af en ophævelse af tilslutningspligtenbør analyseres nærmere i lyset af Energistrategi 2050 og strategisk energiplanlægning i kom-munerne. Revision af reglerne skal desuden ske således, at der som minimum er overens-stemmelse mellem regelsættene i planloven og varmeforsyningsloven. KL finder det positivt,at reglerne i projektbekendtgørelsen om blokvarmecentraler træder foran evt. krav om frita-gelse fra tilslutningspligt i tilslutningsbekendtgørelsen for disse store anlæg.
Side 2
Energistyrelsens bemærkningerEnergistyrelsen har noteret, at nogle organisationer bakker op om udskydning af evt. ændringaf reglerne til at ophæve kommunalbestyrelsens mulighed for at pålægge tilslutningspligt tilnybyggeri, mens andre organisationer ikke kan tilslutte sig denne beslutning. Med regerin-gens målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossile brændsler og forslag om atstøtte partnerskaber om strategisk energiplanlægning, er det dog blevet endnu vigtigere, atder gennemføres analyser, der kan danne et bedre beslutningsgrundlag for evt. ændring afreguleringen.Kollektiv varmeforsyning kan bidrage til regeringens målsætning, især når der anvendesCO2-neutrale brændsler. Et kollektivt varmeforsyningsanlæg må ikke etableres, når kollektivforsyning ikke er den samfundsøkonomisk mest fornuftige forsyningsform for et område. Nåret kollektivt anlæg er blevet etableret, er det bedst for alle, såvel samfundsøkonomisk set somprismæssigt, at så mange som muligt tilslutter sig anlægget. Kommunalbestyrelsen har mu-lighed for at sikre det via tilslutningspligt. Lavenergibyggeri er fritaget fra tilslutningspligten.De kommende analyser skal vise, om der kan være byggeri (f.eks. etageboliger og evt. tæt-lavtbyggeri) opført efter de nye byggeregler i Bygningsreglement 2010, som vil være samfunds-økonomisk mere fordelagtigt at fjernvarmeforsyne end at forsyne med individuelle opvarm-ningsløsninger. Analyserne vil foretages i forbindelse med projektet strategisk energiplan-lægning, som er et internt projekt i Energistyrelsen.Evt. mere principielle ændringer med hensyn til tilslutningspligt for nybyggeri vil blive fore-taget på basis af analyserne. Bemærkningerne i høringssvarene har dog medført, at tilslut-ningsbekendtgørelsen er ændret således, at tilslutningsprojektet skal belyse brugerøkonomienved tilslutning til kollektiv forsyning i forhold til forsyning med varmepumper.I høringssvarene bliver der desuden henvist til reglerne i projektbekendtgørelsen for blok-varmecentraler. Efter disse regler skal blokvarmecentraler forsynes af den kollektive forsy-ning i området. Forpligtelsen gælder uanset om der er pålagt tilslutningspligt i området.Hensynet bag bestemmelserne for blokvarmecentraler er, at der kan sikres lavere varmepriseri området og bedre samfundsøkonomi ved at få de store aftagere i et område på den kollektiveforsyning.Bygninger med et lavt energiforbrug, som ikke vil have brug for så meget varme, er ikke om-fattet af reglerne for blokvarmecentraler. Disse regler gælder nemlig alene store anlæg påover 0,25 MW.Lavenergibygninger vil således som regel ikke være omfattet af reglerne for blokvarmecentra-ler, men når en lavenergibygning alligevel har så et stort varmebehov, at der er brug for envarmeeffekt over 0,25 MW, skal byggeriet efter de nuværende regler forsynes via den kollekti-ve forsyning.Med hensyn til fjernvarmefaktoren i bygningsreglementet kan det oplyses, at der arbejdes på,at der indføres vægtningsfaktorer for henholdsvis el og fjernvarme, som sikrer, at kravenenogenlunde ligestiller forsyning med fjernvarme og varmepumper. Et bredt udsnit af relevan-te interessenter fra erhvervsorganisationer, miljøorganisationer, vidensinstitutioner og andremyndigheder, heriblandt Energistyrelsen, deltager i arbejdet.Side 3
Ændring af fritagelses- og dispensationsmulighederneEnergiklagenævnet har anbefalet, at der skelnes konsekvent og tydeligere mellem tilslut-ningspligt for bebyggelse, som ikke allerede er tilsluttet, og forblivelsespligt. Desuden harEnergiklagenævnet efterlyst en mere uddybende regulering af fritagelsen for træfyr og dispen-sation for folkepensionister.Energistyrelsens bemærkningerEnergistyrelsen er enig i Energiklagenævnets anbefalinger og har revideret de pågældendebestemmelser. Det fremgår nu af selve bekendtgørelsen, at alene visse typer træfyr medførerkrav på fritagelse fra tilslutnings- eller forblivelsespligt. Det skal handle om en brændekedelmed inverteret forbrænding eller et automatisk stokeranlæg, som er koblet på centralvarme-anlægget og ikke er monteret med automatisk askeudtag. Kedlen eller anlægget skal værekonstrueret til og kan alene anvendes til fyring med rent træ, f.eks. træflis, træpiller eller helttræ for at kunne kræve fritagelse.Desuden er § 17, stk. 2, om dispensation for folkepensionister, ændret således, at bestemmel-sen forholder sig udtrykkeligt til den gældende retstilstand med hensyn til bopælskrav ogsamejesituationer. Dispensation kan alene gives i tilfældet af pålæg om tilslutningspligt til enenfamiliesejendom, og til en person:1) der er folkepensionist på tilslutningstidspunktet,2) har været ejer eller medejer af den pågældende ejendom siden tidspunktet, hvor kom-munalbestyrelsen traf beslutning om tilslutningspligt, og3) har haft fast bopæl på den pågældende ejendom siden tidspunktet, hvor kommunalbe-styrelsen traf beslutning om tilslutningspligt.Ændringer i forbindelse med DIADEMDIADEM er en forkortelse for ’Digital adgang til oplysninger i forbindelse med ejendoms-handel’. Formålet med DIADEM er, at alle de offentlige ejendomsoplysninger, der er nød-vendige ved ejendomshandel, stilles til rådighed for borgere, virksomheder og offentligemyndigheder samlet ét sted, i én og samme arbejdsgang via internettet. Også data om varme-forsyning, heriblandt tilslutningspligt, skal gøres offentligt tilgængelige. Dette har medførtenkelte ændringer i tilslutningsbekendtgørelsen.KL mener ikke, at det er relevant at fastsætte, at kommunen senest 5 dage efter en beslutningom tilslutnings- eller forblivelsespligt er truffet skal sende skriftlig meddelelse herom tilgrundejere og anbefaler, at fristen i hvert fald bliver på minimum 1 måned.Energistyrelsens bemærkningerNår der bliver pålagt tilslutningspligt til eksisterende bygninger, kan disse bygninger tilsluttesmed en frist på 9 år. Fristen på 9 regnes efter de ændrede regler i den nye tilslutningsbe-kendtgørelse fra det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om at pålæg-ge tilslutningspligt. Derfor er det vigtigt, at grundejere orienteres hurtigst muligt om en sådanbeslutning således, at de – i overensstemmelse med reglens formål – får 9 år til at forberedesig på omstillingen til den kollektive varmeforsyning og de økonomiske konsekvenser dette
Side 4
medfører. I overensstemmelse med KL’s anbefaling er fristen for orientering af ejerne fastsatpå 4 uger efter beslutningen er truffet.Derudover er lejligheden benyttet til at udmønte varmeforsyningslovens § 15, som er ændretved lov nr. 1555 af 21. december 2010. Denne lov skulle tilvejebringe, at der fastsættes reglerom, at kommunerne indberetter og ajourfører oplysninger om tilslutnings- og forblivelsespligttil PlanSystem.dk således, at disse bliver digitalt tilgængelige og kan tilgå DIADEM.Ændring af klagebestemmelsenEnergiklagenævnet har anbefalet at ændre klagebestemmelsen således, at klagen skal indgivesdirekte til Energiklagenævnet i stedet for via kommunalbestyrelsen.Energistyrelsens bemærkningerFormålet med kravet om, at klagen skulle indgives til kommunalbestyrelsen, var at give kom-munerne mulighed for at revurdere deres afgørelse og evt. genoptage den afgjorte sag påbaggrund af klagen som alternativ til at videresende klagen til Energiklagenævnet som re-kursinstans. Energiklagenævnet anfører, at det er nævnets erfaring, at kommunerne stort setaldrig revurderer deres afgørelser. Endvidere har Energiklagenævnet eksempler på, at sa-gerne uden rimelig grund ligger længe hos kommunerne inden klagen videresendes til Ener-giklagenævnet.Energistyrelsen har hørt KL om en eventuel ændring af klagebestemmelsen efter Energikla-genævnets anbefaling. KL har meddelt, at KL kan støtte Energiklagenævnets forslag underforudsætning af, at Energiklagenævnet inden for en defineret kort tidsfrist adviserer den be-rørte kommune om, at der er modtaget en klage, herunder fremsender kopi af klagen. KL an-fører, der er to grunde til, at kommunen skal orienteres om en klage. Dette er for det første afhensyn til, at kommunen hermed kan revurdere/genoptage sin afgørelse. For det andet er detvigtigt af hensyn til kommunernes beføjelser til at håndhæve bekendtgørelsen.Energistyrelsen har således ændret klagebestemmelsen i overensstemmelse med Energiklage-nævnets og KL’s bemærkninger for at sikre, at klager bliver indgivet til Energiklagenævnet.Energiklagenævnet skal orientere den pågældende kommune om klagen inden for 7 dage efterklagen er modtaget og fremsende en kopi. I tilfældet af, at en mindelig løsning er mulig, kanklageren trække klagen, så kommunen kan genoptage sagen.Tekniske ændringerAdvokatsamfundet, Energiklagenævnet, Energitilsynet, KL og Dansk Fjernvarme har påpegetenkelte fejl eller anbefalet forbedringer.Energistyrelsens bemærkningerDer foretaget rettelser og forbedringer i både bekendtgørelsen og vejledningen i anledning afhøringssvarene fra Advokatsamfundet, Energiklagenævnet, Energitilsynet, KL og DanskFjernvarme.
Side 5
Endvidere er definitionsbestemmelsen ændret med hensyn til nye lavenergibygninger for atharmonisere den med planlovens § 21 a og for at sikre, at det er klart for bygherrerne, når desøger om byggetilladelse, hvilke regler der gælder for de bygninger, de vil opføre.
Side 6