Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 294
Offentligt
1015019_0001.png
1015019_0002.png
1015019_0003.png
1015019_0004.png
1015019_0005.png
Lovtidende A201121. juni 2011.
Udgivet den 25. juni 2011
Nr. 690.
Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlægI medfør af § 11, stk. 2, § 12, stk. 2, § 13, stk. 2, § 14, stk.2 og 3, § 15, § 26 a, nr. 1, og § 34, stk. 2, i lov om varmefor-syning, jf. lovbekendtgørelse nr. 347 af 17. maj 2005, somændret ved lov nr. 520 af 7. juni 2006 og lov nr. 1555 af21.december 2010, og § 26, stk. 4, i lov om naturgasforsy-ning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1116 af 8. november 2006,samt efter forhandling med de kommunale organisationer,fastsættes:Kapitel 1Definitioner1)

§ 1.

I denne bekendtgørelse forstås ved:Tilslutningspligt:En forpligtelse for en ejendom til atvære tilsluttet det kollektive varmeforsyningsanlæg iområdet, hvilket bl.a. indebærer, at ejendommens ejerskal bidrage økonomisk til den kollektive forsyning, jf.§ 7.Forblivelsespligt:En forpligtelse for en ejendom, derallerede er tilsluttet det kollektive varmeforsyningsan-læg i området, til at forblive tilsluttet dette, hvilket bl.a.indebærer, at ejendommens ejer skal blive ved at bidra-ge økonomisk til den kollektive forsyning, jf. § 7.Kollektivt varmeforsyningsanlæg:Et anlæg omfattet afvarmeforsyningslovens § 2.Forsyningsselskab:En virksomhed, der driver et kol-lektivt varmeforsyningsanlæg omfattet af varmeforsy-ningslovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, eller et distributions-selskab omfattet af naturgasforsyningslovens § 6, nr. 4.Eksisterende lavenergibygninger:Bebyggelser, hvordet kan dokumenteres, at de på tidspunktet for ansøg-ningen om byggetilladelsen opfyldte de på daværendetidspunkt i medfør af byggeloven gældende energiram-mer for energiforbrug for lavenergibygninger.Ny bebyggelse, der opføres som lavenergibygninger:Bebyggelser, hvor det kan dokumenteres, at de på tids-punktet for ansøgningen om byggetilladelsen opfylderde energirammer for energiforbrug for lavenergibyg-ninger, der er fastsat i bygningsreglementet.Bygningsreglementet:Bygningsreglement 2010 medsenere ændringer samt herefter kommende bygnings-reglementer.Træfyr:Brændekedel med inverteret forbrænding ellerautomatisk stokeranlæg, som er koblet på centralvar-meanlægget og ikke er monteret med automatisk aske-udtag. Kedlen eller anlægget er konstrueret til og kanalene anvendes til fyring med rent træ, f.eks. træflis,træpiller eller helt træ.Kapitel 2Tilslutning

§ 2.

Kommunalbestyrelsen kan pålægge ny og eksister-ende bebyggelse tilslutnings- og forblivelsespligt til et kol-lektivt varmeforsyningsanlæg. Beslutning herom kan ikketræffes, før forudsætningerne herfor er belyst i et af kommu-nalbestyrelsen godkendt projekt. Beslutningen skal træffessamtidig med eller umiddelbart efter godkendelsen af pro-jektet.

§ 3.

Ansøgning om godkendelse af projekt om pålæg aftilslutnings-, forblivelses- eller bidragspligt til et kollektivtvarmeforsyningsanlæg skal være skriftlig og ledsaget af føl-gende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt forkommunalbestyrelsens bedømmelse af ansøgningen:1)Den eller de ansvarlige for projektet.2)Forholdet til varmeplanlægningen, herunder forsy-ningsforhold samt lokalplaner.3)Tidsplan for tilslutningen.4)Fastlæggelse af forsyningsområder.5)Fortegnelse over ejendomme, der ifølge projektet på-tænkes knyttet til anlægget ved påbud, tilslutnings-,forblivelses- eller bidragspligt til anlægget.6)Økonomiske konsekvenser for berørte lodsejere, her-under vilkår for tilslutning og tidspunkter for bruger-tilslutning m.v.7)Eksempler på brugerøkonomi ved tilslutning til kol-lektiv forsyning i forhold til opvarmning med varme-pumper, herunder ved forskelligt varmebehov.8)Retsvirkninger af tilslutnings- eller forblivelsespligt.9)Hvilke eksisterende bebyggelser der ikke kan pålæg-ges tilslutnings- eller forblivelsespligt.10) Dispensation.

§ 4.

Kommunalbestyrelsen sikrer, at grundejere, der efterprojektet forudsættes pålagt tilslutningspligt, forblivelses-pligt eller bidragspligt til anlægget, underrettes skriftligt omprojektforslaget med henblik på, at eventuelle bemærknin-ger kan blive fremsendt inden for 4 uger.
2)
3)4)
5)
6)
7)
8)
BJ000439Klima- og Energimin.,Energistyrelsen, j.nr. 2301/1199-0014
21. juni 2011.
2
Nr. 690.

§ 5.

Kommunen sender grundejere, der efter projektetforudsættes pålagt tilslutningspligt, forblivelsespligt eller bi-dragspligt til anlægget, skriftlig meddelelse om såvel god-kendelse af projektet som beslutning om pålæg af tilslut-ningspligt, forblivelsespligt eller bidragspligt til anlæggetmed oplysning om klageadgang og klagefrist. Klagefristenregnes fra tidspunktet, hvor grundejeren har modtaget kom-munens meddelelse.Stk. 2.Kommunen sender den skriftlige meddelelse tilgrundejerne snarest muligt og senest 4 uger efter beslutnin-gen om pålæg af tilslutningspligt, forblivelsespligt eller bi-dragspligt er truffet.

§ 6.

Kommunalbestyrelsen kan kun pålægge en ejendomtilslutnings- eller forblivelsespligt til et kollektivt varmefor-syningsanlæg, såfremt forsyningsselskabet har forpligtet sigtil at sikre ejendommen forsyningsmulighed fra anlægget, jf.dog stk. 3.Stk. 2.Forsyningsmulighed fra anlægget foreligger, nårforsyningsselskabet har etableret de tekniske anlæg m.v.,som skal etableres af selskabet som forudsætning for bebyg-gelsens tilslutning, og anlægget har kapacitet til at forsyneejendommen.Stk. 3.Forsyningsselskabet har ikke pligt til at sikre enejendom forsyningsmulighed fra anlægget, når den ligger el-ler bliver opført i et område, hvor kommunalbestyrelsen, påbaggrund af et godkendt revideret projekt, har besluttet atbegrænse tilslutningspligten til anlægget for ny bebyggelse,hvor ejerne ikke er meddelt beslutning om tilslutning, jf. §8.Stk. 4.Forsyningspligtige naturgasselskaber har ikke for-syningspligt overfor forbrugere i områder, hvor kommunal-bestyrelsen har truffet beslutning efter stk. 3.

§ 7.

Kommunalbestyrelsens beslutning om at pålægge enejendom tilslutningspligt til et kollektivt varmeforsynings-anlæg indebærer1) at forsyningsselskabet fra tilslutningstidspunktet, jf.stk. 3, kan pålægge ejendommens ejer at betale den til-slutningsafgift og de afgifter, som ifølge selskabets an-meldelse til Energitilsynet er gældende for ejendomme,som tilsluttes anlægget, og2) at forsyningsselskabet kan etablere de i § 6, stk. 2,nævnte anlæg m.v. samt stikledninger.Stk. 2.Kommunalbestyrelsens beslutning om at pålæggeen ejendom forblivelsespligt til et kollektivt varmeforsy-ningsanlæg indebærer, at forsyningsselskabet fra tilslut-ningstidspunktet, jf. stk. 3, kan pålægge ejendommens ejerat betale de afgifter, som ifølge selskabets anmeldelse tilEnergitilsynet er gældende for ejendomme, som er tilsluttetanlægget.Stk. 3.Ved tilslutningstidspunktet forstås det tidspunkt,hvor der er forsyningsmulighed fra anlægget, og hvortilkommunalbestyrelsen efter reglerne i §§ 8, 10, 11 og 12 idenne bekendtgørelse har krævet, at ejendommen tilslutteseller forblive tilsluttet dette.
Særligt om tilslutning af ny bebyggelse

§ 8.

Ny bebyggelse kan kræves tilsluttet et kollektivt var-meforsyningsanlæg på tidspunktet for ibrugtagningen af be-byggelsen, jf. dog § 17, stk. 3. Kommunen meddeler ejerenaf ejendommen beslutning herom senest ved udstedelse afbyggetilladelse.

§ 9.

Er der ikke forsyningsmulighed fra det kollektivevarmeforsyningsanlæg på ibrugtagnings-tidspunktet, kanejeren af ejendommen kræve, at forsyningsselskabet instal-lerer et midlertidigt varmeforsyningsanlæg til bebyggelsenuden ekstra udgift for ejeren.Stk. 2.Udgifterne til det midlertidige anlægs etableringdækkes, hver med halvdelen, af kommunen og forsynings-selskabet.Tilslutningstidspunktet og særlige regler for pålæg afforblivelsespligt

§ 10.

Eksisterende bebyggelse kan kræves tilsluttet etkollektivt varmeforsyningsanlæg med en frist på 9 år, jf. dog§ 11, stk. 1, § 12, stk. 1, § 15, stk. 1, og § 17, stk. 1 og 2.Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsenhar truffet beslutning om tilslutningspligt, jf. dog § 14, stk.1.

§ 11.

En beslutning om forblivelsespligt får virkning fradet tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen har truffet beslut-ning om forblivelsespligt.Stk. 2.Når kommunalbestyrelsen har sendt et projekt ompålæg af forblivelsespligt i høring, kan opsigelse af en eksi-sterende varmeleveringsaftale med forsyningsselskabet ikkefå virkning, før kommunalbestyrelsen har truffet beslutningom projektet. Opsigelsen vil dog senest få virkning 12 må-neder efter projektet er sendt i høring.Udskiftning af væsentlige varmeinstallationer i ejendomme,der er pålagt tilslutningspligt

§ 12.

Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at ejendomme,der er pålagt tilslutningspligt, skal tilsluttes anlægget på dettidspunkt, hvor væsentlige varmeinstallationer i ejendom-men skal udskiftes, når udskiftningen foretages inden udlø-bet af den i § 10 nævnte frist for tilslutning.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan træffe en afgørelse efterstk. 1, når1) der er forsyningsmulighed fra anlægget eller2) kommunalbestyrelsen kan henvise ejeren til midlerti-digt at anvende en nærmere angiven varmeinstallation,indtil der er forsyningsmulighed fra anlægget.Stk. 3.Ejendommens ejer har pligt til at anmelde udskift-ning af væsentlige varmeinstallationer til kommunen, nårkommunalbestyrelsen har truffet afgørelse efter stk. 1, jf.dog § 14, stk. 2.

§ 13.

Kommunalbestyrelsens afgørelse efter § 12, stk. 1,skal meddeles ejendommens ejer snarest muligt.Stk. 2.Meddelelsen indeholder nærmere oplysninger omanmeldelsespligten nævnt i § 12, stk. 3, og om, hvorledesejeren skal forholde sig, hvis væsentlige varmeinstallationerskal udskiftes.
21. juni 2011.
3
Nr. 690.

§ 14.

Hvis kommunalbestyrelsen ikke har truffet en afgø-relse, som nævnt i § 12, stk. 1, og væsentlige varmeinstalla-tioner skal udskiftes i en ejendom, kan ejeren anmelde ud-skiftningen til kommunen og kræve, at fristen for tilslutningefter § 10 regnes fra tidspunktet for anmeldelsen. Fristen fortilslutning efter § 10 regnes fra tidspunktet for anmeldelsen,når dette er krævet.Stk. 2.En afgørelse efter § 12, stk. 1, gælder ikke for enejendom, hvis ejer har sendt kommunen en anmeldelse efterstk. 1 med krav om, at fristen for tilslutningspligt regnes fratidspunktet for anmeldelsen, såfremt kommunen har modta-get denne anmeldelse, inden afgørelsen efter § 12, stk. 1, ermeddelt ejeren.Bebyggelse, der ikke kan kræves tilsluttet

§ 15.

Følgende kategorier af eksisterende bebyggelse kanikke pålægges tilslutningspligt:1) Bygninger, hvor omstilling til kollektiv varmeforsyningpå grund af nødvendige, større installations- eller byg-ningsmæssige ændringer efter kommunalbestyrelsensskøn vil være uforholdsmæssig bekostelig.2) Bygninger, der er indrettet med et vedvarende ener-gianlæg, som eksempelvis solvarmeanlæg, varmepum-per, vindmøller, biogasanlæg, brintanlæg, komposte-ringsanlæg, vandkraftanlæg, træfyr eller halmfyr, oghvor anlægget – eller anlæggene tilsammen – efterkommunalbestyrelsens skøn har en kapacitet, som kandække mere end halvdelen af bygningens energiforbrugtil opvarmning og forsyning med varmt vand.3) Bygninger, hvor overskudsvarme fra produktionsvirk-somhed efter kommunalbestyrelsens skøn dækker mereend halvdelen af bygningens energiforbrug til opvarm-ning og forsyning med varmt vand.4) Bygninger, der påregnes nedrevet inden for en kortereårrække.5) Bygninger, der ikke er beregnet til at være konstant op-varmet i fyringssæsonen.6) Eksisterende lavenergibygninger, jf. § 1, nr. 5.Stk. 2.Følgende kategorier af eksisterende bebyggelsekan ikke pålægges forblivelsespligt:1) Bygninger, der er indrettet med et vedvarende ener-gianlæg, som eksempelvis solvarmeanlæg, varmepum-per, vindmøller, biogasanlæg, brintanlæg, komposte-ringsanlæg, vandkraftanlæg, træfyr eller halmfyr, oghvor anlægget – eller anlæggene tilsammen – efterkommunalbestyrelsens skøn har en kapacitet, som kandække mere end halvdelen af bygningens energiforbrugtil opvarmning og forsyning med varmt vand.2) Bygninger, hvor overskudsvarme fra produktionsvirk-somhed efter kommunalbestyrelsens skøn dækker mereend halvdelen af bygningens energiforbrug til opvarm-ning og forsyning med varmt vand.3) Bygninger, der ikke er beregnet til at være konstant op-varmet i fyringssæsonen.4) Eksisterende lavenergibygninger, jf. § 1, nr. 5.

§ 16.

Ejere af ejendomme, der er pålagt tilslutningspligteller forblivelsespligt til et kollektivt varmeforsyningsanlæg,
kan ikke senere kræve sig fritaget for pligten under henvis-ning til bestemmelserne i § 15, jf. dog § 17, stk. 1.Dispensation

§ 17.

Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde efteransøgning beslutte, at eksisterende bebyggelse, der er pålagttilslutningspligt eller forblivelsespligt, skal fritages for plig-ten, ligesom der i særlige tilfælde kan meddeles forlængelseaf tilslutningsfristen, jf. § 10.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen giver, under forudsætningaf, at den pågældende ejendom er en enfamiliesejendom, ef-ter ansøgning dispensation fra tilslutningspligt til en person,der:1) er folkepensionist på tilslutningstidspunktet, jf. § 7, stk.3,2) har været ejer eller medejer af den pågældende ejen-dom siden det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsentraf beslutning om tilslutningspligt, og3) har haft fast bopæl på den pågældende ejendom sidendet tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen traf beslut-ning om tilslutningspligt.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen meddeler dispensation fratilslutningspligt og forblivelsespligt for ny bebyggelse, deropføres som lavenergibygninger, jf. § 1, nr. 6. Dispensationmeddeles til ejeren af ejendommen senest ved udstedelse afbyggetilladelse.Stk. 4.Kommunen underretter forsyningsselskabet til ori-entering om dispensationer afgivet efter denne bestemmelse.Kapitel 3Bidrag til anlægget

§ 18.

Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at ejere af ejen-domme, som kan kræves tilsluttet et kollektivt varmeforsy-ningsanlæg, skal betale et engangsbidrag til anlægget. Be-slutning herom kan ikke træffes, før forudsætningerne herforer belyst i et godkendt projekt. Beslutningen herom skaltræffes samtidigt med eller umiddelbart efter godkendelsenaf projektet, jf. tillige § 20.Stk. 2.Bidraget, der kan opkræves, når der er forsynings-mulighed fra anlægget, kan højst udgøre halvdelen af dentilslutningsafgift, som er gældende for tilslutning til anlæg-get, jf. § 7, stk. 1, nr. 1.Stk. 3.Såfremt der senere opkræves tilslutningsafgift fraejendommen, skal bidrag opkrævet efter stk. 1 fratrækkes.Stk. 4.Ejere af ejendomme, som er pålagt forblivelses-pligt, kan ikke pålægges at betale bidrag til anlægget efterstk. 1.Kapitel 4Forbud

§ 19.

Hvis kommunalbestyrelsen skønner, at det er nød-vendigt til gennemførelse af varmeforsyningsplanlægningenefter varmeforsyningslovens kapitel 2, kan kommunalbesty-relsen beslutte, at nærmere angivne opvarmningssystemerikke må etableres i eksisterende eller ny bebyggelse indenfor et afgrænset geografisk område, jf. dog stk. 3.
21. juni 2011.
4
Nr. 690.
Stk. 2.I det omfang klima- og energiministeren har med-delt pålæg efter varmeforsyningslovens § 14, stk. 2, træfferkommunalbestyrelsen samtidig med projektgodkendelsenbeslutning om, at de omhandlede opvarmningssystemer ikkemå etableres i eksisterende ellerny bebyggelse i det pågæl-dende område.Stk. 3.Forbud kan ikke nedlægges mod etablering af an-læg, som er nævnt i § 15, stk. 1, nr. 2 og 3, samt mod etable-ring af elopvarmning i eksisterende lavenergibygninger, jf. §1, nr. 5. Forbud omfatter ikke bygninger nævnt i § 15, stk. 1,nr. 5.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning medde-le dispensation fra et forbud. Kommunalbestyrelsen medde-ler dispensation til ny bebyggelse, der opføres som lavener-gibygninger, jf. § 1, nr. 6, fra forbud, som kommunalbesty-relsen har nedlagt mod etablering af elopvarmning.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan ikke i medfør af Energi-ministeriets skrivelse af 6. maj 1994 om Forbud efter varme-forsyningsloven mod etablering af elopvarmning i eksister-ende og ny bebyggelse beliggende i kollektive forsynings-områder nedlægge forbud mod etablering af elopvarmningfor eksisterende lavenergibygninger, jf. § 1, nr. 5.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen meddeler dispensation til nybebyggelse, der opføres som lavenergibygninger, jf. § 1, nr.6, fra forbud, som kommunalbestyrelsen har nedlagt modetablering af elopvarmning i medfør af Energiministerietsskrivelse af 6. maj 1994 om Forbud efter varmeforsynings-loven mod etablering af elopvarmning i eksisterende og nybebyggelse beliggende i kollektive forsyningsområder.Stk. 7.Kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 1, 2, 4og 6 skal meddeles ejendommens ejer snarest muligt og se-nest ved udstedelse af byggetilladelse.Kapitel 5Meddelelse til de berørte ejere

§ 20.

Kommunalbestyrelsens beslutninger efter reglerne ibekendtgørelsens kapitel 2, 3 og 4 skal meddeles skriftligt tilejeren af den pågældende ejendom. Beslutningen efter §§ 8,10 og 11 skal meddeles samtidig med meddelelsen om god-kendelsen af det projekt, der belyser forudsætningerne forbeslutningen.Stk. 2.Ejeren har pligt til at underrette eventuelle lejereom meddelelsen efter stk. 1.Stk. 3.Kommunens meddelelse efter stk. 1 skal indeholdeoplysninger om klageadgang og klagefrist, samt om rets-virkninger m.v. af kommunalbestyrelsens beslutning.Offentliggørelse af kommunalbestyrelsens beslutninger

§ 21.

Kommunalbestyrelsen foranlediger, at en beslutningom, at en ejendom er pålagt tilslutningspligt eller forblivel-sespligt tinglyses på ejendommen.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen indberetter oplysninger omtilslutningspligt, forblivelsespligt og forbud, jf. § 19, til re-
gistret digitalt på PlanSystemDK, jf. § 1 i Cirkulære nr. 68af 6. september 2006. Indberetningen sker i overensstem-melse med datamodellen PlanDK3 for kollektiv varmeforsy-ning, som ligger på internetadressen www.plansystem.dk.Kapitel 6Klage m.v.

§ 22.

Energiklagenævnet behandler klager over afgørel-ser truffet efter denne bekendtgørelse.Stk. 2.Klage skal være indgivet skriftligt til Energiklage-nævnet inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Ener-giklagenævnet orienterer den pågældende kommune om kla-gen. Orienteringen, herunder fremsendelse af en kopi af kla-gen, sker hurtigst muligt og senest 7 dage efter klagen ermodtaget.Stk. 3.Energiklagenævnets afgørelser kan ikke indbringesfor anden administrativ myndighed.Stk. 4.Energiklagenævnet kan bestemme, at en klage skalhave opsættende virkning, hvis formålet med klagen ellersforspildes.Stk. 5.Søgsmål til prøvelse af afgørelser truffet af Ener-giklagenævnet efter bekendtgørelsen, skal være anlagt inden6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altidfra bekendtgørelsen.Kapitel 7Straf

§ 23

Med bøde straffes den, der undlader at efterkommeet pålæg efter §§ 2 og 18, et forbud efter § 19 eller tilsides-ætter anmeldelsespligten efter § 12, stk. 3, og pligten nævnti § 20, stk. 2.Stk. 2.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.Ikrafttræden

§ 24.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2011, jf.dog stk. 2.Stk. 2.§ 21, stk. 2, træder i kraft den 1. januar 2012.Stk. 3.Bekendtgørelse nr. 31 af 29. januar 2008 om til-slutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg ophæves,jf. dog stk. 4.Stk. 4.Når kommunen har modtaget et projekt, som be-lyser forudsætningerne for pålægget om tilslutningspligt,forblivelsespligt eller bidragspligt, før denne bekendtgørel-ses ikrafttræden, færdiggøres sagsbehandlingen, herunderevt. pålæg om tilslutningspligt, forblivelsespligt og bidrags-pligt samt klagebehandling efter reglerne i bekendtgørelsennævnt i stk. 3.
21. juni 2011.
5
Nr. 690.
Energistyrelsen, den 21. juni 2011IBLARSEN/ Flemming G. Nielsen