Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 285
Offentligt
1012575_0001.png
1012575_0002.png
1012575_0003.png
1012575_0004.png
1012575_0005.png
1012575_0006.png
Notat
EmneTilKopiFra
Notat vedr. DONG Energy's leverandørstyringFinansministeriet

DONG Energy A/S

Nesa Allé 12820 GentofteDanmark
Director Louise Münter, Communication & Public Relations,DONG Energy A/S
Vedrørende
Den russiske kulleverandør SUEK
15. juni 2011DONG Energy's arbejde med ansvarlig leverandørstyringJeres ref. Louise MünterVores ref. Louise Münter
DONG Energy A/S har tilsluttet sig FN’s Global Compact og ønsker herigennemat fremme ti universelle principper vedrørende menneskerettigheder,arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption. DONG Energy A/S har pådenne baggrund etableret et system for ansvarlig leverandørstyring, dvs.formulering af krav til DONG Energy A/S’s leverandører. Kravene er udtrykt i en"Code of Conduct", der opstiller forventning om, at leverandører handler ioverensstemmelse med FN’s Global Compact’s grundlæggende princippersamt overholder nationale love og bestemmelser.[email protected]Tlf. +45 9955 9662
Code of Conduct er som udgangspunkt en del af kontraktgrundlaget for alleindkøb i DONG Energy A/S over DKR. 50.000. Af leverandørbetingelsernefremgår det, at DONG Energy A/S "vil fremme standarderne gennem løbendeengagement og dialog. I tilfælde af grov eller gentagen forsømmelseforbeholder DONG Energy sig ret til at afbryde forretningsforbindelsen".
Sideløbende har DONG Energy A/S siden 2008, som et af de førsteenergiselskaber i Europa, arbejdet på udviklingen af et system for eksternauditering af kulleverandører og har herigennem måttet konstatere, at det ikkeer alle udfordringer i forbindelse med at forbedre vilkår i mineindustrien, somselskabet med sin størrelse, kan løfte alene. DONG Energy A/S har derfor,sammen med andre europæiske energiselskaber, arbejdet med at iværksætteen fælles europæisk indsats med henblik på at sikre løbende forbedringer afsociale og miljømæssige vilkår hos kulleverandørerne.
Dette samarbejde er nu ved at blive formaliseret under navnet Better Coal(www.bettercoal.org). Better Coal arbejder på at udvikle en auditerbar standardi samarbejde med relevante NGO’er og kulproducenter. Initiativet er globalt ogSide 1/6
åbent for andre brancher, hvor der bruges kul, f.eks. cement- og stålindustrien.Standarden forventes at være udviklet medio 2012.
Vores ref. Louise Münter
Yderligere arbejder DONG Energy A/S kontinuerligt med at nedbringe forbrugetaf kul. DONG Energy A/S’s strategi er at reducere kulforbruget på danskekraftværker. DONG Energt A/S fra 2006 reduceret kulforbruget fra 6 mio. tons i2006 til 4 mio. tons i 2010. Målet er at halvere forbruget til 2 mio. tons. i 2015.
Auditering af SUEK's eksportminer i Kuzbass
I en artikelserie i Ekstra Bladet i december 2010/januar 2011 blev der rejstalvorlig kritik af en af DONG Energy A/S’s russiske kulleverandører - selskabetSUEK. I 2010 udgjorde SUEK’s eksport fra disse miner til DONG Energy A/Scirka 0,56 % af SUEK’s samlede produktion.
Som følge af beskyldningerne fremført i Ekstra Bladet besluttede DONG EnergyA/S at engagere tredjeparts auditører fra Specialized Technology Resources(STR) til at foretage en uafhængig audit af SUEK’s 3 eksportminer beliggende iKuzbass regionen. Auditen blev udført i perioden 21. til 30. marts 2011.Auditteamet fra STR bestod af tre specialiserede code of conduct auditorersamt en ekstern minespecialist med speciale i miljø- og arbejdsmiljøforhold.Desuden deltog to medarbejdere fra DONG Energy A/S for ved selvsyn atobservere forholdene hos SUEK. De interne medarbejdere indgik ikke som endel af audit-holdet og har således ikke været involveret i interviews og mine-audits.
DONG Energy forsøgte i forbindelse med forberedelserne af auditen at fåyderligere oplysninger og dokumentation for de beskyldninger mod SUEK, somblev fremført i Ekstra Bladet, således at DONG Energy kunne foretage en sågrundig undersøgelse af de fremlagte beskyldninger som muligt. I denforbindelse udbad DONG Energy sig bl.a. både skriftligt og mundtligt at fåoplyst, hvilken mine/miner, Ekstra Bladet havde besøgt hos SUEK. EkstraBladet har dog ikke ønsket at oplyse andet, end den information der er atforefinde i deres artikler om sagen.
Auditens formål
Auditen havde til formål at evaluere SUEK's overholdelse af DONG EnergyA/S’s Code of Conduct og national lovgivning, samt om selskabet opererer iSide 2/6
overensstemmelse med ILO's Konvention 176 om sikkerhed og sundhed iminer. Desuden skulle auditen undersøge de specifikke kritikpunkter, som blevfremført i Ekstra Bladet, herunder evaluere SUEK’s organisering og opfølgning iforhold til ulykker, forebyggelse af ulykker samt procedurer og systemer irelation til måling af methan i minerne.
Vores ref. Louise Münter
Auditrapporten danner grundlag for de opfølgende foranstaltninger, som der eraftalt mellem SUEK og DONG Energy A/S. Da auditrapporten indeholderforretningsmæssigt følsomme oplysninger, som det er væsentligt afkonkurrencemæssige hensyn både i forhold til DONG Energy A/S og til vorsamarbejdspartner at holde fortrolige, kan hele rapporten ikke offentliggøres. EtExecutive Summary af rapporten udarbejdet af STR er vedlagt på engelsk, dadet er den engelske version, der er gældende ud fra et fortolkningsmæssigtaspekt.
Auditens omfang
Auditrapporten bygger på STR's observationer fra besøget, interviews medmedarbejdere, ledelse og eksterne interessenter samt gennemgang afrelevante dokumenter.Auditen omfattede SUEK’s hovedkvarter i Moskva; SUEK's Kuzbass kontor iLeninsk-Kuznetsky; samt de 3 miner i Kiselevsk området, Kuzbass, hvorfraSUEK eksporterer kul til DONG Energy A/S. De 3 miner er:Kotinskaya mineMine No. 7Taldinskaya-Zapadnaya 1
Følgende interessenter blev interviewet i forbindelse med auditen:Direkte ansatte medarbejdereMedarbejdere ansat hos leverandørerDen Uafhængige Russiske Fagforening for Kulminearbejdere, Moskvaafdelingen ( Russian Independent Union of Coal Industry Workers)Den Uafhængige Russiske Fagforening for Kulminearbejdere KiselevskafdelingenSouth Siberian Division of the Federal Service of Ecological,Technological and Nuclear Control of the Russian Federation(RosTechNadzor), Kemerovo Region
Side 3/6
State Labor Inspectorate, Kemerovo RegionScientific - Clinical Center for Protection of Health of Coal MiningWorkers, Leninsk-KuznetskyCenter for bevaring af Biodiversitet (Biodiversity Conservation Center)(Velgørenhed), MoskvaDen tekniske direktør fra firmaet som har leveret og installeretmethanovervågningssystemet hos SUEK.
Vores ref. Louise Münter
Desuden har Departementschefen for Kul og Energistyrelsen i Kemorovoregionen pr. brev oplyst, at SUEK hvert år investerer betydelige beløb i at gøreminearbejdet mere sikkert.
Konklusion af audit af SUEK's eksportminer
Følgende overordnede konklusioner kan uddrages af rapporten:
Der blev ikke fundet tegn på grove eller gentagne forsømmelser i forhold tiloverholdelse af DONG Energy A/S’s Code of Conduct og national lovgivning,og der blev ikke konstateret forhold under auditen, som indikerede at minenikke lever op til reglerne i ILO konvention 176 om sikkerhed og sundhed i miner.Der blev ikke konstateret manglende overholdelse af lovgivningen inden forområderne børnearbejde, tvangsarbejde, chikane/disciplinær praksis,diskrimination eller foreningsfrihed/kollektiv overenskomstforhandling.
Det blev bekræftet, at minerne i Kuzbass regionen er certificeret i henhold til deinternationale standarder ISO 14001 (miljøledelse), OHSAS18001(arbejdsmiljø-ledelse), og ISO 9001 (kvalitetsledelse).
Der er i forbindelse med audit ikke fundet tegn på uoverensstemmelser mellemde oplysninger, der løbende er tilgået DONG Energy A/S om forholdene iSUEK's eksportminer og de faktiske forhold. Audit har desuden bekræftet, atSUEK kontinuerligt arbejder med at forbedre sikkerheden og sundheden iminerne og har investeret betydelige summer i dette arbejde. Således fremgårdet af de gennemgåede dokumenter for investeringsplanerne for minerne ogifølge SUEK’s ledelse, at SUEK har investeret mere end US$289 millioner(mere end DKK 1.482 mio.) siden 2005 i forbedringer i forhold til sundhed ogsikkerhed. SUEK planlægger i 2011 at investere yderligere US$45 million (mereend DKK 230 mio.) i de underjordiske kulminer, som SUEK driver.
Side 4/6
For så vidt angår de i Ekstra Bladet specifikke kritikpunkter vedr. lønforhold ogarbejdssikkerhed, konkluderer rapporten, at der ikke er konstateret forholdunder audit, som tyder på, at ledelsen forhindrer medarbejdere i atindrapportere farlige situationer, eller at ledelsen tilskynder medarbejdere i atblive på deres plads, selvom niveauet af methan er for højt. Det blev desudenkonstateret, at SUEK’s medarbejdere, som er ansvarlige for sundheds- ogsikkerhedsarbejdet både i hovedkvarteret, på de regionale kontorer samt iminerne, er kompetente i forhold til udførslen af deres job.
Vores ref. Louise Münter
En række mindre overtrædelser af sundheds- og sikkerhedstilstanden blevobserveret ved audit.
SUEK har fra et teknologisk synspunkt flere foranstaltninger, som skal forhindreulykker, herunder har selskabet foretaget meget betydelige investeringer imoderne methanmålingssystemer. Eksterne eksperter påpeger dog, at detstadigvæk vil være muligt for medarbejdere at påvirke systemet, hvis de ønskerat gøre dette, således at det ikke reagerer, hvis niveauet for methan er for højt.Et lønsystem, hvor en del af lønnen er bundet til produktiviteten kan derforbetyde, at ledelsen potentielt motiverer nogle medarbejdere til at fortsætte medat arbejde under farlige forhold, f.eks. hvis koncentrationen af methan overstigerdet tilladte. Om dette er tilfældet kunne dog ikke konkluderes.Det blev konstateret, at den russiske fagforening “The Russian IndependentUnion of Coal Industry Workers” har opnået en aftale med repræsentanterne forde kulproducerende virksomheder i Rusland, således også SUEK, som godtgørat den faste del af lønnen ikke må være under 70%, og at den variable del aflønnen ikke må være mere end 30%. Før aftalen blev indgået var fordelingen60% fast løn og 40% variabel løn. Den nye aftale sigter mod at reduceremedarbejdernes afhængighed af den variable del af lønnen, som er bundet tilproduktiviteten.
SUEKs system til registrering af arbejdstid er ikke fuldt ud transparent, hvilketgjorde det vanskeligt at verificere, om det levede op til lokal lovgivning samtbindende kollektive overenskomster i forhold til lønudbetaling. Det blevkonstateret, at den nye aftale ikke er fuldt implementeret i hele virksomheden,da den del af medarbejderne som arbejder nede i selve minen, stadigvæk haren bonus, som er afhængig af produktiviteten.
Side 5/6
STR har efterfølgende gjort opmærksom på, at fagforeningen (Federation ofIndependent Trade Union of Kuzbass Region) har gennemført en undersøgelseom implementeringen af det nye 70/30 system i en af SUEK’s miner.Fagforeningen konkluderer, at medarbejderne vurderer, at det nye system er enforbedring af deres system, men at der også er ulemper ved denne ordning,som man er i gang med at identificere og arbejde videre på(http://www.fpok.ru/news/1097.html).
Vores ref. Louise Münter
Det skal påpeges, at SUEK har taget forbehold i forhold til 2 af de hændelser,som STR har observeret. Forbeholdende gælder områderne arbejdstid og løn.
Opfølgning på audit
Som det er normal praksis i DONG Energy A/S finder der en opfølgning sted iforhold til de punkter, der fremgår af den afholdte audit.
DONG Energy A/S og SUEK er på nuværende tidspunkt i gang med atplanlægge den opfølgning, der skal ske på baggrund af den afholdte audit.SUEK har fremsendt en plan med opfølgende handlinger i forhold til debeskrevne forhold i auditrapporten. DONG Energy følger løbende op på, atplanen overholdes og vil i 2012 foretage en genauditering af minen medudgangspunkt i planen for opfølgende handlinger.
SUEK har i hele forløbet udvist samarbejdsvillighed i forhold til auditering samtopfølgende audit.
Side 6/6