Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 264
Offentligt
Notat til Folketingets EuropaudvalgKomitésag - forslag fra EU-kommissionen om forordning, der implemente-rer direktiv 2009/125/EF med hensyn til at fastlægge eco-designkrav tilluftkonditioneringsanlæg og komfortventilatorer (vifter)
KOM nr. (foreligger ikke), af 9. maj 20111. ResuméKommissionen har den 28. april 2011 fremsendt et udkast til forslag til forord-ning om klimaanlæg inkl. luft-luft-varmepumper med en udgangseffekt (opvarm-ning eller køling) mindre end 12 kW og komfort ventilatorer (vifter) med ind-gangseffekt mindre end 125W. Forslaget er et led i udmøntningen af Eco-designdirektivet, som er et rammedirektiv, der har til formål at reducere energi-forbruget for energirelaterede produkter.Forslaget forventes sat til afstemning d. 31. maj 2011 i en komité efter for-skriftsproceduren med kontrol. Forslaget stiller krav til klimaanlægs energieffek-tivitet (både til kølings- og opvarmningseffektivitet). Derudover stilles informati-onskrav, der også gælder vifter. Forslaget skønnes at have begrænsede klima-mæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark, men forventes iEU som helhed at have væsentlige positive konsekvenser som følge af et lavereenergiforbrug i brugsfasen af de berørte produkter. Forslaget vurderes ikke atberøre statsfinanserne, det vurderes at have en lille positiv effekt på samfunds-økonomien og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde for erhvervs-livet. Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag og agterderfor at stemme for forslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 28.april 2011 fremsendt et udkast til forslag til for-ordning om krav til luftkonditioneringsanlæg og vifter, som markedsføres for før-ste gang på det indre marked. Forordningen stiller krav til klimaanlægs relativeenergieffektivitet. Samtidig med denne forordning har Kommissionen fremsat etforslag til delegeret retsakt for energimærkning af klimaanlæg. Der er udarbej-det et særskilt grund- og rammenotat for den delegerede forordning om energi-mærkning.Forslaget forventes at blive sat til afstemning d. 31. maj 20113. HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til mil-jøvenligt design af energirelaterede produkter (Eco-designdirektivet) specielt ar-tikel 15. Eco-designdirektivet er baseret på Traktatens artikel 95 (indre marked).Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstaltninger under Eco-designdirektivet.1J.nr. 2011-254825. maj 2011
Forslaget behandles i en komité efter forskriftsproceduren med kontrol jf. be-stemmelserne i artikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.4. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af Eco-designdirektivet og stillerkrav til den type af produkter, der er omfattet af udkastets definition.Hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende pro-dukter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og proce-durer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vilresultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for Fællesskabet ogunødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derfor have detsamme indhold i Fællesskabet. I overensstemmelse med nærhedsprincippet børtiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.5. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse energiforbruget ved at sætte minimumskravtil energieffektiviteten for klimaanlæg med en udgangseffekt op til 12 kW, somkan nedkøle og/eller opvarme et rum eller en del af et rum, samt ved at sætteoplysningskrav til komfort-ventilatorers (vifters) med indgangseffekt mindre end125W.I forordningen opdeles klimaanlæggene i to undergrupper og vifter udgør entredje gruppe:a) Lokale klimaanlæg (enkelt- og dobbeltkanalaanlæg)b) Alle klimaanlæg, bortset fra enkelt- og dobbeltkanalaanlægc) VifterLokale klimaanlæg omfatter klimaanlæg med dobbeltkanal, som er specieltberegnet til placering i situationer, hvor der ikke må placeres en udedel, samtklimaanlæg med enkeltkanal, som er flytbare og som kun køler en begrænsetdel af et rum. De tekniske karakteristika ved disse to typer klimaanlæg giverdem generelt en mindre virkningsgrad end andre klimaanlæg. Disse to typer afklimaanlæg skal mærkes ”lokalt klimaanlæg” for at gøre forbrugerenopmærksom på dette.Kravene forventes foreslået indført i to trin:Fra 1. januar 2013 sættes følgende krav:Krav til energieffektivitet:Alle klimaanlæg skal overholde minimumskrav for energieffektivitet for kølingog/eller opvarmning.For alle klimaanlæg, bortset fra enkelt- og dobbeltkanalanlæg, sættes kravenetil energieffektiviteten i form af krav tilsæsonenergieffektivitetskvotienten(SEER) for køling og tilsæson-ydelseskofficienten(SCOP) for opvarmning.
2
For alle lokale klimaanlæg sættes kravene til energieffektiviteten i form af kravtilenergieffektivitetskvotienten(EER) for køling og i form af krav tilydelsesko-efficienten(COP)for opvarmning.Sæsonkoefficienterne SEER og SCOP bestemmes begge ved forskellige ude-og indetemperaturer og forskellige temperaturforskelle mellem inde- og udedel,hvorved reelle forbrugsmønster forsøges afspejlet. Mens koefficienterne for delokale anlæg EER og COP kun måles ved en temperatur for hhv. ude- og inde-del.Krav til off-mode og standby- mode:For lokale klimaanlæg sættes specifikke krav til maksimal effekt i off-mode ogstandby mode, mens forbruget i off-mode og standby-mode for alle andre kli-maanlæg indgår i beregningen af SEER og SCOP.Støjkrav:Der sættes krav til maksimalt støjniveau for alle klimaanlæg.Informationskrav:Derudover sættes der for alle klimaanlæg og vifter krav om, at leverandøren stil-ler information til rådighed om bl.a. energieffektivitet og effekt, dels i den tekni-ske dokumentation, dels frit tilgængelig på producentens hjemmeside.Fra 1. januar 2011:Fra denne dato strammes energieffektivitetskravene for alle klimaanlæg med 8-16 pct.Derudover strammes kravene til off- og standbymode for lokale klimaanlæg.Generelt:Der gives for alle klimaanlæg i forhold til energieffektivitetskravene en bonus påca. 15 pct., hvis anlægget anvender et kølemiddel med et lavt globalt drivhus-gaspotentiale (GWP).Tolerancen ved testproceduren i forbindelse med myndighedernes kontrol afoverholdelse af kravene er 8 pct. for alle klimaanlæg bortset fra lokale anlæg,hvor tolerancen er 10 pct.Forordningen skal revideres inden 5 år i lyset af den teknologiske udvikling ogmed fokus specielt på effektivitet og støjniveauer samt effekten i forhold til atfremme brugen af kølemidler med lavt drivhusgaspotentiale (GWP). Derudoverskal anvendelse af beregningsmetoden for sæsonkoefficienterne vurderes.
3
6. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure udtalesig, efter at komitéen har stemt om forslaget.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDer eksisterer ingen danske regler for den minimale energieffektivitet for luft-konditioneringsanlæg eller vifter.Dog sættes der i Bekendtgørelse nr. 1097 af 9. december 2002 krav til energi-mærkning af klimaanlæg til husholdningsbrug. Denne bekendtgørelse forventeserstattet af forslaget til delegeret retsakt om energimærkning af klimaanlæg,som Kommissionen udsendte 28. april 2011.Derudover sættes i bygningsreglementet (BR10) krav om, at luft-luft varmepum-per, der installeres, skal have energimærkning A i forhold til varmeydelsen. Det-te krav kan ikke direkte sammenlignes med det krav til energieffektivitet forvarmeydelsen, der sættes i denne ecodesign forordning, da opgørelsesmetodenikke er den samme.Det forventes, at medlemsstaterne vil kunne bibeholde strammere krav i deresnationale regulering i forhold til installation, når den kan begrundes i, at stram-mere krav er mere omkostningseffektive pga. nationale forhold f.eks. klimatiskeforhold.Forslaget til forordning for ecodesign vil, hvis den vedtages i ovennævnte komi-té, samt af Rådet og Europa-Parlamentet, være direkte gældende i Danmark ogskal ikke implementeres i dansk lovgivning.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-jøet eller beskyttelsesniveauetØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågningog -kontrol mv. Omkostningerne dækkes inden for Klima- og Energiministerietsbevillingsmæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regi-oner og kommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, atderes produkter overholder forslagets bestemmelser. Dette vurderes imidlertidikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde i forhold til de dokumentations- og in-formationskrav, producenter af elektrisk og elektronisk udstyr, herunder produ-center af klimaanlæg og vifter, allerede er omfattet af. Eller de dokumentations-krav der er i forhold til gældende energimærkningsdirektiv.
4
Samfundsøkonomiske konsekvenserSom følge af en mindre reduktion af det samlede danske energiforbrug skønnesforslaget at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Eventuelle pris-stigninger på produkterne, som følger af producenternes meromkostninger tiludvikling og produktion af produkter med lavere elforbrug, vil, ifølge de analyserEU-Kommissionen har ladet gennemføre i forarbejderne for eco-designkrav tilklimaanlæg, være mindre end de besparelser, der følger af et lavere energifor-brug i produkternes brugsfase.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget stiller krav om energieffektivitet for klimaanlæg og vifter og vil reduce-re EUs el-forbrug og dermed også klimapåvirkningen. Kommissionen vurderer,at disse krav til miljøvenligt design og en eventuel revideret energimærknings-ordning for små klimaanlæg til sammen vil føre til en reduktion på 11 TWh i122020 (10 watt timer pr. år). Denne el-besparelse forventes at medføre en årligreduktion af CO2 udledninger i EU på ca. 5 Mt (millioner ton). Udover besparel-ser på EU-plan forventer Kommissionen, at kravene vil have afsmittende virk-ning og medføre energi- og CO2-besparelser i lande uden for EU.Det vurderes, at de klimaanlæg, der markedsføres eller ibrugtages i Danmark idag, i høj grad allerede i dag opfylder kravene indeholdt i forslagets trin 1 og 2pga. bygningsreglementets krav til luft til luft varmepumpers effektivitet i forholdtil varmeydelse.Forslaget vurderes derfor at have en beskeden positiv effekt på miljøet og be-skyttelsesniveauet i Danmark.9. HøringEt udkast til forslaget sendes i høring i EU-Specialudvalget for Klima- og Ener-gipolitik. Energistyrelsen har desuden d. 13. januar 2011 afholdt et offentligtmøde for alle interesserede, hvor der har været en teknisk gennemgang af for-slaget. Deltagerne udtrykte tilfredshed med, at der fastsættes eco-designkrav tilklimaanlæg, dog var der nogen usikkerhed om målemetoden.
10. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er generel opbakning til de krav, som Kommissionen fore-slår.11. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag til krav til luftkon-ditioneringsanlæg og vifter. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5