Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 250
Offentligt
996003_0001.png
996003_0002.png
22. marts 2011Klima- og EnergiministerietKlima- og Energiminister Lykke FriisStormgade 2-61470 København K
Kære Lykke FriisVi ønsker tillykke med den fremlagte Energistrategi 2050. Et meget spændendeudspil fra den danske regering - ikke mindst i kraft af dit ministerium.Udfordringer og forhindringer ved at bevæge sig væk fra fossile brændsler til 100pct. bæredygtige og vedvarende energikilder er enorme for Danmark og resten afverden. Men som vi alle ved, jo hurtigere vi starter processen, desto mere opnåeligter det.Vi henvender os til dig som en gruppe af interessenter, der ønsker en meredybdegående dialog omkring udnyttelse af biomasse-ressourcer til transport – viønsker at fremme en hurtig udvikling og kommercialisering af bæredygtig biofueltil især skibe, tung landevejstransport og fly.Fra vores perspektiv findes der i dag alternativer for den øvrige del af trans-portsektoren, som over tid ser ud til kunne udbygges og blive tilgængeliggjort. I denanden ende af transportspektret har vi de ovennævnte transportformer, hvor der idag og inden for nær fremtid ikke findes andre kendte og realistiske alternativerend biobaseret brændstof.Gode nyheder på flyområdet er, at biofuel er blevet testet af en række inter-nationale luftfartsselskaber og fundet fuldt acceptabelt, og at der er udarbejdet eninternational specifikation, som sikrer, at alle de sikkerhedsmæssige og tekniskekrav opfyldes. Den forventes endelig godkendt i indeværende år og indeholder encertificering af 50 pct. iblanding af ikke fossilt brændstof.Derimod er det beklageligt at måtte konstatere, at der ikke findes produktions-faciliteter eller biomasse i tilstrækkelig omfang.Den internationale luftfartsorganisation IATA har fremlagt en målsætning om, at50 pct.’s iblanding skal være opnåelig i 2040. Der vil herved kunne skabes enmarkant reduktion af drivhusgasser fra luftfart.De kritiske dele af denne udfordring er, hvorvidt der kan produceres tilstrækkeligemængder, samt hvem der kan udvikle og forfine de nødvendige cleantechløsninger.
Vi er derfor stærkt bekymrede for, at udviklingsmulighederne for især sø- ogluftfart ikke prioriteres i tilstrækkelig grad. I Energistrategi 2050 er problem-stillingen berørt, men indgår tilsyneladende ikke i de efterfølgende strategier oginitiativer. På linje med Klimakommissionen nævnes på side 18, at biomasse skalbruges til kraftvarmeproduktion ”men formentlig også til at producere bio-brændstof til tunge og meget energikrævende transportformer som f.eks. flytrafikeller store lastbiler”. Denne konstatering udmøntes dog ikke i nogen form forforslag og indgår ikke i de efterfølgende overvejelser.Der er potentielt store synergier imellem bæredygtige bioethanolteknologier, somer blevet udviklet i dansk regi, og fremstillingen af biofuels til sø- og luftfart. Der ersåledes mulighed for yderligere at øge værdien af en teknologi, hvor Danmarkallerede i dag har en teknologisk global førerposition.Med den betydning, den globale sø- og luftfart har for verden, for globalisering ogfor dansk økonomi, er vi overbeviste om, at spørgsmålet om en fremtidigbæredygtig sø- og luftfart skal behandles grundigt og indgå i den videre udvikling afEnergistrategi 2050.Vi indgår med glæde i en uddybende dialog omkring disse spørgsmål.Undertegnede personer deltager i Sustainable Biofuels Network organiseret underCopenhagen Cleantech Cluster. Vi arbejder med andre aktører inden for og udenfor ovennævnte brancher for at få fokus på kommercialisering af bæredygtigbiofuel. Vi afholder et seminar omkring biofuel inden for luftfart, shipping oglastbilstransport den 28. april, hvor der er fokus på mulighederne (aftagerne),barriererne (finansiering og marked), løsningerne (teknologier) samt bæredygtig-hed.Vi vil gerne invitere dig til at holde et indlæg omkring regeringens planer ogperspektiver for biofuel for den tunge del af transportsektoren i forlængelsen afEnergi 2050-udspillet. Seminaret har titlen”Luftfarten, shipping og lastbil-transporten står klar til at aftage bæredygtig biofuel. Hvordan kommer vividere?”.Programmet er under udarbejdelse, men vi kan allerede nu informere om,at der kommer indlægsholdere fra Mærsk og SAS.Dit indlæg ville blive kl. 9.00 (ca. 30 min.), og seminaret holdes hos SAS påHedegårdsvej 88, København S. Vi håber meget, at du kan afse tid i dit travleprogram.Med venlig hilsenMartin Porsgaard, Director, Environment and CSR, SASErik Wormslev, Udviklingschef, Klima & Energi, NIRASDan Riise Clean, Direktør, World Capital BiofuelsKristine van het Erve Grunnet, Sekretariatsleder, DI BioenergiRobert Arendal, Copenhagen Goodwill Ambassador Corps