Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 230
Offentligt
Energipolitisk udvalgChristiansborg1240 København K25. april 2011Udbetaling af pristillæg ved elektricitet på biomasse
Baggrunden for vores henvendelse til Energipolitisk udvalg er et ønske om at belysemisforståelser vedrørende nettoafregning og pristillæg for vedvarende energi.Vi kan oplyse, at vi i forbindelse ved behandling af lovforslag L 154/2010 (senere lov nr.622/2010) rettede henvendelse til medlemmer af det Energipolitisk udvalg, idet vi var af denoverbevisning, at der var tale om en lovændring som gik imod hensigten med detenergipolitiske forlig for perioden 2008 - 2011 og ikke en præcisering af loven, som det ellersfremgik af bemærkninger til lovforslaget.Spørgsmålet var, om virksomheder, der er omfattet af reglerne om nettoafregning – reguleres ielforsyningsloven – samtidig kan være omfattet af bestemmelserne om pristillæg, der reguleresi lov om vedvarende energi.Energiklagenævnet har den 7. marts 2011 truffet en afgørelse, hvori Dalum Papir A/S fårmedhold i, at det er i overensstemmelse med loven og hensigten med loven, at virksomhederbåde kan være omfattet af bestemmelserne om nettoafregning i elforsyningsloven ogbestemmelserne om pristillæg efter lov om vedvarende energi.Energiklagenævnet skriver således:………..”Energiklagenævnet finder ikke, at bestemmelsen efter dens ordlyd udelukkeren kombination af nettoafregningsprincippet og pristillæg efter VE-lovens § 45, stk. 2.Energiklagenævnet finder endvidere ikke, at VE-lovens eller elforsyningslovens øvrigebestemmelser udelukker en kombination af nettoafregningsprincippet og pristillæg efterVE-lovens § 45, stk. 2.”Uddrag af den væsentligste del af Energiklagenævnet’s begrundelse fremgår af bilag 1.Dalum Papir A/S’ opfattelse
Det er vores opfattelse, at medlemmer af det Energipolitiske udvalg og Folketingetsmedlemmer foretog en ændring af VE-loven og elforsyningsloven på et forkert grundlag.Af lovforslaget til lov 154/2010 fremgår følgende:”Ydelse af pristillæg til miljøvenlig el produktion forudsætter, at pristillægget, somfinansieret af el forbrugerne som en offentlig betalingsforpligtelse, alene ydeselektricitet leveret til det sammenhængende kollektive elforsyningssystem. Princippetudmøntet i regelsættet i konkrete tilfælde, men det er ikke præciseret generelt. Forundgå misforståelser foreslås forholdet præciseret i elforsyningsloven og i VE-loven.ertilerat