Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 222
Offentligt
Det Energipolitiske UdvalgFolketingetChristiansborg1240 København K
Rosenørns Allé 9DK 1970 Frederiksberg CTlf: 35 300 400Fax: 35 300 401e-mail: [email protected]www.danskenergi.dkDok. ansvarlig: RTESekretær: LMASagsnr: 11/39Doknr: 1413-04-2011
Netselskabernes energispareaktiviteter
Installatørernes organisation Tekniq langer i brev af 4. april 2011 kraftigt ud modenergiselskabernes energispareaktiviteter. Brevet indeholder desværre en rækkefejlkonklusioner. Dansk Energi føler det derfor nødvendigt, at udvalget får et så nuanceretbillede af energiselskabernes indsats som muligt.Klima- og energiministeren underskrev den 20. november 2009 en 10-årig aftale medenergiselskaberne om realisering af besparelser hvert år svarende til 400.000 familierselforbrug. Med aftalen forpligtede selskaberne sig til en vækst i målet på 110% i forhold til dentidligere aftale.Det var netop de gode resultater fra den tidligere aftaleperiode 2006-09, der var grundlaget foren fortsættelse af det samarbejde, der nu er aftalt frem til 2020. En uafhængig konsulentrapportevaluerede i 2008 en række af de instrumenter, som er igangsat for at øge fokus på ogrealisering af energibesparelser. Konklusionen var klar, at energiselskabernes indsats er blandtde mest omkostningseffektive virkemidler til realisering af besparelser i energiforbruget.Det fremgår af den nuværende aftale, at energiselskaberne skal realisere besparelserneomkostningseffektivt men samtidig sikre, at de lever op til de dokumentationskrav, der sikrermaksimal effekt af indsatsten. Selskaberne har stor fokus på dette, og yder en stor indsats iforbindelse med kvalitetssikring af besparelserne. Det er med rette, og som eksempel kannævnes en sag på Vestsjælland, hvor en installatør blev taget i at svindle med opdigtedebesparelser og forfalske underskrifter.Energiselskaberne har som led i udførelsen forpligtet sig til at sikre en øget inddragelse af de
2
såkaldte eksterne aktører – altså aktører udenfor koncernerne. Det kan ske viasamarbejdsaftaler, som rådgivere, håndværkere og installatører indgår med et energiselskab.Eller det kan ske via en rammeaftale, som eksempelvis Tekniq indgår med et energiselskab. Ivores optik er der ikke én rigtig, men en mangfoldighed af muligheder for samarbejder. Aleneelselskaberne har efter et år allerede over 1200 samarbejdsaftaler med andre erhvervsaktører.Vi har ikke tal for fjernvarme- og gasselskabernes aftaler, men vi ved at de også i udprægetgrad samarbejder med andre erhvervsaktører. Det samlede tal for energiselskaberne under ét,er derfor antageligt langt højere.Energiselskaberne opkrævede i 2010 850 mio. kr. til finansiering af indsatsten. Foreløbigeopgørelser fra elselskaberne viser, at ca. halvdelen tilfalder kunderne i form af gratis rådgivningfra energiselskaberne. Den anden halvdel tilfalder kunderne enten som et tilskud udbetalt tilkunden eller udbetalt til en håndværker/installatør eller rådgiver.Dansk Energi er netop færdig med opgørelsen over indberettede besparelser for 2010. Varener leveret. Elselskaberne har således realiseret 3,1 PJ svarende til 107%. Beregninger viser, atselskabernes indsats hvert år generer nye besparelser hos kunderne af værdi på godt 7 mia.For hver 7 mia. der spares på energiregningen har kunderne investeret 4 mia., så udover at deter en god forretning for kunderne, så generer energiselskabernes indsats også en betydeligmeromsætning hos installatører, håndværkere og leverandører af energieffektivt udstyr.Man må forstå Tekniqs henvendelse sådan, at de grundlæggende ikke anerkender den nyligtgennemførte evaluering. Der savnes således både dokumentation for deres påstande omsektoren og for, at deres alternative modeller vil kunne levere omkostningseffektiveenergibesparelser på det niveau, som det nuværende system leverer.Faren er, at den tilgang fjerner fokus fra de virkelige udfordringer, og her vil jeg tillade mig atpåpege bare ét område, hvor vi gerne så Tekniq spille en aktiv og konstruktiv rolle. Detforholder sig nemlig sådan, at vi oplever en reel manglende interesse og kompetenceniveauhos installatørerne. Klimakommissionen havde også blik på den udfordring, og anbefaledederfor, at der indføres en certificeringsordning for installatører. Billedet af manglendekompetencer på dette område bekræftes i øvrigt af en Epinion-undersøgelse Dansk Energi fiklavet i efteråret 2010. Undersøgelsen viser, at blandt 1000 boligejere, som har renoveretklimaskærm og vand/varmesystemet, har kun 16% gennemført energieffektive løsninger efterråd fra en håndværker/installatør. Dette er ikke tilfredsstillende set i lyset af, at det netop er dengruppe der står i første række til at rådgive boligejere om energieffektive tiltag.Dansk Energi samarbejder naturligvis gerne med Tekniq om en styrkelse afkompetenceniveauet blandt installatører, så endnu flere aktører bliver kvalificeret til at levere
3
energieffektive løsninger og så det sikres en fortsat høj kvalitet i energiselskabernes arbejde.Skulle Folketingets Energipolitiske Udvalg ønske en uddybning af ovenstående, står vinaturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Lars AagaardAdm. direktør