Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 199
Offentligt
S AM L E N O T AT
17. marts 2011
Ekstraordinært rådsmøde (energidelen af Transport, Telekommunikationog Energi) den 21. marts 2011Dagsordenspunkt: De seneste internationale udviklinger og deres indvirk-ning på verdens energimarkeder og EU’s energisektorstatus og udveksling af synspunkterNyt notatDer foreligger intet dokument fra Kommissionen.
1. Baggrund
Det ungarske formandskab har med kort varsel indkaldt til et ekstraordinært energirådsmødeden 21. marts 2011 på baggrund af begivenhederne i Libyen og Japan og deres virkninger påde internationale energimarkeder og EU’s energisektor.I forhold tiloliemarkedet
er der ikke klare sammenhænge mellem situationerne i Libyen ogJapan, udover at begge er kriser med vidtrækkende perspektiver på kort og langt sigt.Oliemarkedet har i de senere måneder været stramt. Det økonomiske opsving har medført enhurtigere stigning i efterspørgslen end i udbuddet. Med udsigt til stigende priser er der for-mentlig også spekulation i markedet betinget heraf.Libyen
producerer 1,6 mbd (mill. tønder olie pr. dag). Det svarer til knap 2 % af den globaleproduktion. Hvis potentielt hele denne produktion mistes, medfører det ikke oliemangel, idetder p.t. er ikke-udnyttet produktionskapacitet i OPEC på ca. 4 mbd og idet Saudi-Arabien vilkompensere tabet fra Libyen med råolie af tilsvarende høj kvalitet.Situationen indebærer dog betydelig usikkerhed, da der stadig er uro i dele af regionen. Olie-priserne er derfor stadig på et højt niveau med stor volatilitet (store daglige udsving).Japan
har ikke olieproduktion, men er en stor olieforbruger. Ifølge IEA er raffinaderikapaci-tet for 1,4 mbd ude af produktion som følge af naturkatastroferne, dele heraf måske i længeretid. Den nukleare elproduktion svarer til et olieforbrug på 0,2 mbd, hvis den skal erstattes medoliefyrede kraftværker (kraftværkskapaciteten er der). Men det skal den næppe på kort sigt,Side 1
dels fordi dele af det japanske transmissionssystem er ødelagt, og dels fordi forbruget af bådeel og olie er mindre end normalt. Japan har frigivet olie fra dets store beredskabslagre, ogmangler ikke olie.Situationen indebærer stor usikkerhed, da den udvikler sig uforudsigeligt. Usikkerheden gæl-der ikke mindst konsekvenserne for den økonomiske vækst i Japan og resten af verden.Hvis der i forhold til oliemarkedet er en fællesnævner for de to situationer, er det at de ikke erstabiliseret og at oliepriserne har stor volatilitet. Store prisudsving giver potentiale for speku-lation. Med bekymring for om høje oliepriser kan hæmme en spirende økonomisk vækst, erder ikke behov for spekulationsdrevne prisstigninger. Det kan være medvirkende til, at Japanhurtigt har frigivet olie fra sine beredskabslagre, at USA har varslet, at man er rede til at frigi-ve olie fra sine beredskabslagre -Strategic Petroleum Reserves(SPR) - og at IEA også harmarkeret, at man er parat hertil. En usædvanlig krise nødvendiggør, at man kan og vil tageusædvanlige midler i brug.2. Formål og indhold
Formandskabets lægger op til at drøftelsen på det ekstraordinære energirådsmøde skal tjene etdobbelt formål:1. at gøre status over situationen i energisektoren i de lande hvor begivenhederne finder stedsamt deres konsekvenser for energimarkederne (f.eks. forsyning fra Nordafrika, udviklingen iefterspørgslen i Japan),2. muliggøre en udveksling af synspunkter om opfølgningen, der allerede er i gang eller somvil blive igangsat på EU-niveau (f.eks. kriseinformations- og overvågningssystem, diversegas- og oliekoordineringsmekanismer) og på medlemsstatsniveau (f.eks. nationale planer, om-fordeling af nationale leverancer, revision af sikkerhedsforanstaltninger), over forskelligetidshorisonter (fra kort sigt til mellemlangt/langt sigt).Til grund for drøftelsen foreligger et meget kortfattet notat fra formandskabet, der alene op-stiller denne dagsorden for mødet.3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stil-lingtagen til konkrete forslag.5. Gældende dansk ret
Ikke relevant. Der er ikke tale om en retsakt.6. Konsekvenser
Ikke relevant, da der ikke lægges op til, at der skal træffes beslutninger om ny lovgivning.7. Høring
Der er ikke foretaget høring.Side 2
8. Forhandlingssituationen
Andre landes synspunkter er ikke kendte endnu.9. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder grundlæggende, at EU skal reducere sin afhængighed af energiforsyning iform af fossile brændstoffer. Den nuværende stigning i oliepriserne demonstrerer EU’s sår-barhed. A-kraft indgår ikke siden 1985 i Danmarks energipolitik, og dette er fastholdt med re-geringens Energistrategi 2050. Situationen i Japan viser, at der er behov for en yderligere in-ternational indsats for sikkerhed, også over for meget sjældne og uforudsete hændelser, derikke som hidtidige ulykker skyldes menneskelige eller tekniske fejl.På det korte sigt støtter regeringen et øget fokus på det eksisterende kriseinformations- ogovervågningssystem og gas- og oliekoordineringsmekanismerne på EU-niveau samt på med-lemsstatsniveau f.eks. nationale planer, omfordeling af nationale leverancer, revision af sik-kerhedsforanstaltninger etc.Regeringen støtter herunder arbejdet med vurdering af og beskyttelse af europæisk kritisk in-frastruktur, dvs. kritisk infrastruktur hvis nedbrud eller ødelæggelse har konsekvenser for me-re end én medlemsstat1.Set i det mellemlange og lange perspektiv skader prisstigningerne på energi medlemslandenesøkonomier, og risikerer at blive en bremse på bestræbelserne på at opnå vækst efter krisen.Ved at fastholde en høj efterspørgsel efter fossile brændstoffer fastholdes ligeledes en afhæn-gighed af import, som risikerer at blive koncentreret på færre, ofte ustabile regioner.Hertil kommer, at den globale efterspørgsel efter energi ventes at stige med mere end 30 pro-cent i de kommende 25 år. Dette vil uundgåeligt føre til øget konkurrence om knappe ressour-cer og yderligere pres på prisen på fossile brændstoffer.EU har desuden forpligtet sig til at reducere emissionerne med henblik på at bekæmpe denglobale opvarmning.Endelig udgør rene energiløsninger og grønne teknologier en massiv kommerciel mulighed,som virksomhederne i EU skal være parat til at gribe. Det kræver et stærkt fokus på innovati-on, forskning og udvikling.Der bør ske en grundlæggende omlægning af økonomierne, hvor EU gør sig uafhængig affossile brændstoffer.Med hensyn til brugen af kernekraft vil regeringen ikke anfægte det traktatfæstede grundprin-cip om Medlemslandenes frie valg af brændselsmiks, men da a-kraftulykker som det japanskepotentielt har store grænseoverskridende virkninger, vil regeringen selvsagt arbejde for denstørst mulige sikkerhed på værkerne. Regeringen hilser det derfor også velkomment, at mødet11
Jfr.Rådets direktiv 2008/114/EFaf 8. december 2008 om indkredsning og udpegning af europæisk kritisk infrastruktur og vurdering af
behovet for at beskytte den bedre (EPCIP-direktivet)
Side 3
om EU's reaktion på de nukleare hændelser i Japan, indkaldt af Kommissionen den 15. marts,førte til et forslag om at gennemføre såkaldte ”stress-tests” om sikkerheden på a-kraftværkerne i EU. Den nøjagtige karakter af disse sikkerhedstest vil blive udarbejdet af denationale tilsynsmyndigheder i de kommende måneder. De vil bruge de bedste eksempler framedlemsstaterne som udgangspunkt. Testene vil også tage hensyn til lokale faktorer såsomafstanden til kysten, niveauer af seismisk aktivitet og anlæggets alder. Kommissionen har og-så opfordret EU-naboer, såsom Schweiz, Tyrkiet og Rusland, til at deltage i testene.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Sagen skønnes at burdeforelægges udvalget med henblik på orientering.
Side 4