Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 193
Offentligt
969244_0001.png
969244_0002.png
969244_0003.png
969244_0004.png
969244_0005.png
N O T AT
18. februar 2011J.nr.Ref. jgkEnergiforsyning
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGMeddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet ”Vedvarende energi: på vejmod 2020-målet”,KOM (2011) 31 endelig.Nyt notat.Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets EnergipolitiskeUdvalg.
1. ResuméKommissionen har den 31. januar 2011 fremsendt meddelelsen ”Vedvarende energi: på vejmod 2020-målet.” Det er første gang siden vedtagelsen af VE-direktivet i 2009, at Kommissi-onen ser nærmere på status for udbygningen af VE. I henhold til VE-direktivets artikel 23, stk.7, er der særligt fokus på finansieringen af vedvarende energi, og den ene af tre baggrunds-rapporter analyserer specifikt de europæiske og nationale VE-finansieringsinstrumenter oggiver forslag til forbedringer med henblik på at opfylde kravene i artikel 23, stk. 7.Af meddelelsen fremgår det, at kun ganske få lande har opfyldt de vejledende VE-mål, der varsat for 2010. Til gengæld ser det af prognoserne i medlemslandenes nationale VE-handlingsplaner ud som om, EU’s samlede VE-andel i 2020 når op på 20,7 %. Kommissionenpeger i meddelelsen på, at en forudsætning for den øgede udbygning med VE er en øget fi-nansiering. Der er behov for en hurtig fordobling af kapitalinvesteringerne, som i dag udgør35 mia. Euro årligt. Investeringerne skal primært komme fra den private sektor og i sidsteende fra energiforbrugerne. Kommissionen belyser forskellige elementer af finansiering afvedvarende energi og kommer med en række anbefalinger, herunder at der skal sikres stabilestøtteordninger til udbygning af vedvarende energi, indtil VE-teknologierne kan klare sig pålige vilkår på markedet.Afslutningsvist opfordrer Kommissionen bl.a. medlemsstaterne til at gennemføre de nationalehandlingsplaner for vedvarende energi, strømline deres infrastrukturplanlægningsordninger,fremskynde udviklingen af elnettet, udvikle samarbejdsmekanismerne og sikre at reformer afSide 1
nationale støtteordninger garanterer stabilitet for investorerne og ikke sker med tilbagevir-kende kraft.Da der er tale om en meddelelse har den ingen direkte konsekvenser, hverken lovgivnings-mæssigt eller økonomisk.2. BaggrundKommissionen har ved KOM (2011) 31 endelig, af 31. januar 2011 fremsendt meddelelse”Vedvarende energi: på vej mod 2020-målet”. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 31. ja-nuar 2011 i dansk sprogversion. Meddelelsen samt tre bagvedliggende rapporter, herunderrapporten om Europæisk og national finansiering af vedvarende energi, er fremsat på bag-grund af artikel 23, stk. 7 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder. Af artikel 23, stk. 7,fremgår det, at ”For at forbedre finansieringen og koordinationen med henblik på at opfyldedet i artikel 3, stk. 1, omhandlede mål på 20 % forelægger Kommissionen senest den 31. de-cember 2010 en analyse og handlingsplan om VE […]”.3. Formål og indholdKommissionens meddelelse har til formål at belyse udviklingen i medlemsstaternes anvendel-se af vedvarende energikilder med henblik på at kunne opfylde 2020-målet og analysere omfinansieringen af vedvarende energi er tilstrækkelig til at sikre opfyldelse af målet. Medlems-staterne skulle pr. 30. juni 2010 indsende deres nationale handlingsplaner for vedvarendeenergi, som Kommissionen bl.a. har brugt til at analysere udviklingen og finansieringsbeho-vet.EU’s politik for vedvarende energi har en relativt kort historie, og var frem til 2008 baseret pånogle løse lovgivningsmæssige rammer med vejledende mål, herunder mål om, at EU i 2010skulle nå en andel af vedvarende energi i elproduktionen på 21 % og et mål på 5,75 % vedva-rende energi til erstatning af benzin og diesel i transportsektoren. Kommissionen viser i med-delelsen, at kun er et fåtal af medlemsstaterne har nået deres mål i 2010. Herunder Danmarkfor så vidt angår VE-andelen i elproduktionen, men ikke i transportsektoren.Med VE-direktivet fra 23. april 2009 blev der vedtaget bindende nationale VE-mål, som skalsikre, at 20 % af energiforbruget i EU i 2020 kommer fra vedvarende energi. Medlemsstaterneskal i henhold til VE-direktivet udarbejde nationale VE handlingsplaner, som skulle indsendestil Kommissionen senest 30. juni 2010. De nationale VE handlingsplaner viser, at medlems-staterne forventer en betydelig vækst i den vedvarende energiproduktion. Hvis staternes pro-duktionsskøn holder, vil EU’s samlede VE-andel i 2020 nå op på 20,7 %, da en række landeforventer at overopfylde deres nationale mål.Kommissionen peger i meddelelsen på, at udbygningen med vedvarende energi kræver øgedeinvesteringer. Analyser, som Kommissionen har fået gennemført, viser, at der er behov for enhurtig fordobling af de årlige kapitalinvesteringer i vedvarende energi på i dag ca. 35 mia. Eu-ro. Selvom EU bidrager med finansiering gives størstedelen af støtten til vedvarende energi påmedlemsstatsniveau, og det er primært den private sektor og forbrugerne, der finansierer ud-gifterne.
Side 2
I en tid med store budgetmæssige problemer i medlemsstaterne understreger Kommissionen,at det er vigtigt, at de penge, der investeres i vedvarende energi, udnyttes omkostningseffek-tivt. Kommissionen peger på en række forhold, som bør tages i betragtning i forhold til finan-siering af vedvarende energi. Disse er bl.a. at:- der findes en række forskellige finansieringsinstrumenter, som alle kan spille en rolle.Valget af finansieringsinstrument afhænger af teknologien og dets udviklingsstadie,- støtteniveauet skal tilpasses i takt med faldende produktionsomkostninger, men reg-lerne for tilpasning skal være forudsigelige, så man undgår ”stop-start-politik” og æn-dringer af vilkårene med tilbagevirkende kraft,- støtten til fossilt brændsel er fire gange højere end støtten til vedvarende energi i EU15. Der vil fortsat være behov for støtte til vedvarende energi, indtil produktionsom-kostningerne er faldet, der er rettet op på manglerne på markedet og VE kan indgå i etmarked med reel konkurrence, og- støtteomkostninger bør afholdes uden for statsbudgettet og bæres af energiforbrugernesnarere end skatteyderne, så man undgår afbrydelser ved stramninger af statsbudgettet.På EU-niveau mener Kommissionen, at medlemsstaterne må tilstræbe en højere grad af ind-byrdes tilnærmelse mellem de nationale støtteordninger for at lette handelen og udviklingenmod en mere fælleseuropæisk til gang til udvikling af vedvarende energikilder. Kommissio-nen anbefaler derfor, at koordineringen mellem medlemsstaterne øges, og at de nye samar-bejdsmekanismer i VE-direktivet udvikles. Det er Kommissionens vurdering, at der kan spa-res op til 10 mia. Euro årligt, hvis medlemsstaterne ser ud over egne grænser og koordinererpå tværs af EU med henblik på at optimere teknologier og placeringer. Udviklingen og funk-tionen af samarbejdsmekanismerne i praksis vil være genstand for analyse i forbindelse medrevisionen af VE-direktivet i 2014.Endelig peger Kommissionen på, at der vil ske en revurdering af de EU-instrumenter, der an-vendes direkte af Kommissionen til finansiering af projekter for vedvarende energi, i forbin-delse med planlægningen af den næste finansielle ramme for EU’s udgifter i perioden fra2014. Den nuværende støtte til VE på EU-plan er forholdsvis lav og udgør bare 3,26 mia. år-ligt.I konklusionen opfordrer Kommissionen bl.a. medlemsstaterne til at gennemføre de nationalehandlingsplaner for vedvarende energi, strømline deres infrastrukturplanlægningsordninger,fremskynde udviklingen af elnettet, udvikle samarbejdsmekanismerne og sikre at reformer afnationale støtteordninger garanterer stabilitet for investorerne og ikke sker med tilbagevirken-de kraft.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke, og det er uvist, hvorvidt Europa-Parlamentet vil udtale sig herom.5. NærhedsprincippetDer redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kom-missionen.6. Gældende dansk ret
Side 3
Meddelelsen og især den ene af de tre baggrundsrapporter ”Analyse af europæisk og national fi-nansiering vedvarende energi” er udarbejdet i henhold til VE-direktivets artikel 23, stk. 7. Dervar frist for implementering af VE-direktivet i national lovgivning den 5. december 2010. VE-direktivet er implementeret i dansk lovgivning i et antal love og bekendtgørelser, herunder Lovom fremme af vedvarende energi (Lov nr. 1392 af 27. december 2008), Lov om elforsyning(Lovbekendtgørelse nr. 516 af 20. maj 2010) ogLov om bæredygtige biobrændstoffer (Lov nr.468 af 12. juni 2009).7. KonsekvenserMed lov om bæredygtige biobrændstoffer fra 2009 indførte Danmark krav om 5,75 pct.biobrændstoffer i transport. Loven trådte i kraft i 2010, men da udbygningen af den nødven-dige infrastruktur til iblanding og distribution af biobrændstofferne ikke forventedes at væreklar til 1. januar 2010, blev der åbnet mulighed for en gradvis indfasning. Der er i forlængelseheraf gennemført en indfasning af kravet i 2010 og 2011, således at kravet om 5,75 pct. førster fuldt indfaset i 2012.Meddelelsen har i sig selv hverken lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkono-miske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Lovgivningsmæssigeog andre konsekvenser af eventuelle opfølgende initiativer vil blive behandlet når og hvis, derfremlægges forslag.
8. HøringMeddelelsen er ikke sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerEnergikommissæren forventes at ville præsentere meddelelsen på Energirådsmødet den 28. fe-bruar 2011 som et eventuelt-punkt. Det forventes, at de andre medlemslande grundlæggende stil-ler sig positivt overfor meddelelsen. En række medlemslande har udtrykt stor skepsis mod har-monisering af nationale støtteordninger og vil derfor være tilfredse med, at Kommissionen imeddelelsen anerkender de nationale støtteordninger og behovet for forskellige finansieringsin-strumenter. På den anden side forventes de samme medlemsstater fortsat at være mistroiskeoverfor formuleringer vedrørende tilnærmelser mellem nationale støtteordninger af frygt for, atder reelt er tale om harmonisering.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og finder, at det er vigtigt, at udfor-dringerne for udviklingen af VE-sektoren i EU adresseres. Regeringen mener, der er behov for,at Kommissionen iværksætter en mere systematisk udveksling af ”best practice” mellem Med-lemslandene for at fremme den mest omkostningseffektive udbredelse af vedvarende energi ogfor at undgå støttekonkurrence. Regeringen er enig i betragtningerne om, at VE-direktivets nyesamarbejdsmekanismer kan fremme en økonomisk og miljømæssig udbygningen med vedvaren-de energi, og regeringen støtter derfor, at samarbejdsmekanismerne udvikles for at få energisek-toren til at fungere så omkostningseffektivt som muligt. En forudsætning for at samarbejdsmeka-nismerne kommer til at fungere effektivt er, at Kommissionen konsekvent håndhæver bestem-melsen om, at medlemslande, hvis VE-udbygning falder til under det vejledende forløb, skal re-
Side 4
videre deres VE-handlingsplaner og angive hvilke tiltag, herunder brug af samarbejdsmekanis-mer, man har tænkt at anvende for igen at komme op på det vejledende niveau.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5