Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 190
Offentligt
967761_0001.png
967761_0002.png
967761_0003.png
N O T AT
15. december 2010J.nr. 2301/1199-0014Ref. rvnEnergiforsyning
Side 1/3
Høringsnotat i anledning af KL’s høringssvar til udkast til ny tilslutningsbekendtgørelse

Indledning

Den gældende tilslutningsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 31 af 29. januar 2008) er, jf.varmeforsyningslovens §§ 11, stk. 2, 12, stk. 2, 13, stk. 2 og 14, stk. 3, fastsat “efter forhand-ling med de kommunale organisationer”. Diverse udviklinger giver anledning til, at tilslut-ningsbekendtgørelsen skal ændres og nyaffattes. Energistyrelsen har i den forbindelse den 9.juli 2010 sendt KL et udkast til ny tilslutningsbekendtgørelse i forhøring.KL og ENS har drøftet udkastet den 21. september 2010. KL har også afgivet skriftligt hø-ringssvar. I dette notat bliver KL’s høringssvar behandlet. Et revideret udkast til tilslutnings-bekendtgørelse er vedhæftet som bilag.

Konsekvensrettelserne efter BR10

I udkastet til ny tilslutningsbekendtgørelse bliver kommunalbestyrelsens mulighed for at på-lægge tilslutningspligt til ny bebyggelse ophævet i forbindelse med de skærpede krav i detnye bygningsreglement (BR10), som gør, at alt nybyggeri skal opføres efter nuværende kravfor lavenergibyggeri.KL har i høringssvaret anført, at den kommunale vurdering af den mest samfundsøkonomiskeforsyning af et område med nybyggeri dermed bliver sat ud af spil. Desuden mener KL ikke,at det er i tråd med Energistyrelsens og KL’s fælles oplæg om strategisk energiplanlægning,hvorefter der skal være sammenhæng mellem bygningers energiforbrug og valget af energi-kilde.Energistyrelsen bemærker hertil, at ophævelse af muligheden for at pålægge tilslutningspligttil nybyggeri er en videreførelse af gældende ret. Efter gældende ret vil der i områder med nybebyggelse, som opføres efter BR10-kravene, ikke kunne blive pålagt tilslutningspligt, idet al-le ejendomme vil have krav på dispensation. Regeringen har således meddelt videreførelse afden eksisterende fritagelse fra tilslutningspligt for bygninger med lavt energiforbrug iStrategifor reduktion af energiforbruget i bygninger: “Med stramningen af energikravene i 2010 vilalle nye bygninger leve op til lavenergiklasse 2, som er fritaget for tilslutningspligt til fjern-varme og naturgas. Tilslutningspligten for nye bygninger bliver dermed overflødig og vil bli-ve ophævet for nybyggeri.”Energistyrelsen udelukker ikke, at indførelse af strategisk energiplanlægning kan medføre, atdet vurderes nødvendigt, at kommunerne har et værktøj i forhold til nybyggeri. StrategiskSide 1
energiplanlægning skal indgå i de kommende energiforhandlinger, hvorved det kan tages stil-ling til dette spørgsmål.Energistyrelsen har desuden drøftet mulig ophævelse af tilslutningspligt for nybyggeri medBy- og Landskabsstyrelsen (BLST), som administrerer planloven. Efter planloven er det ogsåmuligt, at pålægge tilslutningspligt til nybyggeri. BLST har meldt ud, at der ikke er aktuelleplaner om at fremsætte et lovforslag i Folketingssamlingen 2010-2011 til ændring af planlo-ven på dette punkt. Det betyder, at det efter planloven stadig vil være muligt at pålægge til-slutningspligt til nybyggeri, også hvis reglerne i tilslutningsbekendtgørelsen skulle blive æn-dret.Energistyrelsen vurderer det på denne baggrund hensigtsmæssigt, at ændring af reglerne tilophævelse af tilslutningspligt udskydes således, at:1. der kan gennemføres analyser, som kan give et bedre beslutningsgrundlag for ændring afreglerne om tilslutningspligt, herunder en evt. differentiering mellem forskellige bygningsty-per og beliggenheder, og2. ændring af reglerne i tilslutningsbekendtgørelsen kan koordineres med ændring af reglernei planloven.I vejledningen til den nye tilslutningsbekendtgørelse bliver det tydeliggjort, hvordan bestem-melsen om dispensation for lavenergibygninger skal fortolkes i lyset af de skærpede regler iBR10.KL påpegede ved drøftelse af udkastet til den nye tilslutningsbekendtgørelse desuden, at denuværende byggeregler kan give en tilskyndelse til ved nye bygninger i fjernvarmeområder atfravælge fjernvarmeforsyning, selv om det ud fra de nuværende forhold kan være både ener-giøkonomisk og samfundsøkonomisk mere fordelagtigt at tilslutte bygningen til fjernvarmen.Energistyrelsen gør i den forbindelse opmærksom på, at Erhvervs- og Boligstyrelsen har ned-sat et bredt sammensat udvalg for at analysere problemstillingen og fremkomme med forslagtil, hvordan energirammerne skal udformes i 2020. Energistyrelsen deltager i udvalgsarbejdet.

Udgangspunkt for tilslutningsfristerne

Efter gældende ret kan eksisterende bygninger som regel tilsluttes senest 9 år efter det tids-punkt, hvor ejeren har modtaget meddelelse om tilslutningspligt. Det betyder, at fristen for atblive tilsluttet kan træde i kraft på forskellige tidspunkter for de forskellige ejendomme i etområde.DIADEM-projektet skal give digital adgang til oplysninger om bl.a. kollektiv varmeforsyningtil at facilitere ejendomshandel. Projektet oplyser om forholdene i et givet forsyningsområde,ikke om forholdene vedrørende de enkelte ejendomme i området. I den forbindelse vil det væ-re mere hensigtsmæssigt, at kunne oplyse én dato som udgangspunkt for tilslutningsfristen,som gælder for alle ejendomme i området. I udkastet bliver fristen således tilknyttet til datoenfor tingslysning af kommunalbestyrelsen afgørelse om tilslutningspligt.KL har dog oplyst, at der dermed ikke opnås det ønskede effekt, idet der kan være forskelligedato for tinglysning af deklarationen om tilslutningspligt for de forskellige ejendomme i etområde.
Side 2
Energistyrelsen har derfor ændret udkastet således, at udgangspunktet for tilslutningsfristenbliver den dato, hvor kommunalbestyrelsen har besluttet at pålægge tilslutningspligt i områ-det. Efter gældende regler i tilslutningsbekendtgørelsens § 5, skal kommunalbestyrelsen givede berørte grundejere skriftlig meddelelse herom. For at sikre, at den skriftlige meddelelsesker kort efter beslutningen om tilslutningspligt er truffet, er der tilføjet, at den skriftlige med-delelse sendes til ejerne hurtigst muligt og senest 5 dage efter beslutningen er truffet.

Tilslutning af blokvarmecentraler

Varmeforsyningsloven regulerer kun kollektiv forsyning. Individuelle forsyningsformer ogindividuelt forsynede bygninger falder normalt uden for lovens anvendelsesområde. En und-tagelse er bygninger med et stort varmebehov. Bygninger med et varmebehov på over 250 kWer som blokvarmecentraler omfattet af loven.Efter gældende regler i bekendtgørelse nr. 1295 af 13. december 2005 (projektbekendtgørel-sen) skal bygninger med et stort varmebehov hvor muligt forsynes med kollektiv forsyning.En blokvarmecentral er en varme- eller kraftvarmecentral (eller blot rør og en varmeveksler),der er etableret i forbindelse med et større byggeri, hvis formål er at forsyne en lukket kredseller forudbestemt antal brugere. Det handler typisk om forsyning til skoler, plejehjem ellerboligblokke.Et byggeri, som ligger i et kollektivt forsynet område, er efter projektbekendtgørelsens reglerforpligtet til at tilslutte sig den kollektive forsyning, fordi kommunalbestyrelsen ikke kangodkende en anden forsyningsform. Når byggeriet ligger i nærheden af et kollektivt forsynetområde, skal det først vurderes om samfundsøkonomiske hensyn taler for udvidelse af forsy-ningsområdet. Det kan f.eks. i forhold til et lavenergibyggeri, som er etableret med solfangereller varmepumpe, vurderes mere samfundsøkonomisk fornuftigt, at dette ikke tilsluttes denkollektive forsyning.Af ovenstående fremgår det, at et større byggeri, når forudsætninger derfor er opfyldt, skalforsynes med kollektiv forsyning, uanset om der er pålagt tilslutningspligt til byggeriet oguanset om byggeriet er opført som lavenergibyggeri. Dette gælder også blokvarmecentraler,der består af flere bygninger. Disse bygninger, som tilsammen udgør blokvarmecentralen,skal tilsluttes den kollektive forsyning, også når en bygning er opført som lavenergibygning.BR10 giver ikke anledning til ændring af disse regler. Det kan dog ikke udelukkes, at regerin-gens udspil om, hvordan Danmark kan blive uafhængige fra fossile brændsler, kan føre til for-slag om ændring af reglerne i forhold til blokvarmecentraler.Forpligtelsen for de større bygninger til at tilslutte sig den kollektive forsyning gælder uanset,om der er pålagt tilslutningspligt. Denne forpligtelse er som anført fastlagt i projektbekendt-gørelsen. Energistyrelsen vil dog i vejledningen om de nye regler i tilslutningsbekendtgørel-sen gøre opmærksom på projektbekendtgørelsens regler om blokvarmecentraler.
Side 3