Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 181
Offentligt
965502_0001.png
965502_0002.png
965502_0003.png
965502_0004.png
965502_0005.png
965502_0006.png
965502_0007.png
965502_0008.png
965502_0009.png
Klima- og energiministerens besvarelse af samrådsspørgsmål Mom regeringens planer for udrulning af en infrastruktur til oplad-ning af elbiler i Folketingets Energipolitiske Udvalg den 1. marts2011 – åbent samråd.
Spørger: Anne Grete Holmsgaard (SF)
Spørgsmål M:”Vil ministeren redegøre for regeringens strategi, prioriteter, tidsplan ogkonkrete initiativer til udrulning af infrastrukturen til opladning af elbi-ler?”Dato 1. marts 2011DEP j.nr. 2011-815
Regeringens planer for elbilerDet er regeringens mål, at Danmark skalvære uafhængig af fossile brændsler i2050.I energisektoren vil omstillingen i væsent-ligt omfang skulle baseres på vindkraft. Elbliver dermed den dominerende energibæ-rer, og vi forventer, at elbilen kommer til atspille en ikke ubetydelig rolle.Derfor bad jeg sidste år en arbejdsgruppeunder Energistyrelsen om at kortlæggebehov og rammebetingelser for infrastruk-turen til opladning af elbiler i det offentligerum.Det fremgår af den redegørelse, som jegfor nylig modtog fra arbejdsgruppen, at enrække kommercielle elbilaktører allerede i
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
dag opstiller ladestandere til elbiler såvelprivat som i det offentlige rum.Typisk følger der en ladestander med enelbil til opsætning i garage eller carport,hvis det er muligt.Tilsvarende installeres der ladestandere påarbejdspladser, på offentlige p-pladser ogpå gaden i byområder og ved boligkvarte-rer.Det eksisterende elnet danner rygraden oginfrastrukturen bag denne udvikling.Arbejdet med at etablere ladestandere - isåvel i det private hjem som i det offentligerum - er altså allerede godt i gang i Dan-mark.Men analysearbejdet har også påvist, atøkonomien er noget anstrengt for aktører-ne, når det gælder ladestandere i det of-fentlige rum. Ikke mindst fordi der endnukun er meget få elbiler - og dermed få kun-der på den enkelte ladestander.Opstillere af ladestandere har tydeligvisnogle økonomiske udfordringer indtil antal-let af elbiler på gaden øges.Regeringen vil gerne medvirke til at kick-starte og fremme arbejdet med at etablereden nødvendige infrastruktur ved at støtte
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 3
op om økonomien i den første udviklings-fase.Regeringen har derfor foreslået, at deretableres en pulje til statslig medfinansie-ring til opstilling af ladestandere. En puljehvor de kommercielle elbilsaktører kan sø-ge om støtte til opstilling af lade-standere.Det har været foreslået at lade de mono-polregulerede elnetvirksomheder få mulig-hed for at agere opstillere af ladestandere idet offentlige rum.Analysearbejdets beregninger og konkreteerfaringer viser, at omkostningerne til op-stilling af ladestandere i det offentlige rumikke fuldt ud kan dækkes af den enkelteelbilejer (brugerfinansiering) gennem bru-gen af ladestanderen.Der vil derfor i givet fald være brug for atøge eltarifferne for de øvrige elforbrugere.Det er imidlertid ministeriets vurdering, atdet ikke lade sig gøre inden for lovensrammer. Det er ganske enkelt ikke lov-medholdigt at finansiere ladestandere tilelbiler over alle elforbrugernes tariffer, nårdet kun kommer en del af forbrugerne tilgode.Det har i lignende sager været den juridi-ske vurdering, at en egentlig omfordeling,
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 4
som ikke kommer betalerne som helhed tilgode i henhold til Grundloven kun kan skeved opkrævning af skat.Regeringen har derfor valgt at foreslå, atder ydes direkte tilskud til, at kommercielleselskaber kan opstille ladestandere i detoffentlige rum i takt med udviklingen.Der er jo ikke en direkte sammenhængmellem antallet af ladestandere i det offent-lig rum og antallet af elbiler på gaden.Hvis danskerne i større omfang skal inve-stere i elbiler, forudsætter det først ogfremmest, at elbilen bliver konkurrencedyg-tig i forhold til andre transportmidler.Og her må vi desværre konstatere, at elbi-len fortsat har nogle væsentlige teknologi-ske udfordringer. Det drejer sig særligt ombatteriteknologien og elbilens rækkevidde.Det er vanskeligt at forudsige, hvor udbredtelbilen bliver på både kort og lang sigt.Prognoser fra elbilbranchen pegede tidlige-re på, at der kunne forventes op mod enhalv million elbiler på gaden i Danmark i2020.Så sent som for et år siden fremsatte So-cialdemokratiet et beslutningsforslag om atafsætte i alt 400 mio. kr. i årene 2010-2011med henblik på at etablere mere end
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 5
20.000 ladestationer. Målet var 100.000elbiler i 2015.I Danmarks VE-handlingsplan fra 2010 -vurderes markedsudvikling at føre til en el-bilbestand på ca. 80.000 i 2020 – men dettal var særdeles usikkert.I de seneste prognoser tales der om ca.15.000 i 2015 - og meget taler således nufor et lavere tal end 80.000 elbiler i 2020.Altså er usikkerheden stor om, hvor hurtigtelbilerne udbredes. Der er derfor også almulig grund til at træde varsomt, når detgælder opsætningen af ladestandere.Jeg skylder også at nævne, at den videreudvikling af batteriteknologien vil gøre, atbilerne kan lade langt hurtigere end i dagog køre længere på en opladning. Det vilkunne reducere behovet for ladestandere idet offentlige rum.Samtidig ser vi ind i en fremtid, hvor der vilske en teknologisk udvikling af ladestande-re, som forventeligt vil bringe dem ned ipris.Jeg kan på den baggrund kun anbefale, atvi fra politisk hold bidrager til at sikre, atder opstilles ladestandere i det offentligerum i et tempo, som modsvarer det fakti-ske behov og antallet af elbiler på gaden.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 6
Men hvis elbilen for alvor skal bidrage til atgøre Danmark uafhængig af fossilebrændsler i 2050, så skal vi spille på flerestrenge end ladestanderne.Derfor er regeringens indsats for elbilerogså flerstrenget.(1) Med aftalen ”En grøn Transportpolitik”blev der afsat i alt 284 mio. kr. frem til 2014til konkrete transportinitiativer og -teknologier.Transportministeren etablerede i den for-bindelse i 2009Center for Grøn TransportiFærdselsstyrelsen. Centret arbejder for atfremme energieffektive løsninger på trans-portområdet gennem en række konkretetiltag, partnerskaber med erhvervslivet ogkommuner samt forsøg og vidensudvikling,om blandt andet elbiler.(2) Samtidig arbejderInvest in Denmarkunder Udenrigsministeriet målrettet på attiltrække udenlandske virksomheder, derarbejder med teknologi til og omkring elbi-ler.(3) Jeg vil også gerne nævne, at der medregeringens arbejdsprogram fra februar2010 er lagt op til, at afgiftsfritagelsen forelbiler forlænges frem til 2015.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 7
(4) Der er tidligere igangsat en forsøgsord-ning med elbiler, som har en bevilling på ialt 35 mio. kr. frem til 2012.Energistyrelsen har inden for rammen givettilskud til et større antal forsøgsprojekter,der skal vise, hvordan elbiler virker i prak-sis og kan spille sammen med elsystemet.De støttede projekter omfatter personbiler,varebiler og lastbiler - og belyser eksem-pelvis, hvordan opladning af elbilerne ind-passes i arbejdsgangene hos virksomhe-der og kommuner. I flere af forsøgene ind-går intelligent ladning af bilerne, hvor op-ladningen styres efter prissignalerne påelmarkedet.(5)I den sammenhæng vil jeg også gernenævne, at jeg har mobiliseret et netværk afrelevante eksperter fra hele branchen, derhar fået en klar opgave: Kom med konkre-te anbefalinger til, hvordan Danmark frem-tidssikrer elnettet, så det kan håndtere optil 50 pct. fluktuerende vind-, sol- eller bøl-gekraftenergi i 2020. Jeg forventer, at elbi-len kommer til at spille en ikke ubetydeligrolle i besvarelsen af dette spørgsmål.(6) I international sammenhæng arbejderregeringen aktivt for hensigtsmæssige EU-regler i forhold til elbiler, herunder standar-disering.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 8
Der presses i EU på for udvikling af inter-nationale standarder for tilslutning til elnet-tet og for kommunikation mellem elbiler ogelsystemet.Fælles standarder skal blandt andet sikre,at elbiler, batterier og stik passer sammen,så man kan køre over grænserne i EU.Dette pres fra dansk side i EU foregår påalle relevante niveauer. Senest var et af dehøjest prioriterede danske forslag underenergimødet den 4. februar i Det Europæi-ske Råd en opfordring til Kommissionenom at fremlægge et forslag til en samletplan for hurtig udrulning af elbiler, inklusiveladestandere.(7) Endelig vil jeg nævne, at Danmark idag er hjemsted for et af verdens mest in-teressante forsøgsprojekter med elbiler ogsmart grid - Projekt Edison - med deltagel-se af førende internationale virksomhedersom Siemens og IBM. Projektet er delvistfinansieret af Energinet.dk.Formålet med projektet er at udvikle en in-telligent infrastruktur, som muliggør kom-munikation mellem elbiler og elsystemet,så elbiler kan oplades i et fleksibelt og in-telligent samspil med fluktuerende vind-kraft og elforbrug.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 9
I år går projektet ind en ny fase, hvor resul-taterne og infrastrukturen demonstreres ogkoncepttestes i praksis med elbiler påBornholm.Vi kan altså konstatere, at vi står over foren lang række udfordringer før elbilen vilkunne erstatte de benzin- og dieseldrevnebiler.Der er gang i en lang række initiativer, deralle skubber på for at få elbilen udbredt idet danske transportbillede.Regeringens indsats på området er fler-strenget. Regeringen vil fortsat støtte deigangværende initiativer og aktørernes be-stræbelser på opstilling af ladestanderebl.a. gennem en pulje til statslig medfinan-siering til opstilling af ladestandere. Det eren model som ligger inden for loven, er pålinje med branchens ønsker og økonomiskansvarlig.Tak for ordet.