Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 156
Offentligt
956856_0001.png
956856_0002.png
956856_0003.png
956856_0004.png
956856_0005.png
956856_0006.png
956856_0007.png
956856_0008.png
956856_0009.png
956856_0010.png
N O T AT
1. februar 2011J.nr.Ref. cfeEnergiforsyning
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag om Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om integritet og gennemsigtighed påenergimarkederne (”REMIT – Regulation on energy market integrity and transparency”),KOM (2010) 726 endeligNyt notat. Notatet oversendes desuden til Folketingets Energipolitiske Udvalg

Resumé

Borgere, erhvervsliv og myndigheder skal kunne have tillid til de europæiske engrosenergi-markeder. Derfor har Kommissionen gjort tiltag til at styrke integriteten og gennemsigtighe-den ved at forhindre markedsmisbrug og kursmanipulation.Det eksisterende EU markedsmisbrugsdirektiv (som i Danmark er gennemført i værdipapir-handelsloven) dækker ikke alle produkter, der handles i energisektoren. Der er behov for nyregulering, som specifikt dækker de produkter, som for nuværende ikke er omfattet.De stadigt mere integrerede europæiske energimarkeder betyder, at der kræves ensartede be-stemmelser på tværs af landene, øget markedsovervågning og dataindberetning for at forhin-dre markedsmisbrug samt mulighed for efterfølgende undersøgelse og håndhævelse ved mis-tanke om markedsmisbrug.I forslaget forpligtes aktørerne til at videregive relevante oplysninger om transaktioner ogkapaciteten af produktions-, lager-, forbrugs- eller transmissionsanlæg for elektricitet og na-turgas. Agenturet for samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder (”ACER”), der blevoprettet under 3. liberaliseringspakke, får en central rolle som overvågningsmyndighed.Agenturet skal indsamle, gennemgå og udveksle data, og etablere mekanismer til at videregi-ve oplysninger til nationale regulerende myndigheder (Energitilsynet), finansmyndigheder(Finanstilsynet), konkurrencemyndigheder (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) mv. De na-tionale regulerende myndigheder skal undersøge og påtale markedsmisbrug. Forslaget inde-holder desuden nærmere bestemmelser om koordinering mellem de forskellige myndigheder.En vedtagelse af forslaget, kan medføre behov for justeringer i dansk lovgivning.Forordningens bestemmelser forhandles p.t. i energiarbejdsgruppen. Formandskabet vilfremlægge en statusrapport på energirådsmødet den 28. februar 2011.Side 1
1. BaggrundDen stadigt stigende grad af integration af de europæiske engrosenergimarkeder forudsætteren ensartet regulering for at sikre markedernes integritet og gennemsigtighed. Markedernesender vigtige signaler for investeringer i ny produktion og infrastruktur og påvirker prisernefor forbrugere.Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg (CESR) og Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndig-heder for Elektricitet og Gas (ERGEG) har tidligere over for Kommissionen givet udtryk for,at handel med energiprodukter og energiderivater på de europæiske energigrosmarkeder ikkeer tilstrækkeligt reguleret. Den eksisterende finansielle regulering på EU-plan, nemlig direkti-vet om markeder for finansielle instrumenter (MiFID), markedsmisbrugsdirektivet (MAD) ogtransparensdirektivet, omfatter kun finansielle instrumenter, som er optaget til handel på etreguleret marked og dertil relaterede derivater. Med forslag om integritet og gennemsigtighedpå energimarkederne(REMIT)søger Kommissionen at dække de sektorspecifikke energipro-dukter, som for nuværende ikke er omfattet af ovennævnte direktiver; eksempelvis kontrakterom levering eller transport af el eller gas, handlet via børser eller direkte mellem aktørerne(kaldet OTC - ”over the counter” transaktioner) samt handel med deres derivater.Kommissionens forslag om Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om integritet og gen-nemsigtighed på energimarkederne (”REMIT – Regulation on energy market integrity andtransparency”) er oversendt til Rådet den 14. december 2010 i dansk sprogversion. Forslageter fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194, stk. 2, og skal behandles efter den almindeligelovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.2. Formål og indholdDen foreslåede forordning har til formål at styrke integriteten og gennemsigtighed på de euro-pæiske engrosenergimarkeder. Dette vil bidrage til, at alle aktører kan have tillid til, at de pri-ser, der fastsættes på engrosmarkederne, afspejler samspillet mellem udbud og efterspørgsel.Forordningen skal skabe ensartede regulatoriske rammer på tværs af medlemslandene og enfælles mekanisme for indsamling af oplysninger, der er nødvendige for at kunne afsløre og ef-fektivt forhindre markedsmisbrug, samtidig med at overtrædelser håndhæves på nationalt ni-veau.For at opnå disse formål indeholder den foreslåede forordning forbud mod insiderhandel ogkursmanipulation på markedet for engroshandel med elektricitet og gas, samt andre relateredeprodukter: Disse forbud supplerer de eksisterende forbud mod markedsmisbrug ved handelmed derivater på børser, der allerede er dækket af markedsmisbrugsdirektivet (i Danmarkgennemført i værdipapirhandelsloven). Forslaget definerer begreberne ”intern viden” og”kursmanipulation”, ”engrosenergiprodukter” og ”engrosenergimarkedet”. Definitionerne erbrede og vil ifølge forslaget skulle uddybes ved retsakter, som Kommissionen ifølge forslagetvil kunne vedtage som delegerede retsakter. Markedsaktørerne bliver forpligtet til at gøre vis-se fundamentale data offentligt tilgængelige og stille denne viden til rådighed for agenturet ogden nationale regulerende myndighed (Energitilsynet). Sådanne fundamentale data omfattersærligt information om kapaciteten af produktions-, lager-, forbrugs-, eller transmissionsan-læg for elektricitet og naturgas. Også i forhold til fundamentale data vil Kommissionen efterforslaget vedtage nærmere regler om form og indhold af de oplysninger, der skal indberettes,samt fristen for indberetningen. Her vil Kommissionen især tage højde for sektorspecifikkeSide 2
regler, netregler og retningslinjer, der er under udvikling efter procedurerne i el- og gasfo-rordningerne, der er del af 3. energiliberaliseringspakke fra 2009.Det nye agentur for samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder (”ACER”), der blevoprettet under 3. liberaliseringspakke, får en central rolle som markedsovervågningsmyndig-hed. Agenturet indsamler, gennemgår og udveksler data om transaktioner med energiengros-produkter, herunder også data om finansielle instrumenter, der ellers er dækket af den ovenfornævnte finansielle regulering. Igen vil Kommissionen efter forslaget vedtage delegerede rets-akter for at fastlægge nærmere regler om form, indhold og frister for rapporteringen samt evt.tærskler for rapporteringen og de kontrakttyper, der er omfattet. Med disse delegerede retsak-ter skal det samtidig sikres, at markedsdeltagere ikke bliver underlagt dobbeltbyrder, hvis defor eksempel er indberetningspligtige både efter REMIT og efter direktivet om markeder forfinansielle instrumenter. Som nævnt ovenfor vil agenturet også modtage oplysninger om ka-paciteten af produktions-, lager-, forbrugs-, eller transmissionsanlæg for elektricitet og natur-gas med henblik på at overvåge handelen på energiengrosmarkederne. Agenturet skal fore-lægge en årlig rapport til Kommissionen.Data indberettet til agenturet skal være tilgængelige både for de nationale regulerende myn-digheder (Energitilsynet), finanstilsynsmyndigheder (Finanstilsynet), konkurrencemyndighe-der (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) og andre relevante nationale myndigheder. Til detteformål skal agenturet etablere mekanismer til udveksling af de oplysninger agenturet modta-ger. Forslaget indeholder bestemmelser om databeskyttelse og driftssikkerhed for at forhindremisbrug af oplysninger. Agenturet er forpligtet til at overholde direktivet om persondataop-lysninger. Agenturet kan offentliggøre dele af de oplysninger, som agenturet er i besiddelseaf, forudsat at forretningsmæssigt følsomme oplysninger ikke videregives.De nationale regulerende myndigheder (Energitilsynet) får opgaven med at undersøge og på-tale markedsmisbrug omfattet af forordningen. Markedsmisbrug er ikke omfattet af forord-ningen og påtales fortsat enten under national finansiel lovgivning, der gennemfører mar-kedsmisbrugsdirektivet (værdipapirhandelsloven) eller under national konkurrencelovgivning.Medlemsstaterne skal give de nationale regulerende myndigheder de nødvendige beføjelser tilat undersøge et formodet markedsmisbrug. Beføjelserne omfatter retten til:oat få adgang til og kopi af dokumenter i enhver formoat indhente oplysninger hos en hvilken som helst involveret person, og eventuelt ind-kalde dem til høringoat gennemføre kontrolundersøgelser på stedetoat kræve oplysninger om gennemførte telefonsamtaler og gennemført datatrafikoat kræve ophør med en praksis, der er i strid med forordningen eller de tilknyttede de-legerede retsakteroat anmode en domstol om fastfrysning og/eller beslaglæggelse af aktiveroat kræve nedlagt midlertidigt forbud mod erhvervsvirksomhed.Forslaget indeholder bestemmelser om koordinering mellem agenturet, de nationale regule-rende myndigheder, den europæiske værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA) og de nationale fi-nansmyndigheder.
Side 3
Medlemsstaterne skal fastsætte sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af overtrædelsen afforordningen.Forslaget indeholder bestemmelser om tavshedspligt.Agenturet kan etablere kontakter med tilsynsmyndigheder fra tredjelande. Det kan indgå ad-ministrative aftaler med internationale organisationer og tredjelandes forvaltninger.Forslaget indeholder nærmere regler vedr. Kommissionens beføjelser til at vedtage delegerederetsakter.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. På baggrund af formandskabets udmel-dinger, forventes det, at Europa-Parlamentet udtaler sig i løbet af foråret 2011.4. NærhedsprincippetKommissionen understreger vigtigheden af velfungerende engrosenergimarkeder for europæ-ernes velfærd og europæiske virksomheders konkurrenceevne, samt for at EU’s energipolitikkan blive vellykket. EU’s energimarkeder er i stigende grad integrerede, og priserne fastsættespå grundlag af udbud og efterspørgsel i flere lande. Markedsmisbrug på et bestemt marked vilikke begrænse sig til en enkelt medlemsstat, men vil få indvirkning i hele EU, ligesom kon-kurrenceskadelig adfærd på energimarkederne kan påvirke handelen mellem medlemsstaterneog kunderne på hele EU-markedet. Derfor er der ifølge Kommissionen behov for ensartedebestemmelser for hele det indre marked og en mekanisme, der giver myndighederne adgangtil oplysninger fra hele EU med henblik på fuldt at forstå markedsudviklingen. Forordningenvil skabe ensartede rammer i alle medlemslande.Regeringen er enig i, at dybe og likvide energimarkeder med en effektiv prissætning er enforudsætning for en velfungerende energiforsyning, idet de sender signaler for investeringer iny produktion og infrastruktur og påvirker prisudviklingen på detailmarkedet. Regeringen erogså enig i, at den øgede integration af de nationale energimarkeder, som øges yderligere medimplementeringen af 3. liberaliseringspakke, giver behov for ensartede regler, der sikrer ener-gimarkedernes integritet på tværs af EU og for en fælles ramme for at sikre overvågning afmarkeder. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-pet.5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDer findes ingen lovgivning, der generelt forbyder misbrug af intern viden og kursmanipulationved handel med de i REMIT nævnte energiprodukter. På værdipapirområdet indeholder lov omværdipapirhandlen et forbud mod misbrug af intern viden og kursmanipulation. Loven finderimidlertid kun anvendelse på handel med værdipapirer, dvs. finansielle instrumenter, som er op-taget til handel på et reguleret marked. På disse finder REMIT forordningen eksplicit ikke an-vendelse.Ifølge udkastet skal REMIT forordningen konkretiseres gennem Kommissionens delegerederetsakter, hvori det skal påses, at der ikke opstår forpligtelser til dobbeltindberetning.
Side 4
I øvrigt finder konkurrencelovgivningen anvendelse på misbrug af en dominerende stilling. For-slaget til REMIT forordningen ændrer ikke herved.6. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget kan medføre behov for justeringer i dansk lovgivning. For eksem-pel vil Energitilsynet skulle gives de rette beføjelser til at kunne opfylde sine forpligtelserifølge forordningsforslaget.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget medfører en udgift på EU’s budget på knap 10 mio. kr. i 2012 og knap 12 mio. kr. i2013. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget.Administrative konsekvenserDer kan være begrænsede administrative byrder af forslaget i kraft af de kontrolforpligtelser,som ifølge forordningsforslaget pålægges medlemsstaterne. Forslaget vurderes at medføreadministrative konsekvenser for de omfattede virksomheder i form af løbende byrder for at ef-terkomme forslagets indberetnings- og oplysningskrav.BeskyttelsesniveauetEn vedtagelse af meddelelsen vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.7. HøringForslaget har været sendt i høring, og der er modtaget i alt 11 høringssvar:3F støtter forslaget til forordningen.Advokatrådet-Advokatsamfundet bemærker i forhold til de undersøgelsesbeføjelser, som efterforslaget skal tillægges de nationale regulerende myndigheder, atde pågældende retsindgreb ogbetingelserne for at udøve disse bør så vidt muligt præciseres yderligere. I øvrigt mener Advokat-rådet-Advokatsamfundet, at den pågældende bestemmelses rækkevidde og virkning i forhold tilborgere og virksomheder er uklar, idet bestemmelsen hovedsageligt forpligter medlemsstaterne(til at give de nationale regulerende myndigheder beføjelserne), men indeholder en række indgreb,som er møntet på borgere og virksomheder, og som efter retsaktens karakter (en forordning) harumiddelbar virkning i national ret.Affald Danmark bakker op om forordningens målsætning. Affald Danmark opfordrer dogsamtidig til, at den større åbenhed i sektoren løbende evalueres i relation til konkurrencen medmarkedsdeltagere uden for EU, og at der foretages en scanning af både EU-regler og nationaleregler med henblik på at undgå dobbeltregulering. I øvrigt henviser Affald Danmark til DanskEnergis høringssvar.Danish Operators støtter generelt Kommissionens ønske om at øge integriteten og transparen-sen på energimarkedet i EU. Danish Operators understreger, at det er vigtigt, at forordningenbliver operationaliseret i samarbejde med markedsspillerne, således at informationsindberet-ningsforpligtelsen bliver fastlagt i overensstemmelse med den operationelle virkelighed. Det
Side 5
understreges, at det er vigtigt at tage hensyn til de grundlæggende forskelle, der er mellemelektricitet og gas, både med hensyn til produktion og transport.Dansk Energi støtter indledningsvis generelt Kommissionens målsætning om at styrke trans-parensen og integriteten på engrosmarkedet for energi og bakker generelt op om en sektorspe-cifik, skræddersyet regulering, der tager hensyn til elektricitets- og gasmarkedets særlige ka-rakteristika. Dansk Energi finder imidlertid, at Kommissionens forslag blot duplikerer allere-de eksisterende lovgivningsmæssige rammer fra den finansielle sektor, og netop ikke erskræddersyet til sektoren.Dansk Energi er betænkelig ved, at REMIT-forslaget er udarbejdet på etforholdsvist genereltog overordnet plan,som forudsætter, at hullerne udfyldes ved senere udarbejdelse af meredeltaljerede definitioner, som bl.a. skal tage højde for regler og retningslinjer, der skal udar-bejdes af agenturet, men ikke er endeligt fastlagt på tidspunktet for forordningens ikrafttræ-den. Eftersom netop disse regler og retningslinjer skal tage højde for energisektorens særligekarakteristika, kan der – indtil disse retningslinjer er vedtaget – forudses problemer i forholdtil sektorens beskaffenhed.Dansk Energi henviser til, atdefinitionen af begrebet ”intern viden”er baseret på definitioneni direktivet om markedsmisbrug, der finder anvendelse i forhold til finansielle instrumenter.Definitionen på intern viden i REMIT bør efter Dansk Energis mening skræddersyes og base-res på en sektorspecifik definition af fundamentale data, der også tager hensyn til forskellenemellem elektricitetsmarkedet og markedet for gas og andre særegenheder på engrosmarkedetfor energi. Dansk Energi opfordrer derfor til, at definitionerne i forslaget bliver justeret for atkunne reflektere de særlige karakteristika, som er kendetegnende for energimarkedet, i stedetfor at afspejle den nuværende regulering på de finansielle markeder. Dansk Energi foreslårkonkret, at den definition, der finder anvendelse på Nord Pool, skal lægges til grund.I forhold til forordningens forpligtelseom at offentliggøre fundamentale data,støtter DanskEnergi grundidéen om transparens til sikring af en mere effektivt fungerende konkurrence påengrosmarkedet. Dansk Energi understreger dog, atfuldtransparens fra sektorens synsvinkelikke kan være et mål i sig selv (idet transparens jf. nedenfor også har en pris). Der skal snare-re være tale om regler, der fremmer transparens i relation til de specifikke typer af informati-on, som i væsentligt omfang kan forbedre effektiviteten på engrosmarkedet for alle markeds-aktører. REMIT bør derfor ikke gå videre i dets krav om videregivelse af information, endhvad der vil blive fastlagt i tredje liberaliseringspakke vedrørende fundamentale data. Der fo-religger under3. liberaliseringspakke allerede udkast til retningslinjer vedrørende fundamentale data for el-sektoren, som Dansk Energi i det store hele støtter op om. I relation til gassektoren er udkasttil sådanne retningslinjer p.t. under udarbejdelse.Dansk Energi understreger følgende negative konsekvenser for gasproducenter, hvis krav omoffentliggørelse af intern viden i gassektoren går videre, end hvad der pt. overvejes under 3.liberaliseringspakke: Et regime for offentliggørelser af oplysninger (fundamentale data), somalene gælder for producenter i EU, vil skabe en konkurrenceforvridning i forhold til produ-center beliggende uden for EU og kan medføre en negativ effekt på investeringerne i EU iproduktion. Videregivelse af alle oplysninger om f.eks. nedbrud vil kunne opmuntre investo-rer til at spekulere negativt mod ejerne af det ramte produktionsanlæg, hvilket kan skabe stør-Side 6
re prisudsving og fjerne incitamentet til markedsnødvendig investering. Videregivelse af op-lysninger om alle uforudsete nedbrud vil kunne medføre større risici for forsyningssikkerhe-den, eftersom de nationale udbydere og forbrugerne risikerer at blive presset af producenterneuden for EU. Videre påvirkes forsyningssikkerheden negativt, når forslaget samtidigt reduce-rer incitamentet til at investere i lager- og LNG-faciliteter. Risikoen og omkostningerne forgasproducenterne er potentielt signifikante, hvis det ikke er muligt for dem at afdække(hedge) risikoen for nedbrud i produktionen. Således vil forslaget med dets nuværende formu-lering fremadrettet kunne underminere incitamenterne til at investere i opbygningen af pro-duktions- og opbevaringsfaciliteter. Dette er fremhævet af industrien som særligt vigtigt, givetdet omfang af investeringer, som vil være krævet over de kommende år for fortsat at kunneimødekomme den øgede europæiske efterspørgsel efter energi.Dansk Energi er derimod enig i, at transparens i forhold til eksempelvis monopolistiske trans-missionsserviceoperatører på et detaljeret plan er velbegrundet og ikke-skadelig for en fortsatudvikling af et velfungerende energimarked, i modsætning til de konkurrenceudsatte dele afgasindustrien, som er nævnt ovenfor.På den baggrund foreslår Dansk Energi en definition af fundamentale data, der er tilpasset desærlige karakteristika, der er ved markederne for henholdsvis gas og elektricitet, hvilket for-ventes at være tilfældet for de retningslinjer for fundamentale data, som er under udarbejdelseunder 3. liberaliseringspakke.Dansk Energi mener, at forslagets bestemmelse -hvorefter Kommissionen kan uddybe defini-tionerne af intern viden,bl.a. under hensyntagen til de sektorspecifikke regler, som agenturetvil vedtage - ikke effektivt vil kunne støtte udviklingen af mere balancerede og sektorspeci-fikke definitioner og retningslinjer, idet basisdefinitionen fastsættes på linje med de eksiste-rende definitioner i markedsmisbrugsdirektivet, der er tilpasset de finansielle markeder.Dansk Energi gør opmærksom på igangværende konsultationer vedrørende enrevision afmarkedsmisbrugsdirektiv og direktivet om markeder for finansielle instrumenter,der antyder,at Kommissionen overvejer at udvide markedsmisbrugsdirektivet, således at der i praksis ikkevil være noget tilbage at regulere under REMIT. Dermed vil en sektorspecifik regulering bliveillusorisk.Endelig mener Dansk Energi, at såfremt de krav til rapportering og offentliggørelse af oplys-ninger, der fremgår af det nuværende REMIT udkast, vedtages, børopbevaringspligten i el-og gasdirektivernefra 2009 afskaffes, da der i modsat fald synes at blive tale om dobbeltregu-lering.Datatilsynet oplyser, at i det omfang de danske myndigheder behandler personoplysninger så-som underretning og indsamling m.m. forudsættes det, at persondatalovens bestemmelser vilblive iagttaget. Datatilsynet oplyser endvidere, at det er Datatilsynets vurdering, at der ikkeumiddelbart vil være hjemmel i persondataloven til at indhente de i forslagets artikel 10, stk. 2beskrevne oplysninger (se de ovenfor anførte beføjelser, som Energitilsynet skal gives),medmindre der foreligger en dommerkendelse.Dansk Industri støtter grundlæggende, at der med forslaget tages skridt til at sikre, at energi-markederne på tværs af landegrænserne kommer til at fungere på en gennemsigtig og ensartetSide 7
måde ved at skabe klare regler for aktørernes ageren på energimarkederne. Dansk Industri erderfor også enig i, at der er behov for en europæisk koordinationsmekanisme mellem de nati-onale reguleringsmyndigheder, og at denne skal ligge i agenturet for samarbejde mellemenergireguleringsmyndigheder. I øvrigt har Dansk Industri specifikke bemærkninger, somfølger.Forslagets forpligtelse omoffentliggørelse af intern viden (fundamentale data)burde udfor-mes således, at omfanget af forpligtelsen tager højde for de særlige forhold, der gælder påenergimarkederne – herunder særskilt for elektricitet og gas. Aktørerne bør ikke pålægges atindberette flere data end nødvendigt, både for at undgå unødvendige økonomiske og admini-strative byrder og for at undgå at kompromittere aktørernes konkurrencevilkår i forhold til ak-tører uden for EU. For omfattende krav til offentliggørelse af data kan mindske markedsaktø-rernes tilskyndelse til at iværksætte investeringer, hvis dette er forbundet med, at konkurrenteruden for EU kan opnå en særlig viden om deres forretning, som ellers ikke er normalt tilgæn-gelig viden på de internationale markeder.I forhold til deundersøgelsesbeføjelser,som efter forslaget skal tillægges de nationale regule-rende myndigheder, mener Dansk Industri, at det bør præciseres, i hvilke tilfælde beføjelsentil at anmode en domstol om fastfrysning og/eller beslaglæggelse af aktiver og retten til atkræve nedlagt midlertidigt forbud mod erhvervsvirksomhed kan anvendes – samt hvilkenkompensation der finder sted, hvis indgrebet ikke fører til de forventede afsløringer. I øvrigtbør der sikres harmonisering afsanktioner,som efter forslaget skal fastsættes af medlemssta-terne.Dansk Industri finder, atbrug af delegerede retsaktergiver mulighed for at tage højde for dekarakteristika, der er særlige for energimarkederne. Det er blot vigtigt, at agenturet har reelmulighed for at udforme retsakterne, så der tages højde for energimarkedernes særlige karak-teristika.Generelter det Dansk Industris indtryk, at udkastet til forordningen indeholder for mangeudeståender og uklarheder, og der opfordres til, at dette bliver løst inden forordningen vedta-ges.DONG Energy støtter Dansk Energis høringssvar og henviser hertil i dets helhed. DONGEnergy understreger især, at definitionen på insiderinformation skræddersyes og baseres på ensektorspecifik definition af fundamentale data, som skal offentliggøres i henhold til 3. libera-liseringspakke. Agenturet vil evt. kunne fastlægge yderligere retningslinjer, som der er hjem-mel til efter Kommissionens forslag. I denne sammenhæng henviser DONG Energy til, at derkunne overvejes en model for underretningen af markedet af kendte og ukendte nedbrud sva-rende til den, der har været gældende i Storbritannien siden 2006.Dansk Fjernvarme støtter fuldt ud bestræbelser på at skabe effektive og transparente energi-markeder og bakker op om offentligt tilsyn med og regulering af engrosmarkederne. DanskFjernvarme påpeger samtidig, at de danske fjernvarmeværker oftest er små virksomheder,som ikke har kapacitet til at påtage sig eventuelle indberetningsopgaver mv.Foreningen for Slutbrugere af Energi (FSE) støtter forslaget. Ifølge FSE skal agenturet haveen central rolle og beføjelser til at undersøge og retsforfølge juridiske eller naturlige personer,Side 8
der bryder reglerne. FSE’s foreslår en bredere definition af begrebet ”insiderviden”, og atmarkedsdeltagers forpligtelse til at offentliggøre oplysninger skal ske inden for præcise tids-frister.Energitilsynets sekretariat (ETS) påpeger, at der er et regulatorisk tomrum i forhold til dentætte regulering af de rent finansielle markeder, og at der med den stigende handel med bådespotprodukter og derivater baseret på el og gas i Europa er en øget fare for misbrug, som ul-timativt kan påvirke priserne for forbrugere. ETS mener, at et harmoniseret europæisk tilsynunder ledelse af det nye energiagentur vil bidrage til at sikre større troværdighed og styrke itilsynet, hvilket igen vil øge omsætningen og troværdigheden af de regulerede handelspladser.ETS finder derfor, at REMIT er et meget vigtigt instrument i bestræbelserne på at få velfunge-rende engrosmarkeder, som er underlagt en effektiv og harmoniseret kontrol.ETS gør opmærksom på, at der med REMIT kan opstå en risiko for, at nationale regulatorerkommer til at udføre dobbeltregulering, og at energiselskaber kommer til at foretage dobbeltregistrering og/eller indrapportering af transaktioner. ETS opfordrer derfor til, at der bliver ta-get tiltag til at sikre kohærens mellem vedtagelsen af REMIT og den revision af de finansiellereguleringsinstrumenter, direktivet om markeder for finansielle instrumenter og markedsmis-brugsdirektivet, som også er planlægt i 2011.ETS støtter forslagets rollefordeling mellem agenturet og de nationale myndigheder. ETS fin-der det vigtigt, at de nationale regulatorer får tilført de nødvendige ressourcer. ETS gør op-mærksom på, at forordningen udover de nationale energireguleringsmyndigheder også ind-drager andre nationale myndigheder. ETS mener derfor, at rammen for samarbejde mellemden nationale energiregulator og de øvrige nationale myndigheder (finansmyndigheder ogkonkurrencemyndigheder) med fordel kunne defineres nærmere – og om muligt formaliseres.ETS bemærker i denne sammenhæng, at REMIT forslaget forudsætter, at de sanktioner, somde nationale regulatorer skal anvende, er afstemt med de sanktioner, som de kompetente (na-tionale) myndigheder i dag anvender ved overtrædelse af markedsmisbrugsdirektivet. Ogsåfor at sikre en større harmoni i sanktionsformer og sanktionsniveau (f.eks. bødeniveau, fæng-selsstraf etc.) bør der ske en formalisering af samarbejdet mellem energiregulatorer og finan-sielle regulatorer.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDe andre medlemslande er grundlæggende positivt indstillet over for forslaget, men mange landehar rejst en række spørgsmål, der må adresseres. Der skal undgås dobbeltregulering og dobbelt-rapportering. ACER’s rolle i sammenspil med de nationale myndigheder skal præciseres. Fleremedlemslandene er betænkelig fsva. brug af delegerede retsakter i det omfang, Kommissionenhar lagt op til for at præcisere nogle af forordningens nøglepunkter. Forordningen selv skal væreså præcise som muligt. Nogle mener det er vigtigt med en harmonisering af sanktionerne i for-ordningen. Nogle medlemslande har rejst spørgsmålet, om forordningens anvendelsesområde ik-ke skulle udvides til også at omfatte kontrakter om levering af naturgas eller elektricitet til ende-lige forbruger (der efter Kommissionens forslag ellers ikke anses som engrosenergiprodukter),hvis disse er over en vis størrelse, fordi de kan påvirke engrosmarkedet.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er grundlæggende positiv indstillet over for formålet med forslaget, der skal indføreensartede regler for at sikre engrosenergimarkedernes integritet på tværs af medlemslande. Rege-Side 9
ringen anser det dog for vigtigt at undgå dobbeltregulering og at virksomheder ikke pålæggesforpligtelser til dobbeltindberetning. Regeringen finder det i det hele taget væsentligt, at de ad-ministrative byrder, der pålægges medlemsstater og virksomheder, begrænses.Forslaget bør ikke medføre, at europæiske aktørers konkurrencevilkår forværres i forhold til ak-tører udenfor EU. Den nye ramme skal derfor udformes under hensyntagen til sektorspecifikkeinteresser således, at der opnås en balance mellem interessen for effektivt at kunne sikre transpa-rens og integriteten af de europæiske engrosenergimarkeder på den ene side og berettigede sek-torspecifikke interesser på den anden side.Forslaget lægger op til, at nøgledefinitioner, som f.eks. ’intern viden’ præciseres ved at Kommis-sionen vedtager delegerede retsakter. Det lægger også op til at Kommissionen skal vedtage dele-gerede retsakter vedrørende form, omfang og frist for transaktionsrapportering, samt form, om-fang og frist vedrørende videregivelse af fundamentale data. Som udgangspunkt mener regerin-gen, at selve forordningen skal være så præcis som muligt på disse punkter, især vedr. nøgledefi-nitioner og omfanget at fundamental data, der skal videregives. I forbindelse med udarbejdelse afeventuelle delegerede retsakter med henblik på præciseringer heraf bør der ud over inddragelseaf MS også ske en effektiv inddragelse bl.a. ACER, TSO’erne og markedsaktørerne. Det bør iøvrigt sikres, at kravene om tilvejebringelse af oplysninger ikke er i konflikt med persondatalo-ven.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10