Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 156
Offentligt
956855_0001.png
956855_0002.png
956855_0003.png
956855_0004.png
956855_0005.png
956855_0006.png
G R U N D N O T AT
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet om de regionale initiativersfremtidige rolle KOM (2010) 721Nyt notat. Notatet oversendes desuden til Folketingets Energipolitiske Udvalg
ResuméKommissionen har ved meddelelse KOM(2010) – nr. 721 af 7. december 2010 fremsendtmeddelelse om ”De regionale initiativers fremtidige rolle”. Kommissionen vil i andet halvår af2011 på baggrund af de indkomne svar på meddelsen overveje eventuelle lovgivningsinitiativereller politiske initiativer for at styrke det igangværende regionale samarbejde på el- oggasområdet.De regionale initiativer blev oprettet i foråret 2006 af Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndighederfor Elektricitet og Gas (ERGEG) på Kommissionens initiativ som et skridt på vejen fra nationale el-og gasmarkeder til et fælles energimarked. De regionale initiativer har medført, atreguleringsmyndigheder, netværksoperatører og andre berørte parter i nabolande har fået etforum, hvor de kan mødes og diskutere spørgsmål af fælles interesse. Kommissionen foreslår, atrammen omkring dette samarbejde – som hidtil har været frivillig - nu formaliseres. Regeringen ersom udgangspunkt positiv over for Kommissionens initiativ.Meddelelsen er sat på dagsordnen på rådsmødet (energi) den 28. februar 2011 med henblik på enorientering fra Kommissionen. Det regionale initiativ vil være omfattet af eventuelle ændringer iforordninger.

1. Baggrund

I Meddelelsen opfordrer Kommissionen Europa-Parlamentet, Rådet og alle berørte parter til attilkendegive deres synspunkter vedrørende de politiske retningslinjer, som fremføres i dennemeddelelse (senest den 15. februar 2011).Kommissionen vil i andet halvår af 2011 på baggrund af de indkomne svar overveje eventuellelovgivningsinitiativer eller politiske initiativer for at styrke det regionale samarbejde.De regionale initiativer blev oprettet i foråret 2006 af Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndighederfor Elektricitet og Gas (ERGEG) på Europa-Kommissionens initiativ som et skridt på vejen franationale el- og gasmarkeder til et fælles energimarked. Syv regioner for el og tre regioner for gasblev opbygget.
De regionale initiativer har medført, at reguleringsmyndigheder, netværksoperatører og andreberørte parter i nabolande har fået et forum, hvor de kan mødes og diskutere spørgsmål af fællesinteresse. Mange regionale initiativer har gjort fremskridt på en lang række områder. Elregionernehar hovedsagelig fokuseret på håndtering af overbelastning, balancering og spørgsmål omgennemsigtighed. Gasregionerne har arbejdet med spørgsmål, som vedrører forbindelser,driftskompatibilitet, gennemsigtighed, knudepunkter og forsyningssikkerhed.Der er nu gået fem år, siden de regionale initiativer blev skabt, og Kommissionen mener, at de børvurderes for at se, om processen, sammensætningen eller forvaltningen bør ændres for at gøreinitiativerne mere effektive, så de i højere grad bidrager til virkeliggørelsen af det indre marked. Ensådan gennemgang passer også ind i ikrafttrædelsen af den tredje lovgivningspakke om det interneenergimarked (også kaldet den tredje energipakke).Kommissionen iværksatte sidste år en undersøgelse af regionale initiativer. Sideløbende hermedfremlagde Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndigheder for Elektricitet og Gas (ERGEG) sitstrategipapir om de regionale initiativers rolle. Derudover har nogle berørte parter udgivet deresrapport om regionalt samarbejde, og Kommissionen organiserede i juli en konference om regionaleinitiativer i fællesskab med ERGEG.Formålet med denne meddelelse er med udgangspunkt i undersøgelsens konklusioner ogdiskussionerne at indhente berørte parters syn på mulige løsningsmodeller til at gøre videreførelsenaf regionale initiativer mere effektiv.I forlængelse af denne meddelelse og afhængigt af de indkomne svar fra berørte parter, sommeddelelsen afstedkommer, påtænker Kommissionen at iværksætte et initiativ på grundlag af artikel12, stk. 3, i forordningerne om el og gas. Ifølge denne artikel kan Kommissionen omdefinere hverregional samarbejdsstrukturs geografiske udstrækning inden for rammerne af en omfattende reformaf de regionale initiativers opgaver og forvaltning, hvor alle aktører, Kommissionen, ERGEG,ACER og transmissionssystemoperatører, medlemsstater og berørte parter bidrager ioverensstemmelse med deres respektive roller og ansvarsområder.

2. Formål og indhold

De regionale initiativer har i vid udstrækning hidtil fulgt en nedefra og op-tilgang, hvor hver regionhar fastlagt sin egne prioriteter. Denne frivillige tilgang har indebåret betydelige fordele, eftersomregionerne dermed har kunnet koncentrere sig om deres egne specifikke problemer.Det har også været muligt at gennemføre pilotforsøg, så løsninger kan afprøves i en region, før degennemføres andre steder. Løsninger til at afhjælpe problemer med volumenkobling mellem detdanske og tyske elmarked har f.eks. bidraget til at opnå konsensus om fordelene vedvolumenkobling.Endelig har regionerne gennemført EU-foranstaltninger med en særlig grænseoverskridendedimension. Elregionerne har f.eks. arbejdet med at gennemføre kravene i retningslinjerne forhåndtering af overbelastning. Den nordvestlige gasregion har arbejdet med at gennemføre krav omgennemsigtighed, som supplerer kravene i forordning (EF) nr. 1775/2005. Uden den regionaletilgang ville fremskridtene med gennemførelsen af EU-regler sandsynligvis have været mindre ellervære gået langsommere.
2
Denne frivillige nedefra og op-tilgang har imidlertid også store ulemper, som man allerede var klarover fra starten. Der er en risiko for, at forskellige regioner gennemfører forskellige løsninger pålignende problemer, uden at der findes et klart perspektiv for integration fremover. Hvis hver regionf.eks. opretter sit eget auktionskontor med egen struktur, forvaltning osv. uden nogen samordningmed lignende strukturer i andre regioner, vil det på længere sigt kunne bringe virkeliggørelsen afdet indre energimarked i fare.Den undersøgelse, som Kommissionen havde fået udarbejdet, viste, at de regionale initiativermangler et klart mandat, og det tillige med andre faktorer som bl.a. forvaltningen af de regionaleinitiativer begrænser de regionale initiativers evne til at udøve den tilstræbte nedefra og op-tilgangpå den mest effektive måde. De regionale initiativer bør derfor gives yderligere politiskeretningslinjer i henhold til de principper, som angives i dette afsnit.Som overordnet princip bør gælde, at de regionale initiativer kun fokuserer på områder, hvorinitiativerne har en klar merværdi. I betragtning af at ressourcerne er begrænsede, vil det væreønskeligt, hvis man koncentrerer arbejdet om et begrænset antal prioriteter, hvor der kan gøres storefremskridt.Hver region vil ud fra de særlige markedsforhold, der hersker i regionen, skulle arbejde medspørgsmål, der angår netop deres region, selvom disse spørgsmål på et tidspunkt også vil bliverelevante for andre regioner. På baggrund af EU's overordnede energipolitik bør tre spørgsmålbetragtes som prioriterede: regionale investeringer i infrastruktur, regional balancering ogforsyningssikkerhed.Tidlig gennemførelse i en region kan fungere som test af, hvordan nye regler bedst gennemføres,hvor lang tid der kræves, og hvilke praktiske forhindringer der skal overvindes. Erfaringernehermed vil kunne lette og fremskynde gennemførelsen i andre regioner.For at undgå, at forskellige regioner fortolker eller anvender bestemmelser i regelværket forskelligteller på en måde, som vanskeliggør fremtidig integration med andre regioner, bør ACER aktivtovervåge, at reglerne og anden EU-lovgivning gennemføres på sammenhængende vis i alleregioner.De regionale initiativer for el bør samlet arbejde mod målet om fuld markedskobling i hele EUsenest i 2015. Markedskobling er en måde at fremme markedsintegration og opnås nemmere (ogdermed hurtigere), hvis de lande, som endnu ikke har markedskobling, samarbejder regionalt for atkunne deltage i EU-markedskoblingen.For spørgsmål, som endnu ikke er omfattet af retningslinjer og netværksregler, kan de regionaleinitiativer have en vigtig funktion, når det gælder afprøvning af nye ideer. Gennemførelsen afpilotforsøg vil med tiden kunne være startskuddet til udformning af nye bindende regler, f.eks.gennem nye netværksregler. Regionale pilotprojekter kan være nyttige for at fremskyndeudbygningen af intelligente net eller grænseoverskridende detailmarkeder.Antallet af regionerElregionerne blev fastlagt ved afgørelse 2006/770/EF, som ændrede retningslinjerne for håndteringaf kapacitetsbegrænsninger i bilaget til forordning (EF) nr. 1228/2003. Gasregionerne er ikke3
formelt fastlagt ved en bindende afgørelse. De er resultatet af en uformel høring mellemKommissionen, reguleringsmyndigheder, transmissionssystemoperatørerne og andre berørte parter.Praksis har vist, at gasregionerne har gjort fremskridt uden en formel afgørelse om regionerne ogderes opgaver.Med hensyn til den fremtidige udvikling findes to løsningsmodeller. Den første løsningsmodelbestår i at fastlægge gasregionernes sammensætning og opgaver i en formel afgørelse.Hovedfordelen er, at det mere præcist vil blive fastlagt, hvad der forventes af de berørtemedlemsstater og deres aktører på energiområdet. Den anden løsningsmodel består i at beholde denuformelle definition af gasregioner, hvilket først og fremmest har den fordel, at sammensætningenaf regionerne og deres opgaver er mere fleksibel.Ud over spørgsmålet om, hvilket instrument der skal anvendes for at definere regionerne, opstårogså spørgsmålet om deres sammensætning. Sammensætningen af regionerne bør bestemmes medudgangspunkt i deres opgaver. Hvis målet med regionen er at gøre fremskridt i forhold til bestemteprioriteter, skal regionens udformning nødvendigvis være indrettet til dette.Med hensyn til el tyder det på, at de eksisterende regioners udformning er velegnet til atgennemføre de prioriteter, som foreslås ovenfor, og der er ikke nogen grund til at ændresammensætningen af de nuværende syv regioner. Når tilstrækkeligt med sammenkoblingslinjer erblevet udviklet til fysisk at forbinde de relevante regioner, vil det dog med tiden kunne vise sig atvære hensigtsmæssigt at integrere regionen Frankrig-UK-Irland med den central-vestlige region ogØstersøområdet med den nordlige region.Det er vigtigt at understrege, at de regionale initiativer ikke bør udelukke andre former forsamarbejde mellem transmissionssystemoperatører, reguleringsmyndigheder eller medlemsstatersåsom North Seas Countries Offshore Grid Initiative, som er undertegnet af Tyskland, Det ForenedeKongerige, Frankrig, Danmark, Sverige, Nederlandene, Belgien, Irland og Luxembourg. Detforhold, at en medlemsstat indgår i en region, hindrer den ikke i at samarbejde med en eller fleremedlemsstater fra en anden region, forudsat at dette samarbejde ikke er i strid med regionernesarbejde.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har fået tilsendt meddelelsen. Der foreligger endnu ikke en udtalelse, menEuropa-Parlamentet forventes at behandle sagen på en kommende samling.

4. Nærhedsprincippet

Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en status/meddelelse fraformandskabet/Kommissionen.

5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Det regionale initiativ vil være omfattet af eventuelle ændringer i forordninger.

6. Konsekvenser

Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller konsekvenser for EU’s budget.4
Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivetLovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
BeskyttelsesniveauetEn vedtagelse af meddelelsen vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.

7. Høring

Meddelelsen har været forelagt Energinet.dk og Energitilsynets sekretariat.Energinet.dk anerkender værdien af regionalt samarbejde på bilateralt plan, som det sker mellemtilstødende systemer, og på multilateralt plan i regi af allerede eksisterende frivillige regionale forasåsom Baltic Gas og Link4hubs inden for gas og på elsiden markedskoblingen via EMCC og ITVC.Disse kan også videreudvikles til at omfatte yderligere TSO’er og lande.Energinet.dk bemærker, at det vil beslaglægge yderligere ressourcer på et tidspunkt, hvorregeludviklingen i ENTSO under den tredje liberaliseringspakke er ved at tage fart. Samt at det erafgørende, at den regionale infrastrukturplanlægning finder sted i ENTSO i form af de tiårigenetudviklingsplaner (TYNDP), som anført i el- og gas forordningerne. Parallelle initiativer i regi afde ”Regional Initiativer" bør undgås, da det skaber uklarhed om udviklingen.Energinet.dk bemærker endvidere, at det er vigtigt, at et nyt formaliseret regionalt samarbejde ikkebaseres på laveste fællesnævner frem for "best practices" og føre til en markedsudvikling, der ikkeharmonere med det arbejde, der sker i regi af ENTSO.Energinet.dk anerkender, at ACER bør udfylde rollen som bindeled mellem TSOer og regionalemyndigheder og netop koordinere og sikre, at myndighederne - også på det regionale plan - udviklerpassende lovgivningsrammer til at understøtte det europæiske fælles energimarked. Men frem foren fast struktur bør det regionale samarbejde finde sted på ad hoc basis i det omfang det understøtterarbejdet i ENTSOs regionale initiativer.Endeligt vurderer Energinet.dk, at de eksisterende regionale initiativer under ERGEG reelt erkommet så langt som muligt. Tiden er inde til at fokusere på ENTSO og ACER og de frivilligeinitiativer herunder, som de relevante samarbejdsfora hvorigennem den tredje liberaliseringspakkeskal implementeres.Energitilsynets sekretariat er enigt i, at en række opgaver kan løses inden for rammerne af detregionale initiativ, idet omfang at opgaverne ikke også løses i andre sammenhænge, og der skalvære fokus på investeringer i infrastruktur, regional balancering og forsyningssikkerhed.Sekretariatet er også enigt i, at man gennem pilotprojekter forsøgsvis kan teste markedsdesign ognye tiltag indenfor rammerne af det regionale initiativ.Sekretariatet er dog kritisk overfor en udvidelse af antallet af regioner, især hvad angår antallet afgasregioner. Efter sekretariatets opfattelse, kan flere regioner skabe forhindringer til et fælles5
marked. Organisationsændringen vil forstyrre processen og føre til en langsommere proces mod etfælles marked.Sekretariatet bemærker, at de regionale initiativer vil få en ny rolle i forhold til tidligere, menKommissionen forholder sig ikke til, hvordan en ny struktur kan gavne de nye opgaver.Kommissionens påstand om, at den gamle struktur var en hindring for de gamle opgaver betyderikke automatisk at de nye opgaver kræver en ny struktur.Sekretariatet understøtter idéen om et samarbejde mellem Kommissionen, medlemsstaterne, ACERog regulatorerne i en RSC arbejdsgruppe. Der er dog ikke taget stilling til organisering af dettearbejde, specifikt hvilken af de nævnte enheder eller organisationer, der leder og koordinererarbejdet i Regional Steering Committee. Når dette drøftes, skal der også tages hensyn til kravet om,at de regionale reguleringsmyndigheder skal være uafhængige.For tiden er ressourcerne knappe. Nye og flere regioner vil krave en yderligere administrativbelastning. Dette gælder også Danmark, som skulle deltage i både GRI NW NWE regionens arbejdeog i arbejdet inden for den nye Baltiske region (BEMIP). Det vurderes, at det nuværendesamarbejde i BEMIP forum er tilstrækkeligt til at sikre behandling af de relevante emner. (især nyinfrastruktur og forsyningssikkerhed).

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Meddelelsen har været drøftet på et møde i energigruppen den 21. december 2010. En rækkemedlemsstater var generelt positivt overfor nyt fokus på en styrkelse af de regionale initiativer, mender var dog også flere lande, som udtrykte utilfredshed med Kommissionens forslag til ændretsammensætning af regionerne. Medlemsstaterne har frist for skriftlige bemærkninger den 15.februar 2011, hvorefter Kommissionen vil overveje behovet for yderligere tiltag.

9. Regeringens generelle holdning

Regeringen anerkender værdien af regionalt samarbejde. En række opgaver kan med fordel løsesinden for rammerne af det regionale initiativ, idet omfang at opgaverne ikke også løses i andresammenhænge. Regeringen er enig i behovet for at mere formaliseret samarbejde. Regeringen erogså enig i, at der bør være fokus på investeringer i infrastruktur, regional balancering ogforsyningssikkerhed, som foreslået af Kommissionen. De regionale initiativer bør, gives yderligerepolitiske retningslinjer i henhold til de principper, som er angivet i meddelsen.

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6