Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 137
Offentligt
950222_0001.png
950222_0002.png
N O T AT
27. januar 2011J.nr. 3401/1001-2700Ref. SHOEnergiforsyning
Grundnotat om meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om forbedrede rammer for markedstil-synet i forbindelse med EU’s emissions-kvotehandelsordning(KOM(2010)796 af 21. december 2010)Grundnotatet oversendes også til Folketingets Energipolitiske- og Miljø-politiske Udvalg.

1. Resumé

Kommissionen har fremlagt meddelelsen som en indledende vurderingaf, hvorvidt CO2-kvotehandelsmarkedet er tilstrækkeligt beskyttet modinsiderhandel eller kursmanipulation. I dag er det kun dele af kvotemar-kedet, som er omfattet af den finansielle lovgivning. Kommissionen kon-kluderer, at man vil igangsætte en dybtgående undersøgelse og en inte-ressepartshøring, hvor kvotemarkedets struktur og det aktuelle markeds-tilsynsomfang undersøges nærmere. Kommissionen vil forelægge et lov-forslag ved udgangen af 2011, hvis man finder det nødvendigt.

2. Baggrund

Ifølge kvotedirektivet (2003/87/EF) skal Kommissionen undersøge, ommarkedet for CO2-kvoter er tilstrækkeligt beskyttet mod insiderhandel el-ler kursmanipulation, og om nødvendigt fremlægge forslag, der sikrer ensådan beskyttelse. Meddelelsen af 21. december 2010 giver en indleden-de vurdering af kvotemarkedets aktuelle beskyttelsesomfang for så vidtangår et sådant markedsmisbrug eller lignende problemer.

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Formål og indhold

Formålet med meddelelsen er at give en indledende vurdering af, hvor-vidt CO2-kvotehandelsmarkedet er tilstrækkeligt beskyttet mod insider-handel eller kursmanipulation. Spothandel med kvoter (direkte salg afkvoter med henblik på umiddelbar levering) er i dag ikke reguleret på eu-ropæisk plan. Kommissionen konkluderer dog, at en stor del af kvote-markedet allerede er omfattet af markedsregulering, idet de finansiellekvoteprodukter (forwards,futures, optionsogswaps,som er finansielleSide 1
instrumenter, der bygger på kvoter til senere levering), der også handles,er omfattet af den generelle finansielle regulering og dermed de alminde-lige kontrolforanstaltninger og tilsynsordninger, der gælder i medfør her-af. Fra 2013 bliver auktioner den primære måde at handle kvoter på, ogkvoteauktioner vil i medfør af auktioneringsforordningen (1031/2010)være fuldt ud omfattet af markedstilsynsordningen, der er fastlagt i denneforordning, uanset om det auktionerede produkt defineres som et finan-sielt instrument. Kommissionen vil iværksætte en dybtgående undersø-gelse og en interessepartshøring, hvor kvotemarkedets struktur og det ak-tuelle markedstilsynsomfang undersøges nærmere. Kommissionen vilendvidere undersøge, om det europæiske kvotemarked skal underlæggesfinansmarkedslovgivningen og vil – hvis der er behov herfor – forelæggeet lovforslag ved udgangen af 2011.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Spothandel med kvoter er i dag ikke omfattet af den finansielle lovgiv-ning i Danmark.

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,

miljøet eller beskyttelsesniveauet

Ikke relevant.

9. Høring

Grundnotatet og Kommissionens meddelelse sendes til specialudvalgetfor klima og energi til orientering. Kommissionen iværksætter i forlæn-gelse af meddelelsen i første halvdel af 2011 en bredt anlagt interesse-partshøring.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen finder det positivt, at Kommissionen vil foretage en dybtgå-ende undersøgelse af, hvorvidt kvotehandelsmarkedet er tilstrækkeligtbeskyttet mod markedsmisbrug, og ser frem til at modtage resultatet afdenne undersøgelse.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Ikke relevant.

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 2