Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 131
Offentligt
948435_0001.png
Det Energipolitiske UdvalgFolketinget, Christiansborg1240 København K
26. januar 2011
CO2udledning fra fremtidens personbiler i NordenNår transportens CO2udslip skal nedbringes, kan det indenfor de næste 10 – 15 år ikkebetale sig med en større satsning på elbiler fremfor at forbedre de kendte motorteknologi-er. Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra Ea Energianalyse om CO2udledningenfra fremtidens personbiler i Norden. Rapporten er udarbejdet på foranledning af Energi- ogolieforum (EOF).Rapporten er en opfølgning på en rapport fra 2009, hvor Ea Energianalyse konkluderede,at hverken i dag eller i 2025 vil der være den store forskel på de forskellige bilteknologiersCO2udslip, uanset om der er tale om en elbil, en hybridbil eller en dieselbil. I rapportenblev der taget højde for CO2udslippet i hele kæden fra udvinding af energi til kørsel i bileni en såkaldt ”well-to-wheel” analyse.I den ny rapport er analysen udvidet til at omfatte detaljerede beregninger af elsystemet iNorden og Tyskland. Rapporten bekræfter konklusionerne fra 2009 og peger samtidig på,at det vil være dyrere at reducere CO2emissionerne fra transportsektoren sammenlignetmed reduktioner i el- og varmesektorerne, som er underlagt EU’s kvotesystem.Analysen viser, at det med en effektiv dieselbil koster knapt 2.000 kr. at begrænse CO2udslippet med 1 ton, mens det koster over 9.000 kr. med en elbil. Det vil med andre ordvære næsten fem gange dyrere at reducere CO2med elbiler frem for at effektivise diesel-bilerne.Rapporten viser, at det bedst kan betale sig at investere i de eksisterende teknologier påkort og mellemlangt sigt. Indtil videre er det for dyrt med elbiler, fordi teknologien ikke ermoden og infrastrukturen først skal opbygges. En dieselbil er derimod en moden og billigteknologi, der samtidig opfylder brugernes behov for mobilitet. Først på længere sigt kanelbilerne blive en samfundsøkonomisk attraktiv løsning. Derfor bør man prioritere udvik-lings- og demonstrationsindsatsen af både biler og infrastruktur frem for at satse på enforhastet og meget bekostelig udbredelse af elbilerne.Rapporten er vedlagt til udvalgets orientering.Med venlig hilsenPeter StigsgaardPeter StigsgaardDirektørE-Mail[email protected]Tlf. direkte3345 6512Mob tlf.2023 4723Landemærket 10, 5.Postboks 1201004 København KCVR Nr.: 30 84 47 18Tlf.Fax3345 65103345 6531
www.eof.dk