Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 122
Offentligt
944673_0001.png
Anmodning om foretræde for Folketingets Energipolitiske Udvalg
Intelligent opladning af elbilerVindmøllestrøm, elbiler, intelligent opladning og Smartgrid er ord, der jævnligt er i medierne. Vi tillader os hermed atsøge om foretræde for Det Energipolitiske Udvalgforat informere om EVergreen – et udviklingsprojekt, som indenfor de næste to år vil resultere i en infrastruktur og ladestandere til elbiler, der intelligent udnytter strømmen på detider, hvor den er mest miljøvenlig og samtidig sikrer, at der ikke sker en overbelastning af elnettet. Med andre ordunderstøtter EVergreen ladestandere den udvikling, som pt. er i gang i Danmark, hvor man ønsker at indfasebæredygtige energikilder og nedsætte udledningen af CO2.Projektet har store markedsmæssige muligheder og har allerede vakt interesse i medierne og i det politiske miljø,hvor energiminister Lykke Friis har bekendtgjort, at hun vil besøge Vikingegaarden i begyndelsen af 2011. Vi menerderfor, at Det Energipolitiske Udvalg har interesse i at høre om et projekt, der ikke bare har stort potentiale på detdanske marked, men også kan blive et eksporteventyr, der yderligere understreger Danmark som et grønt land.Projektet modtog i sommer et tilsagn om 11 millioner kroner i støtte fra EUDP og udføres af den danske it-virksomhed Vikingegaarden A/S, den danske afdeling af Swarco, som er Europas førende virksomhed inden forintelligente trafiksystemer samt Traeger A/S, der som kommunikationsvirksomhed skal stå for synliggørelsen afprojektet og det færdige produkt. Herudover er Rambøll Management tilknyttet som konsulent for at lavemarkedsundersøgelser. Med partnernes egenfinansiering bliver det et udviklingsprojekt til 20 millioner kroner.Samarbejde med Energinet.dkDe senere år har der været megen omtale af det intelligente elnet, som Energinet.dk er drivkraften bag. Tanken er, atvi skal kunne styre elforbruget langt mere aktivt, end det er tilfældet i dag – især vil man gerne bruge strøm omnatten, hvor elforbruget typisk er lavt, og hvor det derfor kan være svært at udnytte strømmen fra vindmøllerne, deruanset efterspørgsel producerer strøm, når det blæser. Langt de fleste elbiler vil holde stille om natten, og det erderfor oplagt at oplade i løbet af nattetimerne – hermed bliver det at køre elbiler for alvor en miljørigtig sag.Vikingegaarden samarbejder tæt med Energinet.dk om et sammenspil mellem EVergreen og Energinet.dk’s Datahub– udviklingen af Datahubben er politisk vedtaget. Datahubben samler afregningsdata fra alle danske elinstallationerog er en del af grundlaget for Smartgrid.Fleksibel t systemEVergreen dækker både opladning privat og i det offentlige rum. Gennem partnerskabet med Swarco integreresladestanderne i eksisterende parkeringspladssystemer i fx lufthavne, parkeringshuse og parkeringsanlæg vedvirksomheder. For brugerne udvikles der et web-baseret system, hvor der kan oprettes egne ladeprofiler. Herdefineres, hvornår bilen skal være færdig med at lade, og hvor meget, den skal være ladet. De aktuelle strømpriserhentes fra den nordiske elbørs, Nordpool, og ladestanderen vil automatisk finde de mest fordelagtige timer i løbet afnatten (eller dagen).Der er mere information om projekt EVergreen på websiden:www.timetocharge.comHer lægges løbende nyhederud, og inden længe bliver det muligt at abonnere på et nyhedsbrev ved tilmelding via websiden.De bedste hilsner,Lone Maj Bentsen, Projektleder