Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 12
Offentligt
Bekendtgørelse om forbrugerbeskyttelse i medfør af lov om naturgasfor-syning1
I medfør af § 7 a i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1116 af 8. november 2006som ændret ved lov nr. 386 af 20. maj 2009, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 54:§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på forbrugeraftaler om salg af naturgas, som en na-turgasleverandør indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig hand-ler uden for sit erhverv samt på den distributionsaftale, der gælder mellem en forbruger og et distri-butionsselskab.Stk. 2.Denne bekendtgørelse finder ikke anvendelse på forbrugeraftaler, i det omfang anden lov-givning måtte give forbrugeren en bedre retsstilling.Naturgasleverandører§ 2.
Forbrugere og naturgasleverandører skal i forbindelse med etablering af et kundeforhold ind-gå kontrakt om salg af naturgas. Kontrakten skal som minimum angive følgende:1) Selskabets navn, adresse, hjemmeside, e-mailadresse, telefon- og cvr-nummer.2) Hvilke ydelser der leveres, naturgassens kvalitetsniveau og til hvilken adresse.3) Tidspunkt for leverancens start fra det pågældende selskab.4) De typer vedligeholdelsesservice, der tilbydes.5) Hvordan information om gældende tariffer, gebyrer og andre priser kan indhentes.6) Kontraktens løbetid og for så vidt angår tidsbegrænsede kontrakter eventuelle betingelser forfornyelse af kontrakten.7) Betingelserne for afslutning af kontrakten, en eventuel ret til opsigelse samt hvorvidt det er mu-ligt at opsige kontrakten uden omkostninger. Såfremt opsigelse medfører omkostninger, jf. dog§ 13, skal beløbet oplyses.8) Hvilket varsel forbrugeren skal give selskabet, hvis forbrugeren agter at flytte fra adressen, hvorydelserne leveres, og forbrugeren ønsker at opsige kontrakten.9) Hvorvidt kunden kan fortsætte aftaleforholdet på en ændret leveringsadresse.10) Frist for selskabets udsendelse af slutafregning ved aftaleforholdets ophør.11) Oplysning om over for hvem erstatning og andre mangelsbeføjelser kan gøres gældende, hviskontrakten ikke overholdes, herunder unøjagtig og forsinket fakturering.12) Oplysning om klageadgang og om fremgangsmåden ved klage, herunder oplysning om en fy-sisk adresse og e-mailadresse, hvor forbrugeren kan henvende sig med eventuelle klager.Stk. 2.Betingelserne i kontrakten skal være rimelige. Der skal gives oplysning om betingelserneforud for kontraktens indgåelse. Dette gælder også, hvis kontrakten indgås via mellemmænd.Stk. 3.Hvis aftalen indgås på forbrugerens anmodning under anvendelse af fjernkommunikations-teknik, skal betingelserne for kontrakten være tilgængelige for forbrugeren via selskabets hjemme-Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/73/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv 2003/55/EF,(EU-Tidende 2009 nr. L 211, side 94) og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/55/EF af 26. juni 2003om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 98/30/EF, (EU-tidende 2003, nr. L176, side 57).1
side på en sådan måde, at forbrugeren kan gøre sig bekendt med betingelserne forud for kontraktensindgåelse.§ 3.
Der er ikke krav om indgåelse af kontrakt mellem en naturgasleverandør og en forbruger, dermodtager naturgas på grundlag af naturgasleverandørens forsyningspligt, jf. naturgasforsyningslo-vens § 26.Stk. 2.Forbrugeren har dog efter anmodning ret til en kontrakt med forsyningspligtselskabet ioverensstemmelse med § 2, stk. 1.Stk. 3.Uanset om der indgås kontrakt i medfør af stk. 2, skal forsyningspligtselskabet overholdekravene i bekendtgørelsens § 2, §§ 4 og 5 og §§ 11-14, herunder fremsende de i § 2, stk. 1, nævnteoplysninger.§ 4.
Forbrugeren skal have et forudgående individuelt varsel på mindst 3 måneder, hvis naturgas-leverandøren agter at ændre kontraktbetingelserne. Ændring af enhedspris i aftaler om fast pris ogændring af prisberegningsgrundlag i aftaler om variabel pris anses for en ændring af kontraktbetin-gelserne. Forbrugeren har ret til at hæve kontrakten, hvis denne ikke accepterer de nye betingelser,som naturgasleverandøren har underrettet om. Naturgasleverandøren skal i forbindelse med under-retningen orientere forbrugeren om dennes ret til at hæve kontrakten.§ 5.
Naturgasleverandøren skal på en gennemsigtig og forståelig måde give forbrugeren individu-el meddelelse om den samlede eventuelle prisstigning i forhold til den foregående opgørelsesperio-de senest ved den førstkommende opgørelse af forbruget efter forhøjelsens ikrafttræden. Ved væ-sentlige prisstigninger underrettes forbrugeren herom senest ved førstkommende faktura.Distributionsselskaber§ 6.
Der er ikke krav om indgåelse af kontrakt mellem et distributionsselskab og en forbruger, deranvender distributionsnettet, jf. naturgasforsyningslovens § 18, stk. 1.Stk. 2.Forbrugeren har dog efter anmodning ret til en kontrakt med distributionsselskabet i over-ensstemmelse med § 2, stk. 1, nr. 1-5 og nr. 7-12.Stk. 3.Uanset om der indgås kontrakt i medfør af stk. 2, skal distributionsselskabet overholde kra-vene i bekendtgørelsens § 2 og §§ 7-14, herunder fremsende de i § 2, stk. 1, nr. 1-5 og nr. 7-12nævnte oplysninger.§ 7.
Distributionsselskabet skal fremsende en kopi til forbrugerne af en tjekliste med elforbruger-nes rettigheder, som er udarbejdet af Europa-Kommissionen. Tjeklisten skal gøres offentligt tilgæn-gelig på selskabets hjemmeside.§ 8.
Forbrugeren skal have et forudgående individuelt varsel på mindst 3 måneder, hvis distributi-onsselskabet agter at foretage væsentlige ændringer i tariffer, vilkår eller gebyrer.Stk. 2.Ved væsentlige ændringer forstås ændringer i eksisterende tariffer eller gebyrer som forhø-jer det berørte priselement med 5 pct. eller mere, ændringer i eksisterende vilkår samt nye gebyrerog vilkår.§ 9.
Distributionsselskabet skal på en gennemsigtig og forståelig måde give forbrugeren individu-el meddelelse om den samlede prisstigning i forhold til den foregående opgørelsesperiode senestved den førstkommende opgørelse af forbruget efter forhøjelsens ikrafttræden. Ved væsentlige pris-stigninger underrettes forbrugeren herom senest ved førstkommende faktura.
§ 10.
Ved prisnedsættelser er der ikke krav om varsel.Stk. 2.Såfremt distributionsselskabet gennemfører en midlertidig prisnedsættelse, hvor den for-ventede efterfølgende forhøjelse af prisen ikke er væsentlig, jf. § 8, stk. 2, i forhold til prisen førprisnedsættelsen, skal denne varsles senest ved prisnedsættelsen.Stk. 3.Såfremt distributionsselskabet gennemfører en midlertidig prisnedsættelse, og den forven-tede efterfølgende forhøjelse af prisen er væsentlig, jf. § 8, stk. 2, i forhold til prisen før prisnedsæt-telsen, skal der ske varsling i medfør af § 8, stk. 1, og gives meddelelse i medfør af § 9.Betalingsmetoder, leverandørskift og klagesagsbehandling§ 11.
Naturgasleverandøren og distributionsselskabet skal tilbyde forbrugeren et bredt udvalg afbetalingsmetoder, som ikke må indebære urimelig forskelsbehandling af kunderne. Enhver forskel ivilkår og betingelser som følge af den valgte betalingsmetode, skal afspejle naturgasleverandørensog distributionsselskabets omkostninger ved forskellige betalingssystemer.Stk. 2.Forudbetaling skal være rimelig og afspejle det forventede naturgasforbrug.Stk. 3.De generelle vilkår og betingelser for betaling skal være rimelige og gennemsigtige. Deskal anføres i et klart og forståeligt sprog og må ikke indeholde ikkekontraktmæssige hindringer forudøvelsen af forbrugerens rettigheder såsom overdreven dokumentation.§ 12.
Såfremt en forbruger ønsker at skifte naturgasleverandør, skal dette skift effektueres indenfor 3 uger fra naturgasleverandørens modtagelse af anmodning om leverandørskift.Stk. 2.Forbrugeren skal modtage en slutafregning senest 6 uger efter at skift af naturgasleverandørhar fundet sted.§ 13.
Efter § 7 i lov om naturgasforsyning må forbrugeren ikke opkræves gebyr ved skift af natur-gasleverandør.§ 14.
En forbruger har ret til klagebehandling af god standard hos sin naturgasleverandør eller sitdistributionsselskab. Behandlingen af en klage skal ske hurtigst muligt.Klage§ 15.
Forbrugeren kan klage til Energitilsynet over naturgasleverandørens eller distributionssel-skabets manglende overholdelse af bekendtgørelsen.§ 16.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2011.Stk. 2.Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 379 af 25. maj 2005 om forbrugerbeskyttelse i med-før af lov om naturgasforsyning.Stk. 3.§ 7 finder først anvendelse, når Europa-Kommissionen har udarbejdet en tjekliste i over-ensstemmelse med artikel 3, stk. 12, 1. pkt., i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EFaf 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for naturgas.