Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
BOU Alm.del Bilag 60
Offentligt
975822_0001.png
975822_0002.png
Arbejdernes Andels Boligforening.Afd. 12 ”Riisvangen II”.
Aarhus den 13.03.2011
Boligudvalget.Folketinget, Christiansborg1240 København K.Att.: Nanna Westerby.pr mailVedr. Tilsidesættelse af beboerdemokratiet og beklikkelse af afdelingsbestyrelsen - foretræde forBoligudvalget, den 18.1.2011.…………………………………………………………………………………………………….I forbindelse med mit foretræde, ønskede udvalget at få indsigt i de svar der var givet i sagen fra ministerenog samtidig få belyst de øvrige parters reaktioner. Den ønskede korrespondancen er fremsendt 27.1.2011.Vi håber at vores henvendelse ikke har været forgæves, da de problemer som blev fremlagt, også er afgeneral karakter og ikke kun er et forhold der har aktualitet hos os.Jeg måtte erfare, at der ikke under et foretræde er tid til lange udvekslinger af synspunkter og forklaringer,dog kunne jeg fornemme at der en undren blandt boligudvalgets medlemmer over at der ikke i systemet ermuligheder for at bilægge de problemstillinger der blev præsenteret.Der var dog også et specifikt spørgsmål; ”om det var den nye lovgivning der gav anledning til denvoldsomme tvist mellem boligorganisationen og afdelingens beboer”.Vi har ”foldet” problemet ud og formuler en række uddybende spørgsmål, for at belyse den brede karaktersom ovenstående problemet har for alle boligtager i de almene boliger.Spørgsmålene skal vi bede dig bringe videre til ministeren. Du kan naturligvis undlade hvis du fx mener atder sammen fald i substansen i spørgsmålene.Vi håber nedenstående spørgsmål og de spørgsmål der blev stillet under mit foretræde vil give anledning tilen for os positiv reaktion fra ministerens side.1. Ministeren bedes oplyse om der i den almene boliglovgivning findes en mæglingsfunktion til at løsede konflikter, der af og til kan opstå mellem en almen boligafdeling og afdelingsbestyrelse på denene side og en boligorganisations øverste administrative og politiske ledelse på den anden side?2. Hvor skal en almennyttig boligafdeling søge hjælp og rådgivning i tilfælde af konflikter medboligorganisationens øverste ledelse?3. Finder ministeren at afdelingens beboerdemokrati har tilstrækkelig beskyttelse i den gældendelovgivning og at kompetenceforholdene er veldefinerede?4. Finder ministeren at afdelingens beboerdemokrati har tilstrækkelig indflydelse på egne forhold?5. Finder ministeren at de beboervalgte bestyrelser og de lokalforankrede demokratiske organer hartilstrækkelig beskyttelse over for boligorganisationernes øverste ledelse?6. Finder ministeren det hensigtsmæssigt at det sker ved debatter i repræsentantskabet, som er detformelle øverste politiske organ? også når det drejer sig om magt misbrug og beklikkelse overforbeboervalgte afdelingsbestyrelser?
7. Finder ministeren at det kommunale tilsyn med støttet byggeri skal fungere som mægler ogkonfliktløser?8. Finder ministeren at det kommunale tilsyn med støttet byggeri er velfungerende som mægler ogkonfliktløser?9. Finder ministeren at det kommunale beboerklagenævn kan klare opgaven?10. Eller finder ministeren at der mangler en mæglingsfunktion til disse tilbagevendende konflikter i denalmene sektor?11. Finder ministeren at det bør være lettere og enklere for de enkelte afdelinger at skifte administrationog boligorganisation?12. Finder ministeren at de seneste såkaldte reformer af den almene boligsektors ledelsesforhold harforbedret eller forringet beboernes mulighed for indflydelse på egne forhold?13. Finder ministeren at de beboerdemokratiske kompetencer og beslutningsprocesser er blevet klareresom følge af den såkaldte reform af den almene boligsektors ledelse?14. Finder ministeren at et solidt oplyst beslutningsgrundlag for beboerne og beboermøderne vil være imere eller mindre overensstemmelse med de fundamentale demokratiske beslutningsprincipper, set iforhold til reformens mulighed for at tilsidesætte afdelingernes beboere?15. Hvordan agter ministeren at sikre sandfærdige oplyste beslutningsgrundlag for beboermøderne, hvisikke ved krav om veluddannede medarbejdere og en lovfæstet ret for beboerne til at kontrolleresandhedsværdien?16. Finder ministeren at det vil styrke eller svække sandsynligheden for at beboerdemokratiet vil træffeøkonomisk sunde og langsigtede beslutninger, hvis beboerne forholdes fagligt kompetent rådgivendefra administrerende medarbejdere.17. Finder ministeren at en lovfæstet ret til aktindsigt for beboerne ville styrke eller svækkesandsynligheden for at beboerdemokratiet vil kunne afsløre fejl og svigt i administration ogbeslutningsprocesser i afdelingerne?18. Finder ministeren at en lovfæstet ret til aktindsigt for beboerne ville styrke eller svækkesandsynligheden for at beboerdemokratiet dermed vil kunne træffe kloge beslutninger på et bedreoplyst grundlag?Vi håber at spørgsmålene giver anledning til en fornyet reaktion.
Venlig hilsenHenning Edvardsen