Boligudvalget 2010-11 (1. samling), Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
BOU Alm.del Bilag 27, EPU Alm.del Bilag 73
Offentligt
Paper with reccomedations– Fra Middelfart Kommune; Miljø- og energiudvalg, forvaltning, borgere ogbyggebranche
Bygningsreglementskrav ved til- og ombygning afeksisterende byggeriEjendomsværdibeskatning efter energimærkningOpmuntring til mere OPP, også i lille skalaDrøftelse af faste afgifters maksimale størrelse ved kollektivforsyningFrikommuneforsøg – meredirektekontakt og vejledning tilborgerneEtablering af energipuljer med fordelagtig låneadgang forprivateKrav til energibesparelser til net- Energi ogdistributionsselskaber – flere krav!ESCO-Light certificeringsordning, få håndværkerne i gangStøtte til prototype kommuner, der vil satse på klima- ogenergirenovering af privatboligerKrav til kommunerne at de skal komme i gang. Klima- ogenergilovMeget tydeligere krav fra stat til kommunerKonvertering fra olie/gas til fjernvarme – tydeligere lovgivningTillægslån til realkreditlån ved energirenoveringKrav om viden om energi i håndværkeruddannelserneKrav om viden om energi i bankuddannelseStøtte til store projekter i form af genplanlægning afeksisterende boligområder – vurderes vedkommuneplanrevisioner.
Energividencenter Middelfart(Kortere navn søges).
A. Centrets formål.borger.borgere ønsker
1. Formidling af viden om energiforbedring til den almindelige2. Udpegning af huller i kendt viden, som interesserede lokale
uddybet.3. Synliggørelse af Middelfart Kommunes grønne profil.
B. Virkemidler:
Ad 1Synliggøre videncenterets eksistenspå kommunens hjemmesidei lokalaviser: Nyhedsartikler og annoncerandet. Lokal TV m. fl.Lave arrangementer, hvor temaer præsenteresaf eksperter og lokale entusiaster.
Henvise til gode videnkilder, f. eks.Energitjenesten medwww.Energitjenesten.dkm. fl.Opstille oversigter over lokale forudsætninger forenergiforbedringsprojekter, herundermyndighedskrav og vejledninger.(Kommuneplansafsnit, politikker, lokalplanermm.).Henvise til lokale finansieringsmuligheder.Præsentere statslige og private støtteordninger.Andre.Ad 2Indsamle lokale spørgsmål, som ikke har kunnetbesvares i kendte kilder.Etablere arbejdsgrupper blandtborgere/potentielle brugere af interessantetemaer.Andre.Ad 3Følger med gennemførelse af 1 og 2.
C. Organisering:med:
Etablering af et videncenter med en styregruppe af lokale borgere ogSekretariat i kommunalt eller Byggecentrum-regi.Etablering af velfungerende kontakter til godevidenportaler.Inddragelse af interesserede borgere(arbejdsgrupper,referencegrupper, brugere af eksempelanlægmm.).Andet.
Muligheder/barrierer for forøgelse af andelen af vedvarende energi/mindskelse af CO2-udledningen i varmeforsyningen:Mulighed
Øge andelen af VE ibrændslet tilfjernvarmeUdbyggefjernvarmeforsyning tilnye områder:- I områder medkollektivforsyning mednaturgasBarriere
Iht. Varmeforsyningslov/bekendtgørelse om godkendelse af projekterfor kollektive varmeforsyningsanlæg er der ikke frit brændselsvalg. Dvs.der kan ikke umiddelbart konverteres fra naturgasfyret til VE-fyretanlæg. Ved øget varmebehov kan forsyningsanlæggets kapacitet øgesved VE.Jf. varmeforsyningslovgivningen må naturgasselsskabets økonomi ikkeforrykkes væsentligt ved ændring af forsyningsområdeafgrænsning.Naturgasselskabet kræver kompensation.Hvis der stilles krav om lavenergibyggeri kan kommunen iht.varmelovgivningen/tilslutningsbekendtgørelsen ikke pålæggetilslutningspligt.Hvis der er tilslutningspligt til kollektiv forsyning skal kommunendispensere herfra, hvis der bygges et lavenergihusDette medfører et usikkert grundlag for varmeafsætning for kollektivevarmeforsyningsvirksomheder, og dermed risiko for at der ikke tilbydeskollektiv varmeforsyning i nye boligområder på trods af, at detsamfundsøkonomiske kunne være den bedste løsning.Projektforslag skal være samfundsøkonomisk fordelagtigVil beboere tilslutte sig (økonomi)
-
Ny udstykning
Eksisterendebebyggelseuden kollektivforsyningReducere antallet afejendomme medoliefyr:-TilslutteskollektivForsyningTilslutning tilmindre fællesVE-anlæg
-
Restpotentiale er begrænset, økonomi (tilslutningsafgift), naturgas ikkeattraktivt på sigtPlacering af fælles VE-anlæg – hvem har areal til rådighedAnalyse af hvornår et projekt er samfundsøkonomisk fordelagtigtDrift/vedligehold af fælles anlæg (tid/økonomi)Tilslutningsgrad – er der interesse?Er eksisterende ejendommes varmeinstallationer i stand til at blivetilsluttet direkte/kræver det nye installationer, hvis det erlavtempemeratur varmtvandssystem fx ved solvarme/varmepumper.NøgeltalØkonomi, store/større investeringsomkost-ninger end ved skift til nytoliefyr, er eksisterende ejendommes varmeinstallationer i stand til attilsluttes hvis lavtemp. Varmtvandssystem fx vedsolvarme/varmepumper
-
-
Konvertering tilindividuel VE-anlæg
Barrierer i varmeforsyningslovgivningen for indførelse af mereVE/mindre CO2i varmeforsyningen:-Ikke frit brændselsvalg, jf. bek. nr. 1295 af 13.23.2005 om godkendelse af projekterfor kollektive varmeforsyningsanlægVed konvertering fra naturgasforsynede områder til fjernvarmeforsyning månaturgasselsskabets økonomi ikke forrykkes væsentligt, herunder at allerede foretagneinvesteringer ikke udhules som følge af ændringen af områdeafgrænsningen.Naturgasselskabet mener det sker og kræver kompensation. Vi har som myndighedikke hjemmel til at fastsætte kompensation. Det går i stå…
-