Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 99
Offentligt
948518_0001.png
948518_0002.png
948518_0003.png
948518_0004.png
948518_0005.png
948518_0006.png
948518_0007.png
948518_0008.png
948518_0009.png
948518_0010.png
948518_0011.png
UDKAST26. januar 2011
Fremsat den …… af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Udkast
Forslagtil
Lov om ændring af lov om sygedagpenge(Ændring af dispensationsbestemmelserne ved anmeldelse, m.v.)§1I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. xx af yy. februar 2011,foretages følgende ændringer:1.I§ 38, stk. 6,indsættes efter 1. pkt.:”Tilsvarende gælder, hvis en kortere overskridelse af fristen skyldes, atlønmodtageren har afventet at modtage et underretningsbrev fra SDPI-løsningen, jf. lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse afsygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efterbarselloven, til brug for anmeldelse af sygefraværet.”2.I § 43, stk. 5,indsættes efter 1. pkt.:”Tilsvarende gælder, hvis overskridelse af fristen skyldes driftsforstyrrelserhos SDPI-løsningen af et omfang og en varighed, der har afskåret denselvstændige fra at anmelde rettidigt.”3.§ 59, stk. 5, 2. pkt.,ophæves.4.I§ 59, stk. 6, 1. pkt.,indsættes efter ”fristen”: ”skyldes driftsforstyrrelserhos SDPI-løsningen af et omfang og en varighed, der har afskåretarbejdsgiveren fra at anmelde rettidigt, eller”.§2Loven træder i kraft den 1. juli 2011.______________________BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsen j.nr. 2011-0000336
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Ændring af dispensationsbestemmelsen for lønmodtagere2.1.1. Gældende ret2.1.1.1. Dispensationspraksis2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Ændring af dispensationsbestemmelserne for arbejdsgivere ogselvstændige erhvervsdrivende2.2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning2.3. Ophævelse af krav om mindst 1 måneds tidsinterval mellem 2refusionsanmodninger2.3.1. Gældende ret2.3.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningFormålet med lovforslaget er at ændre dispensationsbestemmelserne isygedagpengeloven, således at kommunerne får mulighed for at dispenserefra eventuel overskridelse af frister, som skyldes anvendelsen af den digitaleindberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodningom refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).Der foreslås, at kommunens mulighed for at dispensere fra en overskridelseaf lønmodtagerens frist for at anmelde sygefraværet til kommunen ændres,
2
således at kommunen kan dispensere, hvis fristoverskridelsen skyldes, atlønmodtageren har afventet et underretningsbrev fra SDPI-løsningen.Det foreslås endvidere, at dispensationsbestemmelserne for såvelarbejdsgiverne som selvstændige erhvervsdrivende ændres, således atkommunen kan dispensere for en fristoverskridelse, der skyldesdriftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen.Endelig foreslås det, at bestemmelsen om, et mindste tidsinterval mellem 2refusionsanmodninger ved lønmodtagerens længerevarende sygefravær,ændres.Beskæftigelsesministeren har den 26. januar 2011 fremsat forslag til lov omændring af lov om sygedagpenge (Større fleksibilitet i opfølgning ogindsatsen overfor sygedagpengemodtagere) – L 116. Lovforslaget har ingenbetydning for nærværende lovforslag.2. Lovforslagets indhold2.1. Ændring af dispensationsbestemmelse for lønmodtagere2.1.1. Gældende retEfter sygedagpengeloven skal en lønmodtager, der anmoder omsygedagpenge fra kommunen, anmelde sygefraværet til kommunen senest enuge efter 1. fraværsdag. Har arbejdsgiveren udbetalt sygedagpenge, skalanmeldelse ske senest en uge efter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren erophørt.Lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet sker på en blanket, der anvisesaf kommunen.Har lønmodtagerens arbejdsgiver eller a-kasse via SDPI-løsningen afgivetoplysninger til brug for lønmodtagerens sygedagpengesag, vil der fra SDPI-løsningen blive sendt et underretningsbrev til lønmodtageren. Af brevetfremgår de oplysninger, arbejdsgiveren eller a-kassen har afgivet tilkommunen. Lønmodtageren skal dernæst give nogle oplysninger påunderretningsbrevet og sende det til kommunen. Når underretningsbrevetmodtages i kommunen, anses lønmodtageren for at have anmeldtsygefraværet og anmodet om sygedagpenge.Indgives anmodning om sygedagpenge fra kommunen senere, harlønmodtageren først ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen ermodtaget.Kommunen har mulighed for at udbetale sygedagpenge fra tiden føranmodningsdagen, når lønmodtageren på grund af hospitalsophold ellerophold i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andresærlige undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelsen ikke er sket
3
rettidigt. Anmeldelsesfristen kan dog ikke fraviges, når anmodningen erindgivet mere end 6 måneder efter sygdommens indtræde.2.1.1.1. DispensationspraksisAnkestyrelsen er sidste administrativ klageinstans i sygedagpengesager.Ankestyrelsen behandler alene sager, som styrelsen skønner har principieleller generel betydning. Dette gælder også kommunens afgørelser omdispensation fra anmeldelsespligten for arbejdsgiver og lønmodtager.Ankestyrelsen fastlægger således praksis vedrørende dispensationsadgangeni de tilfælde, hvor der foreligger særlige undskyldende forhold, som harbevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt.Ankestyrelsens afgørelser vedrører vidt forskellige konkrete tilfælde, men engenerel tendens er, at praksis er meget restriktiv med hensyn til såvelarbejdstagers og lønmodtagers anmeldelsespligt. Fx vil tidligere meddeltedispensationer og/eller vejledning om reglerne om sygemelding m.v. frakommunen i sig selv medføre, at der ikke gives dispensation.2.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at kommunen kan dispensere, hvis en kortere overskridelse affristen skyldes, at lønmodtageren har afventet at modtage etunderretningsbrev fra SDPI-løsningen til brug for anmeldelse afsygefraværet.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og bemærkningerne hertil.2.2. Ændring af dispensationsbestemmelserne for arbejdsgivere ogselvstændige erhvervsdrivende2.2.1. Gældende retDet fremgår af sygedagpengeloven, at en arbejdsgiver, der har anmeldtsygefraværet senest 4 uger fra 1. fraværsdag, har ret til refusion for tidsrum,der ligger indtil 3 måneder forud for arbejdsgiverens anmodning omrefusion. Endvidere fremgår af sygedagpengeloven, at der ved refusion iløbende sygedagpengesager, kan ydes refusion for tidsrum, der ligger indtil 3måneder forud for fremsættelsen af refusionskravet.Kommunen kan udbetale refusion, når overskridelsen af fristen skyldesforhold, som i det væsentlige må tilskrives lønmodtageren, eller skyldesforkert vejledning fra offentlige myndigheder eller andre, der må antages athave særligt kendskab til forholdene, eller når særlige omstændigheder iøvrigt taler derfor. Dette gælder dog ikke, når anmodningen om refusionindgives senere end 6 måneder efter 1. fraværsdag.Det fremgår endvidere af sygedagpengeloven, at en selvstændigerhvervsdrivende skal anmelde sygefravær til kommunen senest 3 uger efter1. fraværsdag. De første 2 uger er den selvstændige erhvervsdrivende ikkeberettiget til sygedagpenge (egenperioden).
4
Har den selvstændige ret til sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag, fordihan har tegnet en sygedagpengeforsikring for egenperioden, skalanmeldelsen dog ske senest en uge efter sygedagpengerettens indtræden.Indgives anmodningen om sygedagpenge senere end fristen, har denselvstændige først ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen ermodtaget.Kommunen kan udbetale sygedagpenge for tiden før anmodningsdagen, nården selvstændige på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet harværet forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre særlige undskyldendeforhold har bevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt. Anmeldelsesfristenkan dog ikke fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6 månederefter sygdommens indtræden.For en beskrivelse af dispensationspraksis henvises til afsnit 2.1.1.1. i dealmindelige bemærkninger.2.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at kommunen kan dispensere, hvis arbejdsgiverens eller denselvstændiges overskridelse af fristen skyldes driftsforstyrrelser i SDPI-løsningen.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 4 og bemærkningerne hertil.2.3. Ophævelse af krav om mindst 1 måneds tidsinterval mellem 2refusionsanmodninger2.3.1. Gældende retEfter sygedagpengeloven kan en arbejdsgiver ikke fremsætte krav omrefusion med mindre end 1 måneds mellemrum, dvs. der skal være mindst 1måned mellem to refusionsanmodninger.Reglen er implementeret i SDPI-løsningen, og en arbejdsgiver har såledesikke mulighed for at sende en refusionsanmodning til kommunen, før der ergået en måned fra sidste anmodning. Anmodning om refusion kan dogplaceres i venteregisteret – og arbejdsgiveren modtager dernæst besked, nårder er gået en måned siden sidste refusionsanmodning.2.3.2. Den foreslåede ordningDet foreslås at kravet om, at refusion ikke kan fremsættes med mindre end 1måneds mellemrum, ophæves. Derved opnås en øget fleksibilitet forarbejdsgiverne ved anmodning om refusion af sygedagpenge.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og bemærkninger hertil.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5
Lovforslaget skønnes ikke at medføre økonomiske konsekvenser, idetændringerne i dispensationsbestemmelserne alene forventes anvendt i etmeget begrænset antal sager.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har været sendt til høring i Erhvervs og SelskabsstyrelsensCenter for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR). CKR vurderer, at forslagetom ophævelse af sygedagpengelovens § 59, stk. 5, 2. pkt. medfører mindreadministrative lettelser for arbejdsgiverne. Flere forskellige arbejdsgivere hardog via regeringens byrdebrevkasse gentagende gange overfor CKR udtryket ønske om mere fleksibilitet i forbindelse med refusion. Således vilafskaffelsen af sygedagpengelovens § 59 stk. 5, 2. pkt. fjerne en betydeligirritationsbyrde for virksomhederne.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.: Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af Socialchefer iDanmark, Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger, DanskeHandicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Kristelig Fagbevægelseog Kristelig Arbejdsgiverforening.9. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositivekonsekvenser/mindreudgifterStat:2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.Kommuner:2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.Administrativekonsekvenser forStat:2011: 0 mio. kr.Negativekonsekvenser/merudgifterStat:2011:0 mio. kr.2012:0 mio. kr.2013:0 mio. kr.2014:0 mio. kr.Kommuner:2011:0 mio. kr.2012:0 mio. kr.2013:0 mio. kr.2014:0 mio. kr.Stat:2011: 0 mio. kr.
Økonomiskekonsekvenser forstat, kommuner ogregioner
6
stat, kommuner ogregioner
2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.Kommuner:2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.Ingen
2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.Kommuner:2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.Ingen
Økonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1Efter sygedagpengelovens § 38, stk. 6, kan kommunen dispensere for enlønmodtagers manglende overholdelse af fristen for anmeldelse afsygefraværet til kommunen. Det kan ske i de situationer, hvorlønmodtageren på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har væretforhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre særlige undskyldeligeforhold har bevirket, at anmeldelsen ikke er sket rettidigt.Det foreslås, at kommunen tilsvarende skal kunne dispensere, hvis en kortereoverskridelse af fristen skyldes, at lønmodtageren har afventet at modtage etunderretningsbrev fra SDPI-løsningen, til brug for anmeldelse afsygefraværet.Med forslaget sikres, at kommunen kan dispensere i de tilfælde, hvorlønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til kommunen er forsinket somfølge af arbejdsgiverens eller a-kassens afgivelse af oplysninger til SDPI-løsningen. Det forudsættes, at der alene dispenseres ved kortvarigoverskridelse af fristen, fx op til en uge. Det forudsættes endvidere, atlønmodtageren straks efter modtagelsen af underretningsbrevet har udfyldtdette og sendt det til kommunen.
7
Til nr. 2Efter sygedagpengelovens § 43, stk. 5, kan kommunen dispensere fra enselvstændigs manglende overholdelse af fristen for anmeldelse afsygefraværet til kommunen. Det kan ske i de situationer, hvor denselvstændige på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har væretforhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre særlige undskyldendeforhold har bevirket, at anmeldelserne ikke er sket rettidigt.Det foreslås, at kommunen tilsvarende skal kunne dispensere, når denselvstændiges overskridelse af fristen skyldes driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen af et omfang og en varighed, der har afskåret den selvstændige fraat anmelde rettidigt.Forslaget sikrer, at kommunen kan dispensere, hvis der skulle opstådriftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen. Det forudsættes, at der er tale omdriftsforstyrrelser af et omfang og en varighed, der er skyld i, at denselvstændige ikke har kunnet anmelde rettidigt.Det forudsættes, at den selvstændige, efter at SDPI-løsningen igen er blevettilgængelig, inden en rimelig frist har anmeldt sygefraværet til kommunen.Til nr. 3Efter sygedagpengelovens § 59, stk. 5, kan en arbejdsgiver ikke fremsættekrav om refusion med mindre end 1 måneds mellemrum.Det foreslås, at krav om mindst 1 måneds mellemrum mellem 2refusionsanmodninger ophæves.Forslaget sikrer, at arbejdsgiverens fleksibilitet i forbindelse med anmodningom refusion øges, idet arbejdsgiveren ikke er begrænset af kravet om entidsperiode på mindst 1 måned mellem refusionsanmodningerne.Til nr. 4Efter sygedagpengelovens § 59, stk. 6, kan kommunen dispensere fra enarbejdsgivers manglede overholdelse af fristen for anmeldelse afrefusionskrav til kommunen. Det kan ske i de situationer, hvoroverskridelsen af fristen skyldes forhold, som i det væsentlige må tilskriveslønmodtageren, eller skyldes forkert vejledning fra offentlige myndighedereller andre, der må antages at have særligt kendskab til forholdene, eller nårsærlige omstændigheder i øvrigt taler derfor.Det foreslås, at kommunen tilsvarende skal kunne dispensere, nåroverskridelse af fristen skyldes driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen af etomfang og en varighed, der har afskåret arbejdsgiveren fra at anmelderettidigt.
8
Forslaget sikrer, at kommunen kan dispensere hvis der skulle opstådriftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen. Det forudsættes, at der er tale omdriftsforstyrrelser af et omfang og en varighed, der er skyld i atarbejdsgiveren ikke har kunnet anmelde rettidigt.Det forudsættes, at arbejdsgiveren, når SDPI-løsningen igen er blevettilgængelig, inden en rimelig frist har anmeldt refusionskravet til kommunen.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2011.Loven vil få virkning for afgørelser om dispensation, som træffes den 1. juli2011 eller senere, uanset om fristen er overskredet inden lovens ikrafttræden.
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om sygedagpenge, jf.lovbekendtgørelse nr. xx af yy.februar 2011, foretages følgendeændringer:§ 38.Stk. 6.Kommunen kan udbetalesygedagpenge for tiden føranmodningsdagen, nårlønmodtageren på grund afhospitalsophold eller ophold iudlandet har været forhindret i atanmelde rettidigt, eller når andresærlige undskyldende forholdhar bevirket, at anmeldelse ikkeer sket rettidigt.Anmodningsfristen kan dog ikkefraviges, når anmodningen erindgivet mere end 6 månederefter sygdommens indtræden, jf.dog stk. 7.Stk. 7.§ 43.Stk. 5.Kommunen kan dogudbetale sygedagpenge for tidenfør anmodningsdagen, når denselvstændige på grund afhospitalsophold eller ophold iudlandet har været forhindret i atanmelde rettidigt, eller når andresærligt undskyldende forhold harbevirket, at anmeldelse ikke ersket rettidigt. Anmodningsfristen1.I§ 38, stk. 6,indsættes efter 1.pkt.:”Tilsvarende gælder, hvis en kortereoverskridelse af fristen skyldes, atlønmodtageren har afventet atmodtage et underretningsbrev fraSDPI-løsningen, jf. lov om digitalindberetningsløsning til brug foranmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efterbarselloven, til brug for anmeldelse afsygefraværet.”
2.I § 43, stk. 5,indsættes efter 1.pkt.:”Tilsvarende gælder, hvisoverskridelse af fristen skyldesdriftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen af et omfang og envarighed, der har afskåret denselvstændige fra at anmelderettidigt.”
10
kan dog ikke fraviges, nåranmodningen er indgivet mereend 6 måneder eftersygdommens indtræden.Stk. 6...§ 59.Stk. 5.Ved en lønmodtagersfortsatte sygefravær kan deralene ydes refusion for tidsrum,der ligger indtil 3 måneder forudfor fremsættelsen af kravet. Kravom refusion kan ikke fremsættesmed mindre end 1 månedsmellemrum.Stk. 6.Kommunen kan dogudbetale refusion, nåroverskridelsen af fristen skyldesforhold, som i det væsentlige måtilskrives lønmodtageren, ellerskyldes forkert vejledning fraoffentlige myndigheder ellerandre, der må antages at havesærligt kendskab til forholdene,eller når særligeomstændigheder i øvrigt talerderfor. Dette gælder dog ikke,når anmodningen om refusionindgives senere end 6 månederefter 1. fraværsdag.Stk. 7.
3.§ 59, stk. 5, 2. pkt.,ophæves.4.I§ 59, stk. 6, 1. pkt.,indsættes efter”fristen”: ”skyldes driftsforstyrrelserhos SDPI-løsningen af et omfang ogen varighed, der har afskåretarbejdsgiveren fra at anmelderefusionskravet rettidigt, eller”.
§2Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
11