Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 92
Offentligt
SFi
DET NATIONALEFORSKNINGSCENTERFOR VELFÆRD
V
:
,
l i
••••
'•
;*
•-•
INTERVIEWUNDERSØGELSE MED ETNISKE MINORITETSKVINDEROM UDDANNELSE
"DET VAR I K K E NEMT, MEN JEG KLAREDE DET!" INTERVIEWUNDERSØGELSEMED ETNISKE M I N O R I T E T S K V I N D E R OM UDDANNELSEAfdelingsleder: Lisbeth PedersenAfdelingen for beskæftigelse og integrationUndersøgelsens følgegruppe:Kræn Blume, Anvendt K o m m u n a l Forskning
Helle Holt, SFIAnna Karina Heiss Mathiassen, L i g e s t i l l i n g s a f d e l i n g e nDorte Rivers, Ligestillingsafdelingen
ISSN: 1396-1810ISBN: 978-87-7119-000-7Layout: Hedda BankForsidefoto: Kåre ViemoseOplag; 600Tryk; Rosendahls - Schultz Grafisk A/S� 2011 S F I - Det Nationale Forskningscenter for VelfærdS F I - Det Nationale Forskningscenter for VelfærdHerluf T r o l l e s Gade 111052 København KTlf, 33 48 08 00[email protected]www.sfi.dkSFI's publikationer kan f r i t citeres med t y d e l i g angivelse af kilden.Skrifter, der omtaler, anmelder, henviser t i l eller gengiver S F I ' spublikationer, bedes sendt t i l c e n t r e t . .
I
INDHOLD
FORORD
RESUME
INTRODUKTION OG METODEInterviewpersonerneMetode og tilgang til analysenRapportens opbygning
15171820
FAMILIEBAGGRUND OG STØTTE T I LUDDANNELSEArbejdsmigranternes døtreFlygtningefamilier; mere uddannelse og mere turbulensSocial arv og uddannelsesmotivationMotivation - fortællinger om forældres betydningerStøtte over grænser232328323436
.. _ .
..._...
•HHHH^IPiger og uddannelse - ambivalens og begrænsningerRammer for piger under uddannelseInformanternes strategierKan kønnede begrænsninger være produktive for uddannelse?Sammenfatning3839414246
FOLKESKOLE OG UNGDOMSUDDANNELSESkoletiden - faglighed, forskellighed, fællesskab og festerFaglighedSociale fællesskaber og forskelleSkoleskift - at være forskellige eller ensInd på en ungdomsuddannelseTiden på ungdomsuddannelse - slid og nye udfordringerPædagoger om forløbet efter endt folkeskoleSærlige udfordringer for sent ankomne kvinderUng på uddannelse - alkohol og festerSammenfatning
4949505254596264656770
VALG AF S T U D I E R E T N I N GValg af uddannelsesretning - universitetsuddannedeValgproces og timing af studiestartVoksent ankomne på universitetValg af uddannelsesretning - pædagogVoksent ankomne, der uddanner sig til pædagogerSammenfatning*AT UDDANNE S I G PA HØJERE N I V E A UUniversitetet - en krævende ny udfordringAt studere på pædagogseminarietStuderende, der kommer til Danmark som voksneFamilielivet under studietidenBliver man nogensinde færdig?Sammenfatning
73737779828690
93
9398100105109111
F Æ R D I G MED S T U D I E T OG ERFARINGER MED ATF I N D E JOBNetværk som bro til jobTo-kulturel baggrund - en fordel ved nogle ansættelserNår det er svært at finde jobHvem er man egentlig blevet til?Voksent ankomne med særlige udfordringerFamilieliv - ikke et alternativ til arbejdeUddannelsens betydning for etniske minoritetskvindersbeskæftigelsesniveauUddannelse, arbejde og borger i Danmark?Sammenfatning113
115117118120121123124128132
BILAGSTABELLER
135
LITTERATUR
143
SFI-RAPPORTER S I D E N 2010
153
'DET VAR IKKE NEMT, MEN JEG KLAREDE DETINTERVIEWUNDERSØGELSE MED ETNISKE MINORITETSKVINDER OM UDDANNELSEI denne rapport fortæller 25 kvinder med etnisk minoritetsbaggrund om deres vej gennem det danske ud-dannelsessystem. Deres historier er vidt forskellige. Fælles for alle kvinderne er dog, at de ser uddannelsensom vejen til et arbejde.Interviewene viser, at kvinderne har mødt både glæder og udfordringer under deres uddannelse. De fortæl-ler om stor opbakning hjemmefra, om inspirerende lærere, om at finde netværk af ligesindede på uddan-nelserne - men også om ensomhed, hårdt arbejde og vanskeligheder med at balancere krav fra familie oguddannelse.»Flere af kvinderne er de første i deres familie, der tager en uddannelse, De har derfor også skullet tilegne sigen historisk og sproglig baggrundsviden, de ikke havde med hjemmefra.Undersøgelsen er bestilt af Ligestillingsafdelingen under Minister for ligestilling og er finansieret af satspul-jemidler.
B M B H
•HnagnjttBnjMBnejBBnfinana
BBMBMBMBM—maammamåmoammmm
tW:fi
__:
vvirC
C •
'
•