Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 62
Offentligt
926782_0001.png
926782_0002.png
926782_0003.png
926782_0004.png
926782_0005.png
926782_0006.png
926782_0007.png
SFi
DET NATIONALEFORSKNINGSCENTERFOR VELFÆRD
i
[•I ' • \
^
••
J
li•-"'.: v,"
\;J
MLiJsssa1
il
%ssS^
a
LITTERATURSTUDIER OG REGISTERDATA
KØN OG E T N I C I T E T I UDDANNELSESSYSTEMETREGISTERDATAAfdelingsleder: Lisbeth PedersenAfdelingen for beskæftigelse og integration
LITTERATURSTUDIER OG
Undersøgelsens følgegruppe:Kræn Btume, Anvendt Kommunal ForskningDorte Rivers, LigestillingsafdelingenAnna Karina Heiss Mathiassen, Ligestillingsafdelingen
Helle Holt, SFIISSN: 1396-1810ISBN; 978-87-7487-991-6Layout: Hedda BankForsidefoto: Carsten Snejbjer, PolfotoOplag: 600Tryk: Rosendahls - Schultz Grafisk A/S
t
� 2010 S F I - Det Nationale Forskningscenter for VelfærdS F I - Det Nationale Forskningscenter for VelfærdHerluf Trolles Gade 111052 København K
Tlf. 33 48 08 00[email protected]www.sfi.dkS F I ' s publikationer kan f r i t citeres med t y d e l i g angivelse af kilden.Skrifter, der o m t a l e r , anmelder, henviser t i l eller gengiver S F I ' spublikationer, bedes sendt t i l c e n t r e t .
INDHOLD
FORORD
RESUME
SAMMENFATNING OG KONKLUSIONBetydningen af etniske minoriteters baggrund foruddannelsespræstationerI uddannelsessystemet - folkeskolenPå ungdomsuddannelsernePå de videregående studierFra endt uddannelse og i arbejdeForskelle afhængig af alder ved ankomst til DanmarkKonklusion
13
13141516171819
INDLEDNINGBaggrund
2122
Rapportens metoderLæsevejledning
2428
L I T T E R A T U R MED FOKUS PA E T N I S K EMINORITETSGRUPPER OG - F A M I L I E RIntroduktionBetydningen af forældrebaggrundBetyder forældrebaggrund mindre for minoritetsunge?Indvandreredrive og uddannelsesmotivation"Frivillige" vs. "ufrivillige" minoriteterMedbragt kultur som forklaringTidsmæssige dynamikkerSammenfatning
313132353638394045
L I T T E R A T U R MED FOKUS PÅ PROCESSER IFOLKESKOLENKøn som forklaring - skolens udfordringer for drengeEtnicitet som forklaring - skolens udfordringer for minoriteterKøn og etnicitet i skolenSammenfatningf4949515456
I N D I , GENNEM OG UD AF UDDANNELSESIGER L I T T E R A T U R E N ?StudiEvalg og frafald efter grundskolenValg af videregående studierFrafald på de videregående uddannelserOvergangen fra uddannelse til erhvervSammenfatning
HVAD59
5964666781
FRA GRUNDSKOLE T I L UNGDOMSUDDANNELSEAfslutning på grundskolen
8586
Overgang til ungdomsuddannelserGennemførelse og frafaldUdvalgte etniske minoritetsgrupperHvor stor en andel har så fuldført en ungdsomuddannelsesom 21-årig?Sammenfatning
889397100104
FRA G Y M N A S I E T T I L VIDEREGÅENDEUDDANNELSEPåbegynder de unge en videregående uddannelse?Timing af studiestartGennemfører de unge deres videregående uddannelse?Uddannelsesstatus i 1994-1996 og 2004-2006Sammenfatning
105105109111116119
SENT ANKOMNE E T N I S K E M I N O R I T E T E R , DERUDDANNER S I G I DANMARKUddannelsesstatus i 2004-2006Gennemførelse af uddannelserneSammenfatning
121122126130
OVERGANG FRA UDDANNELSE T I LBESKÆFTIGELSEIndledningBeskæftigelse de første tre år efter endt uddannelseJobtype og lønSammenfatning
133133135142146
BILAGSTABELLER
149
LITTERATUR
153
SFI-RAPPORTER SIDEN 2009
169
LITTERATURSTUDIER OG REGISTERDATADenne rapport dokumenterer, at etniske minoriteter i Danmark uddanner sig i et stadigt stigende omfang.Rapportens første del indbefatter et litteraturstudie af national og international forskning på området medsærlig fokus på køns betydning for uddannelse. Rapportens anden del sammenligner på baggrund af regi-sterdata uddannelsesgraden for etniske danskere og etniske minoriteter og for de to køn. Den ser endviderepå, i hvor høj grad de forskellige grupper finder beskæftigelse.Undersøgelsen viser, at de etniske minoriteter i Danmark uddanner sig meget mere nu, end de gjorde for20 år siden. Og det er i særlig grad pigerne, der klarer sig godt i uddannelsessystemet. De vælger længereuddannelser og gennemfører dem i højere grad. Drengene har det til gengæld sværere. Ifølge forskningenkan deres uddannelsesfremmede familiebaggrund give dem problemer i skolen. Det viser sig også, at nogledrenge vender skolesystemet ryggen og søger deres sejre andetsteds, da de på forhånd føler sig stempletsom ballademagere.Undersøgelsen er udarbejdet for Ligestillingsafdelingen under Ministeriet for ligestilling og finansieret afsatspuljemidler.