Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 59
Offentligt
1
ForslagtilLov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Forlængelse af revisionsfrist)
§1I lov om udstationering af lønmodtagere, jf. lovbekendtgørelse nr. 849 af 21. juli 2006, som ændret ved lovnr. 263 af 23. april 2008, lov nr. 1394 af 27. december 2008, og lov nr. 509 af 19. maj 2010 foretagesfølgende ændringer:1.I§ 11ændres "2011" til: "2014".
§2Loven træder i kraft den 1. marts 2011.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Baggrund og gældende retI den gældende lov om udstationering af lønmodtagere (herefter udstationeringsloven) er indsat enrevisionsbestemmelse i lovens § 11. Efter denne bestemmelse skal der senest den 1. januar 2011 fremsættesforslag til revision af loven.Udstationeringsloven implementerer direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led iudveksling af tjenesteydelser (EF-Tidende 1997, L 18, s. 1). Direktivet har til formål at søge at forhindresåkaldt social dumping, hvor virksomheder der udfører tjenesteydelser i et andet land, medbringer sit egetpersonale, hvis løn- og ansættelsesvilkår er på et lavere niveau end i det land, hvor arbejdet midlertidigtudføres. Direktivet pålægger derfor medlemsstaterne at sikre, at udenlandske arbejdstagere arbejder undersamme vilkår, som statens egne borgere har ifølge lov eller almengyldige kollektive aftaler indenfor områdersom bl.a. arbejdsmiljø, ligebehandling, arbejdstid, ferie og mindsteløn.Direktivet giver mulighed for, at en medlemsstat under visse betingelser kan lade deres kollektiveoverenskomster gælde for udstationerede lønmodtagere. Udstationeringsloven indeholder derfor i §§ 5 og 6henvisning til de love og lovregler, der indeholder rettigheder indenfor bl.a. arbejdsmiljø, ligebehandling,arbejdstid og ferie. Mindsteløn er ikke reguleret ved lov, men er reguleret ved kollektive overenskomster ogindividuelle aftaler, og i Danmark benyttes systemet med almengyldige kollektive aftaler ikke.
2
Forud for implementeringen af udstationeringsdirektivet i 1999 blev det drøftet med arbejdsmarkedets parter,om der ved lov skulle fastsættes en mindsteløn. Der var enighed om ikke at anvende muligheden for atfastsætte regler om mindsteløn ved lov på daværende tidspunkt. Til gengæld blev revisionsbestemmelsen i §11 indsat, så man på baggrund af senere erfaringer kunne få lejlighed til at genoverveje muligheden.Revisionsbestemmelsen er blevet forlænget i henholdes 2002, 2005, 2008 og 2010 efter drøftelse medarbejdsmarkedets parter. I 2002 og 2005 var parterne enige om, at det fortsat ikke var aktuelt at lovgive ommindsteløn. Men parterne gav samtidig udtryk for, at loven fortsat burde indeholde en revisionsbestemmelse.På baggrund af Laval-afgørelsen fra EF-Domstolen (sag nr. C-341/05 af 18. december 2007) blevudstationeringsloven i 2008 ændret, således at man i en ny bestemmelse, § 6 a, indførte et lovmæssigtgrundlag for lønvilkår, som kan gøres gældende overfor udenlandske tjenesteydere ved anvendelse afkollektive kampskridt. Imidlertid fandt arbejdsmarkedets parter ikke, at revisionsbestemmelsen havdeudtømt sit formål, hvorfor den blev forlænget til 1. januar 2011.2. Lovforslagets indholdPå baggrund af drøftelse med arbejdsmarkedets parter foreslås det, at forlænge revisionsbestemmelsen i § 11til 1. januar 2014, idet regeringen ikke finder, at der er grundlag for at ændre udstationeringsloven medhensyn til mindsteløn. Arbejdsmarkedets parter har givet udtryk for, at loven fortsat bør indeholde enrevisionsbestemmelse.På den baggrund foreslås det, at revisionsbestemmelsen forlænget til 1. januar 2014.3. Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt til høring hos KL, Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening,Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, KristeligArbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Centralorganisation, KristeligFagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg, KommunaleTjenestemænd og Overenskomstansatte, Advokatrådet, Datatilsynet og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen(Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering).9. Sammenfattende skemaPositiveKonsekvenser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)Økonomiske og konsekvenserIngenNegativeKonsekvenser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)Ingen
3
for stat, kommuner ogamtskommunerAdministrative konsekvenserfor stat, kommuner ogamtskommunerØkonomiske og administrativekonsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor borgeneMiljømæssige konsekvenserIngenIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås at opretholde en revisionsbestemmelse i udstationeringsloven således, at det senest den 1. januar2014 skal genovervejes, om udstationeringsloven skal regulere mindsteløn yderligere (skal indeholde et kravom mindsteløn). Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. marts 2011.
4
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om udstationering af lønmodtagere, jf.lovbekendtgørelse nr. 849 af 21. juli 2006, somændret ved lov nr. 263 af 23. april 2008, lov nr.1394 af 27. december 2008, og lov nr. 509 af 19.maj 2010 foretages følgende ændringer:1.I§ 11ændres "2011" til: "2014".
§ 11. Forslag til revision af loven fremsættes forFolketinget senest den 1. januar 2011.