Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 258
Offentligt
1024937_0001.png
1024937_0002.png
1024937_0003.png
1024937_0004.png
1024937_0005.png
1024937_0006.png
1024937_0007.png
1024937_0008.png
1024937_0009.png
1024937_0010.png
1024937_0011.png
1024937_0012.png
1024937_0013.png
1024937_0014.png
1024937_0015.png
1024937_0016.png
1024937_0017.png
1024937_0018.png
1024937_0019.png
1024937_0020.png
1024937_0021.png
1024937_0022.png
1024937_0023.png
UDKAST17. august 2011
Fremsat den …… af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Udkast
Forslagtil
Lov om ændring af lov om sygedagpenge(Ændring af anmeldelsesfrister og anmodningsfrister samt mere effektivudsendelse af oplysningsskema til sygemeldte)§1I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. xx af xx. august 2011,som ændret ved lov nr. 1539 af 21. december 2010 og lov nr. 1599 af 22.december 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 11, stk. 3,indsættes efter 1. pkt.:”Sker anmeldelsen via den digitale indberetningsløsning til brug foranmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge ogdagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen), sendes oplysningsskemaet fraSDPI-løsningen til den sygemeldte umiddelbart efter anmeldelsen.”2.Overskriften før § 35 affattes således:”Lønmodtagerens anmeldelse over for arbejdsgiver, arbejdsløshedskasseeller kommune”.3.I§ 35indsættes somstk. 3 og 4:”Stk. 3.Et dagpengeberettiget ledigt medlem af en arbejdsløshedskasseskal anmelde sygefravær til arbejdsløshedskassen på 1. sygefraværsdag.Stk. 4.En lønmodtager, som ikke er i aktuel beskæftigelse hos enarbejdsgiver, og som ikke er medlem af en arbejdsløshedskasse, skalanmelde sygefravær til kommunen senest en uge efter 1. fraværsdag.Anmeldelsen skal ske via en blanket som anvises af kommunen.”4.Overskriften før § 38 affattes således:”Lønmodtagerens anmodning om sygedagpenge fra kommunen”5.§ 38, stk. 1,affattes således:” Lønmodtageren skal anmode om sygedagpenge fra kommunen senest enuge efter modtagelsen af underretningsbrevet fra SDPI-løsningen.”6.I§ 38, stk. 2,ændres ”anmeldelse” til: ”anmodning”.______________________BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsen j.nr. 2011-0009615
7.§ 38, stk. 3,affattes således:”Stk. 3.Anmodning om sygedagpenge skal ske ved at udfylde skemaetsom udsendes via SDPI-løsningen.”8.§ 38, stk. 4 og 5ophæves.Stk. 6 – 8 bliver herefter stk. 4 – 6.9.I§ 38, stk. 7,der bliver stk. 5, ophæves 2. pkt., og ”8” ændres til: ”6”.10.Efter § 39 indsættes:”Arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet til kommunen§ 39 a.Arbejdsløshedskassen skal anmelde et dagpengeberettiget ledigtmedlems sygefravær til medlemmets opholdskommune senest en uge efter,at medlemmet har givet besked om sygefraværet til arbejdsløshedskassen, jf.§ 35, stk. 3.Stk. 2.Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske via SDPI-løsningen.”11.Overskriften før§ 40affattes således:”Arbejdsgiverens anmeldelse af sygefraværet til kommunen”12.§ 40, stk. 1,affattes således:”§ 40.En arbejdsgiver, der udbetaler løn under en lønmodtagers sygefravær,skal anmelde fraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 5 ugerefter 1. fraværsdag, hvis fraværet strækker sig ud over den periode, hvoriarbejdsgiveren har pligt til at udbetale sygedagpenge.”13.I§ 40indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk. 2.En arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn under en lønmodtagerssygefravær, skal anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommunesenest en uge efter 1. fraværsdag. Udbetaler arbejdsgiveren sygedagpenge iarbejdsgiverperioden, skal anmeldelse af sygefraværet ske senest en ugeefter, at udbetaling fra arbejdsgiveren er ophørt.”Stk. 2 bliver herefter stk. 3.14.I§ 59, stk. 2 og 3,ændres ”4” til: ”5”.15.I§ 59, stk. 4,ændres ”4” til: ”5” og ”21” til: ”30”.16.I§ 59indsættes somstk. 8:Stk. 8.Lønmodtageren skal fra SDPI-løsningen orienteres om deoplysninger, som arbejdsgiveren har givet til SDPI-løsningen vedanmodningen om refusion. En lønmodtager, der ikke er enig i det afarbejdsgiveren oplyste, skal inden en uge efter modtagelsen afunderretningsbrevet gøre kommunen opmærksom herpå.”§2
2
I lov nr. 1599 af 22. december 2010 om ændring af lov omsygedagpenge (Udvidelse af arbejdsgiverperioden), foretages følgendeændring:1.§ 1 nr. 2,ophæves.§3Loven træder i kraft den 2. januar 2012.§4Stk. 1.§ 11, stk. 3, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1,nr. 1, har virkning for udsendelse af oplysningsskemaer i sager hvoranmeldelsen af sygefraværet sker den 2. januar 2012 eller senere, uanset om1. fraværsdag er før 2. januar 2012.Stk. 2.§ 35, stk. 4 og 5, § 38, stk. 3, § 39 a, § 40, stk. 1, og § 40, stk. 2, i lovom sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, § 1 nr. 7, § 1, nr.10, § 1 nr. 12, og § 1 nr. 13, har virkning for sager, hvor 1. sygefraværsdager den 2. januar 2012 eller senere.Stk. 3.§ 59, stk. 8, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1,nr. 16, har virkning for alle underretningsbrev udsendt fra SDPI-løsningenefter 2. januar 2012, uanset om 1. fraværsdag er før denne dato.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Ændring af anmeldelsesfrist for en arbejdsgiver, der udbetaler lønunder sygefraværet, samt fastsættelse af frist for lønmodtagerens pligt til atorientere kommunen, hvis lønmodtageren ikke er enig i de oplysninger, somarbejdsgiveren har indberettet via SDPI-løsningen2.1.1. Gældende ret2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Indførelse af en anmeldelsespligt for en arbejdsgiver, der ikkeudbetaler løn under sygefraværet, samt ændring af anmodningsfristen foren lønmodtager2.2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning2.3. Indførelse af en anmeldelsespligt for arbejdsløshedskassen samtændring af anmodningsfristen for et ledigt medlem af arbejdsløshedskasse2.3.1. Gældende ret2.3.2. Den foreslåede ordning2.4. Mere effektiv udsendelse af oplysningsskemaet til sygemeldte borgere2.4.1. Gældende ret2.4.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningKommunernes administration i forbindelse med oprettelse af syge- ogbarseldagpengesager er blevet væsentlig lettet gennem de senere år. Detskyldes kravet om anvendelse af den digitale indberetningsløsning til brug
4
for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpengeog dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).Med SDPI-løsningen er det sikret, at de nødvendige oplysninger til brug foroprettelse af en syge- og barseldagpengesag bliver afgivet digitalt, ogdermed kan sagen oprettes digitalt i kommunens fagsystemer. Det har sparetkommunerne for administrativt arbejde, opgjort til nettobesparelser på i alt96 mio. kr. årligt. Ligeledes er arbejdsgiverne blevet sparet foradministrative byrder svarende til 112 millioner kr. årligt.Der har som følge af anvendelsen af SDPI-løsningen vist sig et behov for atfå gennemgået sygedagpengelovens anmeldelses- og anmodningsregler.Formålet med lovforslaget er således at få ensrettet reglerne om, hvem derhar pligt til at anmelde sygefravær til kommunen samt fristerne foranmeldelse. Det skal sikre, at flest mulige sygedagpengesager oprettes viaSDPI-løsningen med dertilhørende kontrolelementer og effektiviserings-potentiale.Det vil således være hensigtsmæssigt, at sygedagpengesagen i forhold tilkommunen startes op ved, at arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassenafgiver oplysningerne til SDPI-løsningen, og den sygemeldte derefter skalanmode om sygedagpenge hos kommunen.Der foreslås, at en arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefraværet,fremover skal anmelde sygefraværet til kommunen senest fem uger regnetfra lønmodtagerens 1. fraværsdag. Forslaget betyder, at anmeldelsesfristenbliver udvidet med en uge, hvilket skal ses i sammenhæng med udvidelsen afarbejdsgiverperioden til 30 kalenderdage fra 2. januar 2012, jf. lov nr. 1599af 22. december 2010.Det foreslås endvidere at indføre en anmeldelsespligt for en arbejdsgiver, derikke udbetaler løn under sygefraværet, samt for arbejdsløshedskassen, nårder er tale om et sygemeldt dagpengeberettiget ledigt medlem afarbejdsløshedskassen.Anmeldelsespligten for arbejdsgiveren og arbejdsløshedskassen skal ses iforhold til, at begge allerede i dag har en pligt til at afgive oplysninger viaSDPI-løsningen til kommunen til brug for lønmodtageren eller den ledigessygedagpengesag. Det nye er således, at der indføres en frist for afgivelsen afoplysningerne. Fristen foreslås fastsat til en uge fra lønmodtagerens eller denlediges anmeldelse af sygefraværet til arbejdsgiveren ellerarbejdsløshedskassen.Der er derfor ligeledes behov for at fastsætte en pligt for et sygemeldt ledigtmedlem til at anmelde sygefraværet til arbejdsløshedskassen, svarende tilden pligt som en lønmodtager i beskæftigelse i dag har til at anmeldesygefraværet til arbejdsgiveren.
5
Derudover er der behov for at justere tidspunktet, hvorfra anmodningsfristenfor henholdsvis en lønmodtager og et ledigt medlem af en arbejdsløsheds-kasse, som skal modtage sygedagpenge fra kommunen, beregnes. I dagberegnes fristen på en uge fra 1. sygefraværsdag.For et ledigt medlem af arbejdsløshedskassen og en lønmodtager, der skalhave udbetalt sygedagpenge fra kommunen, foreslås det, at disse skalanmode om sygedagpengene ved at udfylde det underretningsbrev, somsendes fra SDPI-løsningen, foranlediget af arbejdsgiver eller arbejdsløsheds-kassens anmeldelse. Fristen foreslås derfor fastsat til en uge fra densygemeldtes modtagelsen af underretningsbrevet fra SDPI-løsningen.Lovforslaget ændrer ikke på de gældende anmeldelsesfrister for selvstændigeerhvervsdrivende eller for anmeldelsesfristen for en lønmodtager, der ikke eri et aktuelt ansættelsesforhold eller medlem af en arbejdsløshedskasse.Endelig foreslås det, at der sker en mere effektiv udsendelse af oplysnings-skemaet til sygemeldte borgere. Det vil sikre, at en sygemeldt borger ikkemodtager flere breve med få dages mellemrum i begyndelsen af sygefraværs-perioden. En mere effektiv udsendelse af oplysningsskemaet fra kommunenvil ligeledes være med til at sikre, at kommunen fortsat vil kunne iværksætteen hurtig sygeopfølgning overfor sygemeldte borgere, trods udvidelsen afarbejdsgiverens anmeldelsesfrist fra 4 til 5 uger.Beskæftigelsesministeren har den xx. oktober 2011 fremsat forslag til lov omændring af lov om sygedagpenge (Forenkling af indsatsen forsygedagpengemodtagere, § 58 a-aftaler for selvstændige erhvervsdrivendemed langvarig eller kronisk lidelse m.v.). Lovforslaget har ingen betydningfor nærværende lovforslag.2. Lovforslagets indhold2.1. Ændring af anmeldelsesfrist for en arbejdsgiver, der udbetaler lønunder sygefraværet, samt fastsættelse af frist for lønmodtagerens pligt til atorientere kommunen, hvis lønmodtageren ikke er enig i de oplysninger, somarbejdsgiveren har indberettet via SDPI-løsningen2.1.1. Gældende retDet fremgår af sygedagpengeloven, at en arbejdsgiver, som udbetaler lønunder sygefraværet udover arbejdsgiverperioden, skal anmelde sygefraværettil lønmodtagerens opholdskommune inden 4 uger regnet fra lønmodtagerens1. fraværsdag. Anmeldelsen skal ske via SDPI-løsningen.Begrundelsen for, at arbejdsgiveren skal anmelde sygefravær, der varer udover arbejdsgiverperioden, er, at kommunen derved kan blive bekendt medsygefraværet og iværksætte sygeopfølgning, herunder udsende
6
oplysningsskemaet samt afholde første opfølgningssamtale inden udgangenaf 8. sygefraværsuge.Ved lov nr. 1599 af 22. december 2010 udvides arbejdsgiverperioden fra 21til 30 kalenderdage pr. 2. januar 2012. Herefter skal en arbejdsgiver, derudbetaler løn under en lønmodtagers sygefravær, anmelde fraværet tillønmodtagerens opholdskommune senest 4 uger efter 1. fraværsdag, hvisfraværet strækker sig ud over 21 kalenderdage.Det betyder, at en arbejdsgiver fra 2. januar 2012 har pligt til at anmeldesygefravær som har varet over 21 kalenderdage, men hvor der er enraskmelding inden udløbet af arbejdsgiverperioden på 30 kalenderdage.En arbejdsgiver, der udbetaler løn under lønmodtagerens sygefravær fraarbejdet, er berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som lønmodtagerenellers ville have ret til fra kommunen vedrørende samme arbejdsforhold.En arbejdsgiver, som ønsker at modtage sygedagpengerefusion, skalanmelde refusionskravet til lønmodtagerens opholdskommune. Anmeldelsenskal ske via SDPI-løsningen.SDPI-løsningen sender herefter et underretningsbrev til lønmodtageren medinformation om arbejdsgiverens anmeldelse af refusionskravet, samt deoplysninger arbejdsgiveren har afgivet i den forbindelse. Lønmodtagerenskal, såfremt han er enig i de afgivne oplysninger, ikke foretage sigyderligere. Er lønmodtageren derimod ikke enig i de afgivne oplysninger,skal lønmodtageren kontakte kommunen.Der er ikke i sygedagpengeloven fastsat en frist for lønmodtagerens pligt tilat kontakte kommunen. I praksis har det vist sig, at der kan gå lang tid førlønmodtageren kontakter kommunen, hvilket giver risiko for at kommunenudbetaler sygedagpengerefusion til arbejdsgiveren, som derefter måtilbagebetales.2.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at anmeldelsesfristen ændres fra 4 til 5 uger for en arbejdsgiver,der udbetaler løn under sygefraværet udover arbejdsgiverperioden.Ændringen vil betyde, at arbejdsgiverne i de ca. 125.000 sygeforløb med envarighed på over 30 kalenderdage, fremover vil have 5 uger til at fåindberettet fraværet til kommunen.Ændringen vil endvidere betyde, at arbejdsgiverne i ca. 23.000 sygeforløbikke længere skal anmelde sygefraværet til kommunen, idet lønmodtagerneer raskmeldt mellem den 22. og 30. kalenderdag. Kommunen vil undgå, atder bliver oprettet sager, som ikke vil blive til en ”udbetalingssag” forkommunen.
7
Der vil således være tale om administrative lettelser for både arbejdsgiverenog kommunen.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 12, og bemærkningerne hertil.Det foreslås endvidere, at en lønmodtager får pligt til at kontakte kommuneninden en uge fra modtagelsen af underretningsbrevet fra SDPI-løsningen,såfremt lønmodtageren ikke er enig i de oplysninger, som arbejdsgiveren harafgivet til SDPI-løsningen.Forslaget vil sikre, at kommunen inden udbetaling af refusion til kommunen,har modtaget eventuelle oplysninger fra lønmodtageren, der kan havebetydning for udbetalingen.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 16, og bemærkningerne hertil.2.2. Indførelse af en anmeldelsespligt for en arbejdsgiver, der ikke udbetalerløn under sygefraværet, samt ændring af anmodningsfristen forlønmodtageren2.2.1. Gældende retDet fremgår af sygedagpengeloven, at en lønmodtager har pligt til atanmelde sygefraværet til arbejdsgiveren tidligst muligt og senest 2 timerefter arbejdstids begyndelse.Det fremgår endvidere af sygedagpengeloven, at lønmodtageren skalanmode om sygedagpenge fra kommunen senest en uge efter 1. fraværsdag.Har arbejdsgiveren udbetalt sygedagpenge, skal anmeldelse ske senest enuge efter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt.Anmeldelsen har frem til 1. september 2011 kunnet ske ved en papirblanket.Før lønmodtageren afleverede papirblanketten til kommunen inden fristen påen uge fra 1. fraværsdag, udfyldte arbejdsgiveren side 1 af blanketten medoplysninger om lønmodtagerens ansættelses- og lønforhold, fraværet samtom, hvorvidt arbejdsgiveren har udbetalt sygedagpenge eller løn i hele ellerdele af arbejdsgiverperioden. Oplysningerne er nødvendige for, atkommunen kan træffe afgørelse om retten til sygedagpenge samt beregningaf disse.Arbejdsgiveren har siden 1. september 2011 haft pligt til at afgiveoplysningerne på side 1 digitalt via SDPI-løsningen, men der er i dag ingenfrist for, hvornår arbejdsgiveren senest skal afgive oplysningerne via SDPI-løsningen.Når arbejdsgiveren afgiver oplysninger via SDPI-løsningen, genererer SDPI-løsningen et underretningsbrev, som sendes automatisk til den sygemeldte,svarende til side 2 af den tidligere papirblanket. Den sygemeldte har pligt tilat kontakte kommunen, hvis der er fejl i de oplysninger, som arbejdsgiveren
8
har afgivet. Derudover skal den sygemeldte, for at få udbetalt sygedagpenge,afgive nogle få yderligere oplysninger samt underskrive underretningsbrevetog sende det retur til kommunen.Det fremgår af sygedagpengeloven, at lønmodtagerens anmeldelse skal værekommunen i hænde inden udløbet af anmeldelsesfristen, dvs. senest påugedagen efter 1. fraværsdag. Anmeldelsen til kommunen anses for at væresket rettidigt, hvis blanketten er lagt i kommunens postkasse indenkommunens lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk tømmes.Indgiver medlemmet anmodning om sygedagpenge efter fristen, harmedlemmet først ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen ermodtaget i kommunen.Kommunen har mulighed for at udbetale sygedagpenge fra tiden føranmodningsdagen, når lønmodtageren på grund af hospitalsophold ellerophold i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andresærlige undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelsen ikke er sketrettidigt. Tilsvarende gælder, hvis en kortere overskridelse af fristen skyldes,at lønmodtageren til brug for anmeldelse af sygefraværet har afventetmodtagelse af et underretningsbrev fra SDPI-løsningen. Anmeldelsesfristenkan dog ikke fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6 månederefter sygdommens indtræden.2.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at en arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn under sygefraværet,skal anmelde lønmodtagerens sygefravær til kommunen senest en uge efter1. fraværsdag. Pligten skal ses i sammenhæng med lønmodtagerens pligt tilat anmelde sygefraværet til arbejdsgiveren tidligst muligt og senest 2 timerefter arbejdstids begyndelse. Det er således fortsat lønmodtageren, som haren pligt til at opstarte sygedagpengesagenArbejdsgiverens anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske viaSDPI-løsningen. Anmeldelsen skal indeholde de oplysninger, somarbejdsgiveren i dag har pligt til at afgive til lønmodtagerenssygedagpengesag.Det nye med forslaget er således, at arbejdsgiveren i disse situationer får enpligt til at anmelde sygefraværet (starte sygedagpengesagen op) inden for enuge. Der er ingen ændring i, hvilke oplysninger arbejdsgiveren har pligt til atafgive. Der er tale om knap 74.000 sygeforløb om året.Det foreslås endvidere, at lønmodtagerens frist på en uge for at anmode omsygedagpenge fra kommunen, regnes fra modtagelsen af underretningsbrevetvia SDPI-løsningen. Derved sikres, at medlemmet reelt har en uge til atanmode om sygedagpenge.
9
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5, 6, 7 og 13, og bemærkningernehertil.2.3 Indførelse af en anmeldelsespligt for arbejdsløshedskassen samt ændringaf anmodningsfristen for et ledigt medlem af arbejdsløshedskasse2.3.1. Gældende retDet fremgår af sygedagpengeloven, at sygedagpenge ydes til ledige med rettil arbejdsløshedsdagpenge. Sygedagpengene til den ledige udgør sammebeløb, som personen kunne have modtaget i arbejdsløshedsdagpenge, hvisden pågældende ikke havde været syg.Til brug for kommunens sagsbehandling om medlemmets sygedagpenge skalarbejdsløshedskassen derfor afgive oplysninger om medlemmets forsikrings-status og arbejdsløshedsdagpengesatsen.Det fremgår af sygedagpengeloven, at arbejdsløshedskassen skal afgiveoplysningerne via SDPI-løsningen. Der er ikke fastsat en frist forarbejdsløshedskassens afgivelse af oplysningerne.Et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der bliver syg, skal give beskedtil jobcentret i kommunen. Der er ingen formkrav til, hvordan beskeden skalafgives.Medlemmet har mulighed for at registrere sygdom på ”Minside”på Jobnet.Jobnet sender derefter automatisk besked om sygemeldingen til jobcentret ikommunen samt til medlemmets arbejdsløshedskasse.Når arbejdsløshedskassen modtager besked om medlemmets sygdom,indberetter arbejdsløshedskassen de nødvendige oplysninger til kommunenvia SDPI-løsningen. Derved startes sygedagpengesagen i kommunen.Medlemmet vil herefter modtage et underretningsbrev fra kommunen viaSDPI-løsningen med kopi af de oplysninger, som arbejdsløshedskassenhar indberettet.Medlemmet skal dernæst give nogle yderligere oplysninger påunderretningsbrevet og sende det til kommunen. Når underretningsbrevetmodtages i kommunen, anses den ledige for at have anmeldt sygefraværet oganmodet om sygedagpenge.Det fremgår af sygedagpengeloven, at medlemmets anmeldelse skal værekommunen i hænde inden udløbet af anmeldelsesfristen, dvs. senest påugedagen efter 1. fraværsdag. Anmeldelsen til kommunen anses for at væresket rettidigt, hvis blanketten er lagt i kommunens postkasse indenkommunens lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk tømmes.
10
Indgiver medlemmet anmodning om sygedagpenge efter fristen, harmedlemmet først ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen ermodtaget i kommunen.Kommunen har mulighed for at udbetale sygedagpenge fra tiden føranmodningsdagen, når medlemmet på grund af hospitalsophold eller opholdi udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre særligeundskyldende forhold har bevirket, at anmeldelsen ikke er sket rettidigt.Tilsvarende gælder, hvis en kortere overskridelse af fristen skyldes, atmedlemmet til brug for anmeldelse af sygefraværet har afventet modtagelseaf et underretningsbrev fra SDPI-løsningen. Anmeldelsesfristen kan dog ikkefraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6 måneder eftersygdommens indtræde.2.3.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at det ledige medlem får pligt til at anmelde sygdom tilarbejdsløshedskassen på første sygedag. Derved sikres, at det fortsat er denledige, som har en pligt til at initiere opstart af sygedagpengesagen.Meddelelsen til arbejdsløshedskassen kan ske ved registrering på ”Min Side”på Jobnet.Det foreslås endvidere, at arbejdsløshedskassen får pligt til at anmelde denlediges sygefravær til kommunen via SDPI-løsningen inden en uge fraarbejdsløshedskassen har modtaget besked om medlemmets sygefravær. Vedanmeldelsen skal arbejdsløshedskassen afgive de nødvendige oplysninger tilbrug for kommunens behandling af den lediges sygedagpengesag. Det svarertil de oplysninger, som arbejdsløshedskassen har pligt til at indberette i dag.Det nye med forslaget er således, at arbejdsløshedskassen får en pligt til atanmelde sygefraværet (starte sygedagpengesagen op) over for kommuneninden for en uge. Der er ingen ændring i, hvilke oplysninger arbejdsløsheds-kassen har pligt til at afgive. Der er tale om ca. 74.000 sygeforløb om året.Det forslås endvidere, at medlemmets frist på en uge for at anmode omsygedagpenge fra kommunen, regnes fra medlemmets modtagelse afunderretningsbrevet via SDPI-løsningen. Derved sikres, at medlemmet reelthar en uge til at anmode om sygedagpenge hos kommunen.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, 3 og 10, og bemærkningerne hertil.2.4. Mere effektiv udsendelse af oplysningsskemaet til sygemeldte borgere2.4.1. Gældende retDet fremgår af sygedagpengeloven, at kommunen skal sende etoplysningsskema til den sygemeldte ved anmeldelsen af sygefraværet i enløbende sag, dvs. sager, hvor der ikke i forbindelse med anmeldelsen erregisteret en raskmeldingsdato.
11
Den sygemeldte skal returnere det udfyldte oplysningsskemaet til kommunensenest 8 dage efter udsendelsen, medmindre andet aftales med kommunen.I dag sender kommunen oplysningsskemaet til den sygemeldte, nåranmeldelsen om sygefraværet er modtaget i kommunen, og der i fagsystemeter oprettet en sygedagpengesag.Udover oplysningsskemaet modtager sygemeldte et andet brev frakommunen i starten af en fraværsperiode. Når fraværet er anmeldt via SDPI-løsningen, modtager den sygemeldte et underretningsbrev, hvori der oplysesom de oplysninger, indberetteren har givet i SDPI-løsningen. Sygemeldte,der ikke modtager løn under sygefraværet fra en arbejdsgiver, skal afgiveoplysninger til kommunen ved returnering af underretningsbrevet tilkommunen.2.4.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at i de situationer, hvor anmeldelsen af sygefraværet sker viaSDPI-løsningen, sendes oplysningsskemaet fra løsningen umiddelbart efteranmeldelsen af sygefraværet. Derved vil den sygemeldte modtageunderretningsbrevet og oplysningsskemaet på én gang, og der vil aleneskulle afgives oplysninger via oplysningsskemaet.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkninger hertil.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes i 2012 og de efterfølgende år samlet årligt at frigøre4,5 mio. kr. i kommunerne, idet den ændrede anmeldelsesfrist betyder færreanmeldte sygedagpengeforløb til kommunen, og brugen af SDPI-løsningenbetyder mindre administration mv. i forbindelse med udsendelse afoplysningsskemaer.Forslaget indgår som et element i regeringens opfyldelse af flerårsaftalen fra2008 med KL om frigørelse af ressourcer til borgernær service ikommunerne i 2009-2013. Denne administrative lettelse indgår derfor ikke idette lovforslags økonomiske konsekvenser.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Pligten til at anmelde sygefraværet medfører ikke yderligere administrativekonsekvenser for erhvervslivet, idet arbejdsgiveren allerede i dag har pligt tilat afgive oplysningerne – det nye er således, at de skal gøre det påopfordring fra lønmodtageren og inden en uge.Ændringen af anmeldelsesfristen fra 4 til 5 uger indebærer en administrativlettelse for arbejdsgiverne i form af færre sygeforløb, der skal anmeldes tilkommunen, da disse er raskmeldt mellem den 22. og 30. kalenderdag.Lovforslaget har været sendt til høring i Erhvervs og SelskabsstyrelsensCenter for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR).
12
CKR ser positivt på forslaget om at ændre anmeldelsesfristen fra 4 til 5 ugerfor en arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefraværet udoverarbejdsgiverperioden.Beskæftigelsesministeriet (BM) oplyser, at arbejdsgiverne ikke længere skalanmelde sygefravær svarende til ca. 23.000 sygeforløb for lønmodtagere, derraskmeldes mellem den 22. og 30. kalenderdag. CKR vurderer på denbaggrund, at forslaget medfører mindre administrative lettelser forvirksomhederne.For så vidt angår arbejdsgivernes pligt til at anmelde sygefraværet inden foren uge, vurderer CKR ikke, at virksomhederne pålægges en administrativebyrde, da der ikke er ændringer i, hvilke oplysninger arbejdsgiveren har pligttil at oplyse.CKR vurderer på baggrund af oplysninger fra BM, at lovforslaget samlet setindeholder lettelser i virksomhedernes administrative byrder svarende til ca.6000 timer årligt på samfundsniveau.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder ogorganisationer m.v.:Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.: Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af Socialchefer iDanmark, Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger, DanskeHandicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Kristelig Fagbevægelseog Kristelig Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Business Danmark,Danmarks Frie Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver ogInteresseorganisation i Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FrieFunktionærer, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, KommunaleTjenestemænd og Overenskomstansatte.9. Sammenfattende skema

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

Positivekonsekvenser/mindreudgifterNegativekonsekvenser/merudgifter
13
Økonomiskekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerAdministrativekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Mindre lettelse
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter gældende regler skal kommunen sende et oplysningsskema til densygemeldte ved anmeldelse af sygefravær i løbende sager.Det foreslås, at i de situationer, hvor anmeldelsen af sygefraværet sker viaSDPI-løsningen, skal oplysningsskemaet sendes fra løsningen umiddelbartefter, at anmeldelsen af sygefraværet er sket. Oplysningsskemaet vil bliveudskrevet og kuverteret automatisk.Med forslaget sikres, at der sker en væsentlig optimering i udsendelse afoplysningsskemaet til gavn for både den sygemeldte og kommunen.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.4.2.Til nr. 2 og 3Efter gældende regler skal en lønmodtager anmelde sygefravær tilarbejdsgiveren hurtigst muligt og senest 2 timer efter arbejdstids begyndelse.Der er i sygedagpengeloven ikke pligt for et ledigt medlem af en arbejdsløs-hedskasse til at anmelde sygefraværet til arbejdsløshedskassen.
14
Det foreslås, at et medlem af en arbejdsløshedskasse skal anmeldesygefraværet til arbejdsløshedskassen på 1. sygefraværsdag. Medlemmetsanmeldelse kan ske ved registrering på ”Min Side” på Jobnet.Forslaget sikrer, at arbejdsløshedskassen kan opstarte sygedagpengesagenved at foretage anmeldelse af sygefraværet og afgive de nødvendigeoplysninger for medlemmets sygedagpengesag til kommunen.Det foreslås endvidere, at en lønmodtager, som ikke er i aktuel beskæftigelsehos en arbejdsgiver, og som ikke er medlem af en arbejdsløshedskasse, skalanmelde sygefraværet til kommunen senest en uge efter 1. fraværsdag.Anmeldelsen skal ske via en blanket som anvises af kommunen. Dette svarertil den gældende retsstilling i dag. Der er således alene tale om, at pligten erflyttet og sprogligt tilpasset den nye bestemmelse.Til nr. 4 - 9Efter gældende regler skal en lønmodtager og et ledigt medlem af enarbejdsløshedskasse, der skal anmode om sygedagpenge fra kommunen,anmelde sygefraværet til kommunen senest en uge efter 1. fraværsdag. Hararbejdsgiveren udbetalt sygedagpenge, skal anmeldelsen ske senest en ugeefter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt.Til brug for kommunens behandling af lønmodtagerens anmodning omsygedagpenge, skal arbejdsgiveren afgive oplysninger til kommunen. Er dertale om et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, er det arbejdsløsheds-kassen, der skal afgive oplysningerne til kommunen. Afgivelsen afoplysningerne skal ske via SDPI-lønsningen, og der udskrives derefter etunderretningsbrev til den sygemeldte. Den sygemeldte skal herefter udfyldeunderretningsbrevet med nogle få yderligere oplysninger og sende dette tilkommunen. Når kommunen modtager det udfyldte underretningsbrev, ansesanmodningsfristen for opfyldt.Det foreslås at beregningen af fristen for en lønmodtager og et ledigt medlemaf arbejdsløshedskassen, der skal anmode om sygedagpenge fra kommunen,skal regnes fra modtagelsen af underretningsbrevet fra SDPI-løsningen.Forslaget sikrer, at lønmodtageren og det ledige medlem af arbejdsløsheds-kassen reelt har en uge til at anmode om sygedagpenge fra kommunen.Til nr. 10Efter gældende regler skal en arbejdsløshedskasse anvende SDPI-løsningen,når arbejdsløshedskassen skal afgive oplysninger til kommunens behandlingaf den sygemeldte lediges sag. Der er ikke fastsat en frist forarbejdsløshedskassens afgivelse af oplysningerne i SDPI-løsningen.Det foreslås, at der indsættes pligt for en arbejdsløshedskasse til at anmeldeet ledigt medlems sygefravær til kommunen. Det skal ske inden en uge fra
15
medlemmet anmeldelse af sygefraværet til arbejdsløshedskassen. Vedanmeldelsen skal arbejdsløshedskassen afgive de samme oplysninger somarbejdsløshedskassen har pligt til at afgive i dag.Forslaget sikrer, at et ledigt medlems sygedagpengesag kan oprettes digitalt ikommunen på baggrund af arbejdsløshedskassens anmeldelse i SDPI-løsningen.Til nr. 11Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslagene nr. 12 og 13om ændring af indholdet i sygedagpengelovens § 40.Til nr. 12, 14 og 15Efter gældende regler skal en arbejdsgiver der udbetaler løn under enlønmodtagers sygefravær, anmelde sygefraværet til lønmodtagerensopholdskommune senest 4 uger efter 1. fraværsdag, hvis fraværet strækkersig ud over den periode, hvori arbejdsgiveren har pligt til udbetalersygedagpenge.Det foreslås, at anmeldelsesfristen ændres fra 4 til 5 uger.Forslaget sikrer, at arbejdsgivere der udbetaler løn under sygefraværet, førstskal anmelde en lønmodtagerens sygefravær, hvor sygefraværet er ud overarbejdsgiverperioden, som fra 2. januar 2012 er udvidet til 30 kalenderdage.De foreslåede ændringer i sygedagpengelovens § 59, stk. 2, 3 og 4, erkonsekvensændringer som følge af ændringer af anmeldelsesfristen fra 4 til 5uger, samt ændring af arbejdsgiverperioden til 30. kalenderdage.Til nr. 13Efter gældende regler skal en arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn undersygefraværet, anvende SDPI-løsningen, når arbejdsgiveren skal afgiveoplysninger til kommunens behandling af lønmodtagerens ret tilsygedagpenge fra kommunen. Der er ikke fastsat en frist for arbejdsgiverensafgivelse af oplysningerne i SDPI-løsningen.Det foreslås, at der indsættes pligt for en arbejdsgiver til at anmeldelønmodtagerens sygefravær til kommunen. Det skal ske inden en uge fralønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til arbejdsgiveren. Vedanmeldelsen skal arbejdsgiveren afgive de samme oplysninger, somarbejdsgiveren har pligt til at afgive i dag.Forslaget sikrer, at et lønmodtagerens sygedagpengesag kan oprettes digitalti kommunen på baggrund af arbejdsgiverens anmeldelse i SDPI-løsningen.Til nr. 16Efter gældende regler modtager en lønmodtager et underretningsbrev fraSDPI-løsningen efter arbejdsgiverens anmodning om refusion fra
16
kommunen. Er lønmodtageren enig i de oplysninger, som arbejdsgiveren harafgivet, skal lønmodtageren ikke foretage sig yderligere. Er lønmodtagerenderimod ikke enig i oplysningerne arbejdsgiveren har afgivet, skallønmodtageren orientere kommunen. Dette for at sikre, at der ikke skerfejludbetaling af refusion til arbejdsgiveren. Der er i dag ikke fastsat en fristfor lønmodtagerens orientering af kommunen.Det foreslås, at en lønmodtager, der fra SDPI-løsningen modtager etunderretningsbrev, skal orientere kommunen inden en uge fra modtagelsenaf underretningsbrevet, hvis lønmodtager ikke er enig i de oplysninger, somarbejdsgiveren har givet kommunen.Forslaget sikrer, at kommunen efter udløbet af fristen for lønmodtagerensorienteringspligt kan behandle arbejdsgiverens anmodning om udbetaling afrefusion i forventning om, at lønmodtageren er enig i arbejdsgiverensoplysninger.Til § 2Til nr. 1Ved lov nr. 1599 af 22. december 2010 om ændring af lov om sygedagpengeblev sygedagpengelovens § 40, stk. 1 ændret, således at en arbejdsgiver, derudbetaler løn under en lønmodtagers sygefravær, skal anmelde fraværet tillønmodtagerens opholdskommune senest 4 uger efter 1. fraværsdag, hvisfraværet strækker sig ud over 21 kalenderdage. Loven træder i kraft den 2.januar 2012.Sygedagpengelovens § 40, stk. 1 foreslås ændret i nærværende lovforslag, jf.lovforslagets § 1, nr. 13. Da nærværende lovforslag ligeledes foreslås attræde i kraft den 2. januar 2012, foreslås det, at § 40, stk. 1, i lov nr. 1599 af22. december 2010 ophæves.Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 2. januar 2012.§4Det foreslås, at udsendelse af oplysningsskemaer fra SDPI-løsningen vil fåvirkning for alle sager, hvor anmeldelsen af sygefraværet sker den 2. januar2012 eller senere, uanset om 1. fraværsdag er før 2. januar 2012.Lønmodtagerens pligt til at orientere kommunen, såfremt han ikke er enig ioplysningerne som arbejdsgiveren har afgivet via SDPI-løsningen, foreslåsat få virkning for alle underretningsbrev udsendt fra SDPI-løsningen efter 2.januar 2012, uanset om 1. fraværsdag er før denne dato.
17
For så vidt angår de øvrige bestemmelser i lovforslaget, som omhandlerfrister for anmeldelsesfrister og anmodningsfrister, foreslås det, at disse fårvirkning for sager, hvor 1. sygefraværsdag er den 2. januar 2012 eller senere.
18
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om sygedagpenge, jf.lovbekendtgørelse nr. xx af x. august2011, som ændret ved lov nr. 1539 af21. december 2010 og lov nr. 1599 af22. december 2010, foretagesfølgende ændringer:§ 11...Stk. 3.Kommunen skal sendeoplysningsskemaet til densygemeldte ved anmeldelse afsygefravær i løbende sager. Densygemeldte skal svare senest 8dage efter afsendelsen afoplysningsskemaet, medmindreandet aftales med kommunen.1.I§ 11, stk. 3,indsættes efter 1.pkt.:”Sker anmeldelsen via den digitaleindberetningsløsning til brug foranmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efterbarselloven (SDPI-løsningen), sendesoplysningsskemaet fra SDPI-løsningen til den sygemeldteumiddelbart efter anmeldelsen.”
Lønmodtagerens anmeldelseover for arbejdsgiver
2.Overskriften før § 35 affattessåledes:”Lønmodtagerens anmeldelse overfor arbejdsgiver, arbejdsløshedskasseeller kommune”.
§ 35.….
3.I§ 35indsættes somstk. 3 og 4:”Stk. 3.Et ledigt medlem af enarbejdsløshedskasse skal anmeldesygefraværet til arbejdsløshedskassen
19
på 1. sygefraværsdag.Stk. 4.En lønmodtager, som ikkeer i aktuel beskæftigelse hos enarbejdsgiver, og som ikke er medlemaf en arbejdsløshedskasse, skalanmelde sygefraværet til kommunensenest en uge efter 1. fraværsdag.Anmeldelsen skal ske via en blanketsom anvises af kommunen. ”4.Overskriften før § 38 affattessåledes:”Lønmodtagerens anmodning omsygedagpenge fra kommunen”5.§ 38, stk. 1,affattes således:” Lønmodtageren skal anmode omsygedagpenge fra kommunen senesten uge efter modtagelsen afunderretningsbrevet fra SDPI-løsningen.”6.I§ 38, stk. 2,ændres ”anmeldelse”til: ”anmodning”.7.§ 38, stk. 3,affattes således:Stk. 3.Anmodning omsygedagpenge skal ske ved at udfyldeskemaet som udsendes via SDPI-løsningen.”8.§ 38, stk. 4 og 5ophæves.Stk. 6 – 8 bliver herefter stk. 4 – 6.9.I§ 38, stk. 7,der bliver stk. 5,ophæves 2. pkt., og ”8” ændres til:”6”.
Lønmodtagerens anmeldelseover for kommunen§ 38.Ved anmodning omsygedagpenge fra kommunenskal lønmodtageren anmeldesygefraværet til kommunensenest en uge efter 1.fraværsdag. Har arbejdsgiverenudbetalt sygedagpenge, skalanmeldelsen ske senest en ugeefter, at udbetalingen fraarbejdsgiveren er ophørt.Stk. 2.Kommunen kan isærlige tilfælde forlange, atanmeldelse sker tidligere endfastsat i stk. 1.Stk. 3.Anmeldelse afsygefravær skal ske på enblanket, der anvises afkommunen.Stk. 4.Arbejdsgiveren, derskal afgive oplysninger til brugfor kommunens behandling aflønmodtagerens sag, skal gøredette via den digitaleindberetningsløsning til brug foranmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efterbarselloven (SDPI-løsningen).Stk. 5.Arbejdsløshedskassen,der skal afgive oplysninger tilbrug for kommunens behandlingaf den sygemeldte lediges sag,skal gøre dette via SDPI-løsningen, jf. § 5 i lov om digital
20
indberetningsløsning til brug foranmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efterbarselloven.Stk. 6.Hvis anmodning omsygedagpenge fra kommunenindgives senere end fastsat istk. 1 eller 2, har lønmodtagerenførst ret til sygedagpenge fra dendag, hvor anmodningenmodtages.Stk. 7.Kommunen kanudbetale sygedagpenge for tidenfør anmodningsdagen, nårlønmodtageren på grund afhospitalsophold eller ophold iudlandet har været forhindret i atanmelde rettidigt, eller når andresærlige undskyldende forholdhar bevirket, at anmeldelse ikkeer sket rettidigt. Tilsvarendegælder, hvis en kortereoverskridelse af fristen skyldes,at lønmodtageren til brug foranmeldelse af sygefraværet harafventet modtagelse af etunderretningsbrev fra SDPI-løsningen, jf. lov om digitalindberetningsløsning til brug foranmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efterbarselloven. Anmodningsfristenkan dog ikke fraviges, nåranmodningen er indgivet mereend 6 måneder eftersygdommens indtræden, jf. dogstk. 8.Stk. 8.Hvis arbejdsgiveren harudbetalt løn eller sygedagpenge i6 måneder eller mere, uden atarbejdsgiveren har anmeldtsygefraværet til kommunen, kananmodningsfristen fraviges, hvisanmodningen om sygedagpengeindgives senest 4 uger efter, atudbetalingen fra arbejdsgiveren
21
er ophørt, og lønmodtagerenikke længere er ansat hosarbejdsgiveren.10.Efter § 39 indsættes:”Arbejdsløshedskassens anmeldelseaf sygefraværet til kommunen§ 39 a.Arbejdsløshedskassen skalanmelde et ledigt medlemssygefravær til medlemmetsopholdskommune senest en uge efter,medlemmet har givet besked omsygefraværet tilarbejdsløshedskassen, jf. § 35, stk. 3.Stk. 2.Anmeldelse af sygefraværettil kommunen skal ske via SDPI-løsningen.”11.Overskriften før§ 40affattessåledes:”Arbejdsgiverens anmeldelse afsygefraværet til kommunen”12.§ 40, stk. 1,affattes således:”§ 40.En arbejdsgiver, der udbetalerløn under en lønmodtagerssygefravær, skal anmelde fraværet tillønmodtagerens opholdskommunesenest 5 uger efter 1. fraværsdag, hvisfraværet strækker sig ud over denperiode, hvori arbejdsgiveren harpligt til at udbetale sygedagpenge.”13.I§ 40indsættes efter stk. 1 somnyt stykke:”Stk. 2.En arbejdsgiver, der ikkeudbetaler løn under en lønmodtagerssygefravær, skal anmeldesygefraværet til lønmodtagerensopholdskommune senest en uge efter1. fraværsdag. Udbetalerarbejdsgiveren sygedagpenge iarbejdsgiverperioden, skalanmeldelse af sygefraværet ske senest
Arbejdsgiverens anmeldelse afsygefravær§ 40.En arbejdsgiver, derudbetaler løn under enlønmodtagers sygefravær, skalanmelde fraværet tillønmodtagerensopholdskommune senest 4 ugerefter 1. fraværsdag, hvis fraværetstrækker sig ud over denperiode, hvori arbejdsgiveren harpligt til at udbetalesygedagpenge.Stk. 2.Anmeldelse afsygefraværet til kommunen skalske via SDPI-løsningen.Pr. januar 2012 ændres § 40,stk. 1, jf. § 1, nr. 2, i lov nr.1599af 22. december 2010:»En arbejdsgiver, derudbetaler løn under enlønmodtagers sygefravær, skalanmelde fraværet tillønmodtagerensopholdskommune senest 4 uger
22
efter 1. fraværsdag, hvisfraværet strækker sig ud over 21kalenderdage.«
en uge efter, at udbetaling fraarbejdsgiveren er ophørt.”Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 59.….Stk. 2.Har arbejdsgiverenanmeldt sygefraværet senest 4uger efter 1. fraværsdag, jf. § 40,stk. 1, kan der ydes refusion fortidsrum, der ligger indtil 3måneder forud for fremsættelsenaf kravet.Stk. 3.Har arbejdsgiverenikke anmeldt sygefraværetsenest 4 uger efter 1. fraværsdag,kan der alene ydes refusion fradet tidspunkt, hvor sygefraværeter anmeldt, jf. dog stk. 4.Stk. 4.Har arbejdsgiverenikke anmeldt sygefraværetsenest 4 uger efter 1. fraværsdag,fordi fraværet er afsluttet indenfor 21 kalenderdage fra 1.fraværsdag, kan der ydesrefusion for tidsrum, der liggerindtil 3 måneder forud forfremsættelsen af kravet.§ 1, nr. 2, i lov nr.1599 af 22.december 2010:»En arbejdsgiver, derudbetaler løn under enlønmodtagers sygefravær, skalanmelde fraværet tillønmodtagerensopholdskommune senest 4 ugerefter 1. fraværsdag, hvisfraværet strækker sig ud over 21kalenderdage.«
14.I§ 59, stk. 2 og 3ændres ”4” til:”5”.15.I§ 59, stk. 4ændres ”4” til: ”5”og ”21” til: ”30”.16.I§ 59indsættes somstk. 8:Stk. 8.Lønmodtageren skal fraSDPI-løsningen orienteres om deoplysninger, som arbejdsgiveren hargivet til SDPI-løsningen vedanmodningen om refusion. Enlønmodtager, der ikke er enig i det afarbejdsgiveren oplyste, skal inden enuge efter modtagelsen afunderretningsbrevet gøre kommunenopmærksom herpå.”
§2I lov nr. 1599 af 22. december2010 om ændring af lov omsygedagpenge (Udvidelse afarbejdsgiverperioden), foretagesfølgende ændring:1.§ 1 nr. 2ophæves.
§3Loven træder i kraft den 2. januar2012.
23