Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 236
Offentligt
1018541_0001.png
1018541_0002.png
1018541_0003.png
1018541_0004.png
1018541_0005.png
1018541_0006.png
1018541_0007.png
r
SFl
DET NATIONALEFORSKNINGSCENTERFOR VELFÆRD
l\ILsO#\l O L
.m iEN KORTLÆGNING
E
R
SOCIALE INDSATSER T I L MENNESKER MED ADHD. EN KORTLÆGNINGAfdelingsleder: Lars Pico GeerdsenAfdelingen for socialpolitik og velfærdsydelser
ISSN: 1396-1810ISBN; 978-87-7119-017-5e-ISBN: 978-87-7119-040-3Layout; Hedda BankForsidefoto: Jesper Nørgaard Sørensen (POLFOTO)
Oplag: 1.000Tryk; Rosendahls - Schultz Grafisk A/S� 2011 S F I - Det Nationale Forskningscenter for VelfærdS F I - Det Nationale Forskningscenter for VelfærdHertuf T r o l l e s Gade 111052 København K
Tlf. 33 48 08 00[email protected]www.sfi.dkS F I ' s publikationer kan f r i t citeres med t y d e l i g angivelse af kilden.Skrifter, der o m t a l e r , anmelder, henviser t i l eller gengiver SFI'spublikationer, bedes sendt t i l centret.
INDHOLD
FORORD
RESUME
HOVEDRESULTATERTilbudEt overblik over kommunerAndre indsatserEt borgerperspektiv
1314161920
BAGGRUND OG FORMALHvad er ADHD?Forekomst af ADHDADHD-symptomer hos børnADHD-symptomer hos voksneHjælp og støtte til mennesker med ADHD
232426262728
METODEGeneraliserbarhedFokusgruppeinterviewSigte med den kvantitative del af undersøgelsenMetodeproblemerLogistikSpørgeskemaerDialogmøderEnkeltpersonsinterviewCasebeskrivelserVISO henvendelsesstatistik
3132323336383940414243
TILBUDDENEGeografisk fordeling af tilbuddeneTilbudstyper, formål og lovgrundlagAt mestre hverdagenKendskab til Lovgrundlaget er varierendeYdelser, brugere og tilbuddenes egnethedMange tilbud henvender sig til ungeForholdet mellem ydelser og målgrupperDet gennemsnitlige antal brugere i tilbuddeneBrugere med ADHD-diagnoseDe regionale tilbud har flest brugereDe fleste tilbud vurderer sig selv som egnedeMetoder og dokumentationTilbuddenes personale og samarbejde med andreViden, kompetencer og målgrupperDe kommunale tilbud er bredeOpsummering
4546475256596164656869707174767881
V I D E N PÅ F O R V A L T N I N G S - / M Y N D I G H E D S N I V E A UKommunernes selvvurderede videns- og kompetenceniveauerKommunerne oplever at være fagligt klædt påKompetenceudvikling vedrørende ADHD
838587
Den største ekspertise i kommunerneKommunernes størrelse og deres videnKommunernes deltagelse i vidensmiljøerSpecialistvidenOpsummering
88919299101
KOMMUNERNES UDFORDRINGERDe største og de særlige udfordringerKommunernes visitationVisitation på voksenområdetVisitation i jobcentreneKommunerne visiterer til brede tilbudVisitation til misbrugsbehandlingDe fleste oplever ikke uopfyldte tilbudsbehovVentetidEn diagnose kan være en forudsætningRene eller blandede diagnoser?Opsummering
103104107109110111114115118120122124
REGIONERNES S O C I A L E T I L B U DRegionernes funktionRegionernes perspektiv på ADHDEkspertise og videnSamarbejdeSærlige fokusområderOpsummering
125126127127129130131
KRIMINALFORSORGENStigende fokus på ADHDFlere projekter iværksat
133133134
„ . . . „ _ •
•-•••••
ET BORGERPERSPEKTIVTilbud og støtteOvergange og koordinationViden om ADHDOpsummering
137138149152155
LITTERATUR
157
SFI-RAPPORTER SIDEN 2010
161
SOCIALE INDSATSER TIL MENNESKERMED ADHDEN KORTLÆGNINGIgennem de seneste år har flere og flere fået stillet diagnosen ADHD, som er en adfærdsmæssig forstyr-relse. Mennesker med ADHD har meget forskelligt støttebehov, og rapportens formål er at skabe overblikover de eksisterende sociale indsatser og tilbud til børn, unge og voksne med ADHD.Langt de fleste tilbud i kortlægningen oplever, at de opfylder deres formål og har den relevante viden til atvaretage området. Men det fremgår også, at tilbuddene i de fleste tilfælde rummer andre brugere med andrepsykiatriske problematikker. Den manglende specialisering hænger sammen med, at kommunen mere haransvar for sociale end for terapeutiske tilbud i forhold til gruppen med ADHD.Mange voksne med ADHD beskriver, at det kræver mange ressourcer at få den fornødne støtte fra kommu-nen, mens forældre til børn med ADHD oplever det som nemmere at få adgang til de rette støttetilbud. Menbegge grupper møder mange udfordringer som fx manglende koordinering og hyppige sagsbehandlerskift.Rapporten er udarbejdet i tilknytning til Servicestyrelsens projekt 'Ny og forstærket indsats til børn, unge ogvoksne med ADHD' og er finansieret af Socialministeriet.