Socialudvalget 2010-11 (1. samling), Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling), Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling), Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling), Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 342, UUI Alm.del Bilag 180, AMU Alm.del Bilag 233, PØU Alm.del Bilag 86, REU Alm.del Bilag 542
Offentligt
Handlingsplantil bekæmpelseaf menneskehandel2011–2014
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Indhold
ForordIndledningNye aktiviteterDen gode indsats fortsætterOrganisering og aktørerImplementering og opfølgning
126142429
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Forord
Vor tids slavehandel
Globalt udgør handel med mennesker en stigendedel af den organiserede kriminalitet. Ofre formenneskehandel misbruges til seksuel udnyttelse,tvangsarbejde og andre former for slavelignendeforhold.I Danmark møder vi især kvinder, der handles tilprostitution, men der har også været enkelteeksempler på piger under18år og mænd, derer menneskehandlet til prostitution eller tvangs·arbejde. Dét skal der gøres mere ved – menneske·handel er en grov form for kriminalitet og enuacceptabel krænkelse af ofrenes menneske·rettigheder. Vi har som samfund pligt til atbekæmpe alle former for udnyttelse af menneskeri sårbare situationer.Regeringen og satspuljepartierne har siden denførste handlingsplan om kvindehandel fra2002igangsat en lang række aktiviteter med fokus påstøtte til ofrene, forebyggelse af menneskehandeli Danmark og internationalt samt retsforfølgelseaf bagmændene. Vi er nået langt, men der eret stykke vej endnu!
Med denne handlingsplan forpligter regeringen sigtil at fortsætte indsatsen, målrette og forbedre deeksisterende tiltag, i det omfang der er behov fordet, og afsøge nye veje med henblik på at sikre,at der fortsat tages hensyn til ofrenes individuellebehov.Der vil blive bygget videre på og justeret i deneksisterende indsats inden for rammerne af detlandsdækkende tværsektorielle samarbejde,der blev etableret med de foregående tohandlingsplaner. Center mod Menneskehandel,politiet og andre myndigheder samt relevanteNGO’er vil, som de primære udførende parter,bidrage til at forankre, institutionalisere ogforbedre indsatsen fremover.For regeringen er det langsigtede mål medindsatsen at mindske antallet af ofre formenneskehandel i Danmark.På kort sigt ønsker regeringen med handlings·planen, at de ofre, der identificeres i Danmark,støttes på den bedst mulige måde.
2011Lykke Friis ¶ Lars Barfoed ¶ Søren Pind ¶ Peter Christensen ¶ Benedikte Kiær ¶ Bertel Haarder ¶ Inger Støjberg
1
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
IndledningDer findes ingen nøjagtige opgørelser over omfanget af menneske·handel på globalt plan, men det anslås, at der hvert år er flere hundredetusinder mennesker, der indrejser i EU·området eller overføres indenfor EU·området som led i menneskehandel1.
2
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Den menneskehandel, der foregår i dag, beskrives oftesom vor tids moderne slaveri. Globalt er der alt formange eksempler på, hvordan kvinder, mænd og børnudnyttes, trues og udsættes for vold af deres bag·mænd.Erfaringerne fra sager om menneskehandel i Danmarkviser, at mange af de kvinder, der er handlet til prosti·tution, kan færdes frit, og nogle af kvinderne har påforhånd vidst, at de skulle prostituere sig. Men debefinder sig samtidig i et afhængighedsforhold til deresbagmænd, som de er i gæld til, som måske har tagetderes pas, og som styrer deres liv med vold og trusler.Disse kvinder skal have den nødvendige hjælp til atkomme ud af forholdet til bagmændene og skabe siget andet liv fri for udnyttelse og tvang.Ofre for menneskehandel er dog ikke udelukkendekvinder. Internationale undersøgelser og rapporter viser,at også mænd handles til forskellige former for arbejdeeller til prostitution, og børn kan også være ofre formenneskehandel til f.eks. prostitution, lommetyveri,tiggeri eller lignende2.Det er fortsat sådan i Danmark, at det i langt over·vejende grad er kvinder i prostitution, der identificeressom ofre for menneskehandel.Udlændingeservice3har i perioden1.august2007til30.september2010vurderet954udlændinge som ofrefor menneskehandel i Danmark. De pågældende vari alderen17til53år. Tre af de handlede var mænd,
og de resterende var kvinder. Én person var handlettil tvangsarbejde, mens de resterende var handlet tilprostitution5.Center mod Menneskehandel har i samme periodevurderet34kvinder handlet6. Alle kvinderne var handlettil prostitution og var i alderen19til45år med engennemsnitsalder på30,8år.Ligesom ofrenes køn og alder ikke er ens, så er densituation og retsstilling, de befinder sig i heller ikkealtid den samme. Nogle ofre er EU·borgere, mens andrekommer fra lande uden for EU. Nogle ofre har opholdi et EU·land og handles fra ét EU·land til et andet, mensandre kommer til Danmark som deres første opholdinden for EU. Det har betydning for, hvilke myndighederder har ansvaret for dem under deres ophold i Danmark.Det illustrerer samtidigt, hvor komplekst området er,og stiller store krav til indsatsen og til de myndighederog organisationer, der skal gennemføre den.Den primæremålgruppefor initiativerne i handlings·planen er derfor:Alle ofre for menneskehandel, der befinder sig i ellerkommer til Danmark som led i et menneskehandels·forhold, uanset hvilken form for udnyttelse ofrene erhandlet til.Indsatsen vil dog stadig have særligt fokus på kvinderhandlet til prostitution, idet de udgør den størsteregistrerede gruppe af ofre i Danmark.
1.
”Forslag til Europa·Parlamentets og Rådets direktiv om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor og om ophævelseaf rammeafgørelse2002/629/RIA(29.3.2010)”.UNODC2006:”Traffickingin Persons. Global Patterns”.Når der er tale om asylansøgere og udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark, er det Udlændingeservice, der vurderer, om en udlænding har været udsatfor menneskehandel. Når udlændinge opholder sig lovligt i Danmark – eller hvis der er tale om en dansk statsborger – er det Center mod Menneskehandel,der tager stilling til spørgsmålet om menneskehandel. Center mod Menneskehandel er imidlertid også i langt de fleste tilfælde involveret i identifikationaf mulige ofre, dvs. også i sager, som forelægges Udlændingeservice til vurdering. I grundlaget for Udlændingeservices vurdering indgår oplysninger fra hhv.politiet og Center mod Menneskehandel om handelsspørgsmålet. En socialarbejder fra centret udfylder i den forbindelse et særligt identifikationsskema herom.
2.3.
4.5.6.
Tallet afviger fra tidligere offentliggjorte tal, jf. UUI alm. del, bilag21,hvilket skyldes, at der er tale om manuelle optællinger og den deraf følgende usikkerhed.Oplysningerne er baseret på en manuel gennemgang af sagerne og er derfor behæftet med usikkerhed.De34sager har ikke været forelagt Udlændingeservice, men er alene vurderet af Center mod Menneskehandel.
3
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Ud over indsatsen i forhold til ofrene her i landet retterinitiativerne i handlingsplanen sig sekundært mod:• Bagmændene.• otentielle kunder, der køber ydelser af ofre for Pmenneskehandel.• ulige ofre i afsenderlandene, hvor der sigtes mod Mat forebygge menneskehandel.• elevante myndigheder og andre aktører på området.RHandlingsplanen til bekæmpelse af kvindehandel fra2002,tillægget om børn fra2005og handlingsplanen tilbekæmpelse af handel med mennesker fra2007dannerrammen om regeringens hidtidige indsats på området.Denne handlingsplan er udarbejdet på baggrund aferfaringerne fra de tidligere handlingsplaner kombineretmed en ekstern evaluering fra2010af handlingsplanen2007-2010samt med udgangspunkt i anbefalingerfra danske NGO’er, andre aktører og myndighederpå området.I evalueringen konkluderes det bl.a., at: ”Evalueringenaf den anden handlingsplan på området (…) viser, at deter lykkedes at opbygge et effektivt institutionaliseretsystem og at gennemføre et meget stort antal aktivite·ter og tiltag, som de involverede aktører (myndigheder
og sociale organisationer) giver udtryk for, at de ermeget tilfredse med.”7.På denne baggrund iværksættes der med denne hand·lingsplan en række initiativer med henblik på at fast·holde, justere og forbedre den eksisterende indsats iforhold til handlen med kvinder til prostitution. Samtidigsættes der yderligere fokus på at opbygge og udvikleindsatsen på andre områder, herunder særligt i forholdtil handel med mænd, børn og kvinder i andre udnyttel·sesforhold end prostitution.Der er afsat i alt kr.85,6mio. kr. i perioden2011til ogmed2014fra satspuljen (2010 og2011)til de nationaleog sociale aktiviteter. Hertil skal lægges de initiativer,der medvirker til at forebygge menneskehandel i afsen·derlandene, politiets indsats samt en del af indsatsenrettet mod børn.Handlingsplanen er opbygget således, at der i afsnittet”Nye aktiviteter” gives en beskrivelse af, hvilke nyeinitiativer der iværksættes. I afsnittet ”Den gode indsatsfortsætter” beskrives den eksisterende indsats, og iafsnittet ”Organisering og aktører” beskrives aktørernesforskellige roller i indsatsen. Endelig gives til sidst enkort beskrivelse af implementeringen af og opfølgningenpå handlingsplanen.
Hvem kan få støtte under handlingsplanen?Handlingsplanen omfatter alle mennesker i Danmark,som er indrejst her i landet som led i et menneske·handelsforhold eller fortsat er underlagt et handels·forhold.Målgruppen for tilbud under handlingsplanen er kvinder,mænd og børn, der eridentificeredesom ofre formenneskehandel, dvs. personer, som af enten Udlæn·dingeservice (asylansøgere og udlændinge, der opholdersig ulovligt i Danmark) eller Center mod Menneskehandel(danskere og udlændinge, der opholder sig lovligt iDanmark) er vurderet handlede.Danmark er primært et destinations· og transitlandfor menneskehandel. Erfaringsmæssigt skal ofre formenneskehandel primært søges blandt udlændinge,der lovligt eller ulovligt opholder sig i landet. I perioden2007-2010er der dog identificeret et enkelt (dansk)offer for intern menneskehandel i Danmark. Alle ofreer principielt omfattet af handlingsplanen uansetopholdsgrundlag.
7.
COWI Juli2010:”Evaluering af den nationale indsats til bekæmpelse af menneskehandel2007-2010”.
4
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Med handlingsplanenskal følgende resultater opnås:
1.Ofre for menneskehandelidentificeres lere ofre identificeres via det opsøgende arbejde • Fi prostitutionsmiljøet. lere og nye aktører på prostitutionsområdet • Finvolveres i indsatsen og undervises i, hvadmenneskehandel er. lere borgere i Danmark ved, hvor de skal henvende • Fsig, hvis de får kendskab til ofre for menneskehandel. et opsøgende arbejde omkring børn og unge • Dudbygges. elevante aktører involveres i indsatsen og under·• Rvises i menneskehandel til tvangsarbejde.
3.Efterspørgslen på ydelser framenneskehandlede i Danmarkbegrænses • ærre køber ydelser udbudt af ofre for menneske·Fhandel. • lere børn og unge gøres opmærksom på, Fhvad menneskehandel er. • plysningskampagner som beskriver de egative Onfølgevirkninger af køb af ydelser fra ofre formenneskehandel gennemføres.
4.Menneskehandel forebyggesinternationalt • ekæmpelse af menneskehandel indgår i Danmarks Binternationale samarbejde, herunder i FN, EU, OSCE,Europarådet, Østersørådet og andre relevante fora. • nder Naboskabsprogrammet afsættes 29,5 mio. kr.Ufor perioden2009-2011til finansiering af anden faseaf et program til bekæmpelse af menneskehandeli Østeuropa. Programmet er primært rettet modBelarus, Moldova og Ukraine. • mbassadeansatte på relevante ambassader i AKøbenhavn har viden om menneskehandel og ved,hvor de skal henvende sig, hvis de møder egneborgere, der er eller kunne være ofre for menneske·handel.
2.Ofre for menneskehandelfår optimal støtte • lle får tilbud om støtte i form af f.eks. hospitals·Abehandling, psykolog/psykiaterbehandling, tand·lægehjælp, socialpædagogisk støtte, juridisk bistand,undervisningsaktiviteter eller andet efter behov. • lle får tilbud om ophold i et beskyttet botilbud væk Afra bagmændene. • n relativt større andel af ofrene for menneske·Ehandel tager imod tilbuddet om en forberedthjemsendelse.
5.Bagmænd identificeres og straffes • okus på en effektiv efterforskning og retsfor·Ffølgning af strafbare forhold i forbindelse medmenneskehandel opretholdes.
5
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Nye aktiviteterRegeringen introducerer med handlingsplanen en række nye aktivitetertil bekæmpelse af menneskehandel. Disse skal ses som supplement tilden indsats, der allerede foregår med henblik på at identificere og støtteofrene, forebygge menneskehandel nationalt og internationalt samtretsforfølge bagmændene.
6
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Nye aktiviteter
Ofre for menneskehandel identificeres
1
Med den forrige handlingsplan blev der lagt vægt påen udbygning af det sociale og sundhedsmæssigeopsøgende arbejde i forhold til udenlandske kvinder iprostitutionsmiljøerne i hele landet. Med målet om atsikre en større grad af identifikation af ofre gennem detopsøgende arbejde styrkes de mest succesfulde tiltag.Erfaringer fra andre europæiske lande indikerer, athandel til tvangsarbejde og handel med mindreårigeforekommer i et omfang, som vi på nuværende tidspunktikke har kendskab til i Danmark. Med henblik på at under·søge om omfanget af menneskehandel til tvangsarbejdeog med mindreårige i højere grad finder sted i Danmark,end det vi er vidende om i dag, vil det opsøgendearbejde på andre områder end prostitutionsområdetblive styrket.
Udbygge det opsøgende arbejde omkringmindreårige• er sættes yderligere fokus på afdækning af en Deventuel forekomst af menneskehandel med mindre·årige inden for andre områder end prostitution.• en opsøgende indsats i forhold til mindreårige Dudvides, således at opsøgende arbejde på gadeni sommerperioden gennemføres i udvalgte byer.• adeplansarbejdere i de store byer kontaktes Gog undervises.• en eksisterende arbejdsgruppe om potentielt Dhandlede mindreårige omorganiseres og målrettes.• det eksisterende vejledningsmateriale på det sociale Iområde vil de særlige problemstillinger vedrørendehandel med mindreårige fremgå.Udbygge det opsøgende arbejde omkringtvangsarbejde• er sættes yderligere fokus på afdækning af fore·Dkomsten af menneskehandel til tvangsarbejde.• ye grupper af aktører (særligt arbejdsmarkeds arter) Npidentificeres og undervises.• en opsøgende indsats i forhold til potentielle ofre for Dtvangsarbejde styrkes og systematiseres yderligere.• er nedsættes en arbejdsgruppe om tvangsarbejde, Dhvor relevante myndigheder og andre aktører deltager.Center mod Menneskehandel er tovholder, og arbejds·gruppens formål er at udveksle viden om, hvor handeltil tvangsarbejde kan forekomme, og hvordan eventu·elle ofre kan identificeres.
Med handlingsplanen vil regeringenigangsætte følgende nye aktiviteter:Effektivisere og forankre det opsøgende arbejdei prostitutionsmiljøet• Mødestederne med sundhedstilbud videreudvikles.• e mobile sundhedstilbud, der var etableret på Dforsøgsbasis, fastholdes.• ye kommunikationsformer målrettet potentielle Nofre for menneskehandel udvikles.• Sundhedspersonale undervises i menneskehandel. • orskellige social· og sundhedsfaglige metoder Fafprøves, evalueres og implementeres.
7
Identifikation af ofre for menneskehandelOfre for menneskehandel kommer typisk i kontakt medmyndighederne i forbindelse med politiaktioner, SKATkontrolaktioner, i det opsøgende arbejde (på gaden,massageklinikker, i fængsler, særlige drop·in centre ellervia mobile sundhedstilbud) eller i asylsystemet.Identifikationen finder ofte sted i forbindelse medpolitiets indsats. Ved mistanke om menneskehandelkontakter politiet Center mod Menneskehandel viaen hotline, og ved planlagte aktioner adviseres Centermod Menneskehandel i forvejen, så socialarbejdernekan være til stede på politistationen for at rådgive ogstøtte de tilbageholdte og medvirke ved identifikationen.Uledsagede mindreårige vil typisk blive identificeret afDansk Røde Kors Asylafdelingen og/eller Center modMenneskehandel i forbindelse med opsøgende arbejdebl.a. i asylsystemet og på sikrede institutioner.Er der tale om en udlænding uden lovligt ophold i Dan·mark træffer Udlændingeservice afgørelse om, hvorvidtden pågældende har været udsat for menneskehandel.Afgørelsen træffes på baggrund af oplysninger fraCenter mod Menneskehandel og politiet og/eller påbaggrund af oplysninger, der er kommet frem i for·bindelse med asylsagsbehandlingen, hvis der er taleom en asylansøger. I praksis vurderer Udlændingeserviceen udlænding ”handlet”, når der er rimelig grund til atformode, at der er tale om menneskehandel.I sager om personer med lovligt ophold i Danmark(herunder udlændinge) træffer Center mod Menneske·handel afgørelse om, hvorvidt den pågældende harværet udsat for menneskehandel.
Tilbud i refleksionsperiodeFor menneskehandlede udlændinge, der skal udrejseaf Danmark, fastsætter Udlændingeservice enrefleksionsperiode (forlænget udrejsefrist) på i førsteomgang30dage. Menneskehandlede udlændingetilbydes en forberedt hjemsendelse. Hvis særligegrunde taler for det, eller hvis udlændingen sam·arbejder om en forberedt hjemsendelse, kanrefleksionsperioden forlænges i op til100dage.Alle ofre for menneskehandel tildeles en kontakt·person. I samarbejde med denne udarbejdes deren individuel handleplan for refleksionsperioden, deri videst muligt omfang tilgodeser personens individuellebehov.Afhængig af den enkeltes behov er der i refleksions·perioden mulighed for beskyttet ophold, sundheds·fremmende behandling, juridisk bistand, psykologhjælpsamt socialpædagogisk assistance. Der vil også væremulighed for at deltage i forskellige opkvalificerendekurser, og der kan i særlige tilfælde tildeles en støtte·person.
8
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Nye aktiviteter
Ofre for menneskehandelfår optimal støtte
2• er sker en præcisering af de støttemuligheder, Dder tilbydes de forskellige grupper af ofre, herunderofre (kvinder, mænd og mindreårige) med henholdsvislovligt og ulovligt ophold i Danmark.• er udarbejdes rådgivende støttetilbud til ofre med Dopholdstilladelse med henblik på etablering af enny tilværelse i Danmark.• ejledningen af handlede udlændinge om deres Vmuligheder, herunder f.eks. for at søge asyl, hvisde pågældende frygter forfølgelse i hjemlandet,eller opholdstilladelse på andet relevant grundlag,om tilbud i refleksionsperioden og om indholdet afden forberedte hjemsendelse, vil blive styrket yder·ligere, og nye kommunikationsformer vil blive forsøgt.• igspolitiets vejledning på området ændres med Rhenblik på at sikre kendskab til den mulighed,som udlændingeloven giver, for at anbringe kvinder,der (endnu) ikke er vurderet handlet, på krisecenter9.Målrette den forberedte hjemsendelse så en størreandel af de identificerede ofre tager imod tilbuddet• er laves en uddybende evaluering af den forberedte Dhjemsendelse med henblik på at undersøge delsårsagerne til, at relativt få tager imod tilbuddet, delshvilke langsigtede effekter der er af den forberedtehjemsendelse.• fhængig af resultatet af evalueringen justeres den Aforberedte hjemsendelse eventuelt med henblik på atmålrette tilbuddet yderligere mod de handledes behov,så en større andel tager imod tilbuddet.• ucceshistorier om forberedt hjemsendelse ind amles Ssog formidles til ofrene. Informationerne gøres til·gængelige allerede i det opsøgende arbejde.
Ikke to ofre har den samme historie eller de sammebehov for støtte, men fælles er afmagten ogafhængighedsforholdet til bagmændene, som gørdet svært at komme i kontakt med ofrene og hjælpedem ud af menneskehandelsforholdet.Erfaringer fra den tidligere indsats peger på, at det ernødvendigt at justere i det opsøgende sociale arbejdefor på et tidligere tidspunkt at få kontakt til flere ofrei prostitutionsmiljøet. Hvis handlede udlændinge førstbliver identificeret efter at være antruffet af politiet,f.eks. i forbindelse med politiaktioner i prostitutions·miljøet, føler kvinderne sig ofte under stort pres,og tiden til identifikation er kort, hvis der er tale omudlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark.Den sociale indsats skal samtidig justeres, så derkommer endnu større fokus på ofrenes individuellebehov. Ligeledes skal tilbuddet om forberedt hjem·sendelse evalueres for at undersøge, om det kanmålrettes ofrenes behov yderligere.Samtidig står det klart, at ofrenes forskellige retsstilling– afhængig af hvor de kommer fra, og hvilket opholds·grundlag de har – betyder, at det skal tydeliggøres,hvilke støtte· og opholdsmuligheder den enkelte hari Danmark.
Med handlingsplanen vil regeringenigangsætte følgende nye aktiviteter:Sikre, at alle ofre får tilbud om individuel støtte ogbeskyttet botilbud, mens de opholder sig i Danmark• er etableres et beredskab med indkvarterings·Dmulighed for eventuelle mandlige ofre for menneske·handel8.
8.
På lige fod med andre udlændinge har handlede mænd allerede i dag mulighed for indkvartering på asylcenter eller privat. Beredskabet, der påtænkesiværksat, skal være for de identificerede ofre, der ikke hører under Udlændingeservices forsørgelse eller som ønsker en anden form for indkvartering endpå et asylcenter eller privat.Dvs. at anbringelse på krisecenter kan ske, uanset om de pågældende er vurderet handlede. Muligheden for at anbringe udlændinge under Udlændingeservicesforsørgelse på krisecenter omfatter alle udlændinge, uanset om der er tale om menneskehandel.
9.
9
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Nye aktiviteter
Efterspørgslen på ydelser fra menneske·handlede i Danmark begrænses
3
Den danske forebyggende indsats foregår både nationaltog gennem det internationale samarbejde. Nationalt harder været fokus på at begrænse efterspørgslen efterkøb af seksuelle ydelser med gennemførelsen af enrække kampagner samt informations· og oplysnings·arbejde.
• rfaringer fra andre lande om, hvordan man mest Eeffektivt kan kommunikere til potentielle kunder medhenblik på at begrænse prostitutionsefterspørgsleni forhold til ofre for menneskehandel, afdækkes.• er udarbejdes på baggrund heraf en kommunika ions·Dtstrategi for kommunikationen i fremtidige kampagnerom menneskehandel.• plysnings· og forebyggelseskampagner rettet mod Oden brede befolkning om menneskehandel iværk·sættes.• plysnings· og informationsindsats i forhold til unge Opiger og drenge om menneskehandel iværksættes.
Med handlingsplanen vil regeringenigangsætte følgende nye aktiviteter:Færre køber ydelser udbudt af ofre for menneske·handel• ortlægning af prostitutionsefterspørgslen i Danmark Kmed særligt fokus på menneskehandel.
Forberedt hjemsendelseAlle ofre for menneskehandel får tilbud om en forberedthjemsendelse, der sigter mod, at personen modtagesi sit hjemland, eller hvor det alternativt måtte væremuligt, og her får støtte til at etablere sig på ny. Sam·arbejdet med myndighederne om hjemrejsen indebærerikke,at ofrene er forpligtet til at samarbejde med politieti efterforskningsmæssig sammenhæng eller at vidnemod deres bagmænd. Afslås tilbuddet om forberedthjemsendelse varetager politiet hjemsendelsen.Er der tale om en udlænding uden lovligt ophold iDanmark, er Udlændingeservice ansvarlig for den for·beredte hjemsendelse. Udlændingeservice har kontraktmed International Organisation for Migration (IOM) omi samarbejde med den handlede og en kontaktpersonfra Center mod Menneskehandel at tilrettelægge denforberedte hjemsendelse, herunder modtagelsen,indkvartering, aktiviteter og forsørgelse i de førstetre måneder i hjemlandet efter hjemrejsen. Derudoverkan den forberedte hjemsendelse – afhængig af denenkeltes behov – omfatte psykosocial støtte, erhvervs·rettet opkvalificeringsforløb og assistance til at startemindre virksomhed.Er personen under18år, skal den forberedte hjemsen·delse planlægges i samarbejde med barnets personligerepræsentant. Det indgår i den forberedte hjemsendelse,at det undersøges, hvem der kan støtte og hjælpebarnet i forbindelse med tilværelsen i hjemlandet.Herudover kan den forberedte hjemsendelse indebæreøkonomisk støtte til skolegang og indkøb af under·visningsmaterialer samt støtte til køb af eventuelmedicin eller psykologbehandling. Hjemrejsen tilrette·lægges af IOM, og den personlige repræsentant kanledsage barnet hjem.Er der tale om en person med lovligt ophold i Danmark,varetages et ønske om tilbagevenden til hjemlandeteller et integrationsforløb i Danmark af Center modMenneskehandel. Er personen under18år er opholds·kommunen ansvarlig i samarbejde med Center modMenneskehandel.
10
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Nye aktiviteter
Menneskehandel forebyggesinternationalt
4• å baggrund af de gode erfaringer om screening Paf visumansøgninger fra ambassaden i Bangkok(”Projekt Thailand”) vil Rigspolitiet udbrede denneviden i forbindelse med kurser og foredrag, eksempel·vis før·udsendelseskurser for danske diplomaterog konsulært personale.• er gennemføres en ny træning i viden om men eske·Dnhandel for ambassadeansatte fra forskellige relevanteambassader i København.• et europæiske ligestillingsinstitut (EIGE) i Vilnius Dbruges til at styrke det internationale/europæiskesamarbejde på området.• et under Naboskabsprogrammet finansierede projekt Dtil bekæmpelse af menneskehandel var i2011gen·stand for et review, som konkluderede, at programmeti væsentlig grad havde fremmet bekæmpelsen afhandel særligt for så vidt angår opbyggelsen afnationale rammer, assistance til ofre og forebyggelse.En fortsættelse af programmet – muligvis med andreaktiviteter – er for nærværende under overvejelse.• nder Østersørådets Task Force til bekæmpelse Uaf menneskehandel ydes et dansk bidrag til gennem·førelse af projekt om oplysning om og træning forrelevante aktører i menneskehandel til tvangsarbejde.
Danmark har løbende bidraget til at sætte menneske·handel på den internationale dagsorden og har væretinitiativtager til en række fælles nordiske og europæiskeudspil om metoder i arbejdet.Menneskehandel opstår som led i en større sammen·hæng af såkaldte ”pull· og push·faktorer”, som gør, atnogle mennesker lader sig lokke til mere udviklede landeog områder i håbet om at skabe sig en bedre fremtid.Denne kompleksitet betyder, at der ikke findes én enkeltmetode til at forebygge menneskehandel. Tværtimodkan blandingen af fattigdom i udviklingslandene, efter·spørgslen efter ofrenes ydelser og de store økonomiskegevinster for kriminelle netværk ofte vanskeliggørebekæmpelsen af menneskehandel.
Med handlingsplanen vil regeringenigangsætte følgende nye aktiviteter:Bekæmpelse af menneskehandel indgår i Danmarksinternationale samarbejde, herunder i udviklings·bistanden• ulighederne for at yde støtte til udviklingsprojekter, Mder fokuserer på at hjælpe hjemsendte handledekvinder i hjemlandet, undersøges. Herunder at dertages et initiativ til at modtage og støtte hjemsendtehandlede kvinder til særligt Nigeria via bevilling påkr.5mio. til FN’s Befolkningsfond (UNFPA).
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Nye aktiviteter
Retsforfølgelse af bagmændene
5
Politiet udfylder en central rolle i forhold til indsatsenmod menneskehandel.Rigspolitiet har siden2006udstukket de overordnederammer for den politimæssige indsats mod prostitu·tionens bagmænd. Det overordnede formål har væretat sikre en effektiv politimæssig indsats mod strafbareforhold i forbindelse med prostitution, herundermenneskehandel, og at sikre, at politiet målrettet søgerat afdække, efterforske og retsforfølge de bagmænd,der på strafbar vis udnytter andre til prostitution.Politiets efterforskning og øvrige indsats har hidtil tagetudgangspunkt i Rigspolitiets strategi for en styrketpolitimæssig indsats mod prostitutionens bagmænd(udarbejdet i tilknytning til flerårsaftalen for politietog anklagemyndigheden2007-2010).I den forbindelse har der bl.a. været fokus på:• Lokal forankring af indsatsen.• onitorering og analyse af oplysninger om Mmenneskehandel.• Kontrolvirksomhed rettet mod prostitutionsmiljøet. • Kortlægning af prostitutionsmiljøet. • Skånsom behandling af ofre og vidner.• Uddannelse af politiet.• dbygget samarbejde med andre nationale og Uinternationale myndigheder og organisationer.• Forebyggende foranstaltninger (”Projekt Thailand”).Den politimæssige indsats har resulteret i, at et stigendeantal bagmænd i flerårsaftaleperioden er blevet sigtetog retsforfulgt for overtrædelse af straffelovens §228(rufferi), §229(mellemmandsvirksomhed) og §262a(menneskehandel).
Med handlingsplanen vil regeringenigangsætte følgende nye aktiviteter:• er udarbejdes nærmere retningslinjer til anklage·Dmyndigheden for, hvornår der kan meddeles tiltale·frafald til ofre for menneskehandel for overtrædelserknyttet til, at de pågældende er handlede, eksempel·vis dokumentfalsk i forbindelse med indrejsepapirer.• lyset af Straffelovrådets kommende betænkning Iom straffelovens kapitel24om forbrydelser modkønssædeligheden overvejes det, om der er anledningtil at gennemføre ændringer af straffelovens bestem·melser om rufferi og anden form for bagmands·virksomhed i relation til prostitution.• lyset af Europa·Parlaments og Rådets direktiv af I21.marts2011om bekæmpelse af menneskehandelovervejes det, om der er anledning til at gennemføreændringer af straffelovens bestemmelse ommenneskehandel.• er sættes øget fokus på undervisning og træning Daf dommere, anklagere og forsvarsadvokater.• plysninger om politiets aktiviteter inden for bekæm·Opelse af menneskehandel udbredes til alle relevanteaktører på området.I nogle tilfælde har politiet fundet det mere hensigts·mæssigt (og proportionelt) at anbringe udenlandskeprostituerede, der er sigtet for ulovligt ophold og arbejdei Danmark, på krisecentre efter udlændingelovens §34i stedet for at frihedsberøve dem efter udlændinge·lovens §36.Dette har i et vist omfang medvirket til,at kvinderne i højere grad har samarbejdet med politiet,herunder givet politiet relevante oplysninger om deresbagmænd. Der vil på den baggrund blive taget initiativtil, at Rigspolitiets vejledning på området bliver ændretmed henblik på at sikre kendskab til den mulighed,som udlændingeloven giver, for at anbringe kvinder,der (endnu) ikke er vurderet handlet, på krisecenter10.
10.Muligheden for at anbringe udlændinge under Udlændingeservices forsørgelse på krisecenter omfatter alle udlændinge, uanset om der er taleom menneskehandel.
12
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Straffelovens §262a§262a blev indføjet i straffeloven i2002med ikraft·træden den8.juni2002.Bestemmelsen er formuleretmed udgangspunkt i og med henblik på samtidigimplementering af FN’s protokol om bekæmpelseaf menneskehandel (den såkaldte Palermo·protokol)fra2000og EU·rammeafgørelsen af19.juli2002ommenneskehandel. Bestemmelsen omfatter såledesenhver form for menneskehandel som defineret i disseto retsakter.Straffelovens § 262 aFor menneskehandel straffes med fængsel indtil 8 ården, der rekrutterer, transporterer, overfører, huser ellerefterfølgende modtager en person, hvor der anvendeseller har været anvendt1)ulovlig tvang efter §260,2)frihedsberøvelse efter §261,3)trusler efter §266,4)retsstridig fremkaldelse, bestyrkelse eller udnyttelseaf en vildfarelse eller5)anden utilbørlig fremgangsmåde med henblik påudnyttelse af den pågældende ved kønslig usæde·lighed, tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignendeforhold eller fjernelse af organer.Stk. 2.På samme måde straffes den, der med henblik på udnyt·telse af den pågældende ved kønslig usædelighed,tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende forhold ellerfjernelse af organer1)rekrutterer, transporterer, overfører, huser eller efter·følgende modtager en person under18år eller2)yder betaling eller anden fordel for at opnå samtykketil udnyttelsen fra en person, som har myndighed overden forurettede, og den, der modtager sådan betalingeller anden fordel.
13
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Den gode indsatsfortsætterEvalueringen af den anden nationale handlingsplan til bekæmpelse afmenneskehandel viser med stor tydelighed, at vi er nået langt i arbejdetmed at systematisere og institutionalisere indsatsen til bekæmpelse afmenneskehandel.
14
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Det er lykkes at skabe et landsdækkende, effektivtsystem og gennemføre et meget stort antal aktiviteterog tiltag, der sikrer, at alle de ofre, der identificeres,får tilbud om beskyttelse og forberedt hjemsendelse.Samtidig er der fortsat flere sager, der efterforskes,og bagmænd der retsforfølges. Der er med andreord sket vigtige fremskridt i forhold til indsatsen.Det arbejde skal fortsættes, og de udfordringer,der fortsat eksisterer, skal løftes.Menneskehandel er et meget komplekst område,der stiller krav om en effektiv koordinering af de mangeforskellige involverede myndigheder og socialeorganisationer. På den baggrund blev Center modMenneskehandel oprettet i september2007som ledi udmøntningen af handlingsplanen2007-2010.Center mod Menneskehandel har det overordnedeansvar for at koordinere samarbejdet mellem de mangerelevante aktører, for de sociale tilbud under handlings·planen og for at opsamle og formidle viden ommenneskehandel.
I evalueringen af den anden handlingsplan slås det fast,at: ”CMM [Center mod Menneskehandel] har en storaktie i de resultater, som er opnået, og evaluerings·holdet vurderer, at det er svært at forestille sig, at isærden beskyttende indsats til ofrene (den sociale støtte,når de er i Danmark) ville have nået samme resultateruden CMMs tilstedeværelse”11. Derfor er det med dennehandlingsplan afgørende, at Center mod Menneske·handels rolle forankres.Derudover viser erfaringerne, at den helhedsorienteredetilgang, der har dannet grundlag for indsatsen, harværet vellykket, hvorfor indsatsen fortsat bygger på:Identificering af ofre, støtte til ofre, forebyggelseaf menneskehandel både nationalt og internationaltsamt retsforfølgelse af bagmændene.I det følgende beskrives, hvilke aktiviteter der fort·sætter.
11.COWI Juli2010:”Evaluering af den nationale indsats til bekæmpelse af menneskehandel2007-2010”.
15
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Den gode indsats fortsætter
Ofre for menneskehandelidentificeres
1• andsdækkende opsøgende arbejde på gaden, Lmassageklinikker og i escortmiljøerne, asylsystemetog fængslerne.• t mødested på Vesterbro i København og et drop· Ein·center i Fredericia begge med sundhedsklinikkerbemandet med socialfagligt og sundhedsfagligtpersonale.• ådgivning af social, sundhedsmæssig, økonomisk, Rog juridisk karakter.• obile sundhedstilbud – for at nå ud til flere sårbare Mog udsatte udenlandske prostituerede rundt omi landet.• otline – som både ofre, borgere med mistanke Hom menneskehandel, politi og samarbejdsparterkan ringe til.
Det sociale· og sundhedsmæssige opsøgende arbejdei Danmark varetages enten af de danske myndighedereller af de sociale organisationer. De sociale organisa·tioners varetagelse koordineres af Center modMenneskehandel. Indsatsen omfatter en lang rækkeaktiviteter.For så vidt angår det opsøgende arbejde i prostitu·tionsmiljøerne fastholdes og videreudvikles bl.a.følgende:• lare retningslinjer for identifikation af potentielle ofre Kfor menneskehandel, så ofre hurtigt kan få tilbudtstøtte og hjælp.
Undervisning og træning af centrale aktører i menneskehandelBåde Center mod Menneskehandel (CMM), Udlændinge·service (US), Rigspolitiet, Domstolsstyrelsen og Rigs·advokaten forestår løbende træning og undervisningaf centrale aktører på området. I perioden2007-2010har der blandt andet været afviklet:• ndervisning på Politiskolen for alle elever på Politiets UGrunduddannelse.• emadage og orienteringsmøder for landets Tpolitikredse.• ursus i kompleksiteten i menneskehandelssager Kpå Domstolsakademiet som led i dommeres og andredomstolsjuristers efteruddannelse.• ndervisningsdage målrettet socialarbejdere og Uorganisationer, der har kontrakt med CMM.• ndervisning af CMMs eksterne samarbejds artnere: UpKrisecentre, hospitals· og sundhedsfagligt personale,sikrede institutioner, forsvarsadvokater, ambassaderog udenlandske delegationer og organisationer.• ndervisning af medarbejdere, der gennemfører Uasylinterviews i Udlændingeservice.• ndervisning forestået af US af socialarbejderne på Ukrisecentre, Dansk Røde Kors medarbejdere, politietog CMM i sagsgange, lovgrundlag og de særlige tilbud,der gælder for ofre for menneskehandel.
16
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
For så vidt angår det opsøgende arbejde omkring børn,der potentielt kan være ofre for menneskehandel,fastholdes og videreudvikles følgende:• lare retningslinjer for identifikation af potentielle Kmindreårige ofre for menneskehandel, så ofre hurtigtkan få tilbudt støtte og hjælp.• psøgende arbejde i asylsystemet og på sikrede Oinstitutioner.• ndervisning af frontpersonale på gadeplan og Urelevante aktører (myndigheder, såvel som socialeorganisationer), der kan komme i kontakt med børn,der potentielt er ofre for menneskehandel.• ortsat fokus på mindreårige i gademiljøet i Køben·Fhavn.
For så vidt angår ofre for menneskehandel til tvangs·arbejde er følgende sat i gang:• forhold til identifikation af mennesker handlet til Itvangsarbejde afdækker Center mod Menneskehandelrelevante brancher, hvor der på baggrund af uden·landske erfaringer kan forekomme menneskehandel.Center mod Menneskehandel har bl.a. udarbejdeten rapport om au pair·ordningen og menneskehandel.• KAT viderefører ”Fairplay konceptet” om kontrol·Saktioner mod sort arbejde og socialt bedrageri iudvalgte brancher og projektet ”menneskehandel”inden for prostitutionsbranchen og andre udvalgteområder.
17
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Den gode indsats fortsætter
Ofre for menneskehandelfår optimal støtte
2For så vidt angår børn, der er ofre for menneskehandel,fastholdes og videreudvikles bl.a. følgende:• dpegning af en professionel personlig repræsentant, Uder skal støtte og vejlede barnet.• darbejdelse af individuelle handleplaner med fokus Upå det enkelte barns tarv.• ikkert opholdssted – enten i kommunalt regi eller Si asylsystemet.• undhedsmæssig, social og anden relevant støtte Sefter behov.• Skoleundervisning.
Identificerede ofre for menneskehandel i Danmark fårtilbud om en refleksionsperiode, hvor de kan bo påkrisecenter eller i et andet relevant botilbud, og dereseventuelle hjemsendelse kan forberedes, såfremtde ønsker det.For så vidt angår handlede voksne kvinder og mændfastholdes og videreudvikles bl.a. følgende:• ilbuddene i refleksionsperioden og den forberedte Thjemsendelse, herunder reintegrationsplaner der løberi op til tre måneder efter deres hjemkomst.• phold på krisecenter, i asylsystemet eller et tredje Osted afhængig af individuelle behov.• undhedsmæssig, social og anden relevant støtte Sefter behov.• e undervisningsrelaterede aktiviteter, eksempelvis Dit· og engelskkurser.
Sundhedstilbud til ofre for menneskehandelEfter udlændingeloven får en udlænding under Udlæn·dingeservices forsørgelse udgifterne til nødvendigesundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændinge·service. Udlændinge, der er vurderet handlet afUdlændingeservice, har imidlertid en udvidet adgangtil sundhedstilbud.Følgende er eksempler på sundhedstilbud til identi·ficerede ofre inden for Udlændingeservices regi:• Psykolog· og psykiaterbehandling• Hospitalsbehandling• Fysioterapibehandling• Tandbehandling• Tildeling af støtteperson• KropsterapiOfre for menneskehandel, der ikke er dækket afUdlændingeservice’ forsørgelse, får tilsvarendeydelser dækket af Center mod Menneskehandel,medmindre de selv har sygeforsikringer frahjemlandet, som dækker.
18
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Den gode indsats fortsætter
Efterspørgslen på ydelser fra menneske·handlede i Danmark begrænses
3
Forebyggelsesindsatsen i Danmark varetages primærtaf Center mod Menneskehandel.Som led i det forebyggende arbejde har Center modMenneskehandel igangsat en lang række aktivitetersom fastholdes og videreudvikles, bl.a. følgende:• Planlægning og afholdelse af konferencer.• Produktion af film primært til undervisningsbrug.• Udarbejdelse af informationsmateriale.• øbende undervisning af fagpersoner (politiet, Ldommere, advokater, forsvarer, socialarbejdere,sundhedspersonale m.fl.).
• Presse· og informationsarbejde.• ampagner rettet mod kunder og/eller den brede Kbefolkning.• ndersøgelser og indsamling af ny viden om de Uforskellige typer af menneskehandel, tiltag ogerfaringer fra andre lande, udvikling af nye metodersamt generel videndeling.• dvikling af et dataindsamlingssystem og løbende Udataindsamling.
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Den gode indsats fortsætter
Menneskehandel forebyggesinternationalt
4• ktiv dansk deltagelse i relevante internationale Asammenhænge, herunder i Østersørådet, EU, OSCE,FN og Nordisk Ministerråd.• ktiv dansk indsats i udviklingsbistanden for at sikre Arespekt for menneskerettighederne og støtte tildemokratisering, som bidrager til at bekæmpemenneskehandel.
Det forebyggende arbejde internationalt varetagesprimært af Udenrigsministeriet, Ligestillingsafdelingenog Rigspolitiet via konkrete projekter i Naboskabs·programmet og andre bilaterale aktiviteter, i regi af detinternationale samarbejde i EU, FN, Nordisk Ministerråd,Østersørådet samt gennem det internationale politi·mæssige samarbejde i Norden og Østersøområdetog gennem EUROPOL og INTERPOL.Som led i det forebyggende arbejde er der igangsat enrække aktiviteter, der fastholdes og videreudvikles;bl.a. følgende:• ortsat implementeringen af Udenrigsministeriets Fanden fase af ”Program mod menneskehandel iØst· og Sydøsteuropa”, der sigter mod forebyggelseaf menneskehandel og støtte til ofre (29,5 mio. kr.i perioden2009-2011).
20
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Internationale konventionerDanmark har undertegnet og ratificeret FN·konventionenfra2000om transnational organiseret kriminalitet samttilhørende protokol (Palermo·protokollen12) om handelmed mennesker, herunder særligt kvinder og børn.Palermo·protokollen om menneskehandel”(a) Ved ’menneskehandel’ forstås det at rekruttere,transportere eller overføre en person, holde en personskjult eller modtage en person ved brug af magt ellertrusler om magtanvendelse eller anden form for tvang,bortførelse, bedrageri eller misbrug af magt eller udnyt·telse af en sårbar stilling eller ydelse eller modtagelseaf betaling eller fordele for at opnå samtykke fra enperson, der har myndighed over en anden person,med det formål at udnytte vedkommende. Begrebetudnyttelse omfatter mindst udnyttelse af en andensprostitution eller andre former for seksuel udnyttelse,tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende former forudnyttelse af arbejdskraft eller fjernelse af organer.(b) den omstændighed, at et offer for menneskehandelhar givet sit samtykke til den under litra a) omhandledeudnyttelse, skal være uden betydning, når der er gjortbrug af et af de i litra a) nævnte midler.”Protokollen til FN’s konvention om bekæmpelse af grænseoverskridendekriminalitet, artikel3, 2000
Protokollen suppleres afEuroparådets konvention fra2005om indsatsen mod menneskehandel, som Danmarkratificerede d.19.september2007med ikrafttrædenpr.1.februar200813.Europa·Parlamentets og Rådets direktivaf21.marts2011om forebyggelse og bekæmpelse af menneske·handel og beskyttelse af ofre herfor indeholder bl.a.regler om sanktioner, straffemyndighed, efterforskningog retsforfølgning i sager om menneskehandel.Direktivet indeholder herudover regler om, at medlems·landene skal yde bistand og beskyttelse til ofre formenneskehandel i form af bl.a. sikker indkvartering,lægehjælp og psykologbistand samt sikre ofrenesadgang til juridisk rådgivning og advokatbistand.Direktivet er omfattet af Danmarks forbehold ved·rørende retlige og indre anliggender og finder derforikke anvendelse i Danmark.Danmark har tilsluttet sigFN’s Børnekonvention,der omfatter en række bestemmelser, der fastslårbørns ret til beskyttelse mod bl.a. at blive bortførtog udsat for menneskehandel (artikel35).Danmark har ratificeret en delILO14konventioner,heriblandt Forced Labour Convention (29), Abolitionof Forced Labour Convention (C105) og Worst Formsof Child Labour Convention (182), der også beskyttermod menneskehandel med henblik på udnyttelseaf arbejdskraft, især tvangsarbejde og andre slaveri·lignende praksis.
12.Protocol to prevent, suppress and punish trafficking in persons, especially women and children, supplementing the United Nations convention againsttransnational organized crime under Udlændingeservices.13.Danmark har et forbehold i forhold til konventionens artikel33§1e (om jurisdiktion). Herudover har Danmark afgivet en erklæring i forhold til artikel44.14.International Labour Organization.
21
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
22
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Den gode indsats fortsætter
Retsforfølgelse af bagmændene
5
Rigspolitiet har siden2006udstukket de overordnederammer for den politimæssige indsats mod prostitu·tionens bagmænd, og politiindsatsen har frem til ogmed2010taget udgangspunkt i Rigspolitiets strategifor en styrket politimæssig indsats mod prostitutionensbagmænd.Evalueringen af regeringens handlingsplan til bekæm·pelse af handel med mennesker2007-2010roseroverordnet set politiets indsats.Rapporten fastslår, at der er sket store fremskridt iforhold til efterforskning og retsforfølgelse af bagmænd,og at efterforskningsindsatsen lever op til målsæt·ningerne i handlingsplanen. Rapporten lægger i denforbindelse vægt på en markant stigning i antalletaf sigtelser og afgørelser for menneskehandel efterstraffelovens §262a (menneskehandel).Antallet af sigtelser for overtrædelse af straffelovens§262a er således steget fra2sigtelser i2006til24sigtelser i2009.Antallet af afgørelser for overtrædelseaf straffelovens §262a er ligeledes steget fra3i2006til11i2009.Evalueringsholdet peger endvidere på, at politifolk iRigspolitiet og politikredsene har udviklet et betydeligtkendskab til og forståelse af menneskehandels·fænomenet, hvilket bidrager til at politiets arbejdesamlet set kan vurderes som effektivt.Der vil også i de kommende år være fokus på en effektivefterforskning og retsforfølgning af strafbare forholdi forbindelse med menneskehandel.I perioden2007-2010,hvor politiindsatsen har tagetudgangspunkt i Rigspolitiets strategi for en styrket
politimæssig indsats mod prostitutionens bagmænd,er der både på nationalt og lokalt plan indsamlet enbetydelig viden på området, og der er på lokalt planfastlagt hensigtsmæssige arbejdsgange og samarbejds·metoder. Der vil således ikke længere være sammebehov for den nationale styring af den politimæssigeindsats, som der har været fra2007-2010.Med henblik på at kunne gennemføre en indsats, derer tilpasset de lokale forhold og dermed det lokaletrusselsbillede, er indsatsen på området fra2011derforforankret i de enkelte politikredse, der prioriterer ind·satsen på baggrund af en vurdering af de lokale forholdog det lokale kriminalitetsbillede.Indsatsen vil med inddragelse af de erfaringer, der ergjort på området i de seneste år, fortsat tage udgangs·punkt i de principper for efterforskning, samarbejde ogbeskyttelse af ofre, der fremgik af Rigspolitiets strategifor en styrket politimæssig indsats mod prostitutionensbagmænd, og som tillige følger af Rigspolitiets vejled·ning på området.SKAT har via projektet ”Prostitutionens Bagmænd”(nu ”Menneskehandlens Bagmænd”) og Fairplay·organisationen i stor udstrækning samarbejdet medog ydet bistand til politiet og anklagemyndighedernei forbindelse med rufferi/menneskehandelsager.Samarbejdet har resulteret i et stigende antal skatte·mæssige reguleringer.SKAT har i samarbejde med Rigspolitiet (NEC) gennem·ført landsdækkende orienteringsmøder, hvor et stortantal efterforskere fra politiet deltog. Formålet medmøderne var primært at orientere om SKATs nyedatabase og muligheder for bistand til politiet samtikke mindst at etablere relevante samarbejder.
23
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Organisering og aktørerRegeringen har prioriteret indsatsen til bekæmpelse af menneskehandel højtsiden 2002. Det har medført en stigning i antallet af aktører på området og harøget behovet for koordination og videndeling.
24
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Den første handlingsplan mod kvindehandel (2002)og tillægget om børn (2005) byggede på et relativtbegrænset videns· og erfaringsgrundlag og havdeet mere afgrænset fokus på forebyggelse og hjælp tilhandlede kvinder i prostitution med henblik på at sikreen succesfuld hjemsendelse.Den anden nationale handlingsplan til bekæmpelseaf handel med mennesker (2007) var mere omfattendei kraft af, at målgruppen var bredere defineret til atomfatte alle mennesker og ikke kun kvinder handlet tilDanmark. Samtidig kom to andre indsatsområder medi handlingsplanen; dels en styrket efterforskningsindsatsrettet mod bagmændene, dels en forebyggende indsatsi afsenderlandene.Nedenfor redegøres der for områdets forskellige aktører,deres roller og opgaver.
De elementer af Handlingsplanen til bekæmpelseaf handel med mennesker2007-2010,der krævedelovændring, blev på udlændingeområdet gennemførtved en ændring af udlændingeloven, der trådte i kraftden1.august2007.Udlændingeloven indeholderdermed særlige regler og tilbud rettet mod handledeudlændinge.Udlændingeserviceer ansvarlig for at administrereudlændingeloven, herunder er det Udlændingeservice,der træffer afgørelse om, hvorvidt asylansøgere ogudlændinge uden lovligt ophold har været udsat formenneskehandel og derfor skal have en refleksion·speriode, hvis de skal udrejse af landet. Udlændinge·service har forsørgelsespligt over for asylansøgereog udlændinge uden lovligt ophold (børn og voksne),uanset om de pågældende er menneskehandlede ellerej. Denne forpligtigelse indebærer bl.a. indkvartering ogbeskyttelsestilbud – hvis der er behov for det – samtdiverse rehabiliteringstilbud (sundhedsfremmendebehandling, psykosocial støtte, undervisning m.m.).Udlændingeservice tilrettelægger i samarbejde medInternational Organisation for Migration (IOM) og Centermod Menneskehandel den forberedte hjemsendelse afudlændinge uden lovligt ophold (det vil sige også afvisteasylansøgere), der har været udsat for menneskehandel.Justitsministeriethar det overordnede ansvar forimplementering af regeringens handlingsplaner tilbekæmpelse af handel med mennesker i relation tilden politi· og strafferetlige indsats på området.Rigsadvokatenhar det overordnede ansvar for anklage·myndighedens varetagelse af straffesager vedrørendemenneskehandel. Rigsadvokaturen repræsentereranklagemyndigheden i det overordnede koordinerendearbejde på området, herunder i det referencesystemsom Center mod Menneskehandel har etableret.Rigsadvokaturen deltager endvidere i undervisningaf relevante aktører på området, herunder af politifolk,anklagere og dommere, ligesom rigsadvokaturen harudarbejdet en oversigt over domspraksis i sager omovertrædelse af straffelovens §262a og forestår denløbende opdatering heraf.
Koordinerende og udførendestatslige aktørerLigestillingsafdelingen/Minister for ligestilling ståri spidsen for den tværministerielle arbejdsgruppe,som har det overordnede ansvar for at koordinereregeringens indsats vedrørende bekæmpelse af handelmed mennesker. Ligestillingsafdelingen er ansvarligfor at sikre implementeringen af indsatsen og for enrække internationale initiativer, herunder forebyggendeinitiativer.Center mod Menneskehandel (CMM)er placeret i Ser·vicestyrelsen under Socialministeriet15. CMM refererertil Ligestillingsafdelingen. CMM koordinerer de socialetiltag over for ofrene og er ansvarlig for at opsamle ogformidle viden om menneskehandel. CMM står desudenfor vurdering af, om personer med lovligt ophold iDanmark har været udsat for handel.Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrationer ansvarlig for udmøntning af de dele af handlings·planen, der vedrører udlændingeområdet, det vil sigeregler og praksis vedrørende asylansøgere ogudlændingeudenlovligt ophold i Danmark.
15.CMMs placering i Servicestyrelsen er begrundet i, at CMM varetager den sociale dimension af handlingsplanen og koordinerer indsatseni forhold til andre myndigheder.
25
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Rigspolitieter overordnet ansvarlig for den politi·mæssige indsats til bekæmpelse af menneskehandel.Rigspolitiet har i samarbejde med Rigsadvokatenudarbejdet en vejledning på området, som politikredseneanvender i forbindelse med den politimæssige indsats.Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter (NEC)understøtter politikredsenes arbejde for at efterforskeog afsløre menneskehandel med primært fokus påkvindehandel og prostitutionens bagmænd, ligesomNEC udfører en landsdækkende politimæssig monitering.NEC er politiets kontaktpunkt for Center mod Menneske·handel og andre aktører på området.Rigspolitiets Nationale Udlændingecenter (NUC)hartre hovedarbejdsområder1)Asylområdet, hvor NUC bl.a.varetager nogle sagsbehandlingsskridt i den indledendeasylansøgningsfase i form af registrering og under·søgelse med henblik på at fastlægge asylansøgerensidentitet og rejserute mv., ligesom NUC varetager over·førsler i medfør af Dublinforordningen og drager omsorgfor, at afviste asylansøgere udrejser,2)Opholdsområdet,hvor NUC bl.a. drager omsorg for, at ud· og afvisteudlændinge udrejser, og3)Grænsekontrolområdet,hvor NUC bl.a. – i kraft af Rigspolitiets funktion somoverordnet politimyndighed – fastlægger rammernefor politikredsenes opgavevaretagelse.NUC har i forbindelse med løsningen af ovenståendeopgaver til stadighed opmærksomheden rettet mod,hvorvidt udlændinge kan være ofre for menneskehandel.Herudover bistår NUC løbende politikredsene i formaf vejledning mv. om den politimæssige behandling afudlændingesager. I denne forbindelse indgår vejledningom identifikation af ofre for menneskehandel.De lokale politikredseer ansvarlige for at håndhævestraffelovens bestemmelser om menneskehandel,herunder efterforske og forfølge strafbare forhold.Den politimæssige indsats i relation til bekæmpelseaf menneskehandel er forankret i de enkelte kredse,der prioriterer indsatsen på baggrund af en vurderingaf de lokale forhold og det lokale kriminalitetsbillede.
Udenrigsministerietbidrager til at styrke det inter·nationale samarbejde for at bekæmpe handel medmennesker både ved at øge fokus på problematikkeni internationale fora og gennem målrettet bilateraleindsatser for forebyggelse af menneskehandel. Hertilkommer, at Udenrigsministeriet er ansvarlig for detmenneskehandelsprogram, der ligger under Udenrigs·ministeriets Naboskabsprogram.Socialministeriethar ansvaret for mindreårige udlæn·dinge med lovligt ophold, som hører under Lov om SocialService (Serviceloven). Socialministeriet har også ansva·ret for prostitutionsområdet, det vil sige indsatsen iforhold til handlingsplanen ”Et andet liv” (offentliggjortapril2005),der vedrører alle prostituerede med gultsygesikringskort. Udmøntningen af handlingsplanen tilbekæmpelse af handel med mennesker koordineres iforhold til Socialministeriets handlingsplan ”Et andet liv”.Beskæftigelsesministerietdeltog som de andre nævnteministerier i udarbejdelsen af handlingsplanen tilbekæmpelse af handel2007-2010.Beskæftigelses·ministeriets indsatsområde vedrører vilkårene påarbejdsmarkedet.Arbejdsmarkedsrepræsentanterherunder branche·foreninger og fagforeninger er relevante samarbejds·partnere i indsatsen med at bekæmpe tvangsarbejdeinden for forskellige brancher.Indenrigs· og Sundhedsministerietsrolle i forhold tilhandlingsplanen relaterer sig til de ordinære sundheds·tilbud, som kan tilbydes inden for sundhedslovensrammer. Handlingsplanens initiativer, hvor sundheds·tilbud anvendes opsøgende og støttende, forankresi Center mod Menneskehandel, som refererer til Lige·stillingsafdelingen.Skatteministerietsrolle i forhold til handlingsplanener at bidrage med at identificere bagmænd og både viafairplay·aktioner og projektgruppen mod menneske·handel at medvirke til at udpege eventuelt handledepersoner. SKAT bidrager endvidere med økonomiskeoplysninger til brug for politiet i efterforskningsarbejdet.
26
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Udførende statslige og ikke·statsligesociale aktørerFlere forskellige aktører står for udførelsen af detpraktiske sociale arbejde med ofrene i relation tilimplementeringen af regeringens handlingsplan.Det drejer sig primært om organisationer, der harerfaring med området fra den forrige handlingsplan:Opsøgende og støttende arbejde finansieretaf handlingsplanen gennem Center modMenneskehandelKompetencecenter Prostitution (KC)er – som Centermod Menneskehandel – placeret i Servicestyrelsen.Center mod Menneskehandel har indgået kontrakt medKC om en række ydelser, herunder at KC har ansvaretfor det opsøgende arbejde i forhold til udenlandskeprostituerede i ”indendørsprostitution” (massage·klinikker, escort og internet) i hele landet undtagenRegion Syd. KC har også ansvaret for at lave opsøgendearbejde i asylcentre og fængsler. Desuden driver KCi samarbejde med Reden International et mødestedpå Vesterbro.Reden International(Københavnsområdet) står for detopsøgende arbejde på gaden i København og drivermødestedet på Vesterbro sammen med KC.Pro Vest i Region Sydhar specialiseret sig i at yde støttetil ofre i form af rådgivning, sundhedsfremmende tilbud,opkvalificering, hjælp vedrørende planlægning af hjem·komsten m.v. Pro Vest står også for opsøgende arbejdepå massageklinikker i Region Syd.Hope Nowhar særligt fokus på forholdene for handledeafrikanske kvinder i Danmark såvel som i oprindelses·landene. Organisationen har udviklet et bredt sam·arbejde med lokale organisationer i oprindelseslandene,primært i (vest) Afrika. Stifter og bestyrelsesmedlemi Hope Now, Michelle Mildwater, har indgået kontraktmed Center mod Menneskehandel om bl.a. støtte tilkvinder i fængsler og asylcentre.
Beskyttet ophold for voksne og uledsagedemindreårige udlændingeCenter mod Menneskehandels specialiserede krise·center i København, der udelukkende er målrettetkvinder handlet til prostitution, drives afRedenInternational.Herudover har Center mod Menneske·handel en generel aftale medLandsorganisationenaf Kvindekrisecentre (LOKK)om at kunne benytteLOKKs krisecentre til midlertidigt beskyttet ophold forkvinder handlet til prostitution andre steder i landet.Endelig har Center mod Menneskehandel en kontraktmedKrisecenter Odense,der specialiserer sig i at ydeen særlig indsats i forhold til handlede kvinder.Også Udlændingeservices kvindecenter, der drivesafDansk Røde Kors,anvendes til denne opgave.Kvindecentret (og asylcentrene generelt) benyttesalene til indkvartering af asylansøgere og udlændingeuden lovligt ophold i Danmark.Uledsagede mindreårige, herunder mindreårige, der harværet udsat for menneskehandel, indkvarteres påsærlige børnecentre, der efter aftale med Udlændinge·service drives afDansk Røde Kors og flere kommuner.Center mod Menneskehandel har indgået en aftalemedKøbenhavns Kommuneom ophold til mindreårigehandlede udlændinge med lovligt ophold i Danmarkog som ikke er under Udlændingeservices forsørgelse.
27
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Forberedt hjemsendelseUdlændingeservice har indgået en kontrakt medInternational Organization for Migration (IOM)omat assistere ved forberedte hjemsendelser. Kontraktenomfatter1)udlændinge uden lovligt ophold, herunderafviste asylansøgere, som skal udrejse, og som harværet udsat for menneskehandel, samt2)alle uled·sagede mindreårige udlændinge (uden lovligt ophold,herunder afviste asylansøgere), som skal udrejse,uanset om der er tale om menneskehandel eller ej.IOM forestår den praktiske tilrettelæggelse af denforberedte hjemsendelse, og reintegrationsstøttengives inden for nogle nærmere fastsatte rammer.Center mod Menneskehandel og de sociale organi·sationer yder støtte til ofre, der har lovligt opholdi Danmark, men som alligevel ønsker at hjemrejse.
ReferencesystemetFor at skabe etsamarbejdsforummellem de mangestatslige og ikke·statslige aktører har Center modMenneskehandel etableret et samarbejds· og dialog·system (referencesystem), der er med til at sikre ennational sammenhængende kontinuerlig procedurefor identifikation af og støtte til potentielle ofre formenneskehandel. Referencesystemet er organiseret,så det repræsenterer hele landet og alle relevantemyndigheder bl.a. politiet, Udlændingeservice, SKAT,social organisationer mv. De regionale referencegrupperrefererer til en national referencegruppe, der igen føderind til en tværministeriel embedsmandsgruppe medrepræsentanter fra alle involverede ministerier.
28
HANDLI NGS PLAN TI L BE KÆM PE LSE AF MEN NESKE HANDEL2011-2014
Implementering og opfølgning
Regeringen og satspuljepartierne har siden2002priori·teret indsatsen til bekæmpelse af menneskehandel højt.I2002blev den første handlingsplan med fokus påhandel med kvinder til prostitution lanceret, siden komet tillæg med fokus på børn, og i2007kom en hand·lingsplan rettet mod både mænd, kvinder og børn, derer ofre for menneskehandel. Implementeringen af beggehandlingsplaner er evalueret af en ekstern evaluator.På samme måde er der afsat midler til, at der i2014kangennemføres en ekstern evaluering af, hvorvidt målenei denne handlingsplan er opnået.Udover en samlet ekstern evaluering, der gennemføresi afslutningen af hver handlingsplans periode, udarbejderden tværministerielle arbejdsgruppe, der består afLigestillingsafdelingen, Integrationsministeriet, Justits·ministeriet, Udenrigsministeriet, Skatteministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Socialministeriet samtIndenrigs· og Sundhedsministeriet, årligt en status·rapport, som sendes til satspuljepartierne og offent·liggøres på minister for ligestillings hjemmeside.Det er desuden som led i denne handlingsplan aftaltmellem regeringen og satspuljepartierne, at der skalgennemføres en særskilt ekstern evaluering af denforberedte hjemsendelse med henblik på eventuellejusteringer af indsatsområdet. Det blev ved forhand·lingerne om indholdet af handlingsplanen aftalt, at:”Forligspartierne vil drøfte evt. justeringer af denforberedte hjemsendelse. Forligspartierne mødes igen,når der foreligger en evaluering af den forberedtehjemsendelse i2011”.
Tak for input til handlingsplanenfra følgende organisationerpå områdetReden InternationalPro VestHope NowSoroptimist International DanmarkRed BarnetKvinderådetDansk Røde KorsKULUKVINFODansk KvindesamfundThe Body ShopSontaLivaChristians VennerInstitut for Menneskerettigheder
Handlingsplan til bekæmpelseaf menneskehandel2011-2014Juni2011Udleveres så længe lager haves hos:LigestillingsafdelingenT22 68 85 65E [email protected]www.lige.dkISBN trykt version978-87-92142-47-4ISBN elektronisk version:978-87-92142-48-1Design BGRAPHICTrykGP TrykOplag750stk.Publikationen kan downloades påwww.lige.dk