Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 220
Offentligt
1012258_0001.png
1012258_0002.png
1012258_0003.png
1012258_0004.png
1012258_0005.png
1012258_0006.png
1012258_0007.png
1012258_0008.png
Nyt fokus iBESKÆFTIGELSES-INDSATSEN
HurtigHyppigPersonlig
Nyt fokus i beskæftigelsesindsatsenFormålFormålet med et nyt fokus i beskæftigelsesindsatsen og behovet for et nyt dagpengesystem handler om atændre fokus fra det nuværende kontrolsystem. Der skal i højere grad været en styring ud fra arbejdsmarkedetsog den enkelte lediges ønsker og behov. Det nuværende system bygger på pligter og rettigheder i forhold til,hvor lang tid den enkelte har været ledig. Dette udmøntes ofte i kontrol og aktivering.Der er brug for et kursskifte. Et nyt system skal være fremadrettet med fokus på beskæftigelse og den enkeltesmuligheder og forudsætninger. Indsatsen skal tage udgangspunkt i principper om hurtig, hyppig og personligkontakt.Et nyt fokus i beskæftigelsesindsatsen skal sikre mindre kontrol, mindre proces- og regelstyring og langt meremål- og resultatstyring. Der skal være størst opmærksomhed og hjælp til personer, hvor der er de størsteudfordringer med at finde nyt ordinært job. Det skal i højere grad være muligt at målrette indsatsen mod denenkelte lediges behov.Fokus skal flyttes fra muligheden for at få dagpenge til muligheder for at få job - vi skal tænke mere i beskæfti-gelse end i ledighed og dagpenge.Nuværende dagpengesystem – et reaktivt systemDet nuværende dagpengesystem fokuserer på rettidighed, herunder rettidighed i samtaler og aktiveringstil-bud til den ledige. Der fokuseres på kollektivt bestemte tidsfrister og en standardiseret opfølgning på hand-linger og pligter. Indsatsen er styret af ledighedens længde frem for den enkelte lediges ønsker og behov.Systemet fokuserer på rettigheder og muligheder for at få dagpenge i en periode uden arbejde, når bestemtekontrolhandlinger er opfyldt - et reaktivt dagpengesystem.Fremtidens beskæftigelsessystem – et proaktivt systemDer er behov for et helt andet fokus i et fremtidigt system. Indsatser og opfølgning skal være rettet modbeskæftigelse og have et fremadrettet fokus på kommende muligheder og ordinære job. Et system, der langttydeligere tager udgangspunkt i den enkeltes muligheder og forudsætninger - et proaktivt beskæftigelsessy-stem, der er fleksibelt og bygger på tillid og personligt ansvar.Mennesker er forskellige og skal behandles forskelligt. Derfor skal der tages udgangspunkt i den ledigesbehov, så der bliver en effektiv og målrettet indsats. Dialog og kontakt med den arbejdssøgende skal giveværditilvækst for vedkommende. Den ledige skal mødes med respekt.Indsatser og muligheder for den ledige skal ikke først og fremmest være styret af rettidighed og ledighedenslængde, men efter den lediges behov. Personer, der umiddelbart har mulighed for hurtigt selv at finde ny be-skæftigelse, skal have større frihedsgrader til dette, end personer der har andre problemer ud over ledighed.Et system, der bygger på princippet om en hurtig, hyppig og personlig kontakt.BaggrundDet nuværende dagpengesystem er de senere år væsentligt ændret. Dagpengeperiodens længde er senestreduceret fra 4 til 2 år. Der er dog ikke sket ændringer i de første 2 år af ledighedsperioden. Her er indsatser oghandlinger som hidtil.Det er i de første ledighedsuger, at jobmotivationen og -engagementet er størst, uanset den lediges kom-petencer. Dermed er det også her, der er de største muligheder for en positiv effekt med den individuelle ogaktive sparring og coaching af den ledige.
Hovedretninger i et nyt beskæftigelsessystemTo år med halvt statsbidrag for ungeDet er vigtigt, at der er god tilslutning til det frivillige forsikringssystem mod ledighed, som a-kasserne er.For at opnå dette bør det være billigere at blive medlem. Specielt er det afgørende i fremtiden, at unge tidligtindmelder sig i en a-kasse, da a-kassen i det nye beskæftigelsessystem skal være en aktiv medspiller for denenkelte ledige på vej mod det kommende job.Arbejdsmarkedskommissionen foreslår at halvere forsikringsbidraget til a-kasserne for personer over 30 år ognedsætte forsikringsbidraget til en fjerdedel for unge under 30 år.
Kristelig Fagbevægelse foreslår:Personer under 30 skal i de første to år, de er medlemmer af en a-kasse, kun betale det halve af statsbidraget.Det giver et incitament til tidligt at melde sig ind i en a-kasse.Årlig omkostningHvis alle under 30 år får halveret statsbidraget i 2 år, vil det i opstartsperioden omfatte ca. 280.000personer. Efter 2 år vil alle, som har fået nedsættelse på statsbidraget, betale det fulde bidrag. Det ersåledes herefter alene nyforsikrede, der får nedsættelse. Det anslås ud fra tilgængelige tal, at den årligetilgang af forsikrede under 30 år er på ca. 36.000 personer. Dvs. ca. 72.000 får kontingentnedsættelse. Ethalvt statsbidrag vil månedligt udgøre 150 kr. pr. person.Opstart med 280.000 personer, der får en nedsættelse på 1.800 kr. årligt. Det er en årlig omkostning på504.000.000 kr.Efterfølgende år får 72.000 personer en nedsættelse på 1.800 kr. årligt. Det er en årlig omkostning på129.600.000 kr.Det kan overvejes, at det alene er nyforsikrede, der får kontingentnedsættelse.En nedsættelse af statsbidraget vil forventeligt bevirke, at betydelig flere bliver forsikret, og dermedgive større indtægter og fremme en ønsket udvikling på arbejdsmarkedet. Flere forsikrede unge vilformentlig også give besparelser på andre offentlige ydelser.
På vej mod ledighed - hurtig og aktiv indsats
Hurtig og aktiv kontakt til den person, der er opsagt og på vej mod ledighed, er afgørende for at kommetilbage til ordinær beskæftigelse. Den opsagte er motiveret til hurtigt at komme i beskæftigelse.Kristelig Fagbevægelse foreslår:Når en medarbejder bliver opsagt, skal der igangsættes initiativer, der hjælper den opsagte hurtigt tilbagetil ordinær beskæftigelse. Målet er det samme, som når en virksomhed foretager afskedigelser i et størreomfang. Her kan den opsagte tilbydes jobsøgningskurser og en plan for, hvordan de hurtigst muligt opnår nybeskæftigelse.En hurtig indsats skal igangsættes for at hjælpe berørte medarbejdere med at finde et nyt job.Indsatsen varetages af a-kasserne.Vi anbefaler, at arbejdsgiveren har indberetningspligt til Indkomstregisteret om opsigelsen. For at sikre, atansatte med kort opsigelsesvarsel ikke skal indberettes, sker dette først 6 arbejdsdage efter opsigelsen. Indbe-retningen skal dog tidligst ske 3 måneder før, et opsigelsesvarsel udløber.Arbejdsløshedskassen skal tidligt og inden evt. ledighed indtræder aktivt medvirke til at vejlede den opsagtemed henblik på en hurtig tilbagevenden til ordinær beskæftigelse. Arbejdsløshedskasserne har en hovedrollemed at stille relevante værktøjer til rådighed for den opsagte.Fx:KarriererådgivningssamtalerDigitale jobsøgningsforløbAndet, der kan fremme jobsøgning, eksempelvis Individuel Kompetence Afklaring - IKVDen opsagte udarbejder senest en uge efter opsigelsen et synligt CV på Jobnet.
FaktaKristelig Fagbevægelse har erfaret, at medlemmer, der tager imod et tilbud om karriererådgivnings-samtale i en opsigelsesperiode, i langt de fleste tilfælde får beskæftigelse, inden opsigelsesperioden erudløbet. Helt op til 80 % kommer ikke i ledighed.I Tyskland findes en lignende ordning om jobsøgning i opsigelsesperioden. Her gives der karantæne iop til en uge, hvis den opsagte ikke har søgt job i opsigelsesperioden.
Enkelt og målrettet
Et nyt beskæftigelsessystem skal have fokus på enkelhed og gennemskuelighed for såvel den forsikrede somparterne i systemet.De ledige har en naturlig tilknytning og kontakt til deres egen a-kasse. A-kassernes opgave bør være athandle aktivt over for deres medlemmer. Fokus bør være rettet mod vedkommendes behov og være fremad-rettet på kommende muligheder for beskæftigelse. Den ledige skal opleve den hjælp, de får fra den forsikring,de har valgt, som relevant og aktuel.Den ledige skal vises respekt og opleve, at handlinger er målrettet vedkommende.Den ledige i centrum - ikke administrationenDobbeltadministration giver ingen værdi, hverken for den ledige eller for systemet. Den lediges dobbelt-kontakt til såvel jobcenter som a-kasse skal forenkles. Det skaber forvirring og irritation for den ledige. Det erresursespild, og jobsøgningsfokus forvirres med to rådgivningsinstanser.Når arbejdsløshedskassen allerede ved opsigelsen skal vejlede den opsagte, er der ved ledighedens indtrædenallerede et godt kendskab til, hvad der kan hjælpe den ledige tilbage i job.Dette kendskab skal fremover bruges proaktivt, således at a-kassen med en hurtig, hyppig og personlig indsatshurtigst muligt medvirker til at bringe den enkelte ledige tilbage i ordinær beskæftigelse.I det nuværende dagpengesystem er perioden, hvor den ledige kan få dagpenge, forkortet fra 4 til 2 år.Der er også behov for at lave den første tid i ledighedsperioden mere aktiv og målrettet. En kortere dagpenge-periode bør samtidig medføre en endnu mere målrettet indsats i den relativt korte tid, som den ledige kanmodtage dagpenge.Kristelig Fagbevægelse foreslår:Al kontakt og hovedansvar for dialogen i opsigelsesperioden og de første 6 måneder af en ledighedsperiodevaretages fremover af a -kassen.A-kasserne rådighedsvurderer den ledige og kender dermed den lediges kompetencer, evne og vilje til atklare sig på det aktuelle arbejdsmarked.A-kasserne skal i denne første del af ledighedsperioden have mulighed for at udarbejde en jobplan i sam-arbejde med den ledige. En jobplan skal ikke afhænge af ledighedens længde, men af den lediges behov.Jobplanens indhold skal give mulighed for aktiviteter, der hurtigt bringer den ledige tilbage i ordinær beskæf-tigelse.A-kassen, der har visiteret den ledige, kender vedkommende og skal have mulighed for at visitere til nød-vendige jobsøgningsforløb. Finansieres af jobcenteret (staten)JobformidlingUddannelsesvejledningIndividuel Kompetence Afklaring - IKVA-kassernes formål bør ændres, så det bliver muligt at udøve en langt mere aktiv rolle i beskæftigelsesindsatsen.Hvad sker der efter 6 måneder?Personer, der efter 6 måneders ledighed fortsat er uden beskæftigelse, skal som i det nuværende dagpengesy-stem også være i dialog med jobcenteret.A-kasserne rådighedsvurderer fortsat den ledige, og jobcenteret iværksætter de nødvendige handlinger for atfremme ordinær beskæftigelse.
Personligt og behovsbestemt
Et nyt beskæftigelsessystem skal bygge på personligt ansvar og tillid og på minimumsrettigheder frem for påkontrol og rettigheder i samtaler og aktivering.Mennesker er forskellige og skal behandles forskelligt. Der skal tages udgangspunkt i den lediges behov, såindsatsen bliver effektiv og målrettet. Dialog og kontakt med den ledige skal give værditilvækst. Udgangs-punktet skal være den lediges behov og arbejdsmarkedets udvikling frem for systemets krav.
Alle ledige har ikke brug for samme hjælp og vejledning. Det er respekt for den enkelte at tage udgangspunkti vedkommendes egne resurser og muligheder.Kristelig Fagbevægelse foreslår:Et nyt beskæftigelsessystem skal bygge på minimumsrettigheder til den forsikrede. Der skal være en visite-ringssamtale senest efter 4 ugers ledighed. Her fastlægges den fremtidige kontakt med a-kassen og de indsat-ser, der skal sættes i gang.En visiteringssamtale kan indeholde afklaring af egne kompetencer og muligheder. Den kan også afdækkemuligheder ud fra arbejdsmarkedets behov. A-kassen skal sammen med den ledige tilrettelægge forløbet forat komme i ordinær beskæftigelse.Anvendelse af minimumsrettighederne skal være individuelt bestemt. Den ledige har altid ret til en samtale,når vedkommende ønsker det. Der skal være ret til mindst 5 samtaler om året og mindst hver 3. måned.Den ledige kan som i dag altid indkaldes til en samtale.Der skal være frihed for a-kassen til at tilrettelægge indsatsen efter, hvad den jobsøgende og arbejdsmarkedethar af behov. Herved frigøres resurser til dem, der har brug for det, og der kan bruges færre resurser på develkvalificerede og afklarede jobsøgende.
Kristelig Fagbevægelse har i en periode sammen med et jobcenter forsøgt at udpege ledige med andreproblemer ud over ledighed. Der er igangsat initiativer og handlinger til at afdække de identificeredeudfordringer. Personerne er herigennem kommet betydelig tættere ordinær beskæftigelse.Aktiviteterne er dog påbegyndt for sent i ledighedsperioden. En tidligere indsats kunne hurtigere haveafdækket, hvilke initiativer der var behov for.En aktiv ledighedsperiodeEn vigtig forudsætning for stabil tilknytning til arbejdsmarkedet er opdateret viden. Dette kan ske gennemsåvel grunduddannelse som efter- og videreuddannelse.En periode uden job skal bruges aktivt med det formål at fremme ordinær beskæftigelse i fremtiden. En ledig-hedsperiode kan også bruges til at opkvalificere kompetencer til fremtidig beskæftigelse.Visiteringssamtalen, der holdes med den ledige inden 4 uger efter, at vedkommende er blevet ledig, skal ogsåindeholde fokus på kompetenceløft for at opnå varig og stabil beskæftigelse.
Beregninger viser, at unge, der får en ungdomsuddannelse, har en højere arbejdsmarkedstilknytning,end dem der ikke får en uddannelse.Næsten 20 år efter folkeskolen er det ca. 90 % af de unge med en ungdomsuddannelse, der er i beskæf-tigelse, mens det for de unge uden en ungdomsuddannelse kun er ca. 70 % der er i beskæftigelse.De politisk fastsatte mål om, at 95 % af en ungdomsårgang skal have en uddannelse, skal også under-støttes i en ledighedsperiode.
Kristelig Fagbevægelse foreslår:Ved visiteringssamtalen skal alle ledige kortuddannede og ledige uden uddannelse have pålagt et afklarings-forløb med det formål at afdække grundlaget for at få et kompetenceløft. Der skal fokuseres på fremtidigebeskæftigelsesmuligheder.Alle ledige under 30 år, der ikke har en kompetencegivende uddannelse, skal ved ledighed have udarbejdeten kompetenceafklaring med det formål at blive opkvalificeret. Der skal fokuseres på uddannelser i områdermed varige beskæftigelsesmuligheder.De nuværende regler om 6 ugers selvvalgt uddannelse ændres. Fokus bør være på indhold og ikke på tid.Den ledige skal således have mulighed for at anvende et fastsat beløb, der ikke er bundet op på uddannel-seslængde. Kan der opnås bedre effekt ved at anvende det samme beløb på et kortere kursusforløb målrettetvedkommende, skal dette være muligt.Det skal være muligt for a-kassen at udbetale en indkomstudligning til medlemmer på uddannelse, når de erpå SU eller dagpenge i forhold til almindelig løn ved beskæftigelse.
Virksomheder - en aktiv part
Det er vigtigt, at der til stadighed er et aktivt samspil mellem alle parter på beskæftigelsesområdet.Virksomheder bør langt mere aktivt påtage sig et samfundsansvar for at sikre, at arbejdsstyrken også i pe-rioder med højere ledighed holdes opdateret. Der bør være en større solidaritet blandt virksomheder for atsikre, at arbejdskraften er opdateret. Fx kan barselsudligningsfonden inspirere til solidaritet på et område, dertidligere ramte bestemte brancheområder.De nuværende muligheder med forskellige regler for ansættelse med løntilskudsjob i offentlige og privatevirksomheder skal ændres. Her sker der i dag en urimelig forskelsbehandling og skævvridning.Der skal være en langt stærkere opfølgning og formål med praktikperioder på løntilskud eller dagpenge.Kristelig Fagbevægelse foreslår:Der skal være et formål med, at den ledige i en periode er i løntilskud i en virksomhed. Der skal ikke fremovervære forskel på regelgrundlaget for løntilskud i offentlige og private virksomheder. Kristelig Fagbevægelseforeslår to modeller for praktikperioder:Praktik med forventning om job:I en periode på maks. 6 måneder tilknyttes vedkommende en virksomhed. Der skal være et tilsagn om, atvedkommende efter tilskudsperioden kan opnå beskæftigelse på ordinære vilkår.Der er ikke pligt til anden jobsøgning i denne periode. Hele arbejdsindsatsen skal være på at opnå beskæfti-gelse i den pågældende virksomhed. Der tilknyttes på arbejdspladsen en personlig mentor i forløbet.Afklaring - erfaring - trainee:I en periode tilknyttes vedkommende en virksomhed i maks. 6 måneder. Praktikken bruges som afklaring påfremtidsmuligheder med det formål at få erfaring og opkvalificering. Vedkommende står til rådighed og eralmindelig jobsøgende i perioden. Evt. kan der aftales, at virksomhedspraktikken er på et reduceret timetal, såder fortsat er tid til jobsøgning.I begge situationer udbetales normal løn i perioden. Virksomheden får lønrefusion svarende til dagpengebeløbet.
Dagpengeperiodens længde
Et dynamisk beskæftigelsessystem skal tage udgangspunkt i det aktuelle arbejdsmarked. Systemet skal tagehøjde for de skiftende samfundskonjunkturer. Den enkelte forsikrede skal være sikret mod samfundsforhold,vedkommende ingen indflydelse har på.Arbejdsmarkedskommissionen foreslår, at når ledigheden inklusive de aktiverede overstiger 7 % forlænges periodenmed 6 måneder. Når ledigheden bliver meget høj - 9 % - forlænges perioden yderligere med 6 måneder.Kristelig Fagbevægelse foreslår:Et system med fleksibel længde af dagpengeperiode. Normal dagpengeperiode er som nu 2 år. Når ledighedenstiger væsentligt over et lovfastsat niveau, forlænges perioden til maks. 3 år. På den måde får vi et dagpenge-system, der ikke har social slagside.
Dagpengebeløbets størrelse
Den personlige og behovsbestemte indsats skal tilrettelægges, så den er motiverende og fremmer beskæfti-gelsen. Dagpengebeløbets nuværende størrelse er fornuftig og bør fortsætte efter samme principper som nu.Der skal fortsat være mulighed for, at der kan tegnes private tillægsforsikringer, der giver en højere udbetalingend de lovfastsatte.
Mere målstyring mindre regelfokus
Det er kendt, at det, der måles på, også er det, der bliver fokuseret på. De nuværende regler for refusion tila-kasser og jobcentre bør ændres. Der skal være fokus på resultat- og målstyring. Frihedsgraden til at opnåresultater bør være høj.
Der skal være et klart incitament for både den jobsøgende, a-kassen og jobcenter til at fremme beskæftigelseog uddannelse.Arbejdsmarkedskommissionen foreslår en model, hvor den statslige refusion til kommuner udgør 100 % den førstemåned, en person har været på offentlig forsørgelse. Derefter 65 % fra andet til tolvte måned, og 35 % mellem ét ogtre år (på dette tidspunkt var dagpengeperioden for forsikrede 4 år).Kristelig Fagbevægelse foreslår:Refusion skal være med udgangspunkt i resultater. Følgende parametre kan indgå i en refusionsmodel- hurtigere i beskæftigelse - refusion efter gennemsnitlig varighed i ledighed- fastholdelse - refusion efter andel, der er i beskæftigelse efter fx 3 måneder- refusion, der reduceres efter længde i ledighed, fx reduceret efter 3 og 6 måneders ledighed og herefteruændret- der udarbejdes gennemsnitstal for sammenlignelige a-kasser, så refusion tager hensyn til brancheudsving.
Nyt fokus i beskæftigelsesindsatsen2 års dagpengeperiode
Kan for-længesmed 1 år
Indmeldelsei a-kassenA-kassen6 måneder
OpsagtA-kassen18 måneder
VisiteringssamtaleJobcenter
INDSATS- Individuel fokusering ud fra behov- A-kassen har al kontakt til denledige i de første 6 måneder.- Kompertenceløft til ufaglærteTO FORMER FOR AKTIVERINGPraktikmed forventning om jobmaks. 6 måneder.Afklaringaf fremtid - maks. 6 måneder- Ens offentlig og privat- Normal løn, virksomheder får lønrefusionA-kassen-holdervisiterings-samtalesenest4 ugerefterledighed
Halvering afstatsbidrag i2 år til ungeunder 30 år
Arbejdsgiver ind-beretter opsigelsetil Indkomstregister.A-kassen stillerrelevante værk-tøjer til rådighedsom inspiration.
FORMÅLIndividuelindsatsafklaresHurtig og personlig indsatsVirksomhedspraktik ved jobfokuseller afklaringKonjunktur-afhængig
Flere unge meldersig ind i a-kasse.
Forebyggerledighed