Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 194
Offentligt
Samlenotat: Ministerrådsmøde (beskæftigelse, social politik, sundhed og forbrugerbe-
skyttelse) den 19. maj 2011
Pkt. 1. En EU-ramme for medlemsstaternes nationale romastrategier from mod 2020- Udveksling af synspunkter- Rådskonklusioner- Godkendelse af udtalelse fra Komitéen for Social beskyttelseKOM (2011) 0173Resumé
Det forventes, at der på rådsmødet vil blive vedtaget rådskonklusioner angående Kommissio-nens meddelelse om etablering af en EU-ramme for medlemsstaternes nationale strategier tilinklusion af romaer. Baggrunden for sagen er Kommissionens ønske om øget fokus på denøkonomiske og sociale inklusion af romaer i medlemsstaterne. Det forventes, at en egentligEU-ramme formelt vedtages på mødet i det Europæiske Råd den 24. juni 2011. Medlemsstater-ne opfordres i udkastet til rådskonklusioner til ved udgangen af 2011 og i overensstemmelsemed nationale politikker at opstille målsætninger inden for særligt fire indsatsområder: adgangtil uddannelse, beskæftigelse, sundhedspleje og boliger. Udkastet til rådskonklusioner har ikke isig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke rele-vant. Regeringen forventes at være overordnet positivt indstillet, men anser dog spørgsmåletom en styrket indsats for social og økonomisk inklusion af romaer for at være mindre relevant ien dansk kontekst.1. Baggrund
Kommissionen etablerede i september 2010 en intern taskforce på forslag fra kommissær Re-ding, kommissær Malmström og kommissær Andor, der bl.a. skulle se på medlemsstaternesanvendelse af EU-midler til social og økonomisk inklusion af romaer. Kommissionens medde-lelse om en EU-ramme for de nationale strategier er udarbejdet på baggrund af taskforcens ar-bejde.Meddelelsen, der blev offentliggjort den 4. april 2011, blev præsenteret på rådsmødet (retlige ogindre anliggender) den 11.-12. april 2011.På rådsmødet (beskæftigelse og socialpolitik) den 19. maj 2011 ventes meddelelsen drøftet, ogder ventes vedtagelse af rådskonklusioner om meddelelsen. Det forventes endvidere, at enegentlig EU-ramme formelt vedtages på mødet i Det Europæiske Råd den 24. juni 2011.2. Formål og indhold
I henhold til udkastet erindrer Rådet, at den Europæiske Union hviler på værdier som menne-skelig værdighed, frihed, demokrati, lighed, retssikkerhed og respekt for menneskerettigheder-ne, herunder rettigheder for personer, der tilhører en minoritet, samt at artikel 19 af Traktatenom Den Europæiske Unions funktionsmåde specifikt bemyndiger Rådet til at træffe hensigts-mæssige foranstaltninger til at bekæmpe alle former for forskelsbehandling.
1
Rådet understreger, at roma-befolkningen i Europa er udsat for social eksklusion, diskriminati-on, manglende beskæftigelse og dårlige boligforhold. Det siges i denne forbindelse, at antallet afromaer og deres sociale og økonomiske situation varierer i de enkelte medlemslande, og at denationale tilgange til inklusion af roma-befolkningen skal tilpasses de specifikke omstændighe-der.Rådet understreger endvidere, at medlemslandene har den primære kompetence i spørgsmålet,og at tiltag skal tilpasses efter nationale forhold og respektere subsidiaritetsprincippet.Rådet hilser Kommissionens meddelelse om etablering af en EU-ramme for medlemsstaternesnationale strategier til inklusion af romaer velkommen.Medlemsstaterne opfordres til ved udgangen af 2011 og i overensstemmelse med nationale poli-tikker at opstille målsætninger inden for særligt fire indsatsområder. Der er særlig bevågenhedpå ligestillingsmæssige perspektiver:----Adgang til uddannelse, herunder både primær og højere uddannelse samt overgangen frauddannelsessystemet til arbejdsmarkedet.Adgang til beskæftigelse, herunder ikke-diskrimination, voksenuddannelse og støtte forselvstændige.Adgang til sundhedspleje med særligt fokus på kvalitet, forebyggelse og sundhedsrelate-ret uddannelse.Adgang til boliger med særligt fokus på blandt andet sociale boligtilbud med fuld udnyt-telse af de midler, der er til rådighed i den Europæiske Regionale Udviklingsfond.
Det bemærkes, at medlemsstaterne endvidere opfordres til hensigtsmæssig overvågning af ud-viklingen og til at sikre effektiv brug af EU-midler til social og økonomisk inklusion af roma-befolkningen. Medlemsstaterne opfordres desuden til at udpege en national roma-kontaktperson samt at fremme aktiv involvering af roma-civilsamfundet.Kommissionen opfordres blandt andet til at fortsætte arbejdet med roma-taskforcen, herunderat vurdere effekten af EU-midler, der anvendes til inklusion af roma-befolkningen, samt atovervåge udviklingen på baggrund af eksisterende tiltag, såsom Den Åbne Koordinationsmeto-de.Kommissionen og medlemsstaterne opfordres blandt andet til at overveje mainstreaming af ligerettigheder for marginaliserede grupper inklusiv roma-befolkningen inden for relevante politik-ker, at trække på erfaringer fra Europarådet og OSCE samt at styrke rollen for roma-platformen og fremme deltagelsen af civilsamfundet.Komitéen for Social Beskyttelse har vedtaget en udtalelse om inklusion af romaer, i hvilken deter fastslået, at udformning og iværksættelse af politikker vedrørende bekæmpelse af økonomiskog social eksklusion af romaer, er medlemsstaternes ansvar, men aktører på EU-niveau har envigtig rolle at spille med henblik på at støtte medlemsstaternes indsats. I denne forbindelse
2
nævnes samhørighedsinstrumenterne og Den europæiske Socialfond som væsentlige bidrags-ydere.Komitéen udtaler endvidere, at medlemsstaternes foranstaltninger bør afspejle intensiteten afudfordringerne i de enkelte medlemsstater og være rettet imod de mest berørte regionale oglokale områder.Det bemærkes, at antallet af personer med roma-baggrund i Danmark – statsborgere eller ud-lændinge med lovligt ophold – ikke kan opgøres statistisk, men generelt vurderes at være megetlille. Det bemærkes endvidere, at der i Danmark ikke er særlige integrationstilbud til særskilteetniske grupper. Romaer med statsborgerskab eller lovligt ophold i Danmark har adgang til so-ciale ydelser på lige fod med andre borgere og til de generelle integrationstilbud til indvandrereog efterkommere, hvor dette måtte være relevant. I forhold til spørgsmålet om diskriminationhar regeringen i juli 2010 præsenteret en handlingsplan for etnisk ligebehandling, der bl.a. skalstyrke grundlæggende rettigheder og forebygge intolerance.3. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet skal ikke høres.4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.6. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har i sig selv hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssigeeller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark. Tiltag i forlængelse af Kommis-sionens meddelelse og rådskonklusionerne herom kan have statsfinansielle konsekvenser, hvismedlemsstater i hvilke, der ikke er identificeret problemer med romaer, forpligtes til at iværk-sætte foranstaltninger.7. Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl-og Indvandrings-samarbejdet (SPAIS) den 24. marts 2011, og rådskonklusionerne vil blivesendt til Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale forhold.8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes generelt at kunne tilslutte sig udkastet.9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for en styrket indsats for social og økonomiskinklusion af romaer, men finder det helt centralt, at indsatsen skal tilpasses den nationale situa-tion, idet fx antallet af personer med roma-baggrund i Danmark vurderes at være meget lille.
3
Spørgsmålet om en styrket indsats for social og økonomisk inklusion af romaer anses derfor forat være mindre relevant i en dansk kontekst.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 8. april forud forrådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. april 2011. Udkastet til rådskonklusionerhar ikke tidligere været forelagt.
4