Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 134
Offentligt
965929_0001.png
965929_0002.png
965929_0003.png
965929_0004.png
Fremsat den 30. marts 2011 af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)1
ForslagtilLov om ændring af lov om barseludligning på det private arbejdsmarked (barseludligningsloven)(Udskydelse af revisionsfristen)
§1
I lov nr. 417 af 8. maj 2006 om barseludligning på det private arbejdsmarked (barseludligningsloven), somændret ved lov nr. 288 af 29. marts 2010, foretages følgende ændring:1.I§ 13, stk. 3,ændres ”folketingsåret 2010-11” til: ”folketingsåret 2011-12”.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2011.
Beskæftigelsesmin., sagsnr. 2011-0003316
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrund og indholdEfter barseludligningslovens § 13, stk. 3, skal den ansvarlige minister fremsætte forslag om revision af lovenfor Folketinget i folketingsåret 2010-11. Med dette lovforslag foreslås det at udskyde fremsættelsen af enrevision for Folketinget til Folketingsåret 2011-12. Denne udsættelse skal sikre den fornødne tid til depolitiske forhandlinger i forligskredsen bag barseludligningsloven.Revisionsfristen er allerede en gang tidligere udskudt, da dette var nødvendigt for at sikre den fornødne room overenskomstfornyelserne på det private arbejdsmarked i foråret 2010. Siden er der udarbejdet enuafhængig evaluering af barseludligningsloven. Denne evaluering er efter offentligt udbud foretaget af CowiA/S. Det følger bl.a. af bemærkningerne til bestemmelsen, at der inden lovrevisionen skal foretages enuafhængig evaluering af lovens virkning på udviklingen på arbejdsmarkedet, herunder de ligestillings-mæssige konsekvenser i forhold til brancher, funktion, lønudvikling o.l. I det lys vil det blive overvejet, omden lovbaserede ordning skal udvides eller ændres.Forløbet omkring udarbejdelsen af den uafhængige evaluering har imidlertid trukket ud. Derfor er enyderligere udsættelse af revisionsfristen nødvendig.2. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for staten, kommuner og regioner.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.4. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.5. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.7. Hørte organisationerLovforslaget har været sendt til høring hos Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejds-giverforeningen Konditorer, Bagere og Chokolademagere, Arbejdsmarkedets Tillægspension, BusinessDanmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Journalistforbund,Dansk Kvindesamfund, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Datatilsynet, Den DanskeDommerforening, DS Håndværk og Industri, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af AktiveKvinder, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer FRR, Funktionæ-rernes og Tjenestemændenes Fællesråd FTF, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kom-munernes Landsforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kvinderådet, KVINFO,Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Ligebehandlings-nævnet, Personalestyrelsen og Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger.8. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser /Negative konsekvenser /
Økonomiske konsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrative konsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
mindre udgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås at udsætte revisionen af barseludligningsloven til folketingsåret 2011-12. Udsættelsen aflovrevisionen er begrundet i at sikre den fornødne tid til de politiske drøftelser omkring en evaluering afbarseludligningsloven.Regeringen foreslår derfor at udsætte lovrevisionen til folketingsåret 2011-12.Til § 2Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juni 2011.
BILAG 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formulering§ 13, stk. 3. Ministeren fremsætter forslag om revision afloven for Folketinget i folketingsåret 2010-11.Lovforslaget§ 13, stk. 3. Ministeren fremsætter forslag om revision afloven for Folketinget i folketingsåret 2011-12.