Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 105
Offentligt
952481_0001.png
952481_0002.png
952481_0003.png
952481_0004.png
NOTAT
7. januar 2011
Grundnotat vedrørende kommissionens forslag tilændring af Europaparlamentets og Rådets forord-ning nr. 883/04 om koordination af de sociale sik-ringsordninger og forordning nr. 987/2009 om denærmere regler til gennemførelse af forordning nr.883/04
J.nr. 2010-0020501JAIC/kml/ura
ResumeDette forslag supplerer, præciserer og ajourfører nogle af bestemmelserne i EF-forordning nr. 883/2004 og EF-forordning nr. 987/2009, således at de afspejlerændringerne i medlemsstaternes nationale lovgivning om social sikring og deændrede mobilitetsmønstre, som påvirker koordineringen af de socialesikringsordninger. Ændringerne vil gøre det lettere effektivt at anvende EU-lovgivningen om koordinering af de sociale sikringsordninger og forbedrebeskyttelsen af de enkeltpersoner, som flytter inden for EU. Ændringerne relaterersig hovedsagligt til lovvalg og arbejdsløshedsforsikring. Der foretages ligeledesnogle rent lovtekniske ændringer.1. BaggrundForslaget omfatter en generel ajourføring af forordning (EF) nr. 883/2004 og (EF)nr. 987/2009. Hensigten er at sikre en ordentlig koordinering på EU-plan af denationale ordninger for social sikring. Det afspejler de retlige ændringer pånationalt plan, og i forslaget gøres der status over de seneste udviklinger i dentværnationale mobilitet, som påvirker koordineringen af de socialesikringsordninger. Retsgrundlaget er artikel 48 i TEUF.2. Formål og indholdFormålet med dette forslag er at ajourføre forordning (EF) nr. 883/2004 og (EF) nr.987/2009, således at de afspejler ændringerne i medlemsstaternes nationalelovgivning om social sikring og holdes ajour med de ændringer i den socialevirkelighed, som påvirker koordineringen af de sociale sikringsordninger.Desuden er der i dette forslag indeholdt forslag fra Den AdministrativeKommission for Koordinering af Sociale Sikringsordninger (i det følgendebenævnt "den administrative kommission"), der har til formål at forbedre ogmodernisere EU-lovgivningen i henhold til artikel 72, litra f), i forordning nr.883/2004. Ændringerne i dette forslag har til formål at give de berørte parterretssikkerhed.Gennemgang af forslaget:1. Ændringerne i forordning nr. 883/04 artikel 9, 12, 36, og bilag i forordningensamt forordning 987/2009 artikel 6, 14, 15, 54, 55 og 56 er tekniske ændringer.2. Ændringen i forordning nr. 883/04 vedrører lovvalg.
I den gældende tekst i artikel 13, stk. 1, finder betingelsen med hensyn til at udøve"en væsentlig del" af sin beskæftigelse ikke anvendelse på den situation, hvor enperson arbejder i to eller flere medlemsstater for forskellige virksomheder ellerarbejdsgivere. Det er ikke i tråd med hensigten, da den blev forhandlet i Rådet, isærikke i de situationer, hvor den beskæftigelse, der udøves i bopælsmedlemsstaten, erret begrænset. Formålet med denne ændring er at gøre det klart, at betingelsen forat udøve en "væsentlig del" af beskæftigelsen også gælder en person, som normaltudøver en beskæftigelse for forskellige virksomheder eller arbejdsgivere i to ellerflere medlemsstater. I den situation, hvor betingelsen med hensyn til en "væsentligdel" af beskæftigelsen ikke er blevet opfyldt i bopælsmedlemsstaten, er dengældende lovgivning den lovgivning i den anden medlemsstat, hvor hjemstedeteller forretningsstedet for virksomheden/virksomhederne ellerarbejdsgiveren/arbejdsgiverne befinder sig. Såfremt det ikke er muligt at udpege énmedlemsstat, hvor hjemstedet eller forretningsstedet befinder sig, f.eks. i tilfældemed to eller flere arbejdsgivere, som er etableret i to forskellige medlemsstateruden for bopælsmedlemsstaten, gælder lovgivningen i bopælsmedlemsstaten.Formålet med ændringen er at undgå manipulering af den gældende lovgivning,samtidig med at man overholder princippet om forenkling og pragmatisme.3. Ændringen i forordning nr. 883/04 artikel 65, stk. 5 omhandler den situation,hvor en selvstændig har været arbejdsløshedsforsikret i den medlemsstat, hvor denseneste beskæftigelse har fundet sted, og som ved arbejdsløshed vender tilbage tilsin bopælsmedlemsstat, hvor der ikke findes en arbejdsløshedsforsikring forselvstændige.I en sådan situation er det ikke muligt – som for beskæftigede - at overføre ansvaretfor udbetalingen af arbejdsløshedsydelser fra den medlemsstat, hvor den senestebeskæftigelse har fundet sted, til bopælsmedlemsstaten, da lovgivningen isidstnævnte medlemsstat ikke omfatter arbejdsløshedsydelser for selvstændige.Men i henhold til formålet med artikel 65, som blev bekræftet af EU-Domstolensretspraksis (jf. EU-Domstolens domme om artikel 71 i forordning 1408/71, somsvarer til den nye artikel 65 i forordning (EF) nr. 883/2004, f.eks. sag C-454/93,Van Gestel,Sml. 1995 I, s. 1707, og sag C-58/87,Rebmann,Sml. 1988, s. 3467),har de personer, der er underlagt den artikel, en ret til ved ledighed at vende tilbagetil deres bopælsmedlemsstat og søge arbejde der. Begrundelsen for denne artikel er,at disse personer har de bedste muligheder for igen at vende tilbage tilarbejdsmarkedet i deres bopælsmedlemsstat som følge af deres tætte forbindelserdertil. I den forbindelse må deres ret til sociale ydelser ikke blive begrænset,navnlig i de tilfælde, hvor ydelserne repræsenterer det bidrag, som de har indbetalt(sag C-228/07,Petersen,Sml. 2008 I, s. 6989). Desuden har Den EuropæiskeMenneskerettighedsdomstol fastlagt, at en ret til arbejdsløshedsydelse, der erknyttet til indbetalingen af bidrag til en arbejdsløshedsforsikringsfond – som enøkonomisk ret - skal være beskyttet af artikel 1, protokol nr. 1, i den europæiskekonvention (Gaygusuzv. Austria).4. Ændringen i forordning nr. 883/04 artikel 71, stk. 2 er en præsicering af denadministrative kommissions afstemningsprocedurer, der afspejler den udvikling,som blev indført ved Lissabontraktaten.
2
3. Europa-parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke taget stilling til forslaget.4. NærhedsprincippetNærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt som forslaget ikke hører indunder EU's enekompetence.Forslagets mål vurderes ikke i tilstrækkelig grad at kunne opfyldes afmedlemsstaterne.EU er i henhold til traktatens artikel 48 forpligtet til at træffe koordinerende foran-staltninger inden for social sikring. Tiltaget er nødvendigt for at sikre, at dentraktatsikrede ret til fri bevægelighed fuldt ud kan udnyttes. Uden en sådankoordinering er der risiko for, at den frie bevægelighed ikke kan anvendes,eftersom borgerne vil være mindre tilbøjelige til at benytte sig af denne ret, hvis deti realiteten betyder, at de mister de sociale sikringsrettigheder, som de allerede harerhvervet i en anden medlemsstat. Det er ikke hensigten med den gældende EU-lovgivning inden for social sikring at erstatte de forskellige nationale ordninger.Det er kun muligt at koordinere de sociale sikringsordninger på EU-niveau.Hensigten er at sikre, at koordineringen af de sociale sikringsordninger fungerereffektivt i samtlige medlemsstater. Koordineringen er baseret på og begrundes iden frie bevægelighed for personer inden for EU.Forslaget er en rent koordinerende foranstaltning, som kun kan træffes på EU-plan.Medlemsstaterne har stadig ansvaret for at tilrettelægge og finansiere deresnationale sociale sikringsordninger.Forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.5. Gældende dansk retÆndringen vil kunne have konsekvenser for dansk ret i form af reglerne for ar-bejdsløshedsdagpenge.6. KonsekvenserSiden den 1. maj 2010 har de to moderniserede forordninger nr. 883/2004 og nr.987/2009 om koordineringen af de sociale sikringsordninger fundet anvendelse ialle EU-medlemsstater. De moderniserede forordninger om social sikring erresultatet af ti års forhandlinger mellem medlemsstaterne. Behovet formodernisering opstod bl.a. som følge af ændringer i den nationale lovgivning ogsom følge af retspraksis i Den Europæiske Unions Domstol (EU-Domstolen).Medlemsstaterne ændrer ofte deres lovgivning om social sikring. Som enkonsekvens heraf bliver henvisningerne i EU-lovgivningen, som koordinerer desociale sikringsordninger, uaktuelle, hvilket skaber retlig usikkerhed for de berørteparter, når de anvender forordningerne.Med dette forslag bliver koordineringen af de sociale sikringsordninger imedlemsstaterne lettere, og det bidrager til beskyttelsen af borgere, der flytterinden for EU. Medlemsstaterne og den administrative kommission har foreslået de
3
fleste ændringer. Det skønnes, at hverken socialsikringsinstitutioner, forvaltninger,arbejdstagere, arbejdsgivere eller ikke-aktive borgere vil komme til at oplevenogen væsentlige ændringer i den aktuelle situation for så vidt angår arbejdsbyrdeeller omkostninger som følge af den foreslåede ændringsforordning.7. HøringMeddelelsen sendes til høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet ogSociale Forhold.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDe øvrige medlemslande ventes at indtage en positiv holdning til initiativet.9. Regeringens foreløbige holdningRegeringen er som udgangspunkt positiv overfor forslaget med undtagelse af dendel af forslaget, der indebærer en ændring af bestemmelserne i forordning nr.883/04 om arbejdsløshedsdagpenge til selvstændige grænsearbejdere.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4