Folketingets Økontaktudvalg 2010-11 (1. samling)
ØKU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
23. februar 2011
Besvarelse af spørgsmål 7 alm. del stillet af udvalget den 1. februar
2011.
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at der ikke kræves kvalifikationer med hensyn tilførstehjælp for færgepersonalet på ø- og genvejsfærger, og hvad er i givetfald begrundelsen herfor, og vil ministeren redegøre for gældendekvalifikationskrav m.m. for færgepersonale på ø- og genvejsfærger?Svar:
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:”Det bærende princip i forbindelse med personalets kvalifikationer vedsejlads på ø- og genvejsfærger er at sikre et højt sikkerhedsniveau om bord,netop fordi der sejles med passagerer. Der tages afsæt i de konkreteforhold, som færgerne skal operere under. Det vil sige, om skibet skal sejlepå åbent hav eller i kystnært farvand, antallet af passagerer mv.Kvalifikationerne for personalet på de danske ø- og genvejsfærger tagerudgangspunkt i STCW-konventionen (IMO’s konvention om uddannelseaf søfarende og vagthold), som er gennemført i Danmark ved lov omskibes besætning, lov om maritime uddannelser og lov om sikkerhed tilsøs.Førstehjælpskurser indgår i dag i alle de maritime erhvervsuddannelser. Ilangt de fleste tilfælde har personalet, der sejler ø-færgen, såledeskendskab til førstehjælp. I sjældne tilfælde kan der dog være personer, derer uddannet efter gamle uddannelsesordninger og har optjent merit, somikke har gennemført et førstehjælpskursus. På færger, der har personale udover dem, der beskæftiger sig med skibets sejlads (typiskcateringpersonale), er der krav om, at dette personale skal have kendskabtil førstehjælp.Hvor ø- og genvejsfærger har en overfartstid på over en halv time, stillesder krav til medicinsk udstyr, og til at der skal være personale meduddannelse i sygdomsbehandling svarende til udstyret. I uddannelsen somsygdomsbehandler indgår førstehjælp.Søfartsstyrelsen stiller almindeligvis ikke specifikke krav omførstehjælpskompetencer eller førstehjælpsudstyr på skibe med enoverfartstid på under en halv time. Det skyldes den korte afstand tilbehandling i havn og dermed muligheden for, inden for en rimelig tid, at fåkvalificeret hjælp fra land. Som nævnt har personalet på færgen imidlertid i
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
langt de fleste tilfælde kendskab til førstehjælp.Hvad angår de gældende kvalifikationskrav, skal personalet, som varetagerfærgens tekniske drift og sejlads, have gennemført formaliserede maritimeerhvervsuddannelser.Kvalifikationskravenebaserespådeerhvervsmæssige sønærings- og kvalifikationsbeviser for skibsassistenter,kyst- og sætteskippere, styrmænd, maskinister og maskinmestre. For denenkelte færge fastsætter Søfartsstyrelsen de konkrete kvalifikationskrav tilbesætningen i færgens såkaldte besætningsfastsættelse. Denne udstedesunder hensyntagen til færgens størrelse og indretning, antallet afpassagerer, fartsområdet og overfartstiden. Generelt vil der være størrekvalifikationskrav til store færger med lang overfartstid end til små færgermed kort overfartstid.For servicepersonale, der ikke varetager færgens tekniske drift eller sejlads(fx kiosk- eller cafeteriepersonale), er der krav om ensikkerhedsuddannelse, der inkluderer kendskab til førstehjælp.”