Folketingets Økontaktudvalg 2010-11 (1. samling)
ØKU Alm.del
Offentligt
988256_0001.png
988256_0002.png
988256_0003.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Økontaktudvalg
Dato: 28. april 2011Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPSWLESags nr.: 1104491Dok nr.: 502230
Folketingets Økontaktudvalg har den 7. april 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 10 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af Preben Rudiengaard.Spørgsmål nr. 10:’’ Vil ministeren på baggrund af en indhentet udtalelse fra Ærø Kommune re-degøre for den aktuelle situation fsva. færgedriften til Birkholm samt den for-ventede fremtidige færgedrift til Birkholm? Ministeren bedes endvidere oplysestørrelsen af det statslige ø-tilskud til Ærø Kommune og Ærø Kommunes bud-getterede tilskud til færgeruten til Birkholm for 2011.”
Svar:Jeg har indhentet en udtalelse fra Ærø kommune vedrørende den aktuellefærgesituation fsva. Færgedriften til Brikholm. Ærø kommune har d. 10. april2011 fremsendt nedenstående redegørelse:” Færgebetjeningen af Birkholm er i en årrække og indtil udgangen af 2006blevet varetaget af en privat entreprenør i henhold til en besejlingsaftale, ind-gået mellem entreprenøren og Ærø Kommune.Fra januar 2007 har sejladsen været varetaget af Ærø Kommune selv, hvilketkonkret vil sige af en bådfører ansat af kommunen.Ærø Kommune har både før og efter skiftet fra entreprenør til egen drift ejetden båd, sejladsen har været udført med.I oktober 2006 indsattes en nybygget båd, "Birkholmposten".Denne båd viste sig at give anledning til mange problemer med vibrationer,støj, sejladsegenskaber mv., og medio september 2010 måtte båden tages udaf drift. Der verserer p.t. en sag mellem værftet, der har leveret båden, ogkommunen om ansvaret for de nævnte problemer.Kort efter at "Birkholmposten" måtte tages ud af drift i november 2010, beslut-tede kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Birkholmudvalget (et rådgivendeø-udvalg med repræsentanter for kommunalbestyrelsen og beboerne på Birk-holm), at sejladsen skulle bringes i udbud, og at kommunen i den forbindelseikke længere skulle stille båd til rådighed. Kommunalbestyrelsen besluttedeendvidere, at kommunen i perioden 01.10.10 – 31.01.11 ikke kunne påtage sigansvaret for persontransport til og fra Birkholm, og at Beboerforeningen påBirkholm skulle ydes et tilskud på 50.000 kr. som kompensation for, at der iperioden 01.10.10 – 31.01.11 ikke var offentlig persontransport.
Side 2
Protokollat med kommunalbestyrelsens beslutning af 17.11.10 vedhæftes.Sejladsen blev herefter bragt i EU-miniudbud (indhentning af interessetilken-degivelser) umiddelbart efter nytår 2011 med henblik på indgåelse af en 12-årig besejlingskontrakt.Kommunen har i alt afsat en udgift på netto 425.000 kr. til opgaven i 2011 efterfradrag af indtægter fra passagerer og postvæsenet.Forudsætningen for dette beløb var de betingelser, der var gældende førkommunalbestyrelsens beslutning af 17.11.10.Da denne forudsætning blev ændret med beslutningen om, at kommunen ikkelængere skulle stille båd til rådighed i forbindelse med udbuddet, måtte detforventes, at det vindende tilbud ville udløse en årlig kommunal nettoudgift, deroversteg 425.000 kr. Hvor meget den konkrete merudgift ville blive, forvente-des især at afhænge af, hvilken båd der indgik i det vindende tilbud.De indkomne tilbud viste sig imidlertid at ligge højere end forventet og højere,end det vurderedes rimeligt.Derfor har der i 2 forhandlingsrunder været forhandlet med alle tilbudsgivereog herefter i en 3. forhandlingsrunde alene med den tilbudsgiver, der havdeafgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud, om at reducere entreprise-summen, fx ved at indsætte en anden og billigere båd eller ved at reducere isejlplanen.Resultatet af den 3. forhandlingsrunde forelægges kommunens trafik- og er-hvervsudvalg i morgen mandag den 11.04.11.Det er kommunens håb, at der meget snart findes en holdbar løsning, der kanvære rimelig både for beboerne på Birkholm og ud fra en økonomisk helheds-betragtning.Det bemærkes, at kommunen har forlænget den periode, hvor den ikke harkunnet påtage sig ansvar for persontransport, så denne periode løber, indtilder forhåbentlig snart findes en varig løsning, og at baggrunden for denne for-længelse har været, at omkostningen til en evt. nødløsning (der ville indebære,at der skulle indsættes en alternativ båd, som Søfartsstyrelsen kunne godken-de til persontransport) ikke er fundet rimelig i forhold til det konkrete behov, derer vurderet at have været for offentlig persontransport.Det bemærkes endvidere, at kommunen, fra ”Birkholmposten” blev taget ud afdrift, har sikret, at der var mulighed for transport af post og andet gods til og fraBirkholm.”Efterfølgende har Ærø kommune d. 11. april 2011 oplyst at:”Det blev besluttet, at der skal forhandles med yderligere en af tilbudsgiverne,med henblik på at det samlede forhandlingsresultat kan forelægges økonomi-udvalget og kommunalbestyrelsen onsdag den 13/4-11.”Herefter har Ærø Kommune d. 14. april 2011 oplyst følgende:
Side 3
”Jeg kan oplyse, at kommunalbestyrelsen i aftes besluttede, at der skal indgåskontrakt med den tilbudsgiver, der vurderedes at have afgivet det økonomiskmest fordelagtige tilbud.Det forventes, at en kontrakt med 12-årig løbetid vil kunne indgås inden fornogle få dage, og at implementering, herunder bl.a. klargøring af båd, kaniværksættes straks herefter, så den nye løsning kan sættes i drift inden for ca.1 måned. ”Jeg kan henholde mig til Ærø kommunes redegørelse.Trafikstyrelsen har om det statslige tilskud til oplyst Birkholmfærgen:"I 2011 udbetaler Trafikstyrelsen 1.360 kr. til Ærø kommune vedr. færgerutenBirkholm-Marstal med hjemmel i finanslovens § 28.53.01.40."Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens besvarelse.Indenrigs- og Sundhedsministeriet yder efter § 20 i lov om kommunal udligningog generelle tilskud et årligt tilskud til kommuner med mindre øer. Tilskuddetydes som et generelt tilskud, men er beregnet med baggrund i den færgestøt-teordning, hvor både staten og de tidligere amter ydede drifts- og ydelsesstøt-te til færger, statens uddannelsesstøtte til unge på mindre øer samt en andelaf puljen til vanskelligt stillede kommuner, der har været ydet til vanskelligt stil-lede kommuner begrundet i deres særlige ø-udgifter.I 2011 udgør dette § 20 tilskud til Ærø kommune 0,7 mio. kr.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Susanne Wad Leth