Folketingets Økontaktudvalg 2010-11 (1. samling)
ØKU Alm.del Bilag 26
Offentligt
Færgeudvalgets` forslag til besparelser på budget 2011 og årene herefter - Færgefarten Orø - Holbæk
Byrådet` sparekrav er 500.000 kr. samt ca. 500.000 kr. til at finansiere kommende større vedligeholdelsesudgifter. I alt 1.000.000 kr.I færgefartens forslag af 14. november 2010 til besparelser var der regnet med 370.000 kr. til kommende større vedligeholdelsesudgifter.A
Besparelser ved ændring af fartplan (lønninger)Brændstofbesparelse som følge af fartplanændringBrændstofbesparelse ved energi- og miljørigtig sejlladsRengøringBilletindtægter - tab ved mindre sejladsBilletindtægter - hidtil overbudgetteringBilletindtægter - opstramning billeteringSamlet besparelseB
C
D
120.00070.000310.000100.000-5.000-180.000150.000565.000E
60.00035.000315.00075.000-2.500-180.00075.000377.500
800.000 800.000 360.000200.000 200.000 100.000100.000 300.000 325.00070.000 100.00075.000-120.000-40.000-20.000-180.000 -180.000 180.0000 150.00075.000870.000 1.330.000 1.095.000
A - Færgefartens besparelsesforslag af 14. november 2010 - godkendt af Byrådet
På hverdage foreslås afgangene fra Orø kl. 18:40 og 21:50 og fra Holbæk kl. 19:30 og 22:20 at udgå.Søn- og helligdage udgår afgangen fra Orø kl. 20:50 og fra Holbæk kl. 21:50.Færgens personale nednormeres fra 8 til 6 mand, idet der ved fartplanændringen kun sejles med 3 mandskaber mod i dag 4 mandskaber.B - Færgefartens forslag af 14. november 2011 - revideret
Den 1. januar 2011 startede færgefarten med energirigtig sejllads. Erfaringen fra to måneders sejllads viser, at besparelsen er markant større end skønnet.Der er regnet med større besparelse på rengøring, da alt rengøring forudsættes foretages af eget mandskab. Rengøringsfirma er opsagt.Der er ved gennemgang af overfartstal i forhold til bogført indtægt fundet væsentlig differencer, hvilket skyldes uskrevne retningslinjer og kutymer. Disse erpåbudt at ophøre øjeblikkeligt, men der er behov for udarbejdelse af et billeteringsregulativ og revision af takstbladet, hvilket færgefarten snarest vil kommemed forslag til.Mistede billetindtægter er nu opgjort på grundlag af optælling af befordrede på de pågældende afgange.C - Færgefartens forslag af 14. november 2011 - revideret - effekt 2011
Afskedigelse af medarbejder har først virkning fra 1. august 2011.Rengøringsfirma er opsgat med virkning fra 1. april 2011.D - Færgeudvalgets spareforslag
Færgeudvalget foreslår, at der på lørdage, søndage og helligdage sejles med 7 dobbelafgange i ca. 29 uger og i ca. 22 uger med 5 dobbeltafgange.
I dag sejles der om lørdagen med 11 dobbeltafgange i 29 uger og med 9 dobbeltafgange i 22 uger. Søndage og helligdage sejles der med 7 dobbeltafgange.Færgeudvalget er opmærksom på, at Byrådets sparekrav på grundlag af beregningerne ikke er nået, hvorfor udvalget foreslår, at der ved budgetlægningenfor 2012 vurderes, om der skal foretages yderligere besparelser. I givet fald kan Færgeudvalget pege på følgende muligheder:Forhøjelse af billetindtægterOmlægning af takstblad - bl.a. ved at fjerne rabatordning vedr. biler for pensionisterYderligere forøgelse af overfartstid (oliebesparelse)Kommunens personale skal pålægges at bruge færgen mere end i dagKommunalt entrerede entreprenører skal bruge færgen mere end i dag ved rabatordning eller via kontrakt.Anders Peterssen og Jesper Juhl Kristensen tog på færgeudvalgets møde forbehold vedr. de 2 sidstnævnte sparemuligheder.E - Færgeudvalgets forslag - effekt i 2011
Den 7. marts 2011Holger Prehnum