Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2010-11 (1. samling)
§71 Alm.del Bilag 86
Offentligt
986995_0001.png
986995_0002.png
986995_0003.png
986995_0004.png
986995_0005.png
986995_0006.png
986995_0007.png
986995_0008.png
986995_0009.png
986995_0010.png
986995_0011.png
986995_0012.png
986995_0013.png
986995_0014.png
986995_0015.png
986995_0016.png
986995_0017.png
986995_0018.png
986995_0019.png
986995_0020.png
986995_0021.png
986995_0022.png
986995_0023.png
986995_0024.png
986995_0025.png
986995_0026.png
986995_0027.png
986995_0028.png
986995_0029.png
986995_0030.png
986995_0031.png
986995_0032.png
986995_0033.png
986995_0034.png
986995_0035.png
986995_0036.png
986995_0037.png
986995_0038.png
986995_0039.png
986995_0040.png
986995_0041.png
986995_0042.png
12. april 2011
Inspektion af UngdomsinstitutionenEgelys sikrede afdelingerden 12. december 2007OPFØLGNINGJ.nr. 2007-3697-628/PK3
1/41
Indholdsfortegnelse
Ad 2.Ad 3.2.Ad 3.3.Ad 3.4.Ad 3.5.Ad 3.7.Ad 3.8.Ad 3.10.Ad 3.11.Ad 3.13.Ad 4.1.Ad 4.2.Ad 4.3.
Generelt ........................................................................................................ 2Bygninger og gangarealer ............................................................................ 5De unges værelser ....................................................................................... 6Skolestuerne (og undervisning) .................................................................... 6Motionsrum ................................................................................................... 8Opholds- og spisestue .................................................................................. 9Værksted (og størrelsen af MFY) ............................................................... 10Gymnastiksal .............................................................................................. 10Isolationsrum .............................................................................................. 11Personaleforhold mv. .................................................................................. 11Egelys udredningsprojekt med ungdomspsykiatrisk afdeling i Odense ..... 15Det samlede antal af pladser i sikrede afdelinger/institutioner ................... 15Regionsamarbejde om større ensartethed de sikrede institutionerimellem........................................................................................................ 16Beskæftigelse og undervisning – lommepenge/arbejdspenge ................... 17Fritidsaktiviteter og fællesskab ................................................................... 20Besøg.......................................................................................................... 23Telefonering ................................................................................................ 26Udgang ....................................................................................................... 26Euforiserende stoffer mv............................................................................. 28Medicinhåndtering ...................................................................................... 28Vold mv. ...................................................................................................... 29Købmandshandel ........................................................................................ 32Vejledning til de unge og forældrene om magtanvendelsesbekendt-gørelsens regler mv. ................................................................................... 32
Ad 5.Ad 6.Ad 7.1.Ad 7.2.Ad 7.3.Ad 8.Ad 8.1.Ad 9.Ad 10.Ad 11.
Ad 12.Ad 13.
Tilsyn........................................................................................................... 32Beslutningen om at afstå fra den almindelige gennemgang af sagerom magtanvendelse ................................................................................... 35To konkrete tilfælde af magtanvendelse – herunder et tilfælde afindelåsning af en ung på værelset .............................................................. 35
Ad 13.1.
Ad 13.2.
Regionens tilsyn med Egelys anvendelse af magtanvendelses-bekendtgørelsen ......................................................................................... 39
Opfølgning ................................................................................................................... 41Underretning ................................................................................................................. 41
2/41
Den 14. april 2010 afgav jeg endelig rapport om min inspektion den 12. december2007 af Ungdomsinstitutionen Egelys sikrede afdelinger. I rapporten bad jeg om op-lysninger mv. om nærmere angivne forhold.
Jeg har herefter modtaget en udtalelse af 28. juni 2010 fra Justitsministeriet, to udta-lelser af 30. juni 2010 fra henholdsvis Egely og Region Syddanmark samt en udtalelseaf 26. oktober 2010 fra Socialministeriet.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 2.

Generelt

Jeg anførte i rapporten at jeg forstod på Egelys ledelse at den gennemsnitlige op-holdstid på Egely ligger på ca. to måneder, og at min medarbejder havde noteret siget tal for 2006 på 57 dage. Jeg bad Egely om nærmere oplysninger om antallet af an-bringelser og den gennemsnitlige opholdstid på Egelys sikrede afdelinger for årene2008-2009.
Egely har oplyst at den gennemsnitlige opholdstid for 2008 og 2009 er 64, henholdsvis68 dage (i afrundede tal).
Jeg har noteret mig det oplyste og har bemærket mig at den gennemsnitlige opholds-tid umiddelbart synes at være svagt stigende.
Egely har ikke besvaret spørgsmålet om antallet af anbringelser. Det fremgår imidler-tid af regionernes statistik for de sikrede institutioner fra 2009 at der dette år var 117anbringelser på Egely (med i alt 7.984 opholdsdage). De tilsvarende tal for 2008 er129 anbringelser/8.237 opholdsdage.
Også dette har jeg noteret mig.
3/41
Jeg anførte i rapporten at opholdstiderne på Egely umiddelbart synes noget længereend på mange af de øvrige sikrede institutioner (Koglen 44,5 dage, Grenen 39 dageog Sølager ca. 36 dage). Jeg anførte samtidig at jeg er opmærksom på at Egely – ilighed med Grenen, men i modsætning til Bakkegården mfl. – har en særlig sikret af-deling.
Hvis tallene for 2008-09 ikke afveg væsentligt i nedadgående retning fra de tal derblev opgivet under inspektionen, bad jeg Egely og regionen om udtalelser om bag-grunden for de tilsyneladende noget længere generelle opholdstider på Egely.
Egely har oplyst at statistikken for 2008 viser at det primært er anbringelserne i vare-tægtssurrogat der bringer de gennemsnitlige opholdstider på Egely højere op end i deøvrige sikrede institutioner. Egely har – ligesom jeg selv har gjort det – peget på atfem af pladserne på Egely er særligt sikrede pladser, men har samtidig anført at Egelyikke har statistisk materiale til at dokumentere dette.
Regionen har ikke udtalt sig om dette spørgsmål.
Jeg har noteret mig at der umiddelbart ikke kan gives nogen (entydig) forklaring på detilsyneladende noget længere generelle opholdstider på Egely.
Jeg gik i rapporten ud fra at nyansatte på Egely – i lighed med de nyansatte på Bak-kegården – får magtanvendelsesbekendtgørelsen mv. udleveret når den pågældendetiltræder, men jeg bad for en god ordens skyld om nærmere oplysninger om hvilketmateriale Egely udleverer til nyansatte.
Egely har oplyst at alle nyansatte ved ansættelsen får udleveret magtanvendelsesbe-kendtgørelsen af sin nærmeste leder (og skal kvittere for modtagelsen).
Dette har jeg noteret mig.
Jeg gik i rapporten ud fra at Egely på baggrund af regionens kritik – i tilsynsrapport af30. juni 2008 hvorefter introduktion til magtanvendelse efter 6 måneders ansættelse erfor sent – havde fremrykket tidspunktet for introduktion af nye medarbejdere til magt-anvendelse. Jeg bad dog samtidig Egely og regionen om at oplyse om jeg havde for-stået dette rigtigt.
4/41
Dette har Egely med en henvisning til bilag A.1.1 bekræftet.
Regionen har henholdt sig til det som Egely har anført.Det nævnte bilag (”Indsats for håndtering og støtte til afdelingspersonale i forbindelsemed konflikter og magtanvendelse”) fulgte ikke med i første omgang, og jeg har derforden 4. marts 2011 efter telefonisk anmodning modtaget dette direkte fra Egely.
Af bilaget fremgår det
-
at alt afdelingspersonale ved ansættelse modtager og kvitterer for bekendtgø-relsen om magtanvendelseat afdelingslederen er ”omdrejningspunktet omkring indberetning af magtan-vendelser”
-
-
at konfliktsituationer og magtanvendelse løbende behandles på personalemø-der og i sikkerhedsorganisationen
-
at træning i konflikthåndtering og voldsforebyggelse kan rekvireres efter behovog
-
at alle medarbejdere tilbydes systematisk faglig supervision.
Bilaget synes derimod ikke at indebære at nyansatte automatisk – og inden for denførste tid af ansættelsen – gennemgår en ”egentlig introduktion” til magtanvendelsesåledes som Egelys og regionens svar ellers umiddelbart synes at forudsætte.
Jeg anbefaler at Egely og regionen overvejer dette spørgsmål nærmere i lyset af detsom jeg har anført i inspektionsrapporten, men foretager mig ikke mere vedrørendedette spørgsmål.
Jeg bemærkede i rapporten at der på Egelys hjemmeside – i et notat til kommunerneom mulighederne for anbringelse af børn og unge på Egely – var henvist til den tidlige-re magtanvendelsesbekendtgørelse (bekendtgørelse 1613/2006) og ikke den nugæl-dende.
5/41
Jeg gik ud fra at Egely ville gennemgå hjemmesiden og korrigere oplysningerne påsiden i lyset af reglerne i den nugældende bekendtgørelse, og jeg bad Egely om at op-lyse mig om hvad der herefter var sket.
Egely har (i brevet af 30. juni 2010) oplyst at have iværksat de nødvendige rettelser,og at hjemmesiden i øvrigt var ved at blive gennemgået.
Jeg har ved opslag på hjemmesiden fået bekræftet at notatet er rettet til (og at notatetnu indeholder en henvisning til den nyeste magtanvendelsesbekendtgørelse – nr.1093/2010).
Jeg har dog samtidig konstateret at den nævnte (tidligere) magtanvendelsesbekendt-gørelse fra 2006 fortsat er nævnt i f.eks. notatet med klagevejledning til de unges for-ældre uanset at notatet ses at være rettet til den 30. maj 2010. Jeg sigter til at 2006-bekendtgørelsen den 9. juli 2007 blev ophævet og erstattet af magtanvendelsesbe-kendtgørelse nr. 893/2007.
Jeg går imidlertid ud fra at Egelys arbejde med at korrigere oplysningerne på hjemme-siden fortsætter, og jeg foretager mig ikke mere på dette punkt på nuværende tids-punkt.

Ad 3.2.

Bygninger og gangarealer

Den repræsentant for den særligt sikrede afdeling som jeg talte med under inspektio-nen, anførte at de unge mangler en form for halvtag i gårdhaven sådan at de unge –og herunder de unge rygere – kan stå i læ for en byge. Jeg bad Egely og regionen omen udtalelse herom.
Egely har med henvisning til Egelys rygepolitik anført at et sådant halvtag ville modar-bejde institutionens målsætning om en røgfri institution (jf. bilag A.2 om Egelys ryge-politik). Egely har derfor besluttet ikke at følge dette ønske fra de unge i den særligtsikrede afdeling.
Regionen har anført at regionen har taget beslutningen til efterretning idet regionensamtidig har anerkendt at det alene tilkommer Egely at træffe beslutning i en sådansag.
6/41
Jeg tager ligesom regionen Egelys beslutning til efterretning og ligeledes den forud-sætning som ligger til grund herfor: At halvtaget først og fremmest ville tjene rygernesinteresser. Og jeg foretager mig ikke mere i forhold til de unges ønske om et halvtag.

Ad 3.3.

De unges værelser

Flere af de unge repræsentanter som jeg talte med under inspektionen, nævnte pro-blemer med udluftning; og det ikke kun på de unges værelser. Det blev under den af-sluttende samtale oplyst at der er sat godt 2 mio. kr. af til at få løst ventilationsproble-merne på Egely, som i øvrigt også havde givet Arbejdstilsynet anledning til et påbud.
Jeg gik i rapporten ud fra at problemerne med udluftning/ventilationen på Egely varblevet løst, men bad for en god ordens skyld Egely og regionen om at bekræfte dette.
Egely og regionen har bekræftet dette, hvilket jeg har noteret mig.
Jeg har endvidere noteret mig at Egely har bekræftet min formodning om at madras-ser, dyner og puder er lavet af brandhæmmende materialer.

Ad 3.4.

Skolestuerne (og undervisning)

På baggrund af oplysningerne under inspektionen om at undervisningen foregik medtre lektioner om dagen, spurgte jeg Egely og regionen om hvorvidt den undervisningder tilbydes de unge, er tilstrækkelig til at opfylde de lovmæssige krav (jf. folkeskolelo-ven og Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 1375/2005 om specialundervis-ning og anden specialpædagogisk bistand – nu bekendtgørelse nr. 885/2010).
Egely har detaljeret redegjort for indholdet af undervisningen på de sikrede afdelingerog har henvist til Egelys skolebeskrivelse (bilag A.3), hvor der er henvist til folkeskole-lovens § 20, stk. 3-5), men Egely har samtidig peget på at de unges ind- og udskriv-ningstidspunkt normalt kun er kendt i kort tiden forinden ”(fra få timer til få dage)”.
Jeg går ud fra at Egely dermed hentyder til de unge der er anbragt på Egely i vare-tægtssurrogat (som der er flest af).
Region Syddanmark har på dette punkt henholdt sig til Egelys svar, og emnet er ikketaget op i Socialministeriets udtalelse til mig.
7/41
Hvad mit spørgsmål om overenskomst med Middelfart Kommune angår, har Egelyhenvist til regionens svar.
Regionen har på dette punkt oplyst at regionen”har etableret kontakt til Middelfart Kommune, og der vil blive afholdt møde vedr.skoleoverenskomst primo august 2010”.Egelys svar – og dermed også regionens svar – indeholder ikke en udtrykkelig stilling-tagen til om undervisningen på Egely er tilstrækkelig til at opfylde de lovmæssige kravsåledes som jeg bad om i rapporten. Jeg lægger imidlertid til grund at dette er tilfæl-det. Jeg går endvidere ud fra at der nu er indgået en overenskomst med MiddelfartKommune og foretager mig ikke mere.
I rapporten medtog jeg et citat fra min opfølgningsrapport nr. 2 af 13. maj 2009 om mininspektion den 6. oktober 2005 af Bakkegården.
Jeg kan til orientering oplyse at jeg i opfølgningsrapport nr. 3 af 8. september 2010(om Bakkegården) bl.a. har skrevet følgende om undervisningen dér:”I opfølgningsrapport nr. 2 bad jeg om regionens og ministeriets bemærkninger tilBakkegårdens oplysning om at der til stadighed var en kø af unge som ønskedemere undervisning end de 48 timers undervisning pr. uge som Bakkegården var istand til at tilbyde.
Regionen oplyste hertil at det på Bakkegården var besluttet at tilbyde alle ungeundervisning, uanset om de lovgivningsmæssigt havde krav herpå. Dette medfø-rer et større pres på skoledelen og kan gøre det vanskeligt at leve op til lovgiv-ningens krav om timetal. Bakkegården var ved at undersøge mulighederne for –inden for det eksisterende budget – at allokere yderligere ressourcer til undervis-ning.
Jeg tilsluttede mig Velfærdsministeriets bekymring om hvorvidt Bakkegårdensressourcer ville vise sig at være tilstrækkelige til at tilbyde undervisning også tilunge over den undervisningspligtige alder, men meddelte at jeg ville afvente re-sultatet af Bakkegårdens undersøgelse før jeg tog stilling til om jeg ville havegrundlag for at foretage mig yderligere vedrørende dette spørgsmål.
8/41
Bakkegården har nu oplyst at institutionen i den forløbne tid ikke har allokeretyderligere ressourcer til undervisning, og at institutionen i mellemtiden har indgå-et driftsoverenskomst med Odsherred Kommune.
Regionen har anført at regeringen i oktober 2009 i forbindelse med et udspil omungdomskriminalitet tilkendegav at ”regeringen vil sikre, at alle unge, der er an-bragt i Kriminalforsorgens institutioner, efter behov får tilbud om skolegang til ogmed 10. klasses niveau, uanset den unges alder og uanset antallet af år, den un-ge har været indskrevet i skole”. Regionen har endvidere anført at Danske Regi-oner har henstillet til at denne ret tillige ville gælde for unge anbragt på de sikredeinstitutioner.
Endelig har regionen anført at Danske Regioner har bedt Danmarks Pædagogi-ske Universitet om at gennemføre et forskningsprojekt, ”Fra udsat til motiveret”,om undervisning af unge på de sikrede institutioner, og herunder Bakkegården.
Region Sjælland har under henvisning til ovenstående fundet det hensigtsmæs-sigt at afvente dels en udmøntning af regeringsudspillet, dels resultaterne afforskningsprojektet (forventeligt i sommeren 2010) om undervisning på de sikredeinstitutioner inden der træffes beslutning om en eventuel ændring af skoletilbud-det på Bakkegården.
Jeg er enig med regionen heri. Jeg afventer herefter at regionen orienterer migom hvad resultatet af forskningsprojektet giver Bakkegården og regionen anled-ning til.”
Jeg har endnu ikke modtaget svar på min opfølgningsrapport nr. 3 om Bakkegården.

Ad 3.5.

Motionsrum

Under samtalerne med repræsentanterne for de unge, og under den afsluttende sam-tale med ledelsen, blev udstyret i motionsrummene berørt, og ledelsen oplyste at le-delsen nærmere ville undersøge hvorfor der var forskel i udstyret i de enkelte motions-rum, og på hvilken måde rummene blev brugt.
Jeg bad i rapporten Egely om at oplyse hvad undersøgelsen havde ført til, og jeg badendvidere Egely om oplysninger om motionsudstyret i de fire motionsrum på rapport-tidspunktet – og herunder oplysninger om udstyrets stand.
9/41
Jeg bad desuden Egely om at oplyse hvordan motionsrummene blev brugt på tids-punktet for afgivelse af den endelige rapport.
Egely har ikke besvaret alle mine spørgsmål, men har nøjedes med at oplyse at moti-onsrummene i dag er ”ret ens mht. til udstyr og funktion”, at der er brugbare motions-redskaber i alle fire motionsrum, at rummene endvidere kan bruges til pc-spil, og at enmeget væsentlig del af motionsaktiviteterne i øvrigt foregår uden for afdelingerne i defælles idrætsområder.
Regionen har ikke kommenteret Egelys svar.
På inspektionstidspunktet samlede opmærksomheden sig navnlig om det meget ned-slidte motionsrum i afsnit A, der efter det oplyste slet ikke blev brugt (og til dels moti-onsrummet i afsnit B).Det fremgår ikke af Egelys svar om det forhold at motionsrummene nu er ”ret ens”med hensyn til udstyr og funktion, betyder at de ringeste motionsrum er blevet opgra-deret. Jeg går imidlertid ud fra at det er tilfældet og foretager mig ikke mere vedrøren-de dette spørgsmål.
Jeg bemærker i øvrigt at jeg går ud fra at de unge på Egely ikke har kunnet dyrke me-gen udendørs motion i de seneste adskillige måneder, og at bemærkningen om moti-on ”uden for afdelingerne” således navnlig betyder motion i gymnastiksalen (i hvertfald i vinterhalvåret).

Ad 3.7.

Opholds- og spisestue

Repræsentanten for de unge på den særligt sikrede afdeling efterlyste under min sam-tale med ham at der kom nye lænestole og sofa på afdelingen. Han henviste til at deeksisterende møbler var beskadiget. Ledelsen oplyste under den afsluttende samtaleat møblerne, der som nævnt i rapporten er lavet af brandhæmmende materiale, ikkeumiddelbart kan ombetrækkes, og at ledelsen var ”på udkig” efter mere solide alterna-tiver til de eksisterende møbler.
I mit efterfølgende brev til den pågældende unge meddelte jeg at jeg havde noteretmig at ledelsen var opmærksom på problemet, og at jeg ville overveje om der vargrundlag for at gå videre med dette spørgsmål i rapporten om inspektionen.
10/41
Jeg bad på den baggrund Egely om at oplyse hvad der videre var sket på dette punkt.
Egely har oplyst at møblementet nu er udskiftet, og jeg foretager mig allerede derforikke mere på dette punkt.

Ad 3.8.

Værksted (og størrelsen af MFY)

Spørgsmålet om størrelsen af den såkaldte motivationsfremmende ydelse (MFY)blev under inspektionen bragt op af en af repræsentanterne for de unge som jeg taltemed. Ledelsen oplyste under det afsluttende møde at man ville overveje om beløbet,som ikke var blevet forhøjet i en årrække, burde reguleres, og jeg bad i rapportenEgely om at oplyse hvad der videre var sket i sagen.Egely har oplyst at ”udbetaling af lommepenge følger det til enhver tid cirkulærebe-stemte beløb”.
Regionen har ikke fremsat bemærkninger hertil.
Jeg forstod under inspektionen at MFY er en særlig ydelse der ikke kan sammenlig-nes med – og ligger udover – de centralt fastsatte lommepenge. Jeg henviser også tildet som jeg med henvisning til Egelys ledelse har refereret i rapporten: at beløbet ”ik-ke var blevet forhøjet i en årrække”.
Det synes som om Egely og jeg taler forbi hinanden. Jeg har imidlertid noteret mig detsom Egely har anført, og foretager mig ikke mere på dette punkt.

Ad 3.10.

Gymnastiksal

Egelys ledelse oplyste under inspektionen at gulvet i gymnastiksalen både var for dår-ligt og for hårdt og derfor burde skiftes ud. Og jeg bad – medmindre gulvet i mellemti-den var blevet skiftet – om regionens bemærkninger hertil.
Egely har oplyst at det har været undersøgt om gulvet opfylder kravene til idrætsgulvegenerelt, at dette er tilfældet, og at gulvet derfor ikke er blevet skiftet ud. Egely harendvidere oplyst at der – på baggrund, forstår jeg, af det noget hårde gulv – er lavetprocedure for personalets og de unges opvarmning.
11/41
Regionen har henholdt sig til Egelys svar.
Jeg har noteret mig svaret og foretager mig ikke mere på dette punkt.

Ad 3.11.

Isolationsrum

Jeg gik i rapporten ud fra at Egely efter fast praksis afprøver kaldeanlægget inden enung sættes ind i isolationsrummet. Jeg bad dog om oplysning herom.
Jeg bad endvidere Egely om at oplyse om Egely også rutinemæssigt (og jævnligt)kontrollerer kaldeanlæggene med henblik på at sikre at isolationsrummet til enhver tid– om nødvendigt – vil kunne tages i brug.
Egely har oplyst at kaldeanlæggene i isolationsrummene på nuværende tidspunkt ind-går i den daglige afprøvning af kaldeanlæg.
Dette har jeg noteret mig.
Jeg anførte endvidere i rapporten at jeg og mine medarbejdere under inspektionenhavde bemærket os at der i isolationsrummet i afsnit B var to huller i loftet, at dette varblevet nævnt under rundgangen på institutionen, og at jeg gik ud fra at forholdet varblevet udbedret på tidspunktet for rapporten.
Tilsvarende gjaldt en sprække i isolationsrummet i den særligt sikrede afdeling.
Jeg bad for en ordens skyld om Egelys bemærkninger til disse to forhold.
Egely har oplyst at begge forhold er blevet udbedret.
Dette tager jeg til efterretning. Jeg går endvidere ud fra at det beror på en slåfejl fraEgelys side at den nævnte sprække (ligeledes) er henført til isolationsrummet i afsnitB – og ikke til isolationsrummet i den særligt sikrede afdeling.

Ad 3.13.

Personaleforhold mv.

Ifølge en rapport fra det tidligere Fyns Amts tilsynsbesøg på Egely den 24. maj 2006var Egelys sikrede afdelinger – på daværende tidspunkt – normeret til 76 stillinger(heraf 22 til de 5 særligt sikrede pladser). Da det ikke fremgår af rapporten om for-
12/41
standeren, viceforstanderen og det administrative personale – der også har funktioneri forhold til Egelys åbne afdelinger – indgik i de 76 stillinger, bad jeg om nærmere op-lysninger herom.
Jeg bad desuden om at modtage de aktuelle tal for normeringen af de lukkede afde-linger/afsnit.
Egely har oplyst at ledelsen og det administrative personale er indgået i de 76 stillin-ger der er nævnt i rapporten fra 2006, og at det tilsvarende tal i 2009 er opgjort til(knap) 78,5 årsværk.
Jeg har noteret mig svaret.
Egely har om personalegennemstrømningen på forespørgsel oplyst at der i 2007-2009er fratrådt henholdsvis 22, 20 og 26 medarbejdere, og at tallene er bruttotal forstået påden måde at der også kan indgå fratrådte praktikanter i tallene og medarbejdere derhar skiftet til en anden afdeling under Egely.Også disse tal har jeg noteret mig – og herunder at tallene, uanset at de er bruttotal,alt andet lige er sammenlignelige.
Om spørgsmålet om sygefravær skrev jeg følgende i rapporten:”Ifølge MED-udvalget har der også været et stigende sygefravær i 2007 (10 pct.højere end i 2006) hvilket også skulle fremgå af Egelys arbejdspladsvurdering(APV). Det blev endvidere oplyst at APV’en har ført til udfærdigelse af en handle-plan i forhold til det psykiske arbejdsmiljø, og at en konsulent fra Region Syd-danmark fører et særligt tilsyn med Egely på dette område.
Jeg beder på denne baggrund Region Syddanmark om nærmere oplysninger omde ovenfor nævnte tiltag. Jeg beder endvidere Egely og regionen om udtalelserom det psykiske arbejdsmiljø på Egely på daværende tidspunkt – og nu.”Egely har som svar herpå dels henvist til bilag A.4.1.1 – bilag A 4.2.3 (Egelys egenarbejdspladsvurdering – dækkende alle fire lukkede afsnit/afdelinger), dels oplyst atsygefraværet (i samtlige afdelinger – herunder de åbne) har været jævnt faldende fra
13/41
13,86 % i 2007, til 11,52 % og 9,89 % i 2008 og 2009. Egely har endvidere anført føl-gende (om det psykiske arbejdsmiljø):”I forbindelse med tilbagemelding til Arbejdstilsynet, jf. brev af 27-10-2009 frem-går følgende af konklusionen i brevet: ’Der kan konstateres en positiv udvikling idet psykiske arbejdsmiljø på institutionen.
Problemerne omkring socialrådgivernes arbejdsmiljø anses for løst. Problemernei forhold til håndtering af konflikter er væsentligt reducerede. Løbende fokus pådet psykiske arbejdsmiljø generelt og på uddannelse af medarbejderne specielter en nødvendighed i arbejdet med vores målgruppe’.
Se endvidere vedlagte bilag i relation hertil (bilag A.5.1).
For så vidt angår krisehåndtering henvises til vedlagt krisepolitik (bilag A.5.2).”Det fremgår af bilag A.5.1 at den nævnte tilbagemelding til Arbejdstilsynet – foruden afforstanderen – er underskrevet af medarbejdernes arbejdsmiljørepræsentant og affællestillidsrepræsentanten.
Regionen har henvist til det som Egely har anført, og har supplerende udtalt at regio-nen til stadighed har fokus/er meget opmærksom på det psykiske arbejdsmiljø bådeved besøg på Egely – og ved tilsyn med institutionen – og via information fra Egely iform af sygefravær mv. (herunder langtidssygdom).
Regionen har understreget at det psykiske arbejdsmiljø indgår som en fast bestanddeli det anmeldte tilsyn.
Jeg har noteret mig de samstemmende vurderinger om at der er sket en vis eller må-ske nærmere en væsentlig forbedring af det psykiske arbejdsmiljø, og at regionen i sittilsyn – desuagtet – fortsat er meget opmærksom herpå. Jeg bemærker dog samtidigat tallene for personalegennemstrømning ikke peger i samme retning. Jeg har endvi-dere noteret mig at det fremgår af oplysninger i pressen (Fyns Stiftstidende primomarts måned 2011) at Arbejdstilsynets seneste rapport, fra november måned 2010,ikke helt afspejler det billede som Egely og regionen har givet i udtalelserne til mig.
14/41
Det fremgår af Egelys arbejdspladsvurderinger (de 4 afsnit/afdelinger og det admini-strative personale) fra 2009 at følgende problemer har været gennemgående (eller ihvert fald har dækket 4 ud af de 5 arbejdspladsvurderinger):
-------
utilstrækkelig vikardækningoverarbejde/inddragelse af fridagearbejdsmæssig kontakt med psykisk syge ungeutilfredsstillende samspil mellem ansatte og øverste ledelsemanglende hjælp/støtte fra øverste ledelsemanglende påskønnelse af det udførte arbejde fra øverste ledelsesamarbejdsproblemer/problemer med kommunikationen fra øverste ledelse
På det foreliggende grundlag synes vægten i problemløsningen – naturligt nok – atvære lagt på det ledelsesmæssige niveau; bl.a. ved ansættelse af yderligere afde-lingsledere og af en viceforstander, og på emnerne ansvar/kompetence og person-lig/følelsesmæssig involvering (jf. bilag A.5.1 – den ovenfor nævnte tilbagemelding tilArbejdstilsynet).
Jeg har nedenfor nævnt enkelte problemer som umiddelbart ikke synes at være blevetbehandlet i denne sammenhæng (men som jeg er klar over kan være taget op i andensammenhæng).
x.
Enkelte medarbejdere har peget på at der er problemer på Egely i tilfælde afbrand eller manglende orientering til og/eller manglende brandberedskab hosmedarbejdere eller medarbejderne.
y.
Nogle medarbejdere har peget på at der er problemer på Egely i form af smitte-fare/hygiejnerisici (en enkelt medarbejder har konkret peget på at der er rock-wool i luften i hallen).
z.
I Egelys afsnit A og B har flertallet af medarbejderne peget på at der er dårligemuligheder for efteruddannelse på Egely (mens medarbejderne i afsnit C harsvaret præcist det modsatte) og
æ.
I afsnit A har flertallet og i afsnit C et større mindretal peget på at der er proble-mer/belastning i forbindelse med brug af tekniske hjælpemidler.
Jeg beder om Egelys kommentarer og/eller oplysninger til disse punkter og endvidereom en udtalelse fra regionen i den udstrækning Egelys kommentarer/oplysninger læg-
15/41
ger op til det. (Jeg bemærker om det sidste punkt (æ) at det måske ud fra forslagenetil forbedringer fra afsnit A kan udledes at problemerne med brug af tekniske hjælpe-midler drejer sig om computerproblemer).

Ad 4.1.

Egelys udredningsprojekt med ungdomspsykiatrisk afdeling i Odense

Det blev under inspektionen oplyst at Egely har søgt satspuljemidler til et projektsammen med Odense Universitetshospital, Ungdomspsykiatrisk Afdeling, om udred-ning/screening af de unge for psykiske problemer/lidelser med henblik på en bedre ogmere målrettet behandling af denne gruppe.
Jeg gik i rapporten ud fra at projektet var afsluttet og bad Egely om nærmere oplys-ninger om resultaterne heraf.
Jeg har noteret mig Egelys oplysning om at resultatet af screeningsundersøgelsenendnu ikke foreligger (i hvert fald ikke på tidspunktet for Egelys udtalelse).
Jeg beder (fortsat) om underretning herom.

Ad 4.2.

Det samlede antal af pladser i sikrede afdelinger/institutioner

Jeg kan – i fortsættelse af det som jeg har anført i rapporten – til yderligere orienteringfor Egely oplyse at Indenrigs- og Socialministeriet den 10. november 2009 meddeltemig at det nye udvalg i oktober 2009 havde udarbejdet en rapport om finansierings-reglerne for anbringelse af kriminelle unge. I rapporten havde udvalget skitseret for-skellige alternative finansieringsmodeller der i større eller mindre grad ville styrkekommunernes incitament til at forebygge kriminalitet og afhjælpe flaskehalsproblemer.
Jeg bad efterfølgende Socialministeriet om at oplyse hvad der fra ministeriets sidemåtte blive foretaget i sagen.
I et brev af 12. oktober 2010 har Socialministeriet herefter oplyst følgende:”Det kan oplyses, at udvalgets arbejde har indgået i forarbejdet til regeringensudspil om ’Mere konsekvens, opfølgning og omsorg – en markant styrket indsatsmod ungdomskriminalitet’ fra oktober 2009.Det fremgår her, at ’For at tilskynde kommunerne til at styrke den forebyggendeog tidlige indsats indføres der egenbetaling, så kommunerne skal betale en fast
16/41
takst, når unge fra kommunen opholder sig på sikrede afdelinger eller på krimi-nalforsorgens institutioner. Taksten skal på årsbasis udgøre mere end en mio. kr.
Ændringen vil samtidig give kommunerne incitament til hurtigt at finde en plads tilkriminelle unge, som skal afsone en dom på en åben institution, hvilket vil bidragetil at afhjælpe de nuværende flaskehalsproblemer og ventetiden på sikrede insti-tutioner. (…).”
Regeringens udspil er udmøntet i servicelovens § 174, stk. 5, og i § 53 i bekendtgø-relse nr. 1093 af 21. september 2010 om magtanvendelse over for børn og unge, derer anbragt uden for hjemmet. De nye regler er trådt i kraft den 1. juli 2010.
Det fremgår af magtanvendelsesbekendtgørelsens § 53 at anbringelseskommunenskal betale en takst på 1,25 mio. kr. årligt (PL 2010) for hver ung der opholder sig påsikrede institutioner som led i varetægtsfængsling mv. og for hver 14-17 årig der afso-ner en dom i kriminalforsorgens institutioner.
Jeg har med et brev af 10. januar 2011 noteret mig det oplyste over for Socialministe-riet og har samtidig afsluttet sagen (j.nr. 2007-3346-628).

Ad 4.3.

Regionsamarbejde om større ensartethed de sikrede institutioner

imellem

Jeg noterede mig i rapporten at det tværregionale udviklingsarbejde ifølge kommisso-riet skal føre til udvikling af fælles faglige standarder og uddannelsesaktiviteter, en be-skrivelse af den (forskellige) pædagogiske praksis på de enkelte institutioner og enudvikling af institutionernes undervisning og beskæftigelse.
Ifølge kommissoriet skulle udviklingsarbejdet være færdigt i starten af 2008, og jegbad derfor regionen om at oplyse hvad det tværregionale samarbejde havde ført til.
Regionen har oplyst at det tværregionale samarbejde”beskæftiger sig (…) med og har ført til fælles forståelse for og indsigt i
----
Den Danske KvalitetsmodelSocial indikator program (SIP sikret)Fælles uddannelse og efteruddannelse af personaleFælles standard for skoletilbud på sikrede institutioner.”
17/41
Jeg har noteret mig at det tværregionale samarbejde fortsætter, og jeg forstår at indi-katorprogrammet (SIP) som et dokumentationsværktøj indgår i den danske kvalitets-model på det sociale område.

Ad 5.

Beskæftigelse og undervisning – lommepenge/arbejdspenge

Jeg anførte i rapporten at der gælder – noget forskellige – regler afsnittene/afdelingerne imellem når en ung ”vælger værelset” i stedet for at deltage i afsnit-tets/afdelingens dagsprogram.
Jeg bad Egely om at oplyse om disse tilsyneladende meget forskellige sanktioner forden samme forseelse giver problemer de unge imellem, og jeg bad endvidere om op-lysning om hvorvidt de unge som hverken ønsker at arbejde på værkstederne ellermodtage undervisning i arbejdstiden, får udbetalt nogen form for arbejdsdusør/lommepenge.
Egely har oplyst at indsatsen i forhold til de unges deltagelse i dagsprogrammet i mel-lemtiden er styrket, og at det ikke er tilfældigt at der på særlig sikret afdeling er ensærlig ”tydelig struktur” (ifølge regelsættet betyder det tidligere i seng og ingen mulig-hed for at se fjernsyn).
Egely har endvidere oplyst at forskellene ingen problemer giver, idet der ikke er kon-takt mellem de unge på tværs af afsnittene/afdelingerne.
Jeg har noteret mig det som Egely har anført.
Egely har oplyst at alle unge efter de gældende regler skal have udbetalt lommepengeogså selv om de ikke deltager på værkstederne eller til undervisningen, og at lomme-pengene udbetales efter det centralt fastsatte cirkulære (KL og Danske Regioner),mens MFY (bonus) udgør 7 kr. pr. uge.
Også dette har jeg noteret mig (om MFY, se endvidere pkt. 3.8 ovenfor).
Endelig har Egely på mit spørgsmål om hvad der udbetales i tøjpenge, henvist til sitsvar refereret ovenfor.
18/41
Jeg forstår umiddelbart svaret på den måde at også tøjpenge udbetales takstmæssigt(og ikke således at lommepengene også er tænkt at skulle dække udgifter til tøj mv.).Jeg går ud fra at Egely korrigerer mig hvis jeg skulle have misforstået svaret.
Jeg citerede i inspektionsrapporten fra regionens rapport af 30. juni 2008 efter tilsynetden 28. maj 2008 af bl.a. Egelys sikrede afdeling, afsnit C, hvorefter de fysiske ram-mer i afsnittet er for trange til gruppen af unge, og at heller ikke Egelys værksteder le-ver op til standarden, da de er for trange og for få. Jeg refererede endvidere fra regio-nens seneste tilsynsrapport (om et tilsyn den 22. september 2009) hvorefter der er”givet bevilling til nybygning af værkstedsfaciliteter i 2010”, og jeg bad Egely og regio-nen om at uddybe dette.
Egely har oplyst at der er afsat 4,5 mio. kr. på anlægsbudgettet til bygning af nyeværkstedsfaciliteter og har endvidere henvist til et ”Forslag til styrkelse af aktiverings-og beskæftigelsestilbud på Egelys sikrede afdelinger” (fra Egely), til regionens pro-gramoplæg vedr. samme og til et papir om ”Egely – værkstederne” (bilag A.6.1, 6.2 og6.3).
Regionen har henholdt sig til Egelys svar.
Det fremgår af det nævnte programoplæg fra regionen at der ønskedes opført en nyværkstedsbygning på ca. 400 m fordelt på to etager i form af en let stålhal med støbtgulv i stueetagen og linoleumsgulv på 1. sal og med lofter af lyddæmpende træbeton-plader. Det fremgår endvidere at der ønskedes en bygning hvor vinduerne kunne åb-nes, og som er placeret lige uden for – eller ind i – ringmuren i det nordøstlige hjørneaf ejendommen (ved parkering/indkørsel).2
Det fremgår endvidere at der påtænktes indrettet:
-
et håndværksmæssigt multiværksted som kan dække fag inden for træ, metalog mekanik (til reparation af cykler, scootere og gokarts mv., introduktion tilsmede/vvs-arbejde og træ- og snedkerområdet, svejsekurser, elementære ser-viceopgaver på biler samt arbejde med renovering) og
-
et kommunikations- og medieværksted som kan dække fag inden for it, foto,design og kommunikation og som kan anvendes til projekter (med mulighed forit-kørekort, design og kreative opgaver og projekter af forskellig slags som f.eks.gøgl, U-landsprojekter og introduktion til SOSU- og HK-områderne).
19/41
Det fremgår tillige at de eksisterende værkstedsfaciliteter skulle indrettes til et tredjeværksted (til køkken-, rengøring- og vedligeholdelsesområderne).
Endelig fremgår det af programoplægget at projektet skulle i udbud i august-september 2010, og at bygningen skulle kunne tages i brug i januar måned 2011.
Jeg tager det som Egely og regionen har anført, til efterretning.
Jeg går ud fra at den nye bygning nu er taget i brug som planlagt uanset at dette ikkefremgår af Egelys hjemmeside. Jeg henviser til at den pågældende side sidst er redi-geret i marts måned 2010.
Jeg bad Egely om at oplyse i hvilket omfang Egely er i stand til at opfylde de ungesefterspørgsel efter undervisning og henviste til de foreliggende oplysninger om at dervar én lærer knyttet til hvert afsnit.
Egely har oplyst at de fleste unge kan få al den undervisning som de er motiveret for,og at lærerkræfterne anvendes fleksibelt (således at en elev med en forestående af-gangsprøve bliver opprioriteret i eksamensperioden).
Egely har endvidere oplyst at Egely forventer at ibrugtagningen af den nye værk-stedsbygning og den samtidige udvidelse af det samlede læringsprogram, vil føre til”en mere individuel fordeling af forholdet mellem undervisning på folkeskoleni-veau og øvrige læringsmuligheder på værkstederne”.
Endelig har Egely anført følgende:”Hvis aldersgennemsnittet på de sikrede afdelinger ændrer sig i nedadgåenderetning, vil det naturligt føre til en vurdering af om forholdet mellem lærere, pæ-dagoger og faglærere i dagtimerne afspejler målgruppens behov.”
Jeg har noteret mig det som Egely har oplyst.
20/41

Ad 6.

Fritidsaktiviteter og fællesskab

Jeg anførte i rapporten at det fremgår af det materiale som jeg modtog forud for in-spektionen, at de unge ikke må bruge værkstederne i fritiden (men at der dog konkretkan dispenseres herfra). Og jeg bad på den baggrund Egely om at oplyse i hvilket om-fang de unge får dispensation til at bruge værkstederne i fritiden og om nærmere op-lysninger om hvad der er sket med henblik på at forbedre de unges fritidsaktiviteter.Egely har oplyst at personalet og de unge – som det er nu – har mulighed for at brugeværkstederne fuldt ud.
Egely har endvidere anført at etablering af en ny værkstedsbygning vil frigøre de nu-værende værksteder og kunne føre til en udvidelse af fritidstilbuddene, hvilket regio-nen har tilsluttet sig.
Egely har desuden anført at der er sket en udvidelse mht. øget anvendelse/organi-sering af idrætsfaciliteterne, og at musiktilbuddet er ved at blive udvidet således atelektroniske og computerbaserede programmer kan inddrages i musiktilbuddet.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg noterede mig i rapporten at de unge kun må bruge de udendørs fritidsaktiviteterafdelingsvis (dvs. maks. fem unge ad gangen), og at der maks. må deltage to unge pr.voksen. Jeg anførte at jeg som følge heraf umiddelbart kunne forestille mig at dissesikkerhedsmæssigt begrundede krav, i kombination med det hertil knyttede personale-forbrug, betød at disse faciliteter kun bliver brugt i begrænset omfang. Jeg sigtedef.eks. til at der som udgangspunkt skal 6 spillere til et volleyballhold.Jeg gik endvidere ud fra at Egely fører notater herom, og jeg bad – inden jeg eventueltforetog mig mere – Egely om mere præcise oplysninger om brugen af de nævnte faci-liteter; fodbold- og basketballbanen, gymnastiksalen og musiklokalet. Jeg bad ogsåom en udtalelse herom fra regionen idet jeg henviste til at regionen i tilsynsrapportenaf 30. juni 2008 havde peget på ”øgede muligheder for individuelt valgt fysisk udfol-delse” i forbindelse med ønsket om at fremme de unges fysiske og psykiske trivsel.Jeg har ikke modtaget sådanne ”mere præcise” oplysninger fra Egely om de ungesbrug af de nævnte faciliteter eller en udtalelse herom fra regionen. Om det (bl.a.) skyl-des at Egely ikke har ført de notater om brugen af faciliteterne som jeg i rapporten gikud fra blev ført, fremgår ikke.
21/41
Jeg beder derfor fortsat Egely om mere præcise oplysninger om brugen af de nævntefaciliteter og om en udtalelse herom fra regionen.
Egely har om de unges adgang til internettet oplyst at der er åbnet for at de unge kananvende internettet – i undervisningsøjemed – hvilket altid sker under opsyn af envoksen og efter nærmere/konkret aftale.
Jeg har noteret mig svaret.
Jeg noterede mig i rapporten at det materiale som jeg havde modtaget, umiddelbartikke indeholdt oplysninger om prisen for at have tv på værelset/leje tv. Jeg spurgte irapporten om det skal forstås sådan at det er gratis for de unge, hvilket Egely har be-kræftet.
Også det har jeg noteret mig.
Jeg bemærkede mig i rapporten at de unge – ud over i deres fritid – også kan brugemotionsrummene i arbejdstiden sammen med et medlem af personalet. Jeg gik i rap-porten ud fra at det pågældende personalemedlem skal kontrollere at der er tale om”seriøs motionstræning”, og at de unge i fritiden kan bruge motionsrummene uden atder er personale til stede. Jeg bad Egely om at oplyse om jeg havde forstået det rig-tigt.
Egely har oplyst at de unge kan benytte motionsrummene i fritiden efter aftale medpersonalet, der fordeler tiden mellem de unge og afgør hvor mange der kan benyttede enkelte rum samtidigt.Jeg har noteret mig det oplyste – herunder at den særlige mulighed for ”seriøs” motioni arbejdstiden som er nævnt i rapporten, ikke (eller ikke længere) eksisterer.
Til eventuel inspiration for Egely (og Region Syddanmark) nævnte jeg i rapportenBakkegårdens klatretårn som det af opfølgningen på inspektionen dér i 2005 (navnligopfølgningsrapport nr. 2) fremgik at både de unge og de ansatte er overordentlig gla-de for.
22/41
Egely har oplyst at det ikke kan afvises at Egely får en tilsvarende aktivitet.Regionen har – helt generelt – tilsluttet sig Egelys bemærkninger vedrørende beskæf-tigelse og fritid, og har supplerende anført at regionen ser frem til at de nye værk-stedsfaciliteter bliver etableret og taget i brug idet disse også vil betyde en udvidelseog forbedring af de unges mulighed for fritidsaktiviteter.
Jeg har noteret mig det anførte.
Jeg bad på baggrund af en af de samtaler som jeg under inspektionen havde med enrepræsentant for de unge, om en udtalelse fra Egely om hvorvidt Egely anvender kol-lektiv straf. Den pågældende havde bl.a. nævnt at hvis to af de unge begynder at råbeefter hinanden, bliver ikke alene disse to, men også de øvrige unge på afdelingensendt ind på deres værelser, og – som et andet eksempel – at hvis en eller flere af deunge ikke rydder op efter sig (efter f.eks. at have spillet et spil), bliver alle de unge påafdelingen sendt tidligere i seng, og ikke kun den/de pågældende.
Egely har anført følgende dertil:”Egely anvender ikke straf.
Konsekvenser som følge af uhensigtsmæssige handlinger fra de unges side skalgive mening i forhold til den unges/de unges handlinger og kun omfatte de unge,der er implicerede.
Samtidig er det en stadig udfordring at øge de unges forståelse for betydningenaf et godt miljø på afdelingen og deres egen rolle i forhold til at skabe og bevareet sådant.”
Jeg har noteret mig Egelys svar: At Egely ikke anvender kollektiv straf (men at eneventuel konsekvens kun omfatter de unge der er impliceret) – herunder i den formsom den pågældende repræsentant for de unge med to eksempler gav udtryk for un-der inspektionen.
Jeg har under henvisning til Egelys svar ikke grundlag for at gå videre med spørgsmå-let, herunder spørgsmålet om hvorvidt de nævnte episoder (eksempler på kollektivstraf) har fundet sted/kan tænkes at have fundet sted forud for inspektionen i decem-ber måned 2007).
23/41
Jeg bad om at Egely i sin udtalelse om kollektiv straf inddrog følgende regel fra husor-denen på afsnit A (og eventuelle tilsvarende regler fra de andre afsnit):”Der må ikke askes på gulvet, de må ikke smide tændstikker eller skodder pågulvet, dette medfører rygestop på fællesarealer i længere eller kortere periode.”
Egely har med en henvisning til institutionens rygepolitik (om røgfrit miljø vedtaget iMED-udvalget) oplyst at institutionens rygeregler er blevet ændret siden da.
Også det har jeg noteret mig.

Ad 7.1.

Besøg

Det blev under inspektionen (den indledende samtale med ledelsen) oplyst at Egelysudgangspunkt for besøgende er den unges nærmeste familie, og at der – i det omfangder tillades besøg fra andre end den nærmeste familie – kun bliver givet tilladelse tilbesøg af voksne.
Jeg bad i rapporten Egely om at uddybe disse oplysninger, og jeg bad tillige om atmodtage Egelys eventuelle nytilkomne skriftlige besøgsregler.
Jeg orienterede i tilknytning hertil om opfølgningen på min inspektion af den sikredeinstitution Koglen i 2001 (med i alt 4 opfølgningsrapporter) idet jeg bemærkede at bl.a.spørgsmålet om de unges muligheder for at have besøg af deres kæreste har væretindgående behandlet i forbindelse med opfølgningen på denne anden inspektion.Jeg bad også Egely om at oplyse om – og i givet fald hvordan – Egely indhenter op-lysninger om hvorvidt den besøgende har været straffet eller har verserende sager omkriminalitet.
Endelig bad jeg om oplysning om hvorvidt Egely, f.eks. på grund af pladsproblemer,har tilsvarende regler som den sikrede institution Grenen om bl.a. antallet af besø-gende til den enkelte unge og til de unge samtidig.Egely har henvist til bilag A.7 (”Besøgsregler Egely”) og har endvidere oplyst at deunge har ret til ét besøg af familie om ugen, mens de kan få ubegrænset besøg afsagsbehandler, koordinator, advokat mv. Egely har desuden oplyst at der maksimaltmå være 8 besøgende ad gangen.
24/41
Besøgsreglerne, der er fra september måned 2007, er som følger:”De unge må modtage besøg af nærmeste familie (forældre, søskende, bedste-forældre, samt disses ægtefæller/samlevere), samt kæreste.Kærestebesøg er altid overvåget af personalet.Ved ønske om besøg af andre personer, træffer afdelingslederen afgørelsen.
Et overvåget besøg vil som udgangspunkt have varighed af én time, et uovervå-get to timer.”
Besøgsreglerne indeholder, som det fremgår, intet om indhentning af oplysninger omhvorvidt de besøgende har været straffet eller har verserende sager om kriminalitet.
Jeg lægger umiddelbart til grund at Egely som udgangspunkt ikke indhenter sådanneoplysninger fordi det normalt kun er den ”nærmeste familie” og eventuelt en kæresteder får tilladelse til at komme på besøg på Egely. Jeg går ud fra at Egely korrigerermig hvis dette ikke er rigtigt forstået.
Socialministeriet, der ikke har fremsat bemærkninger til de unge på Egelys mulighederfor at modtage besøg, har i forbindelse med opfølgningen på min tidligere inspektionaf Koglen bl.a. anført følgende om Koglens besøgsregler (Socialministeriets brev af26. april 2007 som ministeriet også sendte til Region Midtjylland):”Socialministeriet har i den af Koglen gennem Region Midtjylland fremsendte in-formationsfolder til forældre bemærket, at regler om besøg ikke omhandler barneteller den unges netværk i bredere forstand, men alene forældre og kærester. So-cialministeriet skal til dette gøre opmærksom på, at det i den sociale lovgivning erforudsat, at der sker en inddragelse af både familie og øvrigt netværk. Såledesskal kommunalbestyrelsen, på baggrund af det løbende tilsyn med barnet ellerden unge, træffe afgørelse om bl.a. samvær med personer fra netværket, jf. § 69,stk. 2 i serviceloven.”
Jeg tog i opfølgningsrapport nr. 4 (Koglen) det som Socialministeriet havde anført tilefterretning, og jeg anførte samtidig at jeg gik ud fra at Region Midtjylland havde gjortKoglen bekendt med Socialministeriets opfattelse, således at det som ministeriet hav-de anført, kunne blive afspejlet i Koglens skriftlige materiale om de unges mulighed forbesøg.
25/41
Jeg beder under henvisning hertil om udtalelser fra Egely og Region Syddanmark omEgelys besøgsregler. Jeg beder endvidere om at Socialministeriet forholder sig hertilog til det som Egely og regionen anfører.
Jeg har under henvisning til min anmodning ovenfor ikke umiddelbart anledning til atforetage mig noget i forhold til Egelys krav om at besøgende som ikke tilhører dennærmeste familie, er ”voksen”.
Jeg forstår Egelys svar på den måde – det forhold at retten til besøg er begrænset tilét om ugen – at det følger af besøgsreglerne at den unge hver uge må vælge mellemat få besøg af sin familie eller sin kæreste. Jeg må endvidere umiddelbart forstå Ege-lys svar således at den pågældende uges besøg kun får en varighed på én time hvisden unge fravælger familien, men to timer hvis den unge fravælger kæresten. I detførstnævnte tilfælde, men ikke det sidstnævnte, er der endvidere tale om overvågetbesøg.
Jeg beder om at også dette forhold inddrages i de udtalelser som jeg har bedt om.
Jeg bad endvidere Egely om nærmere oplysninger om Egelys sagsbehandling, her-under i hvilket omfang en afgørelse om afslag på besøgstilladelse meddeles parterne i(besøgs)sagen skriftligt – jeg anførte udtrykkeligt at jeg med parter sigtede til såvelden unge som den der har søgt om besøgstilladelse.
Egely har oplyst at afslag på besøg ikke er hyppigt forekommende, men at der i et en-kelt tilfælde er givet afslag til en person med den begrundelse at den pågældende ikkehørte til den unges nærmeste familie.
Regionen har efter aftale med Egely supplerende oplyst at anmodninger om besøgstil-ladelse normalt modtages mundtligt, og at afgørelsen derfor også gives mundtligt. Re-gionen har endvidere oplyst at de fleste unge på Egely er anbragt i varetægtssurrogatmed besøgs- og brevkontrol hvorfor det i disse tilfælde er politiet der træffer afgørelseom besøg (og om hvem der eventuelt overvåger besøgene).
Dette har jeg noteret mig.
26/41

Ad 7.2.

Telefonering

Jeg bad Egely om nærmere oplysninger om de unges kontakt til omverdenen i form aftelefonsamtaler – herunder om hvilke telefonnumre de unge kan ringe op til (og hvor-dan Egely kontrollerer dette), samt om priserne for udgående telefonsamtaler. Jeg badogså om nærmere oplysninger om Egelys eventuelle praksis for overhøring af de un-ges samtaler, herunder de unge som ikke har besøgs- og brevkontrol.
Egely har oplyst at Egely følger de gældende bekendtgørelser på dette punkt, at deunge ikke betaler for deres opkald, og at overhøring af samtaler kun sker på politietsforanledning.
Jeg har noteret mig det oplyste, og herunder at Egely ikke overhører samtaler der fø-res af unge uden besøgs- og brevkontrol.
I reglerne for afsnit B var der på tidspunktet for inspektionen anført følgende:”Numrene, der ringes op, tidspunkt opkaldet foretages og den unges navn, skalaltid skrives op på den dertil ophængte seddel i telefonrummet, for at kunne tilba-gevise evt. trusler påvist kommende fra Egely”.
Jeg anførte i rapporten at der tilsyneladende var tale om oplysninger på et opslag i det”lille” telefonrum, og at det ikke stod klart for mig om de unge har adgang til dette rumeller ej. Hvis de unge har adgang til rummet, bad jeg om udtalelser fra Egely og regio-nen om hvorvidt denne praksis er i overensstemmelse med de almindelige forvalt-ningsretlige regler om videregivelse.Egely – og regionen – har afvist at der ophænges sedler ”med angivelse af numrevedrørende førte telefonsamtaler i telefonrummet”, og at de unge ”således ikke [har]adgang til at se, hvilke numre andre unge har ringet til” (citaterne er fra regionenssvar).
Jeg har noteret mig det som Egely og regionen samstemmende har anført.

Ad 7.3.

Udgang

Jeg anførte i rapporten at det fremgår af bekendtgørelse nr. 200 af 25. marts 2004(om udgang) at afgørelsen fra institutionens leder efter bekendtgørelsens § 4, stk. 1(udgang til unge der er idømt ungdomssanktion), og § 7, stk. 3 (udgang til unge der er
27/41
anbragt i varetægtssurrogat), ikke kan påklages, at der i øvrigt efter bekendtgørelsens§ 4, stk. 2, kan klages over politimesterens afgørelser til statsadvokaten, og at stats-advokatens afgørelse – i første instans – efter bekendtgørelsens § 4, stk. 3, kan på-klages til Rigsadvokaten.
Jeg noterede mig i rapporten at klagereglerne i den nævnte udgangsbekendtgørelseikke er medtaget i Egelys klageregler på hjemmesiden (klagevejledning for unge ogforældre), og jeg gik ud fra at det skyldes et ønske om ikke at gøre vejledningen foruoverskuelig. Jeg bad dog for fuldstændighedens skyld Egely og regionen om en ud-talelse herom.
Egely har oplyst at institutionen har iværksat en opdatering af hjemmesiden på alle deområder som er nævnt i inspektionsrapporten, og regionen har supplerende oplyst atdet forhold at klagevejledningen på Egelys hjemmeside ikke indeholder oplysningerom klagereglerne vedrørende udgang, er begrundet i hensynet til klagevejledningensoverskuelighed således som jeg også er gået ud fra i rapporten.
Jeg har noteret mig oplysningerne og foretager mig ikke mere vedrørende indholdet afklagevejledningen på Egelys hjemmeside.
Under den indledende samtale med ledelsen blev det oplyst at det er Egelys erfaringat de enkelte politikredse forvalter bekendtgørelsen om udgang (nr. 200/2004) megetforskelligt, og ledelsen efterlyste en langt større grad af ensartethed på dette punkt.
Jeg bad under henvisning hertil Socialministeriet om en udtalelse efter forud indhentetudtalelse fra Justitsministeriet.Justitsministeriet har i udtalelsen af 28. juni 2010 – og ligeledes Socialministeriet –henholdt sig til oplysninger fra Rigspolitiet hvorefter Rigspolitiet på baggrund af oplys-ningerne i inspektionsrapporten har iværksat en undersøgelse af politikredsenes prak-sis med henblik på at sikre en ensartet anvendelse af bekendtgørelsen om udgang.
Jeg tager det oplyste til efterretning.
Jeg går ud fra at (Justitsministeriet og) Socialministeriet vil holde sig orienteret om re-sultatet af Rigspolitiets undersøgelse, og jeg beder Socialministeriet om at foranledigeat jeg bliver underrettet når resultatet af undersøgelsen foreligger.
28/41

Ad 8.

Euforiserende stoffer mv.

Jeg bad Egely om at oplyse om Egely har haft eller har problemer med alkohol idetalene stoffer blev drøftet under inspektionen. Jeg bad endvidere Egely om oplysningom institutionens alkoholpolitik i forhold til personalet.
Egely har oplyst at der ikke har været problemer med alkohol i forhold til de unge, ogat Egely i forhold til personalet har en klar alkoholpolitik, som Egely endvidere har ved-lagt som bilag (A.8).
Det fremgår af bilaget at Egely har fastsat et ubegrænset alkoholforbud for institutio-nens personale på vagt. Det fremgår endvidere at medarbejderne heller ikke må ind-tage alkohol mv. ”inden man møder på arbejde”. Alkoholpolitikken har endvidere etafsnit om proceduren i akutte situationer og bestemmelser om hvad der skal gøres iforhold til kolleger med misbrugsproblemer (herunder tilbud om ”lægelig behandling”).
Det fremgår endelig af bilaget at alkoholpolitikken, der er vedtaget af MED-udvalget,skal revideres mindst hvert fjerde år.
Den alkoholpolitik jeg er i besiddelse af, er fra marts måned 2006, og jeg må derforforudsætte at politikken kan være ændret siden da. Jeg går imidlertid, i givet fald, udfra at indholdet i det væsentlige er det samme som i marts 2006, og jeg foretager migikke mere vedrørende dette spørgsmål.

Ad 8.1.

Medicinhåndtering

Jeg anførte i rapporten at der umiddelbart ikke syntes at være grundlag for at foretagevidere vedrørende dette spørgsmål, men jeg bad dog Egely om at oplyse om antalletaf personalemedlemmer der er ansvarlige for medicinhåndteringen, var indskrænket iforhold til tidligere og – for en god ordens skyld – om at få udleveret et eksemplar afden medicininstruks som var kommet til siden tidspunktet for inspektionen.
Egely har oplyst følgende:
-
at der er flere uddannede
-
at nattevagter uddannes som medicinoptællereat der gøres brug af medicinmodulet i ”Bosteds systemet”
-
29/41
-
at der er medicinskab på alle afdelinger og
-
at der er en skriftlig medicininstruks under udarbejdelse som forventes færdigmed udgangen af juli måned 2010.
Jeg må umiddelbart forstå svaret – herunder især oplysningen om at der (nu) er medi-cinskabe på alle afdelinger – på den måde at kun personalemedlemmer i den pågæl-dende afdeling har adgang til afdelingens medicinskab, og at antallet af personer derhåndterer de unges medicin, på denne måde er blevet begrænset (i forhold til på in-spektionstidspunktet hvor for så vidt hele personalet kunne håndtere medicin i forholdtil samtlige 20 unge anbragte). Jeg forstår umiddelbart også Egelys svar således atkun uddannede personalemedlemmer kan deltage i håndteringen af de unges medi-cin.

Ad 9.

Vold mv.

Det fremgik af regionens tilsynsrapport af 30. juni 2008 (s. 4) at der i 2007 var 26 til-fælde af vold og trusler om vold mod personalet på de sikrede afdelinger, og jeg badderfor om at modtage de tilsvarende tal for 2008 og 2009.
Egely har oplyst at der er registreret 55 tilfælde af vold og trusler om vold mod perso-nalet i 2008 og 78 tilfælde i 2009. Egely har samtidig understreget at tallene ikke ersammenfaldende med antallet af politianmeldelser, men at der er tale om en registre-ring som personalet selv foretager ”når de oplever trusler, inkl. verbale trusler” – her-under trusler fremsat i ophidselse som f.eks. under tilfælde af magtanvendelse.Jeg henstillede i rapporten til Egely – med henvisning til Bakkegårdens organisations-plan – at institutionen, hvis dette ikke allerede skulle være sket, overvejede at indledeforhandlinger med personalet om en egentlig politik om håndtering af tilfælde af voldmod personalet. Og jeg bad Egely om at oplyse hvad min henstilling førte til. Jeg badendvidere Region Syddanmark om at oplyse på hvilken måde regionen følger med iomfanget af vold på Egely.Egely har herom henvist til bilag A.9 (”Vold/trusler. Procedure omkring anmeldelse afvold og trusler fremført af unge indskrevet på Egely’s institutioner”). Voldspolitikken ervedtaget af MED-udvalget og er revideret i marts måned 2009.
Det fremgår af bilaget at det er afdelingslederens opgave at politianmelde ethvert til-fælde af vold mod personalet der finder sted på den pågældende afdeling. Det er i
30/41
voldspolitikken understreget at den forurettede medarbejder skal give sit samtykke tilanmeldelsen (og dermed til den efterfølgende politiafhøring mv.).
Det er ligeledes afdelingslederen der, sammen med afdelingens sikkerhedsrepræsen-tant, skal sørge for at voldsepisoden bliver anmeldt som en arbejdsskade, og skalsørge for opfølgningen i forhold til de implicerede medarbejdere.
Tilsvarende regler er fastsat for trusler mod personalet. Det fremgår dog samtidig attrusler fremsagt under magtanvendelse ”som udgangspunkt

IKKE

vil blive anmeldt afafdelingslederen [Egelys fremhævelse; min bemærkning]”, og at dette således er op tilden enkelte forurettede medarbejder. Det fremgår dog samtidig at ”afdelingslederenselvfølgelig [er] behjælpelig med dette”.
Det fremgår endvidere af bilaget at tilfælde af vold/trusler, anmeldte arbejdsskader ogmagtanvendelser hver 5. uge og hver 3. måned drøftes i henholdsvis Egelys arbejds-miljøgruppe og i MED-udvalget.Regionen har oplyst at regionen ikke har en overordnet voldspolitik, idet dette – medbaggrund i princippet om værdibaseret ledelse – er udlagt til hver enkelt institution.Regionen har samtidig oplyst at regionen i 2007 har udsendt det tidligere Vejle Amtspolitik på området til inspiration for udarbejdelse af den lokale voldspolitik.
Til spørgsmålet om hvorledes regionen følger med i omfanget af vold og trusler modpersonalet på Egely, har regionen oplyst at Egely én gang i kvartalet tilbagesender etskema til brug for indberetning af vold og trusler mod personalet til regionen, der regi-strerer oplysningerne og på denne måde følger med. Regionen har endvidere oplystat de indsamlede oplysninger drøftes i regionens fælles MED-udvalg.
Jeg har den 8. marts 2011 telefonisk indhentet og den 31. marts 2011 modtaget dennævnte ”voldsforebyggelsespolitik” fra det tidligere Vejle Amt (godkendt af amtsrådetden 30. november 2001). Politikken er, som det også fremgår af det følgende uddrag,holdt i generelle vendinger:”Målet er, at:
-
Vi på arbejdspladsen er åbne om vold og trusler om vold.
-
Vi anvender arbejdsmetoder og værktøjer, der forebygger, at vold opstår.
31/41
-
Vi registrerer vold og trusler om vold, og anvender resultaterne og registre-ringen til at drøfte forebyggelse og strategier til at imødegå vold og truslerom vold.
-
Vi hjælper og støtter de kolleger, der er blevet udsat for vold eller trusler omvold.”
Jeg har noteret mig at de tal som jeg har fået oplyst om tilfælde af vold og trusler modpersonalet, har været stærkt stigende – i form af en tredobling – fra inspektionstids-punktet og til og med år 2009 (fra 26 tilfælde i 2007, over 55 tilfælde i 2008 til 78 til-fælde i 2009).Umiddelbart kan det forekomme nærliggende at antage at stigningen – helt eller del-vist – har en sammenhæng med den nugældende voldspolitik på Egely hvorefter derskal foreligge et udtrykkeligt samtykke fra det forurettede personalemedlem for at derindgives politianmeldelse for vold, og politikken om normalt ikke at anmelde truslersom bliver fremsat i forbindelse med (bl.a.) magtanvendelse.
Om dette også reelt er tilfældet, forudsætter en viden om hvor mange af de registrere-de trusler som kan sættes i forbindelse med magtanvendelse mv., og hvor mange afde registrerede voldstilfælde (og tilfælde af trusler) i øvrigt der ikke bliver politianmeldtfordi den forurettede ikke ønsker at give sit samtykke.
Inden jeg eventuelt foretager mig mere, beder jeg om Egelys bemærkninger til detsom jeg har anført.Jeg beder endvidere om regionens bemærkninger hertil – herunder om oplysningerom resultatet af det regionale MED-udvalgs drøftelser på dette punkt. Jeg beder end-videre om en udtalelse fra regionen om hvilke eventuelle tiltag regionen har overvejet ilyset af den konstaterede udvikling i tilfælde af vold og trusler mod personalet på Ege-ly.
På min anmodning i rapporten om nærmere oplysninger om tilfælde af undvigelser harEgely oplyst at der har været 3 tilfælde af undvigelser i 2009.
Dette har jeg noteret mig.
32/41

Ad 10.

Købmandshandel

Jeg gik i rapporten på baggrund af min medarbejders notater ud fra at der ikke eråbent i kiosken på lørdage og søn- og helligdage.
Egely har oplyst at det er rigtigt forstået (og at de unge køber ind til weekenden omfredagen), hvilket jeg har noteret mig.

Ad 11.

Vejledning til de unge og forældrene om magtanvendelsesbekendt-

gørelsens regler mv.

Jeg bad i rapporten om en udtalelse fra Egely om på hvilken måde Egely opfylder sinpligt efter bekendtgørelsens § 35 til at sikre sig at forældremyndighedsindehavernebliver gjort bekendt med reglerne i bekendtgørelsen. Tilsvarende gjaldt Egelys pligtover for de unge. Jeg henviste i den forbindelse til det som jeg har anført i forbindelsemed opfølgningen på inspektionen af Sølager og min henstilling til Bakkegården om atændre praksis, ”f.eks. således at forældremyndighedens indehaver får tilsendt et ek-semplar af magtanvendelsesbekendtgørelsen sammen med forældrebrevet”.
Egely har oplyst at de unge får deres information om magtanvendelse af personalet,og at forældrene får deres oplysninger via Egelys hjemmeside og det materiale somfølger med forældrebrevet. Egely har endvidere henvist til bilag A.10 (forældrebrevet).
Det fremgår af forældrebrevet at magtanvendelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelsenr. 1613/2006) medfølger som bilag til brevet.
Dette tager jeg til efterretning. Jeg bemærker for fuldstændighedens skyld at jeg gårud fra at Egely – uanset ordlyden af forældrebrevet på dette punkt – vedlægger dennugældende magtanvendelsesbekendtgørelse (nr. 1093/2010), og at Egelys gennem-gang af hjemmesiden mv. også fører til at forældrebrevet bliver rettet på dette punkt(og at det ”nye”, noget mere indholdsrige forældrebrev bliver lagt på hjemmesiden).

Ad 12.

Tilsyn

Jeg stillede i rapporten – med henvisning til dokumentet ”Det nye tilsyn på socialom-rådet, introduktion” (der nås på hjemmesiden via ”socialt” og ”tilsyn”) og de fælles til-synsprincipper som Danske Regioner har udarbejdet (juni 2007) – (indirekte) spørgs-mål om hvorvidt regionens tilsyn efter indførelse af det nye tilsyn har den fornødneuafhængighed.
33/41
Jeg bad dog inden jeg foretog mig mere, om en udtalelse fra regionen om baggrundenfor ændringen i regionens tilsyn pr. 1. januar 2010 og om de overvejelser som regio-nen har gjort sig forud herfor.
Jeg bad endvidere om at regionen i udtalelsen kom ind på det forhold at deltagerne iregionens (anmeldte) tilsyn den 28. maj 2008 og 22. september 2009 var udpeget afEgelys ledelse.
Regionen har anført følgende om regionens tilsyn generelt og om tilsynet med Egely:”Rapporten konstaterer, at Regionsrådet den 24. august 2009 bl.a. besluttede atåbne mulighed for, at en konsulent kan føre tilsyn med tilbud i vedkommendesegen afdeling på trods af, at KREVIs evalueringsrapport netop anfører, at denneorganisering er med til at sikre den nødvendige uvildighed i tilsynet, og at en til-synschef uden for det sociale område også betyder en større uvildighed i tilsynetog styrker tilsynets objektivitet.
Baggrunden for beslutningen om at gøre det muligt for en konsulent at føre tilsynmed tilbud i ens egen afdeling – hvis der ikke kan rejses tvivl om konsulentensupartiskhed i forhold til pågældende tilbud – var forskellen i størrelse på de todriftsafdelinger, der i længden gav den ene afdeling problemer med at bemandetilsynsopgaven på et større driftsområde. Muligheden er dog kun anvendt en en-kelt gang, hvor en nyansat medarbejder førte et uanmeldt tilsyn med et tilbud un-der den afdeling, hvor pågældende var blevet ansat.
Fra 1. juni 2010 er organiseringen af socialområdet ændret, så der ikke længereer to driftsafdelinger. Det har været overvejet, om tilsynskonsulenterne herefterskulle købes udefra, om der skulle ansætte konsulenter — i eller uden for social-området – der kun fører tilsyn, eller om man skulle fortsætte med interne medar-bejdere, hvor tilsyn er en delopgave. Det er besluttet at arbejde med følgendemodel, som ligger inden for de rammer, Regionsrådet har godkendt: Tilsynsche-fen og en medarbejder, begge uden for det sociale område, vil være gennemgå-ende personer på hhv. de uanmeldte og de anmeldte tilsyn. De gennemgåendepersoner ledsages af en socialfaglig konsulent, hvis uvildighed efterprøves i for-hold til det konkrete tilsyn. Det er regionens vurdering, at denne organiseringsammen med tilsynschefens eksterne reference, sikrer tilsynet en forsvarlig uaf-hængighed, og at tilsynet sikres et tilstrækkeligt kendskab til regionens socialom-råde, samtidig med at den muliggør en synergieffekt i forhold til socialområdetsdrift med baggrund i den vidensopsamling, der sker på tilsynsområdet.
34/41
Udpegning af deltagere i tilsynet — baggrunden for, at ledelsen har udpeget del-tagerne i tilsynet og betydningen heraf for den reelle værdi af det førte tilsyn:
Ved uanmeldte tilsyn interviewes de medarbejdere, beboere mv., der er tilstede,og som vil tale med tilsynet. Ved anmeldte tilsyn bedes ledelsen tilrettelægge in-terviews af følgende:
-
Ledelsen, repræsenteret ved forstander, stedfortræder/souschef samt på-gældende afdelingsleder(e).
-
Pårørende, to personer, gerne repræsentanter for evt. pårørenderåd/forældreråd el.lign.
-
Personalet, to til fire personer, repræsenterende forskellige afdelinger, her-under tillidsrepræsentant og sikkerhedsrepræsentant.
-
Brugerne, to personer, gerne repræsentanter fra et evt. brugerråd.
Der er tilstræbt uafhængighed ved, at tilsynet beder om at tale med beboere, på-rørende og medarbejdere, der har et ’mandat’ dvs. er medlem af et beboerråd el-ler et pårørenderåd, eller er medarbejdere, der er valgt til tillidsrepræsentant ellersikkerhedsrepræsentant. Regionen må dog erkende, at deltagernes fulde uaf-hængighed af ledelsen kan anfægtes, og KREVI har da også anbefalet, at delta-gerne i tilsynet udvælges tilfældigt af tilsynet. Tilsynets procedurer og skabelonervil blive evalueret i løbet af det kommende år, og det vil her blive overvejet, hvor-ledes KREVIs anbefaling kan imødekommes.”
Efter min opfattelse kan det være problematisk at foretage en reel prøvelse af hvorvidtden pågældende tilsynsmedarbejder er tilstrækkelig uafhængig til at kunne medvirketil et tilsyn af en institution under ”egen afdeling” (jeg forstår også at regionen delermin opfattelse hvorefter dette har formodningen imod sig).Idet jeg henviser til oplysningerne om at tilsynet – og herunder tilsynets uafhængighed– skal evalueres i 2011, har jeg dog ikke fuldt tilstrækkeligt grundlag for at tage stillingtil om regionens nuværende tilsyn har den fornødne uafhængighed; og herunder omen medarbejder i afdelingen kan siges at være tilstrækkelig uafhængig f.eks. underhenvisning til at han/hun er nyansat.
35/41
Jeg beder regionen om at oplyse hvad evalueringen fører til i henseende til spørgsmå-let om tilsynets uafhængighed når resultatet af den nævnte evaluering – og herunderevalueringen af tilsynets uafhængighed – foreligger.

Ad 13.

Beslutningen om at afstå fra den almindelige gennemgang af sager

om magtanvendelse

Jeg bad i rapporten regionen om at sende mig et eksemplar af det nye magtanvendel-sesskema.
Regionen har efterkommet min anmodning, men har samtidig (i brevet af 30. juni2010) – med en henvisning til de kommende lovændringer vedrørende magtanvendel-se over for børn og unge – anført at regionen forventede at skemaerne blev revideret”i løbet af kort tid”.
Jeg beder regionen om at sende mig et eksemplar af det nye magtanvendelsesske-ma.

Ad 13.1.

To konkrete tilfælde af magtanvendelse – herunder et tilfælde af

indelåsning af en ung på værelset

Jeg gennemgik i rapporten to konkrete tilfælde af magtanvendelse (i form af inde-låsning på værelset), og jeg bad regionen om at oplyse hvilke bemærkninger/hvilkenvurdering regionen havde haft til episoden – herunder hvorledes regionen havde rea-geret over for Egely i anledning af Egelys manglende kategorisering af de to magtan-vendelser som lovlige eller ikke lovlige. Jeg bad i fortsættelse heraf om at modtage deto indberetningsskemaer sådan som skemaerne forelå efter påføring af regionensbemærkninger/vurdering.
Jeg bad endvidere Egely og regionen om udtalelser om selve magtanvendelsen (af-låsning af dør til værelse) i lyset af magtanvendelsesbekendtgørelsens bestemmelser;og herunder bekendtgørelsens § 23 om anvendelse af isolationsrum i særligt sikretafdeling.
Egely har henvist til regionens besvarelse.Regionen har anført at Egelys indberetning af magtanvendelser – af en varighed påhenholdsvis 5 og 15 minutter – i de to tilfælde angik føren til værelset, henholdsvisfastholdelse, føren til værelset og indelåsning.
36/41
Regionen har endvidere anført at de skemaer som regionen har modtaget, begge harværet afkrydset.
Mit spørgsmål om afkrydsningen bortfalder hermed.
Regionen har herudover anført at regionen har vurderet og accepteret den del afmagtanvendelsen som angår fastholdelse og føren til værelset efter magtanvendel-sesbekendtgørelsens § 2, stk. 1.
Det giver mig ikke anledning til bemærkninger.
Herefter har regionen anført at regionen”har accepteret aflåsningen af døren til værelset som nødværge i henhold til be-kendtgørelsens § 2, stk. 3 under forudsætning af, at der har været en medarbej-der ved den stærkt ophidsede unge”.På det generelle plan har regionen – på baggrund af min anmodning om en udtalelseom aflåsning af dør til værelse i lyset af magtanvendelsesbekendtgørelsens bestem-melser og herunder bekendtgørelsens § 23 – anført:”Det er Region Syddanmarks opfattelse, at magtanvendelse i form af aflåsning afdør til værelse alene kan anvendes i situationer, hvor den almindelige nødværge,jf. straffelovens § 13, kan begrunde dette indgreb, jf. § 2, stk. 3 i magtanvendel-sesbekendtgørelsen.
Det er således Region Syddanmarks opfattelse, at magtanvendelse i form af af-låsning af dør til værelset ikke er omfattet af § 6, stk. 2 om isolation på sikret af-deling eller § 23, stk. 1 om isolation på særlig sikret afdeling. Isolation i henhold tildisse bestemmelser skal efter Region Syddanmarks opfattelse ske ved at denunge anbringes og tilbringer tiden i et hertil særligt indrettet isolationsrum.”
Regionen har givet følgende tilbagemelding til Egely på denne del af Egelys indberet-ning (jf. regionens brev af 23. januar 2008 til Egely):”Episoden med den låste dør kan accepteres som nødværge, jf. magtanvendel-sesbekendtgørelsens § 2, stk. 3. Men det skal bemærkes, at dette ville kunne
37/41
forsvares i situationen, såfremt der har været tilstedeværelse af en medarbejderhos den stærkt ophidsede unge. Dette fremgår ikke af indberetningen.
I afgørelsen er der lagt vægt på det beskrivende om, at:
-
Den unge var meget gal og var ved at gå løs på den anden unge.
-
Aflåsning af værelse skete for at undgå yderligere slagsmål og, at der er fo-retaget tryghedsskabende initiativer efterfølgende.
-
Aflåsning af værelse var kortvarig.”
Det fremgår ikke klart af regionens brev af 23. januar 2008 til Egely, på hvilket faktiskgrundlag regionens afgørelse om Egelys indberetning er truffet.
Jeg forstår imidlertid på baggrund af regionens udtalelse at der i afgørelsen, somfremtræder som en ”frifindelse” af Egely, er indbygget en forudsætning om at der –mens døren var aflåst – var et personalemedlem til stede i værelset sammen med denstærkt ophidsede unge.
At det skulle have været tilfældet, fremgår, som regionen selv har anført i afgørelsen,imidlertid ikke af indberetningen, og dette må efter min opfattelse derfor absolut haveformodningen imod sig.
Det er på baggrund af det anførte min opfattelse at regionen ikke burde have truffetafgørelse om indberetningen før forholdet var nærmere undersøgt.
Jeg bemærker endvidere at hvis det (alligevel) skulle havde været tilfældet at der varet personalemedlem til stede sammen med den unge mens døren var låst, ville dethave været nærliggende om Egely havde nævnt det i udtalelsen til mig i anledning afden endelige rapport, men Egely har dog som allerede anført blot henholdt sig til regi-onens udtalelse.
Jeg lægger under henvisning hertil til grund at der ikke har været en medarbejder til-stede sammen med den unge mens døren var låst.
38/41
Det forekommer mig umiddelbart nærliggende at forstå regionens generelle udtalelsetil mig på linje med det som Bakkegården anførte i forbindelse med opfølgningen afmin inspektion af denne institution (jf. referatet heraf nederst på s. 47 i rapporten omEgely):At dørlåsningen var forsvarlig – om end ulovlig – og at dørlåsning måtte anses for atvære et mindre indgreb end indsættelse i isolationsrum.
Om dette er rigtig forstået, har jeg imidlertid ikke grundlag for at komme nærmere indpå.
Jeg foretager mig i det hele ikke mere på det generelle plan og henviser til det somSocialministeriet har anført i udtalelsen af 26. oktober 2010, og som jeg går ud fra atEgely og regionen har taget til efterretning.
Socialministeriet har anført følgende:”Der er på sikrede afdelinger ikke lovhjemmel til at låse børn og unge inde på de-res værelser, medmindre det foregår om natten og man har fået særskilt tilladelsehertil fra regionen eller tilsynskommunen, jf. § 19, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1093af 21. september 2010 om magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragtuden for hjemmet.
Det fremgår endvidere af § 20, stk. 2, i bekendtgørelsen om magtanvendelse, atman over for en ung, der er anbragt i en sikret eller særlig sikret afdeling, vil kun-ne anbringe den unge i et særligt isolationsrum, når der er overhængende farefor, at den unge skader sig selv eller andre. Institutionens leder eller dennes sted-fortræder kan således undtagelsesvist træffe beslutning om anbringelse af denunge i særligt isolationsrum. Isolation forstås i dette tilfælde som afsondring i etaflåst rum i kortere eller længere perioder. Isolationen skal være så skånsom sommuligt og må ikke udstrækkes ud over 2 timer i sikrede afdelinger og 4 timer isærligt sikrede afdelinger.
Det er derfor ministeriets vurdering, at der i de to nævnte tilfælde, hvor unge erblevet låst inde på deres værelser, er anvendt ulovlig magtanvendelse, da dersom ovenfor nævnt ikke er hjemmel til at låse børn og unge, der er anbragt på ensikret eller særligt sikret afdeling, inde på deres værelser med mindre det sker inattetimerne, og der er givet tilladelse til dette, jf. § 19, stk. 3 i magtanvendelses-bekendtgørelsen.
39/41
Det er ministeriets vurdering, at Egely i stedet for kunne have overvejet af anbrin-ge de unge i et isolationsrum, hvis kriterierne herfor i de enkelte tilfælde var op-fyldt.
Socialministeriet har d.d. henvendt sig til Region Syddanmark og Egely og rede-gjort for ministeriets vurdering samt for de gældende regler på området.”
(Jeg henviser tillige til Socialministeriets tidligere udtalelser på dette punkt, jf. min op-følgningsrapport nr. 1 (af 11. marts 2008) i sagen om inspektionen af Bakkegårdender er refereret på s. 48 i rapporten om Egely).

Ad 13.2.

Regionens tilsyn med Egelys anvendelse af magtanvendelses-

bekendtgørelsen

Jeg bad regionen om at sende mig det generelle skriftlige materiale som regionenmåtte have udfærdiget om denne del af regionens tilsyn, eller hvis sådant materialeikke findes, om en udtalelse om hvordan regionen løser denne specifikke tilsynsopga-ve.
Regionen har oplyst følgende som ikke giver mig anledning til bemærkninger:”Region Syddanmark har ikke udarbejdet generelt skriftligt materiale vedrørendeRegion Syddanmarks tilsyn med Egelys anvendelse af magtanvendelsesbe-kendtgørelsen.
Region Syddanmarks tilsyn med Egelys anvendelse af magtanvendelsesbe-kendtgørelsen består dels i gennemgangen af magtanvendelse i de obligatorisketilsyn, dels i den løbende gennemgang af de indberettede magtanvendelser.
Vedrørende det obligatoriske tilsyn er magtanvendelse et af de fokusområder,der normalt altid gennemgås i det anmeldte tilsyn, jf. tilsynskoncept af 2. april2007, afsnit 6 Indholdsmæssige krav til tilsynsrapporten. Hertil kommer, at magt-anvendelse også gennemgås i det uanmeldte tilsyn, såfremt der har været an-ledning til, at fremhæve magtanvendelse som et fokuspunkt til gennemgang.
Den løbende gennemgang af de modtagne magtindberetninger sker på baggrundaf de af Region Syddanmark udarbejdede forretningsgange for magtanvendelsepå børne- og ungeområdet (bilag B.2.1) samt vedlagte Retningslinier vedrørendemagtanvendelse m.v. på døgninstitutioner for børn og unge i Region Syddanmark
40/41
(bilag B.2.2). Ved gennemgangen foretages en vurdering af magtanvendelsenbåde for så vidt angår det juridiske indhold og for så vidt angår det pædagogiskeindhold. Vurderingen sker på grundlag af bestemmelserne i servicelovens §§ 123og 123a samt i magtanvendelsesbekendtgørelsen, og den foretages af såvel enaf juristerne i Region Syddanmarks Socialområde samt den af Region Syddan-marks socialfaglige konsulenter, der er knyttet til Egely
Herudover er Region Syddanmark i løbende dialog med Egely vedrørende magt-anvendelse. Det er aftalt, at der løbende afholdes møder med deltagelse af per-sonale fra Egely samt Region Syddanmarks socialfaglige konsulent. Møderne ersom udgangspunkt aftalt til at blive afholdt pr. kvartal. Hertil kommer, at der efterbehov afholdes ad hoc møder med Egely vedrørende magtanvendelse med del-tagelse af personale fra Egely samt Region Syddanmarks socialfaglige konsulentog/eller jurister.”
Jeg bad i fortsættelse af det som jeg havde anført om anvendelse af isolation over forunge der er anbragt i den særligt sikrede afdeling, om en udtalelse fra Egely om hvor-dan bestemmelsen i magtanvendelsesbekendtgørelsens § 23, stk. 2, om psykiatrisklægetilsyn virker i praksis.
Jeg bad herunder Egely oplyse hvornår lægen kan indfinde sig i institutionen i tilfældeaf en beslutning om isolation set i forhold til tidspunktet for tilkaldelsen af ham/hende.Jeg sigtede hermed til Nr. Åbys geografiske beliggenhed navnlig i forhold til Odense.
Egely har oplyst at Egely ved akut behov for tilsyn kontakter lægehus eller vagtlæge,og at det herefter er lægen der afgør hvilket tilsyn der er behov for. Det er også lægender eventuelt rekvirerer et yderligere tilsyn; i et tidligere tilfælde er der indhentet assi-stance fra Middelfart Psykiatriske Afdeling.
Inden jeg eventuelt foretager mig mere, beder jeg om at regionen og Socialministeriet– i lyset af ordlyden af den anførte bestemmelse, nu magtanvendelsesbekendtgørel-sens § 38, stk. 2 – udtrykkeligt forholder sig til det som Egely har anført.
41/41

Opfølgning

Jeg har ovenfor bedt Egely og Region Syddanmark om oplysninger mv. vedrørendeforskellige forhold. Jeg henviser til pkt. 3.13, 4.1, 6, 7.1, 9, 12, 13 og 13.2.
Jeg beder om at Egely sender institutionens oplysninger mv. gennem regionen medhenblik på at regionen får lejlighed til at kommentere det som Egely anfører.Jeg beder Region Syddanmark om at sende Egelys oplysninger mv. – og regionensegne oplysninger mv. – gennem Socialministeriet hvis oplysninger og bemærkningerjeg ligeledes udbeder mig.
Jeg har under pkt. 7.1, 7.3 og 13.2 udtrykkeligt henledt Socialministeriets opmærk-somhed på visse forhold eller har udbedt mig oplysninger mv. fra ministeriet.

Underretning

Denne rapport sendes til Egely, Region Syddanmark, Socialministeriet, FolketingetsRetsudvalg, Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, stk. 7, og de unge i institutionen.
Lennart FrandsenInspektionschef