Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2010-11 (1. samling), 2010-11 (1. samling)
§71 Alm.del Bilag 141, Alm.del Beretning 7
Offentligt
1027852_0001.png
Beretning nr.
7
Folketinget 2010-11
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 12. september 2011
Beretning
om
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2010-11
1. § 71-tilsynets virksomhed generelt
2. Indledning
3. Konkrete sager
4. Spørgsmål til ministre
4.1 Bisidder til udsatte børn og unge
4.2 Tvungen opfølgning
4.3 Bæltefiksering af svært overvægtige patienter
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
5.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup
5.2 Københavns Kommunes børn og unge-udvalg
5.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense
5.4 Odense Kommunes børn og unge-udvalg
5.5 Psykiatrisk Center Hvidovre
5.6 Psykiatrisk Center Amager
5.7 Brønderslev Kommune
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afde-
linger m.v.
6.1 Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, Sikringen
6.2 Psykiatrisk Center Sct. Hans
6.3 Aalborg Børne- og Ungdomspsykiatriske afdeling
6.4 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg
7. Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykia-
triske patientklagenævn
7.1 Opfølgning på årsberetninger for 2010
8. Møder
8.1 Folketingets Ombudsmand
8.2 Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsvær-
ger i Danmark
9. Information om tilsynets arbejde
1. § 71-tilsynets virksomhed
Det retlige grundlag
§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.
Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:
»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en
frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myn-
dighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlæn-
dinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller
den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige
domstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse.
Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer un-
dergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende
skal have adgang til at rette henvendelse.«
Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Til-
synet i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig tale § 71-
tilsynet.
§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
Opgaver
Med hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra
Folketingets øvrige udvalg. På sine møder behandler tilsynet
en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov-
og beslutningsforslag ikke henvist til behandling i tilsynet.
Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltperso-
ner, som administrativt er berøvet deres frihed. En del af
disse henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for
tilsynets kompetence, herunder spørgsmål om lovligheden
af selve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det
mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de ad-
ministrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågæl-
dende retsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve
behandlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet behandler
disse sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatri-
ske afdelinger.
§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afde-
linger. Besøgene, der kan være enten anmeldte eller uan-
meldte, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomhe-
den. Som led i de almindelige bestræbelser på at følge med
i, hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områ-
der, kan tilsynet også besøge væresteder, skoler m.v.
Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også
møder med foreninger m.v. Foreningerne kan bl.a. være
med til at belyse, hvad der – set fra henholdsvis patienter-
nes, de ældres, de pårørendes og personalets synsvinkel –
giver anledning til problemer på tilsynets områder.
§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v. inden
for tilsynets sagsområder.
AX013533
§71, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 141: §71-tilsynets beretning afgivet den 12. september 2011
1027852_0002.png
2
De generelle og konkrete sager giver sammen med besø-
gene, møderne og konferencerne bl.a. anledning til, at tilsy-
net retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre og
andre.
Udtalelser
§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der
vedrører behandlingen af administrativt frihedsberøvede.
F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger
og henstillinger. Typisk sker det enten i forbindelse med be-
handlingen af en konkret sag eller på baggrund af besøg på
en institution, hvor der er administrativt frihedsberøvede
personer.
§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkre-
te sager, behandle en klage eller tage stilling til, om en be-
slutning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller
forkert.
Sammenfatning
§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre
tilsyn med behandlingen af de personer, som administrativt
er berøvet deres frihed.
§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at fø-
re dette tilsyn på en sådan måde, at behandlingen – i vid for-
stand – af de administrativt frihedsberøvede personer til sta-
dighed forbedres på såvel det konkrete som det generelle
plan.
2. Indledning
§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2010-11 holdt 8
møder. Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på 4
psykiatriske afdelinger, heraf 2 uanmeldte, og holdt møder
med 3 kommuner om tilsyn vedrørende tvangsfjernelser på
børne- og ungeområdet.
Tilsynets drøftelser har i indeværende samling været præ-
get af drøftelser omkring brugen af tvang, overbelægning og
tvangsanbragte børn, herunder bisidderordningen, søskende-
kontakt m.v.
Tilsynets medlemmer har endvidere haft lejlighed til at
deltage i konferencer m.v.
De generelle og konkrete sager, der løbende har været i
tilsynet, har sammen med besøgene og møderne givet anled-
ning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgs-
mål til bl.a. indenrigs- og sundhedsministeren og socialmini-
steren samt regioner og kommuner om forskellige problem-
stillinger.
3. Konkrete sager
Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendel-
ser fra og om enkeltpersoner, der administrativt er berøvet
deres frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgs-
mål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunder
spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen eller
tvangsforanstaltningen. Andre sager har tilsynet fundet det
mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de ad-
ministrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågæl-
dende retsområde. Tilbage er et antal sager, der vedrører
forholdene under frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandlet
disse sager fortroligt.
4. Spørgsmål til ministre
4.1 Bisidder til udsatte børn og unge
§ 71-tilsynet har bedt socialministeren om – med ud-
gangspunkt i en konkret sag – at oplyse nærmere om an-
bragte børns ret til en bisidder, og hvilken forpligtelse kom-
munerne har til at gøre børnene opmærksom på dette.
Socialministeren svarede bl.a.:
»Børn, hvis sag behandles efter servicelovens kapitel 11
om særlig støtte til børn og unge og dermed f.eks. børn, der
er anbragt uden for hjemmet med eller uden samtykke, har
efter servicelovens § 48 a ret til at lade sig bistå af andre.
Myndigheden kan dog under særlige omstændigheder træffe
afgørelse om at tilsidesætte barnets mulighed for at lade sig
bistå, om valget af bisidder og om at udelukke bisidderen
helt eller delvist fra et møde jf. servicelovens § 48 a stk. 2
og 3. Afgørelser herom kan indbringes for det sociale nævn
af barnet eller den unge, der er fyldt 12 år.«
Socialministeren svarede endvidere:
»Det fremgår derfor af Socialministeriets vejledning til
kommunerne om særlig støtte til udsatte børn og unge (vej-
ledning nr. 3 til serviceloven), at det er vigtigt, at et barn el-
ler en ung, som har en sag om særlig støtte til behandling
hos den kommunale myndighed, ved, at det har ret til at lade
sig bistå af andre efter servicelovens § 48 a. Det er derfor af-
gørende, at sagsbehandleren tager initiativ til at tale med
barnet eller den unge om den støtte, som en bisidder kan gi-
ve, og mere aktivt hjælper barnet eller den unge med at fin-
de den rette person og kontakte vedkommende.«
Se § 71-tilsynets alm. del, svar på spm. 1 og 2.
4.2 Tvungen opfølgning
§ 71-tilsynet har spurgt indenrigs- og sundhedsministeren
om, hvilke kriterier der har været til stede i forbindelse med
det ene tilfælde af tvungen opfølgning, som har været indbe-
rettet til Sundhedsstyrelsen i perioden 1. oktober 2010 – 31.
december 2010.
Indenrigs- og sundhedsministeren svarede bl.a.:
»Tvungen opfølgning efter udskrivning kan iværksættes,
hvis der på baggrund af den aktuelle indlæggelse er en be-
grundet formodning om og nærliggende risiko for, at patien-
ten efter udskrivning vil ophøre med at følge den behand-
ling, der er nødvendig for patientens helbred, og
– patienten i de seneste 3 år forud for den aktuelle indlæg-
gelse er blevet tvangsindlagt mindst 3 gange,
– patienten i de seneste 3 år forud for den aktuelle indlæg-
gelse i mindst ét tilfælde har undladt at følge den be-
handling, der er anført i en udskrivningsaftale eller koor-
dinationsplan,
– patienten i forbindelse med den aktuelle indlæggelse
blev tvangsindlagt eller tvangstilbageholdt og
– patienten inden for det sidste halve år forud for den aktu-
elle indlæggelse har været ordineret opsøgende behand-
ling ved et udgående psykiatriteam, men har undladt at
følge den ordinerede, medicinske behandling.«
Se § 71-tilsynets alm. del, svar på spm. 3 og bilag 61.
4.3 Bæltefiksering af svært overvægtige patienter
§ 71-tilsynet har bedt indenrigs- og sundhedsministeren
om at oplyse, hvordan man andre steder i landet håndterer
problemstillingen med tvangsfiksering med mavebælte af
svært overvægtige personer.
Ministeren har anført følgende i sit svar:
§71, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 141: §71-tilsynets beretning afgivet den 12. september 2011
1027852_0003.png
3
»Til brug for min besvarelse, har Sundhedsstyrelsen op-
lyst, at svært overvægtige patienter har lettere ved at skubbe
sig ud af mavebælter, der anvendes til tvangsfiksering, såle-
des at det kan være nødvendigt også at anvende hånd- eller
fodremme. Sundhedsstyrelsen er bekendt med, at man ofte i
disse situationer kun anvender én hånd- og én fodrem. Disse
bliver anlagt på hver sin side, fx om venstre hånd og højre
fod, således at den overvægtige patient sikres mest mulig
bevægelsesfrihed. Det er en forudsætning, at der samtidig
anvendes bælte om maven.«
Se § 71-tilsynets alm. del, svar på spm. 4 og bilag 30 og
68.
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uan-
meldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskellige psykiatriske
afdelinger. Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapport
og stiller en række opfølgende spørgsmål til den pågældende
region. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en ende-
lig rapport, hvor tilsynet giver sin vurdering af konkrete for-
hold på afdelingen. De endelige tilsynsrapporter er offentligt
tilgængelige.
5.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup
Den 22. november 2010 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt
besøg på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup. §
71-tilsynet havde indledningsvis et møde med repræsentan-
ter fra afdelingen og Region Hovedstadens Psykiatri. Efter-
følgende blev tilsynet vist rundt på afsnit 59, Børnepsykia-
trisk afsnit, og afsnit 62, Lukket ungdomspsykiatrisk afsnit.
Under rundgangen havde tilsynet lejlighed til at tale med
personale og patienter på afsnittet.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tvang
Tilsynet finder det positivt, at afdelingen arbejder for at
nedbringe de mest indgribende tvangsforanstaltninger, og
som konsekvens heraf har nedbragt antallet af fikseringer
med bælte og remme.
Tilsynet har noteret sig, at Region Hovedstandens Psy-
kiatri siden tilsynets besøg har ændret praksis fsva. tvangs-
foranstaltninger, hvor der foreligger samtykke fra forældre-
ne. Det er sket på baggrund af Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriets fortolkning af reglerne, som er, at der i disse tilfælde
ikke er tale om tvang i henhold til psykiatriloven. Hidtil har
regionen haft den praksis, at psykiatriloven har fundet an-
vendelse i alle tilfælde, hvor der er tale om tvang – uanset
forældresamtykke – for på den måde at give patienten den
bedst mulige retssikkerhedsgaranti.
De fysiske rammer
Tilsynet finder det positivt, at der er igangsat initiativer,
som vil aflaste ungeafsnittet herunder give flere enestuer.
Tilsynet finder det imidlertid beklageligt, at der ikke p.t.
er ressourcer til at renovere børneafsnittet herunder afsnit
59, som fremstår meget trangt og utidssvarende med få ba-
de- og toiletfaciliteter – ikke mindst når det tages i betragt-
ning, at forældrene ofte også opholder sig/overnatter på af-
snittet.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bi-
lag 46.
5.2 Københavns Kommunes børn og unge-udvalg
Den 22. november 2010 holdt § 71-tilsynet et møde med
repræsentanter fra Københavns Kommunes børn og unge-
udvalg og Socialforvaltningen om kommunens tilsyn med
private og kommunale opholdssteder/botilbud og plejefami-
lier på børne- og ungeområdet.
Forud for mødet havde Københavns Kommune frem-
sendt en årsopgørelse over indberetninger af magtanvendel-
ser i 2009 og et notat om tilsyn på de kommunale og private
tilbud i 2009.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet har noteret sig, at kommunen påpeger, at kom-
munerne ikke er gode til at informere hinanden vedr. såkald-
te nomadefamilier, så længe deres sager er i udredningsfa-
sen, hvor der ikke endnu er en egentlig aktiv sag.
Tilsynet har noteret sig, at kommunen vurderer, at Bar-
nets Reform fsva. kontinuitet i anbringelsen har medført
længere genbehandlingsfrister i forbindelse med tvangsan-
bringelser, som kan have den konsekvens, at kommunen vil
være tilbageholdende i forhold til at indstille til tvangsadop-
tion.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bi-
lag 47.
5.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense
Den 31. januar 2011 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt be-
søg på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense.
Tilsynet afholdt først et møde med ledelsen og repræsentan-
ter for regionen. Herefter blev tilsynet vist rundt på afsnit 3.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, dels at afdelingen har eget
produktionskøkken, som betyder, at der laves mad, som er
beregnet/tilpasset børn og unge, dels at patienterne har med-
indflydelse på menuen og deltager i madlavningen en gang
ugentligt.
Tilsynet finder det positivt, at afdelingen registrerer al
tvang – også selvom der foreligger forældresamtykke.
Tilsynet finder det uheldigt, at der i perioder er overbe-
lægning på afdelingen og deraf følgende øget stressbelast-
ning af patienterne.
Tilsynet har noteret sig, at det er afdelingens indtryk, at
der hyppigere er problemer med at udsluse færdigbehandle-
de patienter, fordi udskrivningen afventer kommunens § 50-
undersøgelse og et passende efterbehandlingstilbud, og det
kan være svært at få den praktiske udslusning koordineret.
Tilsynet har noteret sig, at afdelingen finder, at især den
skærmede enhed behøver mere plads, men at afdelingens fy-
siske forhold løbende bliver tilpasset, indtil afdelingen flyt-
ter.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bi-
lag 92.
5.4 Odense Kommunes børn og unge-udvalg
Den 31. januar 2011 holdt § 71-tilsynet et møde med
Odense Kommunes børn og unge-udvalg om kommunens
tilsyn med private og kommunale opholdssteder/botilbud og
plejefamilier.
Forud for mødet havde Odense Kommune fremsendt ma-
teriale om kommunens anbringelsesgrundlag, opgørelser
over tvangssager, frivillige og tvangsmæssige afgørelser
§71, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 141: §71-tilsynets beretning afgivet den 12. september 2011
1027852_0004.png
4
osv. samt retningslinjer for udarbejdelse af handleplaner, §
50-undersøgelser og tvangsmæssige afgørelser.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
Ȥ 71-tilsynet har noteret sig, at kommunen finder, at der
er kommet mange nye og anvendelige redskaber via lovgiv-
ningen Barnets Reform, og at der ikke p.t. er behov for yder-
ligere regler, men ro til at implementere de nuværende.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bi-
lag 91.
5.5 Psykiatrisk Center Hvidovre
Den 1. april 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg
på Psykiatrisk Center Hvidovre. Tilsynet blev vist rundt på 2
lukkede voksenafsnit, henholdsvis afsnit 809 og 811.
Tilsynsrapporten er på tidspunktet for beretningens afgi-
velse endnu ikke færdigbehandlet. Tilsynets endelige udta-
lelse vedrørende besøget på Psykiatrisk Center Hvidovre vil
derfor først fremgå af næste års beretning.
5.6 Psykiatrisk Center Amager
Den 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg
på Psykiatrisk Center Amager. Tilsynet blev vist rundt på 2
lukkede voksenafsnit, B1 og B2.
Tilsynsrapporten er på tidspunktet for beretningens afgi-
velse endnu ikke færdigbehandlet. Tilsynets endelige udta-
lelse vedrørende besøget på Psykiatrisk Center Amager vil
derfor først fremgå af næste års beretning.
5.7 Brønderslev Kommune
Den 9. august 2011 holdt § 71-tilsynet et møde med re-
præsentanter for Brønderslev Kommunes Børne- og Skole-
udvalg og Børne- og familieafdelingen.
Referatet af mødet er på tidspunktet for beretningens af-
givelse endnu ikke færdigbehandlet. Tilsynets endelige ud-
talelse vedrørende mødet med Brønderslev Kommune vil
derfor først fremgå af næste års beretning.
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afde-
linger m.v.
Det er tilsynets praksis, at der et års tid efter et tilsynsbe-
søg som udgangspunkt følges op på den rapport, som besø-
get mundede ud i, over for den ansvarlige region.
§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en op-
følgende status på de kritikpunkter, som fremgik af den en-
delige rapport på henholdsvis Psykiatrihospitalet Nykøbing
Sjælland - Sikringen, Psykiatrisk Center Sct. Hans, Aalborg
Børne- og Ungdomspsykiatriske afdeling samt Børne- og
Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg.
6.1 Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, Sikringen
§ 71-tilsynet aflagde den 30. november 2009 et anmeldt
besøg på Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, Sikringen.
På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget
skrev tilsynet et opfølgende brev til region Sjælland og
spurgte til status vedrørende følgende forhold:
» § 71-tilsynet noterede sig i rapporten, at antallet af an-
vendelse af bælte og remme var steget betydeligt i de
sidste tre år også fraregnet de tre langtidsindlagte patien-
ter. Tilsynet vil derfor høre, hvordan antallet af anven-
delsen af bælte og remme har udviklet sig siden tilsyns-
besøget?
– Tilsynet udtalte i den endelig rapport, at de fandt det be-
klageligt, at Sikringen ikke udleverede Sundhedsmini-
steriets pjece om
Tvang i psykiatrien
til patienter og på-
rørende. Udleveres pjecen nu systematisk på Sikringen?
– Regionen bedes redegøre for, hvilke ændringer der er
sket med hensyn til kostpolitikken siden tilsynsbesøget i
lyset af den undersøgelse, som Ombudsmanden havde
iværksat? «
Af Region Sjællands svar fremgår bl.a. :
»Tvang
Som svar på spørgsmålet om udviklingen i antallet af fik-
seringer kan det med henvisning til de tidligere fremsendte
besvarelser, hvoraf tallene for 2007, 2008 og 2009 fremgik,
oplyses, at der i 2010 er registreret følgende fiksering med
henholdsvis bælte og remme:
Bælte (alle patienter) 2467 (ekskl. 3 patienter) 162
Remme (alle patienter) 2412 (ekskl. 3 patienter) 148
Det er således sket et fald i antallet af fikseringer med
bælte, når fikseringerne af de 3 omhandlende patienter fra-
regnes, mens der med hensyn til det samlede antal fikserin-
ger ses en mindre stigning.«
Endvidere svarede regionen, at man nu systematisk udle-
verer pjecen »Tvang
i psykiatrien«
til alle patienter og pårø-
rende.
Kost
Vedrørende patientkost svarede regionen, at »restriktio-
ner af patienters spisevaner bliver truffet ud fra nogle indivi-
duelle kriterier, som baseres på objektive målinger. Der
iværksættes således først kostreduktioner, hvis en patient har
et højt BMI (når patienten er klinisk fed, d.v.s. BMI over
30), når der er tydelige blodprøvesvar, der indikerer at pa-
tienten har sukkersyge eller udviklet forhøjet kolesterol, el-
ler hvis patientens tænder er svært carieret, og patienten er i
risiko for at miste tandsættet.
Der er ingen undervægtige patienter på Sikringsafdelin-
gen, men til gengæld en del der er overvægtige.
Normalkost til patienterne leveres af sygehuskøkkenet
med en kostsammensætning svarende til, at unge mandlige
sportsaktive patienter skal have dækket deres kostbehov. En
særlig kostgruppe har undersøgt kostbehovet i dialog med
sygehuskøkkenet, og resultatet er udmøntet i det aktuelle
køkkentilbud.
Derudover kan patienterne en gang ugentlig bestille grill-
mad til aften. Patienterne kan købe frugt og slik hos den
stedlige købmand. Det er ikke muligt at indkøbe eller opbe-
vare (af hygiejniske grunde) supplerende madvarer.«
Tilsynet tog regionens svar til efterretning.
Brevene er fortrolige og kan derfor ikke ses på Folketin-
gets hjemmeside (bilag 49, 70 og 79).
6.2 Psykiatrisk Center Sct. Hans
§ 71-tilsynet aflagde den 30. november 2009 et anmeldt
besøg på Psykiatrisk Center Sct. Hans.
På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget
skrev tilsynet et opfølgende brev til region Hovedstaden og
spurgte til status vedrørende følgende forhold:
» Tilsynet udtalte i den endelig rapport, at de fandt det be-
klageligt, at der i både 2008 og 2009 var tale om overbe-
lægning med inddragelse af fællesrum til gene for pa-
tienterne generelt. Hvordan har situationen med hensyn
til overbelægning udviklet sig siden tilsynsbesøget?
§71, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 141: §71-tilsynets beretning afgivet den 12. september 2011
1027852_0005.png
5
På besøgstidspunktet var der problemer med udslusning
af færdigbehandlede patienter og især et par stykker,
som havde ventet i meget lang tid på et egnet tilbud. I
den forbindelse bedes regionen redegøre for, hvordan
balancen er mellem færdigbehandlede patienter og ud-
skrivninger på nuværende tidspunkt.
– Tilsynet fandt det i rapporten beklageligt, at de fysiske
rammer især på afsnit L1 og R7 var nedslidte, og at det
f.eks. var svært at stille tilfredsstillende faciliteter til rå-
dighed for både rygere og ikke-rygere. Hvordan er status
med hensyn til de fysiske rammer på nuværende tids-
punkt?
– Endvidere vedlægger tilsynet kopi af svar fra indenrigs-
og sundhedsministeren vedr. forhold på Psykiatrisk Cen-
ter, Sct. Hans, som tilsynet gerne vil bede om regionens
kommentarer til.«
Af Region Hovedstadens svar fremgår bl.a.:
Overbelægning
»Det var kun i januar måned 2010, at belægningen var
over 100 %. Den gennemsnitlige belægning var 90 % for
hele 2010 samt januar 2011. Overbelægning er således ikke
noget aktuelt problem for afsnittet (L1). For L2 var belæg-
ningen mellem 90 % og 100 % med et gennemsnit på 94 %.
På afsnit R7 er der fortsat en overbelægning kvantitativt
set, men det er kvalitativt acceptabelt, idet afsnittet varetager
en regionsfunktion og det er de 12 mest flugtsikrede pladser
Regionen kan tilbyde til patienter under fuldbyrdelse af de-
res foranstaltninger.«
Færdigbehandlede patienter
Aktuelt er alle patienterne på S1 (tidligere L1) i et aktivt
behandlingsforløb. Ingen patienter er registreret som færdig-
behandlede. På S2 (tidligere L2) er 2 patienter registreret
som færdigbehandlede.« … »der vil fremover forsat være
færdigbehandlede patienter i afdeling S, men det skønnes, at
de vil udgøre en mindre del af det samlede antal patienter,
og at de ikke vil vente så længe som hidtil.«
Fysiske rammer
»Generelt er indeklimaet bedret væsentligt siden man
indførte rygeforbud indendørs i afsnittet i efteråret 2010.«
… »Det planlægges, at der skal bygges 80 nye senge i et
byggeri, der på bedste måde kan rumme de retspsykiatriske
patienter, således at både den behandlings- og plejemæssige
indsat kan forenes med den sikkerhedsmæssige dimension.«
… »De fysiske rammer på S1 er i øvrigt stort set uændrede
siden § 71-tilsynets besøg i 2009, men indgår i centrets re-
noveringsplan.«
Endvidere anfører regionen som kommentar til indenrigs-
og sundhedsministerens svar vedrørende forhold på Psykia-
trisk Center Sct. Hans:
Vedr. tvang
»Der har været noget øget forekomst af fysisk magtan-
vendelse i weekender og søgnehelligdage i forhold til hver-
dage. Der er ikke nogen entydig forklaring på dette.« …
»Tvangen er dog primært afledt af, at der fortsat finder en
større stofindtagelse sted i disse perioder og at frustrationen
over at være undergivet en foranstaltning er størst for disse
patienter om aftenen og i weekenden.«
»Psykiatrisk Center Sct. Hans har den glædelige erfaring
i en periode at kunne indlægge alle patienter fra fængslet på
et speciel designet afsnit. Et afsnit der efter Region Hoved-
stadens Psykiatris opfattelse har ideelle fysiske rammer og
en faglig kompetent personalebemanding. På dette afsnit har
fysisk tvang stor set ikke været til stede.«
Vedr. ventelister
»Det er forsat venteliste fra fængslerne til de 2 retspsy-
kiatriske afdelinger på Psykiatrisk Center Sct. Hans. Visita-
tionsproceduren står imidlertid nu overfor en omfattende
strukturændring i hele Region Hovedstadens Psykiatri med
etablering af en central visitation.«
Tilsynet besluttede at stille opfølgende spørgsmål til Re-
gion Hovedstaden om muligheden for anden anvendelse af
personaleressourcerne/flerfaglighed for at forebygge øget
tvang i weekenderne og om antallet af patienter med dob-
beltdiagnose og deres behandling.
Vedr. bæltefiksering af overvægtige
»Det ideelle mavebælte til svært overvægtige patienter er
simpelthen ikke opfundet.«
Tilsynet tog herefter regionens svar til efterretning.
Se tillige § 71-tilsynet alm. del – bilag 48, 68, 77 og 97.
6.3 Aalborg Børne- og Ungdomspsykiatriske afdeling
§ 71-tilsynet aflagde den 12. april 2010 et anmeldt besøg
på Aalborg Børne- og Ungdomspsykiatriske afdeling.
På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget
skrev tilsynet et opfølgende brev til region Nordjylland og
spurgte til status vedrørende følgende forhold:
» Har afdelingen haft en fortsat positiv udviklingen med
hensyn til at nedbringe tvangstallene?
– Er der fortsat stort set ikke tale om overbelægning på af-
delingen?
– Hvordan er situationen på afdelingen med hensyn til
vanskelighederne med at rekruttere speciallæger på om-
rådet, og har det fortsat betydning for ventetiden på am-
bulant udredning?
– Er der sket ændringer med hensyn til forholdene om-
kring afdelingens terrasse og have, som ligger umiddel-
bart ved siden af haven tilhørende et lukket voksen af-
snit, hvor der er frit udsyn mellem haverne.«
Af Region Nordjyllands svar fremgår bl.a.:
Tvang
»Antal tvangsindlæggelser er i 2010 på samme niveau
som de seneste år. Andre former for tvangsforanstaltninger
forekommer meget sjældent, om end der i 2010 har været en
øget tvangsanvendelse i form af fysisk fastholden, tvangs-
fiksering og døraflåsning. Det vurderes, at det er enkelte
konkrete patienter, der har begrundet stigningen.«
Overbelægning
»Der har i 2010 været korterevarende overbelægning
med en enkelt patient opstået som følge af behov for indlæg-
gelse af patienter via den psykiatriske skadestue. Der har ik-
ke været vedvarende eller længerevarende overbelægning.
Belægningsprocenter i 2010 for døgnafsnit A1d var 81,8
%, hvilket er en tilfredsstillende belægning.«
Rekruttering
»Det er fortsat vanskeligt at rekruttere speciallæger in-
denfor børne-ungdomspsykiatri, men det er lykkedes at øge
§71, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 141: §71-tilsynets beretning afgivet den 12. september 2011
1027852_0006.png
6
den faste bemanding ved yderligere en overlæge (dansk) og
en dansk talende polsk afdelingslæge – begge med fast til-
knytning til børne-ungdomspsykiatrisk afdeling A.« … »Der
er fortsat ventetid på udredning/behandling » … «men der er
sket et i fald i antallet af patienter, der venter meget længe
(over �½ år).
Vi kan oplyse, at der fortsat arbejdes på at nedbringe ven-
tetiden på børne-ungdomspsykiatrisk udredning/behandling.
I den forbindelse er det netop politisk besluttet, at Region
Nordjylland etablerer en børne-ungdomspsykiatrisk friklinik
med opstart efterår 2011.«
Fysiske rammer
»Der er foretaget visse fysiske ændringer, idet der er
kommet halvtag over dele af den lukkede afdelingsterrasse
og der er planlagt udskiftning af ruderne i siderne på terras-
sen, således at der isættes frostede ruder, Disse tiltag bevir-
ker, at udsynet til det lukkede sengeafsnits have ikke er så
direkte. Afdelingen har yderligere arbejdet på at gøre haven
mere hyggelig og indrettet til børn og unge med bålplads og
mål til boldspil.«
Tilsynet har ikke på tidspunktet for afgivelse af beretnin-
gen haft regionens svar til drøftelse på et møde endnu.
Se tillige § 71-tilsynet alm. del – bilag 94 og 117.
6.4 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg
§ 71-tilsynet aflagde den 7. juni 2010 et uanmeldt besøg
på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg.
På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget
har tilsynet skrevet et opfølgende brev til region Hovedsta-
den for at spørge til status på forskellige områder. Svaret er
på tidspunktet for beretningens afgivelse ikke modtaget,
men vil blive nævnt i næste års beretning.
7. Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykia-
triske patientklagenævn
Det følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i
psykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psykiatriske patientkla-
genævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deres
virksomhed. Det følger samtidig af forarbejderne til loven,
at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsynet bliver gjort bekendt
med årsberetningerne.
7.1 Opfølgning på årsberetninger 2010
§ 71-tilsynet har drøftet årsrapporterne 2010 og efterføl-
gende skrevet til statsforvaltningerne med bemærkninger om
følgende emner:
– Stigningen i antallet af tilsidesættelser.
– Stigningen i antallet af sager.
– Stigning i antallet af afgørelser.
– Fremmødeprocenter for henholdsvis bistandsværger og
patienter.
Fokus på tilstrækkelig dokumentation ved tvang.
Lav gennemsnitlig sagsbehandlingstid.
Se § 71-tilsynet alm. del – bilag 120-124.
8. Møder
8.1 Folketingets Ombudsmand
Tilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmand,
Hans Gammeltoft-Hansen, inspektionschef Lennart Frand-
sen og fuldmægtig Mai Vestergaard onsdag den 27. oktober
2010.
På mødet blev bl.a. drøftet reglerne for visitation, man-
glende aktiviteter på de psykiatriske afdelinger, tvungen op-
følgning, retsenheden i landet, kostpolitik i psykiatrien, for-
delingen af åbne og lukkede sengepladser, husordener og
nedsættelse af den kriminelle lavalder.
8.2 Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistands-
værger i Danmark
Tilsynet har holdt møde med Landsforeningen af Pa-
tientrådgivere og Bistandsværger i Danmark (LPD) onsdag
den 27. oktober 2010. På mødet blev drøftet forskellige kon-
krete sager og nogle mere generelle problemstillinger bl.a.
husordener, restriktioner af psykiatriske patienters indkøb,
bistandsværger og patientrådgiveres vilkår og frit sygehus-
valg for psykiatriske patienter.
9. Information om tilsynets arbejde
I det forløbne folketingsår har tilsynet som i tidligere år
udsendt en folder om årets arbejde i tilsynet med henblik på
at udbrede kendskabet til hele sin virksomhed til en bredere
kreds af offentlige myndigheder, personale og – ikke mindst
– patienter.
Målet er, at folderen skal medvirke til en positiv udvik-
ling, således at administrativt frihedsberøvede personer,
hvor de end befinder sig, bliver tilbudt nogle forhold, som
samfundet kan være bekendt.
Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 300 forskellige
myndigheder, organisationer, foreninger m.v. Efterfølgende
er folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelse
med besvarelse af henvendelser.
Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver til-
synets opgaver efter grundloven, udsendes enten efter an-
modning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelses-
steder eller i forbindelse med besvarelse af henvendelser.
Tilsynets offentlige dokumenter kan endvidere findes på
Folketingets hjemmeside under Folketingets 71-tilsyn.
Sophie Løhde (V) Birgitte Josefsen (V), Marion Pedersen
(V), Anita Christensen (DF)
nfmd.,
Vivi Kier (KF) Karen J.
Klint (S)
fmd.,
Orla Hav (S) Özlem Sara Cekic (SF) Anne
Baastrup (SF)