Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2010-11 (1. samling)
§71 Alm.del Bilag 135
Offentligt
Folketingets SocialudvalgDato: 21. juli 2011Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 17. juni 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 482(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Klint (S).
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
DHO/ J.nr. 2011-4015
Spørgsmål nr. 482:”Ministeren bedes oplyse, hvad forskellen er mellem den nuværende lovgiv-ning om økonomiske hensyn i ankeafgørelser efter serviceloven og de initia-tiver, som regeringen vil tage på området som følge af Aftale om kommuner-nes økonomi for 2012?”Svar:Det fremgår af Aftale om kommunernes økonomi for 2012, at ”regeringenfremsætter lovforslag, der tydeliggør det lokalpolitiske råderum og understøt-ter, at kommunalbestyrelsen inden for lovens rammer kan fastsætte lokalpo-litiske serviceniveauer.”Som det fremgår af svaret på SOU alm. del spørgsmål 453, er kommuner-nes mulighed for at fastsætte lokalpolitiske serviceniveauer ikke noget nyt.Den mulighed har kommunerne allerede i dag.Desuden fremgår det af aftalen, at det præciseres, ”atsåvel faglige somøkonomiske hensyn skal indgå i konkrete afgørelser efter serviceloven”.Det fremgår af svaret på SOU alm. del spørgsmål 451, at denne del af afta-len alene indebærer en præcisering af et forvaltningsretligt princip, som alle-rede er gældende i dag. Offentlige myndigheder skal således altid udviseansvarlighed i anvendelsen af samfundets økonomiske ressourcer.Endelig fremgår det af aftalen, at ”regeringentydeliggør i lovgivningen, atlovligt fastsatte serviceniveauer skal indgå i afgørelsesgrundlaget for an-keafgørelser efter serviceloven”.Det er alene lovligt fastsatte serviceniveauer, som skal indgå i ankesyste-mets afgørelsesgrundlag, når de behandler klager over kommunernes ellerde sociale nævns afgørelser, jf. også svaret på SOU alm. del spørgsmål450. Ankesystemet har altid skullet tage lovligt fastsatte serviceniveauer ibetragtning i behandlingen af konkrete afgørelser.
2
Som det fremgår af ovenstående indebærer de tre ovenstående initiativerikke en ændring af retstilstanden. Der er for så vidt angår disse initiativeralene tale om en tydeliggørelse af den gældende retstilstand.Analysen af det specialiserede socialområde viste, at der var usikkerhed ikommunerne om kommunernes råderum. Det er vigtigt, at kommunernekender det råderum, der er, og gør brug af dette på en hensigtsmæssig må-de, så det sikres, at ressourcerne anvendes bedst muligt. Regeringen og KLhar på den baggrund været enige om nødvendigheden af at foretage dissepræciseringer.Ovenstående initiativer ændrer ikke ved, at børn og unge skal have denhjælp og støtte, de har krav på efter lovgivningen.Benedikte Kiær/ Lars Møller Christiansen