Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2010-11 (1. samling)
§71 Alm.del Bilag 129
Offentligt
1019460_0001.png
1019460_0002.png
1019460_0003.png
1019460_0004.png
1019460_0005.png
1019460_0006.png
1019460_0007.png
1019460_0008.png
1019460_0009.png
Direktionen
Kristineberg 32100 København Ø.
Folketingets § 71-tilsynChristiansborg1240 København K
TelefonDirekteFaxMailWeb
45 11 20 004511 20154511 20 07[email protected]
www.psykiatri-regionh.dkJournal nr.: 200716941Ref.: Thomas BrockDato: 5. juli 2011

Vedr. § 71-tilsynets uanmeldte besøg på Psykiatrisk Center Hvidovre d. 1. april

2011.

Under henvisning til § 71-tilsynets henvendelse af 29. april 2011 fremsendes hermedsom anmodet besvarelse af de 17 stillede spørgsmål. Region Hovedstadens Psykiatrishar ingen kommentarer til udkast til den faktuelle del af den rapport, som § 71-tilsynetvil afgive i anledning af sit besøg.

Besvarelse af § 71-tilsynets 17 spørgsmål:

1. Af bilag 1 fremgår Psykiatrisk Center Hvidovres anvendelse af bæltefiksering ogbeskyttelsesfiksering fordelt på antal episoder og antal personer i årene 2008,2009, 2010 og 2011.Antal af personer, som i løbet af et indlæggelsesforløb bliver bæltefikseret, er no-genlunde stabilt igennem årene. Det bemærkes dog, at antallet af bæltefikseringervar voldsomt stigende i 2010, hvilket overvejende skyldes en enkelt patient, somhar været svært selvskadende og svært udadreagerende. Der ses ikke at være størreforskel på fikseringer i weekend, helligdage eller hverdage. Dette lige med undta-gelse med 2010, hvor der har været en vis tendens til flere handlinger i weeken-den. Der har som anført været en meget urolig patient, men der ses ikke at væreændringer i personaleforhold der kan forklare dette fænomen.Når en patient bliver bæltefikseret, er der forud for bæltefikseringen søgt anvendtmindre indgribende foranstaltninger. Når patienten indlægges, taler man med pati-enten, om hvad der kan hjælpe dem, hvis de bliver angste eller utrygge: om det be-roliger/forværrer, at der er personale tilstede, eller at man får luft, hører musikmm. Eventuelle særlige ønsker søges effektueret så vidt det er muligt. Der tilbydesberoligende medicin, såfremt man er angst. Patienten hjælpes til at kunne trækkesig fra miljøet, og såfremt det er uundgåeligt at fiksere, bliver patienten bæltefik-seret på sin stue. Der er altid fast vagt til bæltefikserede patienter. Der føres bælte-fikseringsjournal og patienten tilses af læge mindst fire gange i døgnet jævnt for-delt. Så snart det er muligt, løsnes patienten. Efterfølgende tilbydes patienten ef-tersamtale, hvor man drøfter episoden, herunder hvordan patienten har oplevetepisoden og hvad der kunne gøres anderledes, således at patienten ikke bæltefikse-res en anden gang. Såfremt en patient er fikseret i længere tid og patientens til-
stand i perioder gør, at patienten har brug for aktiviteter, er der etableret særligeaktivitetsvogne med fjernsyn, musik, spillemuligheder med mere.2. Medicinforbrugets størrelse og sammensætning har skønsmæssigt ikke ændret sigmarkant indenfor de seneste tre år. Med henblik på at forebygge eller afkorte bæl-tefikseringsforløb er bestræbelsen uændret at give akut beroligende medicin tidligti et forløb.Medicinforbruget i Psykiatrisk Center Hvidovre - opgjort som indkøbte definerededøgndoser - steg med 4 % fra 2009 til 2010. For lukket afsnit 809 faldt antallet afindkøbte døgndoser med 18 % fra 2009 til 2010, mens det for lukket afsnit 811steg med 5 %. Der foreligger ikke tal for 2008, men Region Hovedstadens Psykia-tris lægemiddelkommité er forespurgt om tallene vil kunne skaffes. De til medi-cingivningen knyttede bivirkningsproblemer er komplekse. Vægtøgning udgør etcentralt problem både i forbindelse med administration af ældre og ny medicin.Således er det mest vægtøgende antipsykotiske præparat, clozapin, også det mestvirksomme, som i tiltagende grad må tages i brug, da de indlægggelseskrævendepatienter udviser øget sygdomstyngde. Vægtstigningsproblemet kan dog sjældentforudsiges på forhånd for den enkelte patient, hvorfor det for den enkelte patientmest egnede medikament typisk først afklares gennem afprøvning af mere end étpræparat. Bestræbelsen er at vælge nyere antipsykotiske præparater, da det er vistat forekomsten af ufrivillige muskelbevægelser, især i ansigtsmuskulaturen, da vilvære mindst. Hvad angår behandling med antidepressiv medicin, vælges typiskældre medicin til de svære, indlæggelseskrævende depressioner ligesom elektro-stimulation overvejes.3. Se bilag 2 og 3. Kosten leveres fra Rigshospitalet. Frokosten består af en frokost-ret samt smørrebrød. Aftenmenuen består af tre forskellige retter, således at derkan tages højde for at tilbyde vegetarkost og kost er ikke indeholder svinekød. Derbestilles typisk to retter og patienterne har mulighed for at vælge hvad de vil spise.
4. Se bilag 4. Der er i perioden 2008-2011 en maksimal udnyttelse af sengene i delukkede enheder. I løbet af året er der variationer, således at der i enkelte månederkan være ledig kapacitet, mens der i andre måneder er overbelægning. Det er klartuhensigtsmæssigt, såfremt der i længere perioder er overbelægning på et lukket af-snit, idet de fysiske rammer og personalemæssige forhold ikke er indrettet hertil.Afsnittene arbejder målrettet med at planlægge patientforløbet ved patientens ind-læggelse, og hele tiden være opmærksom på, at patienter kun opholder sig i etlukket miljø, så længe der er særlige behov herfor. Der foregår en meget intensivdaglig vurdering af hvilke patienter der kan klare sig med mindre indgribende for-anstaltninger. Patienterne fordeler sig i to grupper: en mindre gruppe der har etlangt indlæggelsesforløb på lukket afsnit, og en gruppe patienter der er indlagt i fådage, oftest i den meget akutte fase, hvor der er behov for de intensive observati-onsmuligheder.
Side 2
5. Se bilag 5. Den 1. april var der på afsnittene 809 og 811 ingen patienter, der varfærdigmeldte. Den pågældende dag var der i Psykiatrisk Center Hvidovre kun 1indlagt patient, der var færdigmeldt:I afsnit 804 (gerontopsykiatrisk afsnit) var der 1 patient, der var færdigmeldt i pe-rioden 05.07.10-30.5.2011 i ventetid på et bestemt bosted.Så hurtigt som muligt efter indlæggelsen af en patient vurderes det, om der er hin-dringer for udskrivelsen, hvor det er nødvendigt med en indsats fra kommunen.Det kan typisk dreje sig om rengøring og oprydning af bolig, eller fremskaffelse afegnet bolig. Der tages kontakt til relevant kommunal forvaltning, og der afsendesvarsel om, at patienten ikke vil kunne udskrives, før kommunen har vurderet,hvilke foranstaltninger der skal iværksættes og fremskaffet disse. Når det vurde-res, at patientens tilstand ikke mere kræver hospitalsindlæggelse, men at den fort-satte behandling ville kunne finde sted ambulant, sendes færdigmelding til kom-munen, og kommunen skal fra dette tidspunkt betale for den fortsatte indlæggelse.Varsel skal, så vidt det er muligt, afgives 8 dage før endelig færdigmelding sendestil kommunen.I 2010 blev der indgået fire udskrivningsaftaler og udfærdiget fem koordinations-planer.Egentligt færdigbehandlede patienter forekommer ikke på lukkede afsnit. Patienterpå lukkede afsnit kan afvente overflytning til deres hjemhospital eller hjemlandmed henblik på fortsat behandling efter overstået indledende behandling på et luk-ket afsnit. Egentligt færdigbehandlede patienter vil være overflyttede til åbne sen-geafsnit. Mht. rettigheder ligger der et tilbagevendende problem i, at der ikke førgennemførelsen af de planlagte ombygninger, kan sikres, at patienter, der er vare-tægtsfængslede i surrogat, får adækvat motion i fri luft.
6.

På afsnit 809:

var der på besøgsdagen i alt indlagt 12 patienter. Heraf var 3 pati-enter tvangstilbageholdt, 1 patient indlagt i henhold til behandlingsdom og 4 pati-enter var (surrogat) fængslede. 1 patient havde en bistandsværge og 4 patienterhavde en patientrådgiver på grund af frihedsberøvelse.

På afsnit 811:

var der på besøgsdagen indlagt 11 patienter. Heraf var 3 patientertvangstilbageholdt og 2 patienter var (surrogat) fængslede. 3 patienter havde enpatientrådgiver på grund af frihedsberøvelse.7. Mellem 30 og 40 % af de indlagte patienter vurderes at have et misbrugsproblemop til indlæggelsen. Sporadisk misbrug forekommer tilbagevendende hos indlagtepatienter, men misbrug i sengeafsnittene tolereres ikke. I forbindelse med afvæn-ning fra misbrug afspejler den nedenfor anførte korte gennemsnitlige indlæggel-sestid et problem, idet dobbeltdiagnose patienter - defineret som patienter lidendeaf skizofreni kompliceret med stofmisbrug typisk udefra erfaringer fra Psykiatrisk
Side 3
Center Sct. Hans - vil have brug for indlæggelser i op til fire måneder mhp. af-vænning fra misbruget. På besøgsdagen var der indlagt tre patienter med erkendtdobbeltdiagnoseproblematik. Hovedtilbuddet til denne gruppe er først og frem-mest optimeret behandling for skizofreni, for herefter i videst muligt omfang atmotivere patienten for at planlægge ophør med stofindtagelse efter udskrivelsensamt medikamentel behandling af eventuelle abstinenssymptomer og uro knyttettil stoftrang. Samtaler med patienten herom varetages af læge, psykolog og kon-taktperson, hvor håndtering af angst og aggression er centralt. Nogle patienterhenvises til særlig misbrugsbehandling efter udskrivelse. Stofindtagelse under ind-læggelse accepteres ikke og patienter, der misbruger stoffer under indlæggelse iåbent sengeafsnit, må flyttes forbigående til lukket sengeafsnit, men det begræn-sede antal senge i de lukkede afsnit udgør også i denne sammenhæng et problem.Når patienten får aftalt uledsaget udgang kan dette typisk være med aftale omurinundersøgelse for stoffer før og efter udgangen. En anden side af centrets hold-ning til misbrugsforebyggelse ligger i, at centrets psykiatriske skadestue, ligesomsengeafsnittene, har ’0-tolerance’ overfor stofmisbrug forstået på den måde, at derikke udleveres nogen form for medicin til stofmisbrugere samt at skadestuen ikkeopbevarer morfinholdige stoffer.8. Se bilag 6. Den gennemsnitlige indlæggelsestid i de lukkede afsnit er ca. 14 dage.Som tidligere anført, dækker den gennemsnitlige indlæggelsestid over to grupperaf patienter: 1) patienter der er indlagt i mange måneder, op til år, (eksempelvispatienter med en retslig foranstaltning, for eksempel i form af surrogatanbringelse)og 2) patienter der har ophold i lukket afsnit i få døgn. Fo de surrogatfængsledepatienter, hvor de retslige afgørelser trækker ud, er indlæggelsestiden ikke nogetman umiddelbart kan forudse i forbindelse med indlæggelsen.9. Alle patienter, som bliver indlagt på lukket afsnit, bliver adspurgt om samtykke tilfrivillig indlæggelse og vi anvender en særlig formular, som skal udfyldes i for-bindelse med indlæggelsen. Der er endvidere krav om at patienterne bliver infor-meret om deres rettigheder, husorden, og får udleveret pjecer med patientinforma-tion mv. Da patienterne i den akutte fase ofte har svært ved at forholde sig til in-formation, er der et krav om, at informationen gentages med dages mellemrum,indtil informationen er forstået. I sygeplejejournalen er der en rubrik, hvor manpåfører, at relevant information er givet, forstået og udleveret samt hvornår deneventuelt skal gentages.Psykiatrisk Center Hvidovre har igennem flere år arbejdet med nedbringelse aftvang. En gruppe af medarbejdere fra de lukkede afsnit, mødes med faste interval-ler for at drøfte og iværksætte tiltag til nedbringelse af tvang. Denne gruppe identi-ficerede bl.a. et problem, som flere patienter havde tilkendegivet i forbindelse medbåde tvangsindlæggelse og frivillig indlæggelse: Patienterne gav udtryk for, at deallerede i vores skadestue havde behov for at blive bekendtgjort med deres rettig-heder og hvad en indlæggelse på lukket afsnit indebærer for dem. Nogle patientervar bekymret for, om de nogensinde kunne blive udskrevet fra det lukkede afsnitigen.
Side 4
Dette har medført, at vi har udarbejdet et slags actioncard, hvorpå det er anførthvilken information patienterne skal bekendtgøres med allerede i skadestuen, ogikke kun på det afsnit, som patienterne bliver indlagt i (se bilag 7).Alle patienter, der bliver underlagt tvang, får mundtlig og skriftlig information omderes rettigheder. Desuden bliver der beskikket en patientrådgiver.Patienternes pårørende inddrages og informeres i det omfang, som patienterne hargivet samtykke til. Såfremt der ikke foreligger et samtykke, tilbydes de en samtaleom det at være pårørende og hvilke støttemuligheder de har.10. På besøgstidspunktet var der to ledige sygeplejerskestillinger på hvert afsnit; stil-lingerne var i opslag. Da der i Region Hovedstadens Psykiatri, og i det hele taget iRegion Hovedstaden, har været en del afskedigelser på grund af besparelser, er deretableret en jobbank, som stillingsopslag skal igennem. Det forlænger ansættel-sesproceduren med 1-2 måneder, men er af afgørende nødvendighed i forhold tiltrivsel.Alle stillinger er besat henholdsvis den 15.05.11, 2 stillinger den 01.06.11 og enstilling den 01.07.11.Vi har ikke bemærket øget anvendelse af tvang i denne periode.11. Alle medarbejdere deltager i fire årlige temadage. Emnerne har det sidste år været:Arbejdsmiljø, sikkerhed i miljøet, retspsykiatri, behandling af dobbeltdiagnosepa-tienter, kommunikation og voldsforebyggelse.Alle medarbejdere har herudover været på en af Region Hovedstadens Psykiatrisarrangeret temadag om behandling af dobbeltdiagnosepatienter.Medarbejderne deltager i psyko/fysisk-vedligeholdelsestræning fire gange årligtmed en varighed af to timer. Der er et samarbejde mellem vedligeholdelsesinstruk-tør og afdelingssygeplejerske, således at medarbejdere der måtte have behov foryderligere træning, har mulighed herfor. Psykiatrisk Center Hvidovre har planlagt,at medarbejderne på de intensive/lukkede afsnit 809 og 811 til næste år skal gen-nemføre et 1-årigt kognitivt kursus, samt gennemføre voldsforebyggelseskurserinklusiv deeskalering.Psykiatrisk Center Hvidovre har netop haft alle medarbejdere på de åbne afsnitgennem et 1-årigt kognitivt miljøterapeutisk kursus.12.Aktiviteterne på de 2 lukkede afsnit fordeler sig på en fast struktur med gruppeak-tiviteter og en individuel del med undersøgelse og behandling.Gruppeaktiviteterne er nogenlunde identiske på de 2 afsnit:- Daglig morgengymnastik (ergo/fys)- 2 gange ugentlig motionsgruppe ved fys/ergo- 1 gang ugentlig musik og farvegruppe, meget struktureret, lytte til etstykke musik og dernæst lytte til det igen imens der tegnes. (ergotera-peuten)- 1 gang månedlig gruppe med præsten, patienterne inddrages i forbere-delser om formiddagen (ergoterapeuten)- Flere gange årligt laves events med henblik på fysisk aktivitet som
Side 5
f.eks, idrætsdage, cykle Grønland rundt på en måned, Tour de France(cykel opstilles i dagligstuen og præsterede km markeres på et kort)Patienterne inddrages i planlægning og forberedelser af disse aktivite-ter.Derudover er der spontane aktiviteter som bordtennis, boldspil i haven, gåture ihaven, eller på brandvejen for de patienter som har udgang.Herudover åbnes i motionsrum når lejlighed byder sig

Individuelle aktiviteter:

Ergoterapi.- Som led i undersøgelse/observation forekommer køkkenaktiviteter,tegne/male, kryds og tværs, litteratur osv. afhængig af patienternes in-teresser og behov.- Forskellige former for grounding herunder ballstick-massage mhp atdæmpe uro- Individuelle aktiviteter planlagt ud fra den enkelte patients behand-lingsbehov.Fysioterapi.- Fysisk træning i motionsrum, herunder udarbejdelse af træningspro-gram til selvtræning- Gåture- Kropsafgrænsning mhp. at dæmpe uro og angst- Kropsterapeutisk behandling.- Profylaktisk behandling ved bæltefikseringPsykoedukation i forhold til livsstil og hverdagsliv indgår som naturlige elementeri aktiviteterne.Derudover har hvert afsnit en aktivitetsvogn som kan køres ind til skærme-de/fikserede patienter med forskellige former for aktivitetstilbud. Tv, lydbøger,spil, bøger, tegne/skriveredskaber, små træningsredskaber osv. Fys/ergo sørger forløbende opdateringer, samt vejledning til personalet i at graduere anvendelsen.Fraset perioder med ferieafvikling aflyses grupperne overordentlig sjældent pågrund af manglende ressourcer. Da fysio- og ergoterapeuter skal dække hele cen-teret, kan der i perioder med vakancer være færre ressourcer til individuelle tiltag,men primært er det de spontane aktiviteter der bortfalder. De spontane aktiviteteropstår netop når der er tid til at være i miljøet og opnå en kontakt, så når tiden tilat være til stede er begrænset, daler de spontane aktiviteter, og det kan tage længe-re tid at motivere til deltagelse i de faste aktiviteter. Mange aktiviteter fordrertværfaglig opbakning, så forfald hos øvrige faggrupper påvirker deltagelse i akti-viteterne. Manglede ressourcer i plejegruppen medfører en sjælden gang imellem
Side 6
at grupper må aflyses pga. uro i afsnittet.13.Et af Psykiatrisk Center Hvidovres indsatsområder er kontakten til - og samarbej-det med - de pårørende.Der er udarbejdet en fælles vejledning for Region Hovedstadens Psykiatri.Med patientens samtykke, skal de pårørende indenfor de første 24 timer kontaktesmed information om indlæggelsen, og der spørges til de pårørendes viden og erfa-ringer, der kan have betydning for behandlingen.De pårørende indbydes dernæst indenfor den første uge til et informationsmøde.På dette møde udveksles oplysninger af betydning for det videre behandlingsfor-løb og samarbejdsrelationerne aftales.I de åbne afsnit i Psykiatrisk Center Hvidovre deltager såvel patient som pårøren-de i behandlingskonferencerne sammen med det relevante personale.Pårørende til patienter, der er i ambulant behandling, bliver ligeledes informeretom, at patienten er startet behandling og også her indbydes til et samarbejde.I kontakten til de pårørende aftales det, hvordan den fortsatte kontakt skal være,samt hvordan der skal informeres i forbindelse med udskrivning/afslutning af detambulante behandlingsforløb.Uden patientens samtykke kan der altid gives generelle informationer til de pårø-rende, og der kan gives informationer om pårørendeforeninger og anden mulighedfor støtte. Der kan endvidere modtages informationer fra de pårørende, og der in-formeres samtidig om, at disse vil blive journalført, hvis de har betydning for be-handlingen.Patienternes børn er også pårørende, og der er en særlig vejledning om, hvilkenindsats psykiatrien skal tilbyde. Det skal i alle journaler være noteret, om der erbørn i familien, enten patientens egne børn, eller en eventuel samlevers børn. Vedindlæggelsen vurderes det, om der skal iværksættes øjeblikkelig støtte eller kon-takt til anden familie eller børnefamilieforvaltningen. Der er udarbejdet fælles vej-ledning om hvornår og hvordan der skal sendes underretning til de kommunalemyndigheder om, at børn kan have behov for hjælpeforanstaltninger.Patienten tilbydes, at der afholdes en familiesamtale, hvor barnet får hjælp til atforstå det sygdomsforløb, som barnet har oplevet, og hvor det vurderes, om der erbehov for yderligere støtte. Det afklares forinden med forældrene, hvad barnetmåtte have oplevet, hvad der allerede er talt om i familien, og hvilke oplysningerforældrene ønsker der skal videregives. Der er i Psykiatrisk Center Hvidovre ud-dannet flere nøglepersoner til at afholde disse samtaler.
Side 7
Med hensyn til børnenes mulighed for at aflægge besøg er der den politik, at børner velkomne, men at det med personalet forinden skal drøftes, hvordan og hvornårbesøget bedst kan finde sted ud fra en fælles vurdering af patientens tilstand ogbarnets tarv.Der er gennem flere år arbejdet med implementeringen af pårørendepolitikken.Således deltog Psykiatrisk Center Hvidovre i det Gennembrudsprojekt om pårø-rendeinddragelse, som på landsplan fandt sted 2008-2009. Erfaringerne herfrablev brugt til at systematisere pårørendesamarbejdet i centret, og der blev i alleenheder afholdt temadage med henblik på dette.Der er ud over ovennævnte faste procedurer iværksat flere forskellige initiativer iPsykiatrisk Center Hvidovre:1. Psykoedukation til pårørende: 2 gange om året indbydes de pårørende til et for-løb over 6 aftener.2. Kursus for personale i pårørendearbejde: Der afholdes løbende undervisning afpersonalet i samarbejde med de pårørende, hvor bl.a. pårørendeforeningerne ind-bydes til at komme med et oplæg.3. Undervisning af nyansat personale: I introduktionsforløbet for nyansat persona-le informeres om centrets pårørendepolitik.4. Psykolog i lukket afsnit: I de lukkede afsnit er ansat en afdelingspsykolog, derhar som en af sine opgaver at yde støtte til de pårørende.5. Familiearbejde i OPUS: I OPUS er familien tæt inddraget i behandlingsforløbet,og denne indsats består af 4 elementer:
Individuelle møder med familien ved behandlingsstartLøbende kontakt med familienPsykoedukation / undervisningsdag(e)Flerfamiliegruppe a.m. McFarlane
14. På alle afsnit forefindes der ved indgangsdøren til afsnittet en husorden, som pati-enterne bliver bekendtgjort med i forbindelse med indlæggelsen.I husorden er det anført, at der forefindes en mønttelefon, som man har adgang til,og som hovedregel kan man også anvende sin egen mobiltelefon. Dog anmoder viom, at mobiltelefoner anvendes under hensyntagen til medpatienterne, og derforanbefaler vi at telefoni i videst mulig omfang kun anvendes på egen sengestue.På vores lukkede afsnit kan der også være indlagt patienter med retslige foran-staltninger, som på grund af deres verserende sag ikke må anvende telefon. Det erher vores pligt at håndhæve de af retten besluttede restriktioner. Der vil derfor væ-re patienter indlagt, som ikke har adgang til telefon. Retslige patienter med tele-fonforbud har ret til, under opsyn, at kontakte deres advokat.
Side 8
15. Psykiatrisk Center Hvidovre har ikke igangværende forskningsprojekter med ind-lagte patienter på afsnit 809 og 811.16. Der er ofte indlagt patienter med anden etnisk baggrund end dansk. Almindeligvisforekommer der ikke særlige problemstillinger i forhold til denne patientgruppe.Dog kan det forekomme, at patienter udelukkende taler deres modersmål eller harmeget sparsomme sprogkundskaber. Opstår disse problemstillinger anvendes dertolke til samtaler med patienten. Det hænder dog af og til, at det kan være umuligtat rekvirere en tolk, som kan tale det ønskede sprog.17. Der er projekteret ombygning af Psykiatrisk Center Hvidovre. Der foreligger teg-ninger og beskrivelser heraf. Byggeprojektet har været i udbud, men der foreliggerikke en underskrevet aftale endnu. Planen er, at de lukkede enheder skal flyttes iden modsatte ende af bygningen, således at de ligger i tæt relation til den nye akutmodtagelse. Centerledelsen inviterer gerne til et orienteringsmøde vedrørende detfremtidige byggeri. Se bilag 8 og 9.
Såfremt § 71-tilsynet ønsker yderligere uddybning, eller har yderligere kommenta-rer/spørgsmål, er tilsynet velkomne til at kontakte os.Venlig hilsen
Peter TreufeldtVicedirektør
Side 9