Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
Aktstk. 128
Offentligt
Forhåndsorientering til kommissionen implementering af fase 1.
Den 11. Maj 2011 blev der i Danmark indgået en politisk aftale om at styrke toldkontrollen vedDanmarks grænser.På baggrund af den politiske aftale har EU-Kommissionen i brev af 18.maj 2011 stillet Danmark enrække spørgsmål om aftalen samt indbudt til bilateralt møde med henblik på en nærmere udredningaf hvorledes aftalen udmøntes i forhold til gældende EU-lovgivning. På det bilaterale møde iBruxelles den 27.maj 2011 blev det bl.a. aftalt, at EU-kommissionen løbende orienteres ompåtænkte iværksættelser omkring styrkelsen af toldkontrol indsatsen.Indledende fase.
Den indledende fase af den øgede toldkontrol igangsættes tirsdag den 14. juni 2011 vedbroforbindelsen til Sverige samt færge og togforbindelser til Sverige og Tyskland. Ved denlandfaste tyske grænse iværksættes den øgede toldkontrol fredag den 17. juni 2011.Styrkelsen vil hverken berøre den frie bevægelighed for varer og tjenesteydelser i det indre marked,eller Danmarks forpligtelser i henhold til Schengen-samarbejdetDer er således tale om, at Danmark fortsat anvender bestemmelserne i TEUF art 36, og at dette ogsåer udgangspunktet for den hidtidige gennemførte toldkontrol.---------------Den danske regering forventes at godkende, at SKAT får disposition til at omflytte 50 mand, somskal indgå i toldkontrolopgaven mod illegale og eller ulovlige varer. Det forventes at godkendelsentræffes den 8. juni 2011. SKAT er herefter i stand til at påbegynde implementeringen af en styrkettoldkontrol i overensstemmelse med ovennævnte tidsplan for fase 1.Den indledende fase (Fase 1) indebærer en opnormering af ressourcerne til toldkontrol med 50mand, som fordeles med 30 mand ved den dansk/tyske landegrænse, 10 mand vedfærgeforbindelserne til Rødby og Gedser og 10 mand i Helsingør og ved Øresundsbroen. Depågældende medarbejdere vil endvidere skulle kontrollere togtrafikken til og fra henholdsvisTyskland og Sverige. Bemandingen vil bestå af allerede ansatte medarbejdere fra SKAT.Opgaveløsningen sker gennem spottjek, og der er derfor er ikke toldpersonale tilstede hele tiden.Trafikregulering foretages kun når, der er igangværende toldkontrol.Toldkontrollen vil fortsat, og som hidtil, blive udført på baggrund af risikoanalyser eller som spottjek. Arbejdsmetoden vil variere afhængig af transportmidlets art og hvor grænsepassagen sker.Ved ankomst med færge vil en monitering af ankomne transportmidler sammen med risikobilledetdanne grundlag for udpegning af transportmidler til nærmere kontrol for illegale og eller ulovligevarer. Er der tale om landvejs-grænsepassage, vil kontrollen blive bygget op således, attransportmidlerne som hidtil bringes ned i en hastighed, der sikrer, at kontroludøvelsen i forhold tiltrafikanter - og personale kan udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Udfinding af kontrolemnersker efter samme princip som omtalt ved færgeankomst.
Eftersøgning af illegale og eller ulovlige varer i togtrafikken er tilrettelagt som rullende toldkontrol– forstået således, at toldpersonale påstiger toget i retning mod Danmark og udførerkontrolhandlinger på strækningen mellem påstigningsstationen og nærmeste efterfølgende station.Som det fremgårer den indledende fase af styrket toldkontrol alene en opnormering afpersonaleantal. Toldkontrollen vil fortsat blive udført efter de samme metoder og principper somhidtil.Aftalen om styrket toldkontrol har fra første dag haft den internationale presses bevågenhed. Mediværksættelsen af den indledende fase af styrket toldkontrol forventes der ligeledes en meget stormediedækning. Mediedækningen har hidtil medvirket til, at der er blevet skabt et noget forvrængetbillede af aftalens reelle indhold, og det må derfor også ved opstart af fase 1 påregnes, atmediedækningen kan give anledning til misforståelser.Danmark vil med denne orientering understrege vigtighed i, at ’EU-kommissionen er fuldt udforhåndsorienteret om den fortsatte og løbende implementering af aftalen, således at vi sikrer enåben og klar dialog undervejs.