Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
Aktstk. 76
Offentligt
955092_0001.png
955092_0002.png
955092_0003.png
955092_0004.png
955092_0005.png
955092_0006.png
955092_0007.png
955092_0008.png
955092_0009.png
955092_0010.png
955092_0011.png
INSPIRATIONSPUNKTER
7. februar 2011
Samrådsmøde den 8. februar 2011 om planerne vedr. risi-kovillig kapital
InspirationspunkterJeg vil gerne takke Finansudvalget for invitationen til atkomme her i dag og fortælle om planerne vedrørende ri-sikovillig kapital for iværksættere og små og mellemsto-re virksomheder.Iværksættere og små og mellemstore virksomheder ercentrale for at få skabt vækst og nye arbejdspladser i denprivate sektor.En væsentlig del af værditilvæksten i den private sektor iDanmark skabes i dag i de små og mellemstore virk-somheder. Vækst og nye job skal derfor i vidt omfangkomme fra den store underskov af små og mellemstorevirksomheder. Her er et potentiale for vækst. Vi harnemlig rigtigt mange små og mellemstore virksomheder,men alt for få kommer ind i solide vækstforløb.En vækst, der ikke kun vil gavne beskæftigelsen, menogså er forudsætningen for at fastholde et højt niveau forvelfærden.
2/11
Det er derfor, at regeringen har sat sig den ambitiøsemålsætning, at Danmark i 2020 skal være blandt de lan-de, der er bedst til at skabe nye vækstvirksomheder.Forudsætningen er, at vi har de bedste rammevilkår forat private virksomheder kan vokse sig store og gøre siggældende – også på de internationale markeder.Det er derfor vigtigt, at vi har fokus på at få skabt nyvækst og nye, produktive arbejdspladser i Danmark somerstatning for de job vi har mistet under krisen, og somikke kommer igen. Ikke alle virksomheder skal nødven-digvis være vækstvirksomheder, men det skal være så letsom muligt for dem, der ønsker det, og som har de godeforretningsideer. De skal have de bedst mulige betingel-serRegeringen har løbende gennemført initiativer for atskabe gode rammevilkår for iværksættere og små ogmellemstore virksomheder. Lad mig her blot kort nævnenogle få:oVæksthusene, der har forbedret adgangen til råd-givning for virksomheder med vækstambitioner.oVidenpilotprogrammet, der giver små og mellem-store virksomheder et løntilskud til at ansætte de-res første højtuddannede medarbejder.oStyrkelse af små og mellemstore virksomheders
3/11
adgang til eksportfinansiering, fælles eksport-fremstød og rådgivning om eksport.Regeringens indsats vedr. finansiering og risikovillig kapitalDanmark er imidlertid ved at komme igennem den vær-ste krise siden Anden Verdenskrig.Den finansielle og økonomiske krise har begrænsetiværksætternes og de små og mellemstore virksomhe-ders lånemuligheder og adgangen til risikovillig egenka-pital over hele verden.Og selv om det så småt begynder at lysne lidt, så harmange små og mellemstore virksomheder og særligtvækstvirksomheder fortsat udfordringer med at finde fi-nansiering til forretningsudvikling.En undersøgelse fra Danmarks Statistik (december2010) peger således på, at finansieringsbehovet blandtvækstvirksomheder er større end blandt øvrige små ogmellemstore virksomheder generelt, og at det særligt erdisse virksomheder, der har haft vanskeligt ved at findefinansiering i lyset af krisen.Det er vigtigt at være opmærksom på, at iværksættere ogsmå og mellemstore virksomheder er mere afhængige afadgangen til finansiering gennem pengeinstitutterne endstore virksomheder, der typisk har flere finansieringsmu-
4/11
ligheder. Det kan fx være at udstede aktier eller virk-somhedsobligationer.Samtidig har små og mellemstore virksomheder ofte enmindre egenkapital set i forhold til virksomhedens stør-relse, der kan finansiere nye vækstinitiativer.Regeringen har løbende under den finansielle krise gjortmeget for at styrke adgangen til finansiering for iværk-sættere og små og mellemstore virksomheder.Jeg vil her nævne følgende eksempler på regeringenshidtidige indsats:
1. Vedtagelsen afbankpakkernehar forhindret, at derhar udviklet sig en egentlig kreditklemme i Danmark.2. MedErhvervspakken for små og mellemstore virk-somhederhar vi forbedret finansierings- og eksport-mulighederne for små og mellemstore virksomhedermed godt 4 mia. kr. Det er sket gennem en styrkelseaf vækstkautionsordningen med 1½ mia. kr., ordnin-gen med kom-i-gang lån med 50 mio. kr., eksport-kaution og forbedret adgang til risikovillig kapital tilnye virksomheder ved at afsætte 500 mio. kr. gennemprivate fonde.Vi har besluttet, at aftalen videreføres til udgangen af2011, og kom-i-gang låneordningen er samtidigt ble-vet styrket yderligere.
5/11
3. Vi har foretaget enforbedring af etablerings- ogiværksætterordningerne,som skal give lønmodtager-ne et skattemæssigt incitament til at spare op medhenblik på etablering af egen virksomhed.4. Og vi harændret reglerne for beskatning af porteføl-jeaktier,så afkastet af selskabers unoterede porteføl-jeaktier i små og mellemstore virksomheder undervisse omstændigheder er skattefri for nye investerin-ger.Der er mange tegn på, at lånemarkedet under krisen harhaft stor gavn af de eksisterende låne- og kautionsord-ninger, bl.a. vækstkautionsordningen, hvor små og mel-lemstore virksomheders adgang til lånefinansiering komunder pres.Aftaler om risikovillig kapitalAlligevel er der fortsat behov for en særlig indsats for atsikre iværksættere og små og mellemstore virksomhederadgang til risikovillig kapital i form af både lån og ejer-kapital.Jeg er derfor glad for, at vi i forligskredsen bag finans-lovsaftalen har indgået aftale om risikovillig kapital tiliværksættere og små og mellemstore virksomheder.En aftale, der har dannet grundlag for, at regeringen i ja-
6/11
nuar har indgået en aftale med Forsikring & Pension,ATP og LD om risikovillig kapital.Modellen/aftalenAftalen med pensionssektoren skaber en helt ny investe-ringsmodel, der medvirker til et markant løft i udbuddetaf risikovillig kapital til iværksættere og små og mellem-store virksomheder i Danmark. Op til 10 mia. kr. forven-ter vi.Investeringsmodellen er skruet sådan sammen, at denkan bibringe virksomheder med vækstpotentiale risiko-villig kapital, samtidig med at pensionsinstitutterne kanfå et ordentligt afkast af deres investeringer. Det erkompliceret stof, for der er mange hensyn, der har skul-let tages højde for.Modellen bygger på markedsøkonomiske principper, ogden er tidsbegrænset, så vi trækker os ud igen senest om5 år. Vi vil med passende mellemrum gøre status overgennemførelsen af modellen.Modellen er endvidere i overensstemmelse med EU’sstatsstøtteregler.Jeg vil gerne ganske kort omtale de forskellige dele afmodellen.
7/11
Der er to hovedelementer i modellen – et nyt investe-ringsselskab, Dansk Vækstkapital, og nye statslige låne-og kautionsordninger. De nye låne- og kautionsordnin-ger blev besluttet med finanslovsaftalen for 2011.Det nye investeringsselskab – Dansk VækstkapitalKonkret betyder modellen for det første, at staten tagerinitiativ til at etablere et nyt investeringsselskab, DanskVækstkapital.Dansk Vækstkapital er etselvstændigtinvesteringssel-skab medegenprofessionel bestyrelse. Det er bestyrel-sen, som vedtager investeringspolitikken og er ansvarligfor at gennemføre investeringerne i investeringsfondene.Dansk Vækstkapital får kapitaltilsagn fra pensionsinsti-tutterne, og denne kapital skal investeres i investerings-fonde, der har særlig viden om investeringer i iværksæt-tere og små og mellemstore virksomheder med vækstpo-tentiale.Det er disse investeringsfonde og de private forvaltereheraf, der gennemfører den konkrete vurdering på kom-mercielt grundlag af iværksættere og små og mellemsto-re virksomheder med vækstpotentiale.Dansk Vækstkapital vil løbendetilbydesine investerin-ger til investeringsfondene. Herved sikres konkurrence
8/11
mellem forskellige eksisterende og nye fonde om inve-steringerne.Bestyrelsen er ansvarlig for, at investeringerne gennem-føres effektivt, hurtigt og til de lavest mulige administra-tive omkostninger for Dansk Vækstkapital.Det er enafgørendeforudsætning, at minimum 25 pct.af de midler, som pensionsinstittuerne stiller tilrådighed,indskydessomegenkapitaliDansk
Vækstkapital. Og at maksimalt 75 pct. af dereskapitaltilsagn er i form af lån til Vækstfonden.Pensionsinstitutternes lån til Vækstfonden modsvares afindskud af egenkapital i Dansk Vækstkapital. Der skersåledes en ren gennemstrømning af pengene frapensionssektorenVækstkapital.PensionsinstitutternesmarkedsbaseretrenteviaVækstfondentilDansk
lånplus
forrentesen
med
en
markedsmæssig
illikviditetspræmie, idet lånene er bundet i op til 10 år.Det er helt almindeligt at yde en ekstra præmie, nårpenge bindes for en længere periode og ejernesdispositionsfrihed således begrænses. I den forbindelseskal vi heller ikke glemme, at pensionsinstitutterne skalsikresetordentligtogsikkertafkasttil
pensionsopsparerne.
9/11
Investeringsfondenes øgede udbud af risikovillig kapitaltil iværksættere og små og mellemstore virksomhedermedfører, at virksomhederne opnår bedre adgang tilansvarlig kapital. For mange virksomheder er denneekstrapolstring vigtigt for at kunne få adgang til lån mv.i bankerne.Nye statslige låne- og kautionsordningerModellen indeholder for det andet forslag til en vækstlå-neordning for iværksættervirksomheder samt de to ud-bygninger (vinduer) af den eksisterende Vækstkautions-ordning. Ordningerne indgår i finanslovsaftalen 2011.Ordningerne vil være med til at gøre det mere attraktivtfor de specialiserede investeringsfonde at udbyde mererisikovillig kapital til virksomhederne. Men også for an-dre private investorer, idet alle interesserede investorerkan søge om lån eller kaution i de nye ordninger.De tre ordninger med statslige lån og garantier vil sam-men med den øgede adgang til ansvarlig kapital styrkemulighederne for at opnå lånefinansiering (fremmedka-pital) i iværksættervirksomhederne og de små og mel-lemstore virksomheder. Hvilket netop er formålet.
10/11
De tre nye ordninger vil blive administreret af Vækst-fonden. Herved kan de komme til at virke effektivt oghurtigst muligt.
Aktstykket om låneadgangenDet er vigtigt, at vi nu så hurtigt som muligt omsætteraftalen med pensionssektoren til konkret handling afhensyn til virksomhederne og arbejdspladserne. Andetkan vi ikke være bekendt overfor iværksætterne og desmå og mellemstore virksomheder.Aktstykket om lånebemyndigelse til Vækstfonden somFinansudvalget behandlede i forrige uge, skal netop ses iden kontekst. Så længe Vækstfonden ikke har fået dennebemyndigelse, kan vi ikke begynde arbejdet med at op-rette Dansk Vækstkapital. Vi kan heller ikke sætte arbej-det i gang med at nedsætte en bestyrelse og få fastlagt eninvesteringsstrategi mv. Og i sidste ende at få pengeneud til virksomhederne og dermed få gang ivirk-
somhedernes udvikling og vækst, så vi kan få skabt nyearbejdspladser.Jeg håber derfor, at aktstykket snarest kan vedtages i Fi-nansudvalget, så processen ikke udsættes unødigt tilskade for iværksættere og små og mellemstore virksom-heder.
Afslutning
11/11
Afslutningsvis vil jeg nævne, at vi også er ved at læggesidste hånd på et kommissorium for et kommende ud-valg om erhvervsobligationer for små og mellemstorevirksomheder. Det er en del af den politiske aftale om ri-sikovillig kapital.Udvalget skal blandt andet se nærmere på, hvilke barrie-rer, der eventuelt eksisterer for små og mellemstore virk-somheders muligheder for på kommercielt grundlag atfinansiere sig gennem udstedelse af erhvervsobligatio-ner.
Endelig er vi lige på trapperne med en strategi for væksti små og mellemstore virksomheder, som vil indeholdeen række initiativer på områder vedrørende virksomhe-dernes kompetencer, internationalisering og administra-tive lettelser.