Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
Aktstk. 66
Offentligt
934668_0001.png
934668_0002.png
934668_0003.png
FolketingetFinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. december 2010Økonomikontoret2010-0031-001322268
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 1 ad Aktstk. 66, § 11 som Folke-tingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 9. december2010.
Lars Barfoed/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål 1 ad Aktstk. 66, § 11 fra Folketingets Finansudvalg (Alm.

del):

”Hvilken betydning forventes det, at den høje risikoprofil harmed hensyn til yderligere budgetskred og implementering?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Rigspolitiet vurderer, jf. Aktstykke 66, den samlede risikotil at være middel, hvilket er lavere end skønnet i Akt. 119 af16. maj 2007. Den lavere risikovurdering skal særligt ses ilyset af, at udviklingen og testen af POLSAG-funktionaliteten er afsluttet, og at POLSAG dermed er klar tilidriftsættelse på Bornholm. Dette er et væsentligt element ipolitiets endelige overtagelse af systemet. Dertil kommer, atdriftsmiljøerne er på plads. Integrationslaget, der sikrer sam-menhæng til de systemer, POLSAG integrerer til, er ligeledesimplementeret. Endelig er opgradering af alle randsystemergennemført succesfuldt i september 2010. Alt det forbere-dende arbejde er således udført, og Rigspolitiet er klar til, atselve POLSAG-applikationen installeres, idriftsættes og ud-rulles i pilotdrift i Bornholms Politi, hvilket sker den 17. de-cember 2010 under forudsætning af Finansudvalgets forud-gående godkendelse af aktstykket.Den største enkeltstående risiko ligger inden for området”Teknisk løsning”. Risikoen udgøres af det samlede systemssvartider for brugerne.For at imødegå denne risiko blev der i samarbejde med leve-randøren i efteråret 2010 etableret en dedikeret performancetask-force. På baggrund af task-forcens indsats har Rigspoli-tiet oplevet signifikante forbedringer i de brugeroplevedesvartider, og POLSAG er nu i en stand, hvor det lever op tilde kontraktuelle krav, der er til svartiderne, før idriftsættelsenpå Bornholm kan finde sted.For så vidt angår de krav, der er til svartiderne, før POLSAGudrulles til resten af landet, følger optimeringsarbejdet pla-nen, og arbejdet forventes endelig afsluttet senest i april2011, hvilket er to måneder før idriftsættelse af den anden pi-lotkreds.Der er i aktstykket afsat et budget til måling og optimering afsvartider. Rigspolitiet har på nuværende tidspunkt ikke kend-skab til forhold, der vil medføre, at dette budget ikke kan2
overholdes. Herudover er der afsat en buffer på 10 mio. kr.,hvis der mod forventning skulle være behov for en ekstraindsats udover den allerede planlagte på performance-delen.”Leverandøren” er nævnt som en anden risiko over middel.Denne risiko reduceres gradvist i takt med, at leverandørensudviklingsarbejde afsluttes. Det bemærkes i den forbindelse,at udviklingsarbejdet fortsat viser forbedrede resultater medreducerede svartider, og at der er en god fremdrift i fejlret-ningen.Herudover skal nævnes det forhold, at de væsentligste aktivi-teter i det fremadrettede projektforløb er Rigspolitiets egneimplementeringsaktiviteter. Ved afslutning af udviklingspak-ke 2 i maj 2011 vil afhængigheden til leverandøren være afmindre betydning i forhold til budget og tidsplan, idet im-plementeringen af POLSAG-basisfunktionaliteten vil væreafsluttet, og den videre udrulning til kredsene foretages afRigspolitiet selv.Rigspolitiet forventer derfor ikke, at de to områder med denhøje risikoprofil vil kunne påvirke hverken budget ellerimplementeringstiden.”
3