Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
Aktstk. 181
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
5. september 2011
Besvarelse af spørgsmål 3 ad § 8 til Aktstykke 181 stillet af Finans-
udvalget den 1. september 2011 efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes uddybe argumentationen for at bankpakke 4 ikke for-ventes at give staten yderligere tab.Svar:
Den politiske aftale om en række konsolideringsinitiativer består af føl-gende initiativer:Styrke medgiftsordningen, så det bliver mere attraktivt at overtagenødlidende institutter.Fjerne barrierer for fusioner mellem pengeinstitutter gennem mulig-hed for statslig garanti med forhøjet præmiebetaling.Bidragsfinansiering af Indskydergarantifonden (og afviklingsafdelin-gen), så sektorens betalinger til ordningen jævnes ud samt etableringaf en mulig konsolideringsfond.Forberede kommende regler om systemisk vigtige finansielle institut-ter i Danmark.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Udvidelse af medgiftsordningenMedgiftsordningen udvides på to måder, der begge indebærer, at statenkan bidrage med det tab på den til instituttet stillede individuelle statsga-ranti, der måtte forventes, hvis instituttet skulle afvikles efter BankpakkeIII.I model I gives der mulighed for, at statens selskab Finansiel StabilitetA/S kan yde en medgift i det tilfælde, at der er et sundt pengeinstitut, derer villig til at overtage hele det nødlidende pengeinstitut.I model II kan Finansiel Stabilitet A/S afvikle den usunde del (den rødedel) af det nødlidende pengeinstitut med medgift fra Indskydergaranti-ordningen og indregning af det forventede tab på de individuelle statsga-rantier ved afvikling under Bankpakke III, mens et sundt pengeinstitutovertager den sunde del (den grønne del) af det nødlidende pengeinstitut,og uden at udækkede simple kreditorer lider tab.Finansiel Stabilitet A/S skal i begge modeller på baggrund af de forelig-gende oplysninger vurdere, at en medgiftsløsning ikke stiller staten øko-nomisk dårligere, end tilfældet ville være, hvis Finansiel Stabilitet A/Sskulle håndtere det nødlidende pengeinstitut ved afvikling under Bank-
2/3
pakke III.Herudover skal Finansiel Stabilitet A/S i model I betinge sin medgift af,at der efterfølgende finder en efterregulering af medgiften sted (”earnout”), såfremt det tre år efter overtagelsen viser sig, at overtagelsen af detnødlidende institut giver mere end forventede gevinster til det overtagen-de institut.Tilsvarende gælder for model II, at såfremt afviklingen giver et bedreresultat end forventet, har Indskydergarantifonden, Finansiel StabilitetA/S, aktionærer og anden ansvarlig kapital i den nødlidende bank en”earn out” efter sædvanlig konkursrækkefølge.Der er endelig i model II krav om, at Indskydergarantifondens afviklings-afdeling – i lighed med Bankpakke III – stiller en tabskaution, der dækkeri det omfang, at Finansiel Stabilitet A/S’ tab efter endelig afvikling af detnødlidende pengeinstitut måtte vise sig at blive større end forventet vedovertagelsen af det nødlidende institut.For begge modeller gælder således, at staten har en potentiel ”upside”,hvis enten værdien af de frasolgte aktiver eller resultatet af afviklingenviser sig at være bedre end ventet. Omvendt bærer den overtagende banki model I risikoen ved de overtagne aktiver, mens den samlede sektorbærer i model II risikoen for tab ved afviklingen.Statslig garantiordning ved fusionerInstitutterne skal betale en garantiprovision til staten for garantien, somforventes at kunne dække eventuelle tab på garantierne. Det understøttesaf, at det fusionerede institut skal leve op til en række betingelser for, atder kan stilles garanti:1. Der skal foreligge en forretningsplan for det fusionerede pengeinsti-tut, der er godkendt af Finanstilsynet, jf. § 204 i Lov om finansielvirksomhed. I forretningsplanen skal der redegøres for, hvordan insti-tuttet vil håndtere situationen, når den individuelle statsgaranti udlø-ber.2. Finansiel Stabilitet A/S skal vurdere, at fusionen mellem de to penge-institutter reducerer statens samlede risiko på det fortsættende insti-tuts forpligtelser i forhold til den risiko, staten ville have, hvis institut-terne fortsat var hver for sig.3. Mindst et af de fusionerende institutter er ikke under skærpet tilsyn afFinanstilsynet, og Finanstilsynet vurderer, at det fusionerede pengein-stitut ikke umiddelbart vil skulle være under skærpet tilsyn.Da der, jf. pkt. 2, er et eksplicit krav om, at fusionen skal reducere statensrisiko på det fortsættende instituts forpligtelser i forhold til den risiko,
3/3
staten ville have, hvis institutterne fortsat var hver for sig, vil forlængelseaf eksisterende garantier i forbindelse med fusioner mindske statens risi-ko på de eksisterende garantier.Finansiering af IndskydergarantifondenIndskydergarantifonden vil fortsat være fuldt ud finansieret af sektoren.Statens risiko for tab forøges dermed ikke.Systemisk vigtige finansielle institutionerDer etableres et ekspertudvalg om systemisk vigtige finansielle institutio-ner. Staten får ikke risiko for tab herved.