Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
Aktstk. 154
Offentligt
1013214_0001.png
1013214_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren22. juni 2011
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 51 af 20. juni 2011 (akt-stykke 154, § 7)

Spørgsmål

Vil finansministeren oplyse, hvor meget udgifterne til udvikling af den regionalekollektive trafik er forøget med aftalen om regionernes økonomi for 2012 (i 2012-pl), og vurderer ministeren, at denne forøgelse vil understøtte Venstres udmeldin-ger om, at Venstre ønsker, at ”Den kollektive trafik skal være et mere attraktivt al-ternativ til privatbilismen” (Venstres trafikudspil fra maj 2008)?

Svar

Udgiftsniveauet til regional udvikling, herunder kollektiv trafik, er med aftalen omregionernes økonomi for 2012 stort set uændret i forhold til 2011.Med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 mellem regeringen, So-cialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstreog Liberal Alliance er der enighed om at arbejde for en grøn transportvision, somblandt andet bygger på væsentlige investeringer i den kollektive trafik.Transportaftalen indeholder således blandt andet: Etablering af et nyt og modernesignalsystem, etablering af 1. etape af en timemodel for jernbanen mellem Køben-havn og Odense og planer for de videre etaper Odense-Århus og Århus-Ålborg.Der er i forlængelse heraf i efteråret 2009 blandt andet indgået aftale om en nyjernbane mellem København og Ringsted samt anlæg af dobbeltspor på Nord-vestbanen. Endvidere er der reserveret 700 mio. kr. til anlæg af dobbeltspor iSønderjylland mellem Vojens og Vamdrup.Herudover blev der med transportaftalen afsat 2 mia. kr. til fremme af kollektivetrafikløsninger i Århus og Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet. Heraf er 500mio. kr. forlods afsat til et statsligt bidrag til 1. etape af en letbaneløsning i Århus.Med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 blev det besluttet at afsætteyderligere 200 mio. kr. til letbanen i Århus. Der er i 2011 truffet politisk beslut-ning om et statsligt bidrag på op til 1,5 mia. kr. til en letbaneløsning i Ring 3 i ho-vedstaden. Endvidere er der i transportaftalen fra 2009 afsat i alt 1,3 mia. kr. tilbusområdet. I perioden 2009-2013 er der afsat i alt 1 mia. kr. til bedre fremkom-melighed for busser, og i perioden 2009-2011 er der afsat i alt 300 mio. kr. tilfremme af ordninger og projekter, der øger antallet af buspassagerer. Med Aftaleom HyperCard, busser, cykler, trafiksikkerhed, støjbekæmpelse mv. af 5. maj 2011
Side 2 af 2
har parterne bag aftalerne om en grøn transportpolitik fra 2009 og 2010 bl.a. ud-møntet i alt 400 mio. kr. til en toårig forsøgsordning med HyperCard, der giverunge, der er indskrevet på en ungdomsuddannelse, adgang til billig kollektivtransport.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen