Det Udenrigspolitiske Nævn 2009-10
Bilag 20
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 20. september 2010
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 10. september 2010 samt
rådsmøde (almindelige anliggender) den 13. september 2010
REDEGØRELSE
1. Frihandelsaftalen EU-Sydkorea
På trods af en ihærdig indsats fra formandskabet lykkedes det ikke at opnå enighed blandthandelsministrene om underskrivelse og midlertidig anvendelse af frihandelsaftalen mellemEU og Sydkorea. Drøftelsen gik navnlig på spørgsmålet om en længere udskydelse af ikraft-træden af aftalen, hvilket var uacceptabelt for både Kommissionen og langt hovedparten afmedlemslandene. Formandskabet ville dermed forsøge at udvirke en løsning henover week-enden, så Rådet kunne træffe en positiv beslutning om ikrafttræden og underskrivelse hurtigt.På rådsmødet (almindelige anliggender) mandag den 13. september 2010 var en sådan løsningdog endnu ikke opnået, og der kunne heller ikke ved den lejlighed vedtages en beslutning. Be-stræbelserne for at tilvejebringe konsensus bar imidlertid frugt i løbet af den 15. september,hvor der blev indgået et kompromis. Dette kompromis indebærer en kortere udskydelse afikrafttræden af aftalen samt visse mindre detaljer vedrørende anvendelsen af den såkaldte safe-guard og vedrørende det forhold, at hvis USA opnår yderligere fordele i forhold til Sydkorea,skal EU have tilbudt de samme fordele. På et ekstraordinært rådsmøde (udenrigsanliggender)den 16. september i kanten af det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd kunne såledestræffes den længe ventede beslutning om undertegnelse og foreløbig anvendelse af Sydkorea-aftalen.2. En samlet europæisk international investeringspolitik
Meddelelsen, der vedrører tilgangen til forhandlinger om fremtidige EU-bilaterale investe-ringsbeskyttelsesaftaler (EU BITs), blev som forudset vel modtaget af Rådet. Nogle medlems-lande ønskede en skabelon eller modelaftale for disse forhandlinger – andre, at man skullemedtage forhold omkring kapitalfonde og portefølje investeringer, men i øvrigt var der bredstøtte til at gå videre med de vigtigste markeder først.Til gengæld havde mange medlemslande kritiske bemærkninger til det allerede fremsatte for-ordningsforslag om juridisk anerkendelse (grandfathering) af eksisterende nationale BITs, somskal videreføres, indtil EU-BITs kan erstatte dem. Medlemslandene frygter, at Kommissionensforslag snarere vil skabe usikkerhed end tryghed for investorerne. Der blev ikke fra formand-skabet eller Kommissionen lagt op til en drøftelse af detaljerne i forordningen, og Kommissi-onen forholdt sig ikke til kritikken ved denne lejlighed.
2
Der blev ikke konkluderet på drøftelsen.3. Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og
AVS-landene
Handelskommissær De Gucht orienterede om status for forhandlingerne om de økonomiskepartnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og regionale sammenslutninger af udviklingslande iAfrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene). Kommissæren lagde særligt vægt på behovetfor at tilføre forhandlingsprocessen nyt momentum. Det blev understreget, at den told- ogkvotefri markedsadgang i EU, der var givet AVS-lande under forudsætning af, at aftalerneblev underskrevet, kunne bringe EU i en uholdbar situation i forhold til WTO, såfremt afta-lerne ikke blev underskrevet. I forlængelse heraf foreslog kommissær De Gucht fastsættelse affaste tidsrammer for de videre forhandlinger. Kommissæren anerkendte behovet for udvik-lingsvenlige EPA-aftaler. Dette blev også understreget af en lang række medlemslande, herun-der Danmark. Formanden meddelte, at EU-udviklingsministrene ville drøfte sagen, og at derherefter ville blive udarbejdet et papir om det videre forløb af forhandlingerne.4. Åbning af forhandling om en frihandelsaftale med Malaysia
Sagen blev vedtaget uden bemærkninger.5. EU-Vietnam Partnerskabs- og Samarbejdsaftale
Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det ventes at komme op på et senere rådsmøde.6. EU-Filippinerne Partnerskabs- og Samarbejdsaftale
Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det ventes at komme op på et senere rådsmøde.7. Forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 16. september 2010
På rådsmødet blev udkastet til konklusionsteksten drøftet med fokus på EU’s relationer til destrategiske partnere. Der var bred enighed om vigtigheden af udenrigsrepræsentanten og denFælles Udenrigstjeneste i EU’s forhold til de strategiske partnere. Drøftelsen på Det Europæi-ske Råd ventes at tage udgangspunktet i forholdet til Kina samt G8- og G20-dagsorden i detkommende år. På baggrund af rådsmødet forventes Det Europæiske Råd derudover kort atberøre Tyrkiet i lyset af folkeafstemningen om forfatningsændringer. Endvidere var der støttetil, at Pakistan også tages op på mødet i Det Europæiske Råd.8. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010
Formandskabet præsenterede den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010, og Rådet tog dagsordnen til efterretning.9. Pakistan
Handelskommissær de Gucht præsenterede en række optioner for at give Pakistan en øgetmarkedsadgang til EU som bidrag til genopbygning af landets økonomi i lyset af oversvøm-melserne. Der var ingen drøftelse.10. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien
Rådskonklusionerne blev vedtaget uden bemærkninger.
3
***- SerbienPå baggrund af vedtagelsen af en fælles EU-serbisk FN-resolution i opfølgning på Den Inter-nationale Krigsforbryderdomstol (ICJ)’s udtalelse om Kosovos selvstændighedserklæring varder en drøftelse af spørgsmålet om at oversende Serbiens medlemskabsansøgning til Kommis-sionen mhp. en udtalelse (avis). Der var udbredt støtte til snarest at træffe beslutning om ensådan oversendelse. Formandskabet konkluderede, at sagen ville blive sat på dagsordenen fordet kommende rådsmøde (almindelige anliggender) til oktober.