Det er ikke noget brud.
Jeg er personligt selv garant for, at der er størst mulig adgang.
Alle forskere skal have lige adgang til alt materiale fra den kolde krig.
Vi havde at gøre med landsforrædere, som ville bekæmpe vores nation, og som samarbejdede med fjendtlige nationer både i Danmark og i udlandet.
Og det skal der være størst mulig åbenhed om.
Derfor synes jeg også, det er vigtigt her at forklare, hvad der kendetegner PET-kommissionens retsbog.
Retsbogen indeholder navnlig oplysninger om de afhøringer, som kommissionen har gennemført, af en lang række personer, der har været retligt forpligtet til at møde op og forklare sig under strafansvar for kommissionen.
Til gengæld er afhøringerne så i praksis foregået bag lukkede døre, f.eks.
har kommissionens medlemmer haft tavshedspligt om alt, hvad de har fået kendskab til.
I forarbejderne til PET-kommissionsloven er det forudsat, at retsbogen i modsætning til beretningen ikke offentliggøres.
Det er også forudsat, at retsbogen er PET-kommissionens interne arbejdsdokument, og kommissionen har i sit arbejde efter mine oplysninger baseret sig på den forudsætning.
Når det så gælder retsbogens konkrete indhold, kan jeg sige, at hverken jeg selv eller andre i Justitsministeriet ved, hvad der står i retsbogen.
Formanden for PET-kommissionen har også sagt, at det vil være katastrofalt, hvis retsbogen eller dele heraf udleveres, og alle siderne i retsbogen er hemmeligstemplet.
Jeg håber, at jeg hermed har gjort det klart, at der ligger tungtvejende grunde bag Justitsministeriets konkrete beslutning om ikke at give aktindsigt i PET-Kommissionens retsbog.