Kommunaludvalget 2009-10
S 2626
Offentligt
881779_0001.png
881779_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 18. august 2010Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: DEPNNMSags nr.: 1006428Dok nr.: 281197
Under henvisning til Folketingets brev af 11. august 2010 følger hermed inden-rigs- og sundhedsministerens endelige svar på spørgsmål nr. S 2626, stillet afFlemming Bonne (SF).
Spørgsmål nr. S 2626:’’Påtænker ministeren i forlængelse af Dansk Folkepartis udspil den 8. august2010 om afskaffelse af stillerlister til kommunalvalgene at afskaffe stillerlister tilkommunalvalgene for allerede repræsenterede lister/partier ved kommunal- ogregionsvalget i november 2013?”Svar:Ifølge reglerne i den kommunale og regionale valglovs § 19 skal en kandidatli-ste til kommunalbestyrelsesvalg og regionsrådsvalg være underskrevet af et iloven nærmere fastsat antal vælgere i kommunen hhv. regionen som stillere.Spørgsmålet om eventuelt afskaffelse af stillerkravet ved kommunale valg forkandidatlister, der ved det foregående kommunale og regionale valg havdeopnået repræsentation i kommunalbestyrelsen/regionsrådet og ved valget fort-sat er repræsenteret, blev overvejet ved den udformning af den kommunalevalglov, som blev vedtaget i 1989. Spørgsmålet var bl.a. genstand for særskiltbehandling af Indenrigsministeriets valglovsudvalg, se betænkning nr.1138/1988 om en ny kommunal valglov og en ny Europa-Parlamentsvalglov.En sådan ordning ville ifølge valglovsudvalget støde på den vanskelighed, atdet i praksis kan være svært at afgøre, hvem der tegner listen, og hvem derderved på vegne af den kandidatliste, der ved sidste valg opnåede repræsen-tation i kommunalbestyrelsen/regionsrådet, kan indgive og godkende de kan-didater, der skal opstilles for listen til næste valg. Dette gælder særligt for såvidt angår lister, der ikke er tilknyttet et opstillingsberettiget parti.Valglovsudvalget har endvidere også peget på den vanskelighed, at de lands-dækkende partier har en meget uensartet lokal organisation, hvor nogle partierhar flere partiforeninger i hver kommune, mens andre mangler lokale partifor-eninger i nogle områder.De ovennævnte forudsætninger, som ligger til grund for den nuværende ud-formning af kravet om stillere til kommunal- og regionalvalget, er fortsat til ste-de. Det forhold, at ophævelsen af stillerkravet for allerede repræsenterede li-ster/partier ville fritage kommunerne og partiorganisationerne for noget admi-nistration, finder jeg ikke udgør et argument, som i tilstrækkelig grad opvejerde ulemper, der er ved en ophævelse af kravet. Jeg vil i denne forbindelse pe-
Side 2
ge på, at en ophævelse af kravet også ville kunne påføre kommunerne en eks-tra opgave med at fastlægge, hvem der tegner listen i de tilfælde, hvor der op-står tvivl herom.Jeg kan derfor ikke støtte forslaget om afskaffelse af stillerlister til kommunal-og regionalvalg og påtænker derfor heller ikke at tage initiativ hertil.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder/ Nicoline Nyholm Miller