Socialudvalget 2009-10
S 1778
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. april 2010
Under henvisning til Folketingets brev af 6. april 2010 følger hermedsocialministerens endelige svar på spørgsmål nr. S 1778, stillet af Per-nille Vigsø Bagge (SF).
CBH/ J.nr. 2010-1053
Spørgsmål nr. S 1778:”Er ministeren enig i nødvendigheden af, at pædagogers faglige arbejdemed køn i daginstitutioner styrkes, som det blev konkluderet i DPU´s rapport"Flere end to slags børn - en rapport om køn og ligestilling i børnehaver" fra2008, og er ministeren enig i nævnte rapports konklusion om, at køn skalvære et tema i de pædagogiske læreplaner for at sikre, at der i børnehaverbliver sat fokus på alle barnets potentialer og kompetencer for at ruste detenkelte barn til at begå sig i livet?"Svar:Undersøgelser viser, at forældre er særdeles tilfredse med de dagplejere,pædagoger og pædagogmedhjælpere, som hver dag drager omsorg for ogudfordrer deres børn. Jeg er således tryg ved det pædagogiske personalesindsats. Samtidig er det selvfølgelig vigtigt, at f.eks. uddannelse og efterud-dannelse løbende bliver justeret i forhold til nye krav og udfordringer på om-rådet i de fora, der har kompetencen til dette. Som inspiration til bl.a. dissedrøftelser offentliggør jeg snarest en rapport, der kortlægger, om eksisteren-de efteruddannelsestilbud imødekommer de væsentligste udfordringer pådagtilbudsområdet. Rapporten er en opfølgning på regeringens kvalitetsre-formstrategi.De pædagogiske læreplaner er et meget væsentligt fælles arbejdsredskab ide danske dagtilbud. Bl.a. ”Evalueringen af loven om pædagogiske lærepla-ner” (NIRAS Konsulenterne m.fl. 2008) viser, at personalet bruger lærepla-nerne, og at faglighed og børns generelle udvikling har draget nytte af arbej-det med de pædagogiske læreplaner. Af bemærkningerne til dagtilbudslovenfremgår det, at ”Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes i det enkeltedagtilbud for at sikre, at arbejdet med læring forankres lokalt, og for at dag-tilbuddet kan tage højde for lokale forhold såsom børnegruppens sammen-
2
sætning (aldre, køn, handicap, familiebaggrunde m.v.), geografisk placeringog fysiske muligheder.” Overvejelser vedrørende børns køn er således etelement, der naturligt skal medtænkes i forbindelse med arbejdet med lære-planerne. Dette er jeg helt enig i. Jeg mener derfor heller ikke, at det er nød-vendigt at ændre i de seks kendte og meget anvendte læreplanstemaer(alsidig personlig udvikling, sociale kompetencer, sproglig udvikling, krop ogbevægelse, natur og naturfænomener samt kulturelle udtryksformer og vær-dier), idet der netop i forbindelse med lovgivningen om pædagogiske lære-planer indgår hensynet til bl.a. barnets køn.
Benedikte Kiær/ Charlotte Søderlund